| Author |
Message |
|
Amp Healer
|
 Re: Hur kör ni era Marshalls?
Plexiglas wrote: eg borde du testa att brygga kanalerna internt genom att löda dit en tåt mellan jacken, det låter klart bättre än att brygga dem utvändigt, du får en klarare ton.
Precis! Så gör jag med dom flesta som lämnar verkstan och alla än sålänge har uppskattat det 
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 29 Oct 2013, 12:52 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Amp Healer wrote: Plexiglas wrote: eg borde du testa att brygga kanalerna internt genom att löda dit en tåt mellan jacken, det låter klart bättre än att brygga dem utvändigt, du får en klarare ton.
Precis! Så gör jag med dom flesta som lämnar verkstan och alla än sålänge har uppskattat det  Ja det är klart bättre imo än extern bryggning.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 29 Oct 2013, 13:27 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Lynxtrap wrote: Vad jag menade var att 50W är 3dB svagare än 100W. Ofta kan större skillnad uppnås med mindre effektiva högtalare - fast knappast i detta fall med tanke på de som Svullo redan använder. Samt att en 100W SL med två rör inte låter riktigt likadant som en 50W original - eller vad är din erfarenhet av detta? Ja, för min del är det stor skillnad på dom 3db, särskilt om du utsätter dig under en timme eller två för detta. Jag har inga problem att mangla på en hel kväll med en 50w genom en G12M bestyckad 4x12. Men med en 100W skulle jag nog inte palla mer än 2-3 låtar. Hur likt det låter vill jag inte uttala mig om, det var för länge sen jag testade detta själv så det skulle bara bli fånigt att ge sig in i en sån diskussion. Vad jag kan säga så gillar jag både 50 och 100w soundet och om denna varianten skulle hamna nånstans däremellan skulle iaf inte jag bli direkt jätteledsen. Framför allt gör det ju att han faktiskt i väntan på leverans kan våga anv toppen oattenuerad med en 100w-låda utan att steka högtalarna och evt toppen...
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 29 Oct 2013, 13:33 |
|
 |
|
Urban
|
Ingen som kör Variac? Är väldigt sugen på att prova det med min CMI.
|
| 29 Oct 2013, 13:48 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Urban wrote: Ingen som kör Variac? Är väldigt sugen på att prova det med min CMI. Har testat det oxå, det låter koolt men inte som jag vill låta. Saggen  ökar betydligt iaf  !!!
|
| 29 Oct 2013, 14:03 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Plexiglas wrote: Ja det är klart bättre imo än extern bryggning.
Jo, o sen brukar jag använda skärmad sladd och sätter en 33K direkt på röret, då blir det betydligt tystare och mindre känsligt för störningar. För den som undrar, så gör jag minimal åverkan på originalet: löder bort två gröna sladdar vid röret och en vid inputen, dessa lägger man lite snyggt under kortet, så om man vill återställa någon dag till original.
|
| 29 Oct 2013, 14:13 |
|
 |
|
Marshall
|
Lynxtrap wrote: Samt att en 100W SL med två rör inte låter riktigt likadant som en 50W original - eller vad är din erfarenhet av detta? Jag sålde min 50W Lead och behöll min 100W Super Lead som jag alltså kör med ryckta rör. Skälet var att 50-wattaren knäade där SL:n med 2 ryckta hade en helt annan stuns, även med HotPlate. Apropå ljudstyrka så tror jag följande gäller: 3 dB minskning är en halvering av ljudintensiteten (inte så illa). 6 dB minskning är en halvering av ljudtrycket.
|
| 29 Oct 2013, 20:14 |
|
 |
|
janarn
|
En 50w med G12H spiller like høyt som en 100w med G12m.
|
| 29 Oct 2013, 21:37 |
|
 |
|
Plexiglas
|
janarn wrote: En 50w med G12H spiller like høyt som en 100w med G12m. Ja precis - ytterligare ett skäl att välja bort G12H30! 
|
| 30 Oct 2013, 09:05 |
|
 |
|
janarn
|
Oftest kjører jeg mine Marshall slik:
Bruker bare øverste venstre inngang.
P=5, B=0-3, M=8-10, T=5, Volum=6-8.
Den grunnstillingen gir perfekt Marshall crunch for meg. For leadljud med mer volum och gain bruker jeg en clean boost. Och for cleanljud setter jeg ned volumet på gitarren.
