|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
TRÄÄLG
|
 Bra vs dåliga butiker
Vet inte hur ni har det på era orter men det skulle vara bra med en "lista" då man ibland är på resande fot med lite tid över. Min erfarenhet de senaste åren rör sig kring Malmös musikhandlare även om Elmelids musik iofs ligger närmare... Skulle jag rangordna de butiker jag har erfarenhet av i Malmö skulle 4sound hamna i botten. Jag vet att de är populära på andra orter och att de har ett bra utbud men det som ligger dem i fatet här är känslan av att komma in på Byggmax,Ica lr liknande. Oengagerad personal plus att man måste sitta i ett vitrinskåp med ett gigantiskt läderförkläde då man vill klämma på gitarrer som kostar lite mer. Tvåa från botten kommer tyvärr Hipro då de säljer mest skräp. Jag vet att de har uthyrning som huvudsyssla men jag syftar bara på butiken. De som jobbar där är alla grymt trevliga och hjälpsamma! Malmö musik hamnar snäppet högre då de har det kanske bästa utbudet för att vara en så pass liten butik och personalen är bra. Vinnaren är Sandbergs musik! De har kanske inte det bästa utbudet men tar hem vad du vill under Thomannpris(!) och butiken är trevlig. Personalen plus möjligheten att testa prylarna gör att de hamnar i topp! Rätta mig om jag har fel och fyll på med andra orter 
_________________ TRÄÄLG
|
| 25 Oct 2013, 13:50 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
 Re: Bra vs dåliga butiker
Att 4Sound i Malmö har dyrare gitarrer i ett speciellt rum där man inte bara kan traska in hur som helst beror garanterat på stans tunga kriminalitet. Vi snackar om en stad där bankerna har sina dörrar låsta och du måste ringa på innan du släpps in (vissa i stökiga områden släpper t o m bara in en kund i taget!)
|
| 25 Oct 2013, 14:00 |
|
 |
|
Goran
|
Jag har bara bra erfarenheter på 4Sounds i Malmö, får schyssta priser och alltid bra bemötande och så var det även när de hette MB.
|
| 25 Oct 2013, 14:10 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10974 Location: I skogen utanför Göteborg
|
En sån lista skulle ju tyvärr bli så subjektiv att den i slutänden hade noll relevans ändå.
Att man har "mer koll och krav" på att testa dyrare gitarrer är ju inte konstigt, man är ju rent av dum i huvudet om man inte gör det. De flesta kunder som vill köpa vill ha gitarren ny, oanvänd och ospelad av alla andra än de själv. Alla gitarrer som folk har fritt provande till slutar vara nya rätt fort och priset måste sättas ner "den är en micro antydan till en repa här på plektrumskyddet, jag vill ha 25% av". Tiden såna marginaler fanns är sen länge, länge förbi.
En svart gitarr blir ju "beg" bara man tar på lacken.
/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 25 Oct 2013, 14:12 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Alla butiker är bra på vissa saker och mindre bra på viss, det kan dessutom variera kraftigt mellan 2 besök, ena gången bra service, nästa usel. Varierar också på vilken i personalen Du har att göra med och vad Du själv är intresserad av, killen som ska ha trumgrejer kanske får helt fel info av gitarrkillen osv. Det gör det svårt men en lista. I så fall måste man göra ett inlägg för varje besök och förklara varför man anser det ena eller det andra. Sen kan det finnas gamla erfarenheter som spökar länge fast det kanske inte längre är relevant. Har haft totalbojkott av ett par butiker i många år , men hävde den ena då de bytte ägare. 
| 25 Oct 2013, 14:27 |
|
 |
|
Eighties
|
Som tur är försvinner ju de dåliga. Jag är säker på att den sämsta var Rösbergs i Eksjö. En riktig surgubbe som hade en kombinerad Bil och musikaffär. Dyr, dålig service, okunnig med en tendens att lura på mindre insatta folk skitsaker till ockerpris.
