View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 01:31

Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Hur kör ni era Marshalls? 
Author Message

Post Hur kör ni era Marshalls?
Efter att alltid varit en Fenderman har jag senaste tiden mer börjat köra på Marshall, nu har jag precis fått ordning på min 69:as Super Lead (köpt på bojen) och har börjat mixtra med hur den skall rattas.. Min gamla Super reverb har jag kört ganska rent och skapat overdriven genom pedaler+volym, men med Marshallen vill jag väl i första hand få det gottiga genom att överstyra stärkaren. Ännu är jag utan attenuator, (har beställt en Unleash med världens längsta leveranstid..) så jag kan inte riktigt testa att gasa på ordentligt men vill ändå börja förbereda, unleashen ska ju enligt uppgift dimpa ner snart.

Som jag nu gör så kör jag gitarren in i en tubescreamer på nästan full volym, drive på nästan noll. Sen in i input-1 & byglat på klassiskt vis på input-2. Det låter trevligt.. Men inget jättedrag, då volymen rimligen är allt för lågt uppskruvad.. Dock fixar jag inte att dra på utan attenuator, det blir direkt för högt.
Det jag är ute efter är klassiskt old scool fet men torr och knorrig Marshall-dist. Eller hur man ska beskriva det.. :lol: Måhända räcker det med en kabel när jag har attenuatorn på plats så jag kan börja gasa.. Verkar som om många kör med en clean boost före..
Högtalaren är en 71:as 1935 4x12 med "pre-rola" G12M 55hz.

Hit me with your secrets... :D :D :D

27 Oct 2013, 00:23
Profile

Post Re: Hur kör ni era Marshalls?
the true secret is to NOT keeping it clean.
Full volym och mastra från gitarrvolymen 8)
komp på5-7, solo på 10

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

27 Oct 2013, 00:30
Profile WWW

Wow svar från Marshallkungen.. Jag är hedrad! :D

Menar du alltså byglade kanaler, Vol-1 på 10 och Vol-2 på 10??? All the time? Och bara en kabel?

27 Oct 2013, 00:37
Profile

Svullo wrote:
Wow svar från Marshallkungen.. Jag är hedrad! :D

Menar du alltså byglade kanaler, Vol-1 på 10 och Vol-2 på 10??? All the time? Och bara en kabel?

nä, vol1 på 8 och vol 2 på mellan 6-10 och ingen bygel, det grötar bara sönder ljudet för dig ;)
anv gitarrvolymen för allt från fendercleant till VRÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅLLL! ;)

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

27 Oct 2013, 01:28
Profile WWW

Då en Superlead är helt omöjlig att ha på fullt spett i en dräglig rep-situation så "fuskar" jag med en z-vex distortron. "Marshall in a box" in i en Marshall. Win win. Länkar kanalerna och signalen in i II-high.
Idiotförklara mig gärna... men det är denna kombination som låter bäst... använder öronen istället för ögonen :wink:

27 Oct 2013, 09:51
Profile

Plexiglas wrote:
nä, vol1 på 8 och vol 2 på mellan 6-10 och ingen bygel, det grötar bara sönder ljudet för dig ;)

Varför har du volym på kanal II om du inte byglar?

27 Oct 2013, 09:53
Profile

Overdriver wrote:
Plexiglas wrote:

Varför har du volym på kanal II om du inte byglar?

för att den påverkar tonen även om den inte är byglad.

27 Oct 2013, 11:05
Profile WWW

Ser man på nu börjar det bli intressant.. Volym-2 påverkar obyglad? Hade jag ingen aning om... Måste undersökas..
Laddar du på med någon pedal innan? Jag får för mig att min inte har Gain nog för att göra obyglat på 8 med bara kabeln in.. Tonkontrollerna maxade??

Edit.. Autocorrect på Ipad är inte bojenvänligt..
Obyglad blir otyglad
Maxade blir matade
Gain blir Gais :(

27 Oct 2013, 11:26
Profile

Svullo wrote:
Ser man på nu börjar det bli intressant.. Volym-2 påverkar obyglad? Hade jag ingen aning om... Måste undersökas..
Laddar du på med någon pedal innan? Jag får för mig att min inte har Gain nog för att göra obyglat på 8 med bara kabeln in.. Tonkontrollerna maxade??

Obyglad blir otyglad
Maxade blir matade

kan säga såhär, en 100w på full patte utan attenuator är ett monster som knappt går att kontrollera, du borde prova nån gång så förstår du vad jag menar :wink: Jag brukar anv en hotplate på -4 för 100w, när jag kör min 50w anv jag ingen attenuering alls.