Jeg liker å bruke både G12H och G12M høytalere. Med en Strat så funker G12H bedre til f.eks. Hendrix lyd. En Rockcrusher med et knepp demping gjør at det ikke blir for høyt.
|
| 30 Oct 2013, 10:28 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Marshall wrote: Jag sålde min 50W Lead och behöll min 100W Super Lead som jag alltså kör med ryckta rör. Skälet var att 50-wattaren knäade där SL:n med 2 ryckta hade en helt annan stuns, även med HotPlate. Ja ungefär så. Exempelvis torde väl matarspänningen stiga i 100-wattaren vilket förklarar saken, plus annan trafo osv. Sen beror det ju på vilket ljud man är ute efter.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 30 Oct 2013, 10:38 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Lynxtrap wrote: Marshall wrote: Jag sålde min 50W Lead och behöll min 100W Super Lead som jag alltså kör med ryckta rör. Skälet var att 50-wattaren knäade där SL:n med 2 ryckta hade en helt annan stuns, även med HotPlate. Ja ungefär så. Exempelvis torde väl matarspänningen stiga i 100-wattaren vilket förklarar saken, plus annan trafo osv. Sen beror det ju på vilket ljud man är ute efter. Annars går det ju att köra på bara 1 rör också, då kommer man ner i rätt låg volym. OBS att jag inte rekommenderar ngn att göra detta! Jag säger bara att det går, jag har gjort detta själv (1 vecka ca) och jag vet även andra som gjort det under flera månaders tid med mkt bra resultat. Dock är det vad jag vet inte klarlagt vilka risker man utsätter stärken för när man gör på det viset. Det finns de som hävdar att det är livsfarligt för stärken, men jag vet som sagt personer som gjort detta under lång tid utan att några som helst problem uppenbarat sig.
|
| 30 Oct 2013, 10:49 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Bara lite kuriosa om man vill snöa in på 50 vs. 100. ABB:s Live at Fillmore East är ett tacksamt studieobjekt, Duane Allman spelar på en 50W och Dickey Betts på en 100W. Vilket jag vill påstå hörs tydligt, även om också gitarrerna är olika (Betts torde spela SG på denna platta).
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 30 Oct 2013, 12:37 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Plexiglas wrote: Annars går det ju att köra på bara 1 rör också, då kommer man ner i rätt låg volym.
OBS att jag inte rekommenderar ngn att göra detta!
Jag säger bara att det går, jag har gjort detta själv (1 vecka ca) och jag vet även andra som gjort det under flera månaders tid med mkt bra resultat. Dock är det vad jag vet inte klarlagt vilka risker man utsätter stärken för när man gör på det viset. Det finns de som hävdar att det är livsfarligt för stärken, men jag vet som sagt personer som gjort detta under lång tid utan att några som helst problem uppenbarat sig.
Jo det går bra, men inte bra för OT:n i längden då den blir magnetisk , detta åtgärdas snabbt med att sätta tillbaks rören o köra vanligt ett tag. Gillar man ljudet av Ett rör, så är det bättre att låta rören sitta kvar och lyfta jorden på de/dom rören på den ena sidan, då far inte OT:n illa. Annat alternativ är att sätta in en "body control" = där man stryper signalen till ena sidan KOC brukar kalla body Control för " poor mans power scaling"
|
| 30 Oct 2013, 12:43 |
|
 |
|
Svullo
|
Var precis på gång med att rycka rör när det damp ned ett mail i lådan... Tror banne mig att Unleashen närmar sig med stormsteg.. Efter en beställning i April.. Blir ju sjukt intressant att testa hur bra den funkar.. rapport kommer. 07.23 Utlämning av internationell försändelse - Import STOCKHOLM-ARLANDA SE 07.23 På lokalt FedEx-kontor STOCKHOLM-ARLANDA SE 07.23 Utlämning av internationell försändelse - Import STOCKHOLM-ARLANDA SE 04.00 Lämnat FedEx-kontor ROISSY CHARLES DE GAULLE CEDEX FR 03.24 Under transport ROISSY CHARLES DE GAULLE CEDEX FR - 31/10/2013 - Torsdag 22.46 Lämnat FedEx-kontor ROISSY CHARLES DE GAULLE CEDEX FR 20.31 Under transport ROISSY CHARLES DE GAULLE CEDEX FR 20.31 Anlänt till FedEx-kontor ROISSY CHARLES DE GAULLE CEDEX FR 17.24 Anlänt till FedEx-kontor ROISSY CHARLES DE GAULLE CEDEX FR 03.37 Lämnat FedEx-kontor MEMPHIS, TN 03.32 Under transport MEMPHIS, TN 02.00 Under transport MEMPHIS, TN 00.41 Anlänt till FedEx-kontor MEMPHIS, TN - 30/10/2013 - Onsdag 18.38 Lämnat FedEx huvudanläggning IRVINE, CA 16.40 Upphämtad IRVINE, CA 14.50 Försändelseinformation har skickats till FedEx
|
| 01 Nov 2013, 09:50 |
|
 |
|
Plexiglas
|
jamen, då har du den till veckan.
|
| 01 Nov 2013, 11:01 |
|
 |
|
Svullo
|
|
| 01 Nov 2013, 11:35 |
|
 |
|
Svullo
|
Ja jag spammar.. 10:28 am On FedEx vehicle for delivery STOCKHOLM-ARLANDA SE Förväntansfull?? Jag?? 