_________________________________________________________________________________________________________ Hagström ---------> 60-talets Harley Benton 
|
| 25 Oct 2013, 14:35 |
|
 |
|
TRÄÄLG
|
Magnus Olsson wrote: En sån lista skulle ju tyvärr bli så subjektiv att den i slutänden hade noll relevans ändå.
Att man har "mer koll och krav" på att testa dyrare gitarrer är ju inte konstigt, man är ju rent av dum i huvudet om man inte gör det. De flesta kunder som vill köpa vill ha gitarren ny, oanvänd och ospelad av alla andra än de själv. Alla gitarrer som folk har fritt provande till slutar vara nya rätt fort och priset måste sättas ner "den är en micro antydan till en repa här på plektrumskyddet, jag vill ha 25% av". Tiden såna marginaler fanns är sen länge, länge förbi.
/Magnus Va? Menar du att subjektiva värderingar har noll relevans? Det går ju inte att göra utan subjektivitet! Det existerar inte ngn total objektivitet när vi snackar bra vs dåligt! Inte ens Råd&röns tester av tvättmaskiner är befriade ifrån subjektivitet. Du har en poäng med värdeminskningen på testade gitarrer men det kanske finns andra lösningar än 4sounds i Malmö?!
_________________ TRÄÄLG
|
| 25 Oct 2013, 14:52 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Magnus Olsson wrote: Alla gitarrer som folk har fritt provande till slutar vara nya rätt fort och priset måste sättas ner "den är en micro antydan till en repa här på plektrumskyddet, jag vill ha 25% av". Tiden såna marginaler fanns är sen länge, länge förbi. /Magnus Detta är något man måste kalkylera med när man driver butik, visningsex måste man ha och det kommer synas på dom oavsett om det är en bil, gitarr , tv, möbel etc. Man säljer varannan till fullt pris, och varann får man gå ned 10-20% på , inte mer. Att låsa in grejerna hämmar ju försäljningen då presumtiva kunder lämnar då dom inte får tag på killen med nyckeln och blir irriterade. Stöldrisken är ju svårare att hantera
| 25 Oct 2013, 14:58 |
|
 |
|
Plexiglas
|
den butik som jag gillat mest från mina hemtrakter är MUG i Göteborg. Kan inte uttala mig om hur den är nu, men åtminstone för några år sen var göbbarna fortfarande lika goa som alltid. Förresten ska man nog inte underskatta betydelsen av hur man själv är som kund i detta sammanhang! 
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 25 Oct 2013, 15:20 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
TRÄÄLG wrote: Magnus Olsson wrote: En sån lista skulle ju tyvärr bli så subjektiv att den i slutänden hade noll relevans ändå.
/Magnus Va? Menar du att subjektiva värderingar har noll relevans? Det går ju inte att göra utan subjektivitet! Det existerar inte ngn total objektivitet när vi snackar bra vs dåligt! Inte ens Råd&röns tester av tvättmaskiner är befriade ifrån subjektivitet. Du har en poäng med värdeminskningen på testade gitarrer men det kanske finns andra lösningar än 4sounds i Malmö?! Nej, du har rätt. Subjektiva värderingar har inte noll relevans. Jag uttryckte mig klumpigt. Vad jag menade är att folk tycker en butik är kass för att de inte fungerar ihop med en av snubbarna i butiken (för att de kommit ihop sig, är för lika eller nått), för att de fått dåligt pris eller nått osv. Eller tvärt om, att de gillar en för att de känner Benny som jobbar där, eller att de får bra priser, eller att de råkade ha just den grejen jag letade efter (men inte tusen andra) osv. Alltså saker som beror lika mycket på hur snubben som skriver är som på den hur den faktiska butiken är, typ personliga relationer mer än "bra eller dålig" butik. Jag känner inte till just deras lösning, men i väldigt många butiker låser de hängarna och för mig funkar det bra. Jag ber gärna om att få prova, menar, det stör mig inte att göra det. Även om det kanske förlorar en försäljning så måste butikerna få ner "provar för att jag inte har något annat att göra" test pågrund av värde minskning. Att de sen löser mycket av stöld problemet är nog mest en bonus. /Magnus