Jag har inga pedaler för gain, det som gäller är att ha ett riktigt anslag (och det är nog därför många tycker att det inte finns gain nog för de orkar inte driva stärken tillräckligt hårt och då har de ingenting att gömma sig bakom), då kommer hänget fram.

Jag kör följande inst:
volI 8
volII 10
pres 5
bass 1
mid 10
treb 5

27 Oct 2013, 11:38
Profile WWW

Plexiglas wrote:
Svullo wrote:

Obyglad blir otyglad
Maxade blir matade

kan säga såhär, en 100w på full patte utan attenuator är ett monster som knappt går att kontrollera, du borde prova nån gång så förstår du vad jag menar :wink: Jag brukar anv en hotplate på -4 för 100w, när jag kör min 50w anv jag ingen attenuering alls.

Jag har inga pedaler för gain, det som gäller är att ha ett riktigt anslag (och det är nog därför många tycker att det inte finns gain nog för de orkar inte driva stärken tillräckligt hårt och då har de ingenting att gömma sig bakom), då kommer hänget fram.

Jag kör följande inst:
volI 8
volII 10
pres 5
bass 1
mid 10
treb 5

vad för gitarr använder du när du har denna eq inställningen?

27 Oct 2013, 13:35
Profile ICQ WWW

LP med 498T, 490R
SG med PAF, 490R
SG med P90 och SC i hals
och Jr med P90

men just den inställningen brukar jag ha som "go to" inställning, sen får man justera framförallt presence lite beroende på gitarren. Sen spelar ju högtalarval och rörval in också naturligtvis.

27 Oct 2013, 14:10
Profile WWW

Plexiglas wrote:
LP med 498T, 490R
SG med PAF, 490R
SG med P90 och SC i hals
och Jr med P90

men just den inställningen brukar jag ha som "go to" inställning, sen får man justera framförallt presence lite beroende på gitarren. Sen spelar ju högtalarval och rörval in också naturligtvis.

blir det inte väldigt skrikigt med 0 bass med en p90 gitarr? jag har en bluesbreaker med djupare låda (cream varianten med 25w greenbacks)
och då kör jag med en sg jr p90 på full volym och ton med:

vol 1 (använder som master)
vol 2 8 (linkad)
pres 5
bass 10
mid 10
treb 5

tänker på basen just att det blir alldeles för tunt och skrikigt. däremot var det intressant med att inte linka de båda volymerna. det har jag aldrig provat. är dock relativt ny med min marshall..

27 Oct 2013, 14:50
Profile ICQ WWW

nä tonen tjocknar rejält när man bottnar volymen och ännu mer när man anv volII, och det för med sig att jag aldrig drar bas över 1-2 nånting. Det blir bara grötigt.

Sen kan jag säga att jag inte anv G12H högtalare heller, därför de har enl min uppfattning fel fokus, de har för mkt botten och för mkt topp på en och samma gång. En G12M låter klart bättre ihop med en överstyrd gammal NMV marshall imo.

27 Oct 2013, 15:12
Profile WWW

Jag har två toppar en gammal Super Lead 100w och en hembygd Lead 50 a'la årsmodell 1967.

Trick för att få ned volymen till repbar och gigbar nivå: Super Leaden kör jag med Hot Plate och 50 wattaren är power scalad med tre mastrar som sitter på olika ställen i kretsen och som bara dämpar lite var.
Trick för att få spela-högt-umphf-känslan på hanterbar volym: Bra kompressor som inte låter kompressor. Jag använder Himmelstrutz Miss Nutcracker.
Trick för att inte lasta ned minkarna när man kör byglat: Använd bra transparent buffer om du inte har någon pedal emellan som bufflar. Gitarren ska alltid se 1Mohms last annars blir det som att dra ner tonkontrollen.
Trick för att får en 4-håls-Marshall att dista lika mycket som en 2203/2204: Använd bra dist med Marshall-karaktär. Jag använder Fetto Deluxe.

Det vore kul att höra vad du tycker om Unleashen.

/CM

Last edited by CarlM on 27 Oct 2013, 20:13, edited 1 time in total.

27 Oct 2013, 16:39
Profile ICQ YIM WWW

Ja här regnar det in spännande tips, grymt! Längtar enormt efter unleashen nu... Återkommer självklart med intryck efter att jag fått den, ska även bli spännande att testa loopen. Har testat lite lätt att maxa volymen utan.. Men är även lite rädd om högtalarna, G12m:orna ska ju rent teoretisk ligga i farozonen effektmässigt.

