View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Sep 2026, 06:24

Reply to topic  [ 2 posts ] 
Orkestergitarrer å mickar 
Author Message

Post Orkestergitarrer å mickar
Bytt till mig det sk "containerfyndet".
En gammal Höfner från -56,och jag överväger att förse den med mer eller mindre konventionella mickar.

Väl medveten om att vi ombord på Bojen har förbannat duktigt folk kring att bygga gitarrer frågar jag därför hur mycket jag kan förvänta mig att installation av ett par mickar påverkar ton,kraft och sustain i den aktuella gitarren? Eller ja..iaf en idé alt fingervisning.

Som jag ser det finns där två val.(Jaa..tre val egentligen,det sista givetvis att låta gitarren vara..)
Det ena e PAF liknande buckers och det andra e dogear P90. (Typ som på div gamla Guilds mm)

Det som imponerat på mig med den gamla krigaren,väl förtrogen med att det kan vara ganska illa ställt med spelbarhet och ton i gamla tyskar som mest påminner om pansarvagnar, är just den aktuella gitarrens helt fantastiska ton.
Suttit å lekt en del med den de sista par dagarna och imponeras ärligt sagt bara mer och mer.
Det hör till saken att mina tidigare erfarenheter av gamla sk "schlagguitarren" är inte direkt på den positiva skalan,men denna ställer verkligen alla mina tidigare värderingarna på huvud.

Först som sist. De eventuella monetära värdet på gitarren torkar jag mig fullkomligt i arslet med. Gillar den,och gillar den så skarpt att kan jag på ngt sätt få till att få den vettigt elektrifierad så stannar den.
Dit hör inte flytande hals och stallmickar. Det jag har i tanke e en oborstad rocknroll yxa. Mao är det vi diskuterar här ingrepp i gitarrens lock samt uttag för pottar och mickswitch.

På tapeten vad avser de tyngre jobben i sin tur undrar jag hur man från Bojens håll ställer sig till att demontera halsen och installera en dubbelverkande trussrod?
Vet med mig att det finns de som inte direkt anser att trussrods i sådana här gamla gitarrer tillför något positivt,men se ovan..min tanke här e alltså ett BRA arbetsverktyg för min personliga skull.

29 Oct 2013, 10:57
Profile

Låter intressant, kommer bilder?

Kan man bygga om gamla grejer och få dom att fungera bra/bättre, så ser jag ingen anledning att bevara. Det är klart att vissa prylar kanske bör vårdas ömt på "museum", men mycket är bara prylar, man kan inte samla på allt i originalskick.

Hugger man bara i grejerna med en viss respekt och inte bara på stundens ingivelse, så tycker jag att det kan vara helt OK att modda även så kallad "vintage". (Givet att man vet med sig att man har de färdigheter som behövs, vilket jag inte har :oops: .)

Dog ear är ju intressant. Men kanske skulle jag ändå gå på humbuckersize, mest för att valet av mickar blir nästan oändligt i framtiden, utan att något mer behöver ändras.

Ska bli intressant att följa.

29 Oct 2013, 19:05
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 2 posts ]