|
| 25 Oct 2013, 15:35 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Mike Leaf wrote: Magnus Olsson wrote: Alla gitarrer som folk har fritt provande till slutar vara nya rätt fort och priset måste sättas ner "den är en micro antydan till en repa här på plektrumskyddet, jag vill ha 25% av". Tiden såna marginaler fanns är sen länge, länge förbi. /Magnus Detta är något man måste kalkylera med när man driver butik, visningsex måste man ha och det kommer synas på dom oavsett om det är en bil, gitarr , tv, möbel etc. Man säljer varannan till fullt pris, och varann får man gå ned 10-20% på , inte mer. Att låsa in grejerna hämmar ju försäljningen då presumtiva kunder lämnar då dom inte får tag på killen med nyckeln och blir irriterade. Stöldrisken är ju svårare att hantera I en perfekt värld så har du rätt. Men instrumentbranschen är helt enkelt för liten, det finns inte marginaler eller möjligheter till sånt. Att ta in två av X dyr gitarr (av alla modeller) med ett sånt syfte skulle få butiken på knä direkt. Att sälja allt med 20% av på priset varan har i butik idag skulle vara att de inte tjänade något alls på gitarren. Även om det är rätt så är det omöjligt. /Magnus
|
| 25 Oct 2013, 15:39 |
|
 |
|
CarlM
|
Plexiglas wrote: Förresten ska man nog inte underskatta betydelsen av hur man själv är som kund i detta sammanhang!  +1 /CM
|
| 25 Oct 2013, 15:42 |
|
 |
|
albert
|
Goran wrote: Jag har bara bra erfarenheter på 4Sounds i Malmö, får schyssta priser och alltid bra bemötande och så var det även när de hette MB. Tycker också 4Sound i Malmö är OK. Visst måste man stå ut med glasburen och slaktarförklädet, men i gengäld har de ju i särklass störst sortiment i stan av lite dyrare instrument. Även många andra prylar har de bästa utbudet av. Jocke på Sandbergs är mycket trevlig att ha att göra med, men det finns klart mindre att välja på.
_________________ Mats
|
| 25 Oct 2013, 16:00 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Magnus Olsson wrote: I en perfekt värld så har du rätt. Men instrumentbranschen är helt enkelt för liten, det finns inte marginaler eller möjligheter till sånt. Att ta in två av X dyr gitarr (av alla modeller) med ett sånt syfte skulle få butiken på knä direkt. Att sälja allt med 20% av på priset varan har i butik idag skulle vara att de inte tjänade något alls på gitarren.
Även om det är rätt så är det omöjligt.
/Magnus Jag har jobbat i butik halva mitt yrkesliv så jag vet hur detta går till, självklart ska man undvika skador repor etc på nya instrument, men allt som oftast går de att sälja även om devarit uppackade och provspelade. Så man behöver inte ha fler än ett ex av varje. Det är sällan man måste gå ned i pris pga demoex , det händer förvisso men då skickar man med en sladd och ett par set strängar , så det handlar inte om några 25% på en dyr gitarr , då ska det vara rejäla skador i så fall. Idén med slaktarförkläde är väl inte fel i sig, låsta dyra gitarrer är också ok , men det måste vara någorlunda lätt att kunna testa, personalen får vara upp,ärksam. Problemet när det är mycket folk i butiken är att säljare står och hjälper en kund hitta en kontakt för 20 spänn i en katalog i 20 minuter (vilket är bra service) medan 2 andra kunder som tänkt köpa en gitarr tröttnar och lämnar butiken.
| 25 Oct 2013, 16:29 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|