Nu ser jag ju även på schemat att vol-2 verkligen påverkar olinkad, hade missat det..
Det där med anslaget är förståss något att tänka på, jag kör 009-strängar och classic-57 med ganska lågohmig pot.. Där finns nog lite mer pulver att hämta med 500k-potar och kanske gå upp i strängtjocklek. Har ju börjat stämma ned en halvton och funderar ändå på grövre strängar pga det..

Jag som efter 25år just lärt mig ratta fendern.. Varför ger jag mig in på detta??? :lol:

27 Oct 2013, 17:14
Profile

eg borde du testa att brygga kanalerna internt genom att löda dit en tåt mellan jacken, det låter klart bättre än att brygga dem utvändigt, du får en klarare ton.

Sen kan du ju alltid ta ur två rör och ställa ner impedansen ett steg så får du ner effekten lite och slipper steka högtalarna. Dock måste du nog biasjustera på nytt om du gör detta.

27 Oct 2013, 18:02
Profile WWW

Super Lead med 2 ryckta rör, 1936-låda med 2x Celestions 65-wattare. HotPlate på -8 --4. Byglade inputs, I på kl 12-1, II på kl 1-2. Fullt spjäll på all eq utom basen som står på kl 12. Slutrören är Svetlana.
Det finns ingen anledning att köra booster eller dist för mig med en Les Paul eller LP DC Jr. Med strata eller tele kan finnas anledning att höja volymerna till kl 2 resp 3. Fast det är klart, en god fuzz skadar ju inte. :P

27 Oct 2013, 20:56
Profile

Rycka två rör kan man ju.. Men då blir det ju inte Super Lead.. 8)

Testade nu med volymen på 8, men.. Då går det ju inte spela utan Attenuator. Bor i trähus, är rädd att det ska rasa eller fatta eld... Däremot skramlade det fasligt i toppen, ventgallret och tom loggan vibrerade så det hördes.. Känns som att köra en rejält beggad muskelbil. Krävs mer pyssel här..
Varför har Bad Cat så lång lev-tid?? Det var en månad sen dom skulle skicka inom en vecka.. känner mig lite grinig. :evil:
Men ack.. vilken ton.. vilken ton.. :D

Last edited by Svullo on 27 Oct 2013, 21:33, edited 1 time in total.

27 Oct 2013, 21:31
Profile

Gammal SL kör jag på 10 med attenuator som stryper - 2-4 db typ , då är det HÖGT ingen sovrumsvolym , men vem har en 100w rigg i sovrummet? (förutom Knut då 8) )

Sen drar jag också ned på volymen på gitarren , det knorriga ljudet tycker jag man får mest med Greenbacks.

Har ju dessutom en Bluesbreaker reissue , och den kan man dundra på fullt om man vill.

Få det där klassiska ljudet på riktigt låg volym , då blir det någon burk tyvärr.
Har V-stack Classic och den ger simulerad Plexi på låg volym helt ok.

Last edited by Mike Leaf on 27 Oct 2013, 21:34, edited 1 time in total.

27 Oct 2013, 21:32
Profile ICQ WWW

Svullo wrote:

Jodå, 50w modellen hette också Super Lead..... 8)

27 Oct 2013, 21:34
Profile ICQ WWW

Sovrumsvolymen skiter jag egentligen i, den ska ju funka i rep och live, men även där är det ju på tok för högt nu.

27 Oct 2013, 21:36
Profile

Mike Leaf wrote:
Svullo wrote:

Jodå, 50w modellen hette också Super Lead..... 8)

Ehhh really? 1987 hetter väl Lead? Eller har jag fel? Inte för att det spelar roll.. Men det låter ju inte riktigt lika..

27 Oct 2013, 22:09
Profile

Svullo wrote:

Sant men soundet är good enough för mig. 2x12 är också litet mesigt.

50W-modellen (1987) hette Lead.

27 Oct 2013, 22:16
Profile

Jag brukar älska 50-wattare så jag ska inte gnälla.. Bland den bästa Marshall jag spelat på var en 71:a 50w..

27 Oct 2013, 22:30
Profile

Tyvärr alldeles för sällan :(

28 Oct 2013, 09:14
Profile ICQ WWW

Rycka rör är ett tveksamt recept tycker jag. Soundet blir inte bättre (det blir inte samma som en 50W Marshall) och volymen minskar knappt hörbart.

28 Oct 2013, 12:32
Profile

Jag tror att de allra flesta som någon gång köpt en gammal Super Lead har drabbats av samma sak. Man drömmer, man köper, man får hem den och drar på och det låter fantastiskt, men oanvändbart högt.

Sedan börjar en mångårig jakt på hur man ska få den att låta så nära den där första upplevelsen som möjligt, fast på en volym som funkar i replokal och på mindre scener.

Och min erfarenhet är att man behöver hitta en kombination av flera åtgärder för att nå dit. Det räcker sällan med en åtgärd. Vilka man väljer beror nog lite på spelstil, ljudideal, acceptabel ljudtrycksnivå, tillfälligheter o s v.

Men det som händer med kompression, distorsion, respons och frekvensgång när man pressar en Super Lead hårt, måste man försöka kompensera för på annat sätt och alla har vi våra små trick.

Men för att sammanfatta vad folk tråden har gjort så är ingredienserna:

- Pedal eller pedaler (OD, dist, kompressor).
- En eller flera mastervolymer.
- Skalning av effekten.
- Dämpare med eller utan slutsteg.
- Färre högtalarelement,
- Pickupbyte
- Att ta bort två rör.

Jag har använt mig av allt ovan vid olika tillfällen utom plocka ur rör.

/CM

28 Oct 2013, 23:17
Profile ICQ YIM WWW

Lynxtrap wrote:
Rycka rör är ett tveksamt recept tycker jag. Soundet blir inte bättre (det blir inte samma som en 50W Marshall) och volymen minskar knappt hörbart.

Vet inte hur mkt erfarenhet du har av att köra en SL fullt ut utan dämpning, men min erfarenhet är att det blir oregerligt högt. En 50w kan man utan problem köra i botten utan vare sig master eller dämpning. I bandet gör vi det regelmässigt både på rep och gig utan klagomål från ljudansvariga eller publik. Det skulle aldrig gå med en 100e super lead - aldrig.

Ett bra koncept är att anv skärm om det blir för högt, det är såpass effektivt att man kan placera öronen i högtalarhöjd inom 1-2meter från skärmen utan att förlora hörseln, och samtidigt kan du själv placera dig så att du har all volym kvar om du vill.

Om man vill köra super lead utan broms med en 100w låda är man nog tvingad att ta ur ett rörpar för att slippa steka elementen, då får man ner volymen tillräckligt för att det inte ska bli överväldigande också.

29 Oct 2013, 09:22
Profile WWW

_CM_ wrote:
Men för att sammanfatta vad folk tråden har gjort så är ingredienserna:

- Pedal eller pedaler (OD, dist, kompressor).
- En eller flera mastervolymer.
- Skalning av effekten.
- Dämpare med eller utan slutsteg.
- Färre högtalarelement,
- Pickupbyte
- Att ta bort två rör.

Jag har använt mig av allt ovan vid olika tillfällen utom plocka ur rör.

/CM

Det finns en annan mod också som går ut på att man sätter en resistor över volymI, vilket gör att förstärkarn bottnar fortare.

http://vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?t=39741&highlight=parkhead+mod

29 Oct 2013, 09:31
Profile WWW

Plexiglas wrote:
Lynxtrap wrote:

Vet inte hur mkt erfarenhet du har av att köra en SL fullt ut utan dämpning, men min erfarenhet är att det blir oregerligt högt. En 50w kan man utan problem köra i botten utan vare sig master eller dämpning. I bandet gör vi det regelmässigt både på rep och gig utan klagomål från ljudansvariga eller publik. Det skulle aldrig gå med en 100e super lead - aldrig.

Ett bra koncept är att anv skärm om det blir för högt, det är såpass effektivt att man kan placera öronen i högtalarhöjd inom 1-2meter från skärmen utan att förlora hörseln, och samtidigt kan du själv placera dig så att du har all volym kvar om du vill.

Om man vill köra super lead utan broms med en 100w låda är man nog tvingad att ta ur ett rörpar för att slippa steka elementen, då får man ner volymen tillräckligt för att det inte ska bli överväldigande också.

Många olika saker spelar naturligtvis in. En 50W på fullt ställ är ju fortfarande förbaskat högt, nåt annat kan man väl inte påstå?
Vad jag menade var att 50W är 3dB svagare än 100W. Ofta kan större skillnad uppnås med mindre effektiva högtalare - fast knappast i detta fall med tanke på de som Svullo redan använder.
Samt att en 100W SL med två rör inte låter riktigt likadant som en 50W original - eller vad är din erfarenhet av detta?

29 Oct 2013, 11:56
Profile
Reply to topic   [ 62 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next