|
| 01 Nov 2013, 13:00 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Svullo wrote: Ja jag spammar.. 10:28 am On FedEx vehicle for delivery STOCKHOLM-ARLANDA SE Förväntansfull?? Jag??  haha, du hinner väl inte få den idag då?
|
| 01 Nov 2013, 13:26 |
|
 |
|
Vibrolux
|
Hej! Perfekt tråd för mig det här då jag precis fick hem en 50 wattare från 75 och den är det Bra fräs i! Den distar i mitt tycke lite för mycket från start. Jag funderar på hur det blir om man tar bort treblebleed kopplingen över volume 1? Någon som gjort det på sin? /V
|
| 02 Nov 2013, 09:38 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Vibrolux wrote: Hej! Perfekt tråd för mig det här då jag precis fick hem en 50 wattare från 75 och den är det Bra fräs i! Den distar i mitt tycke lite för mycket från start. Jag funderar på hur det blir om man tar bort treblebleed kopplingen över volume 1? Någon som gjort det på sin? /V Testa, går ju lätt att sätta tillbaks.
| 02 Nov 2013, 10:50 |
|
 |
|
Svullo
|
Plexiglas wrote: Svullo wrote: Ja jag spammar.. 10:28 am On FedEx vehicle for delivery STOCKHOLM-ARLANDA SE Förväntansfull?? Jag??  haha, du hinner väl inte få den idag då? MOAHAHAHAHA MOAAAAHHHAAAA HAAAA!!!!
|
| 02 Nov 2013, 16:05 |
|
 |
|
kjelle
|
Jamen, vafan, hur LÅTER den då?
| 02 Nov 2013, 16:29 |
|
 |
|
Svullo
|
Jo.. Jag skulle vilja säga att Unleashen fungerar som utlovat, såvitt jag kan bedöma är den transparent och känns väldigt gedigen. Däremot tror jag inte att stärkaren låter riktigt som den ska.. På volymen upp mot 5-6 är det fortfarande rent och lite fläskigt, men när jag går över det och det börjar spricka upp ordentligt så dyker ett illasinnat missljud upp. Ett frassande distljud som liksom ligger ovanpå den vanliga tonen. Låter ungefär som en trasig högtalare, dvs ingen skön dist, mer trasigt. Så det blir till att plocka ner och gå igenom den ett varv till.. Visst det går spela på och det kanske inte hörs igenom i bandet, men det är nåt som inte stämmer. Inte minst på höga toner låter det som om något sitter löst och vibrerar i stärkaren.. Först trodde jag att det var just något som satt löst men märker att ljudet faktiskt kommer via högtalarna.. Jag köpte ju stärkaren otestad med trasiga lyter så jag är inte förvånad att det verkar behövas gullas lite mer med den. Har inga direkta ledtrådar men tänkte börja med att kolla att skruvarna i OT:n sitter åt ordentligt, testa lite olika rör etc.. Kanske borde göra en tråd på rörsnack om detta istället. Men unleashen gör ett bra jobb så vitt jag kan bedöma, testade även att lägga ett reverb i loopen och det blev riktigt bra, ganska svårt att ratta in rätt ingångsnivå, när jag ligger på 3-4 på volymen på Marshallen får jag nästan maxa ingångsratten på unleashen, när jag maxar Marshallen ligger ingångsratten på gränsen till nollan.. Ett steg framåt och ett bakåt som vanligt.. 
|
| 02 Nov 2013, 17:48 |
|
 |
|
Svullo
|
X antal timmars spelande senare..
Känner mig väldigt nöjd med Unleashen.. Stärkaren har en väldigt bra "voice" och ett bra crunch på de låga registren typ när man kör tex kvinter på E/A-strängen. På ljusare toner spricker det upp fel och tappar häng, får en känsla av att att den är väldigt ren i preampen och bara spricker upp i slutsteget på ett mindre harmoniskt vis.. När jag pressar den med en HT-Dual före börjar det sjunga riktigt trevligt. Har inte labbat något än bara spelat och rattat. Misstänker att rören inte är i bästa skick, minst ett preamprör mikrofoniskt. (För intresseklubbens noteringar)
|
| 03 Nov 2013, 19:37 |
|
 |
|
Vibrolux
|
Om du kommer på att Marshall inte var nåt för dig och ska sälja din unleash så är jag intresserad! 
|
| 03 Nov 2013, 20:21 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Vibrolux wrote: Hej! Perfekt tråd för mig det här då jag precis fick hem en 50 wattare från 75 och den är det Bra fräs i! Den distar i mitt tycke lite för mycket från start. Jag funderar på hur det blir om man tar bort treblebleed kopplingen över volume 1? Någon som gjort det på sin? /V Pröva med 100p istället, så får du bättre svep i potten och ändå har kvar effekten av att det inte blir för dovt vid lägre inställningar.
|
| 03 Nov 2013, 20:33 |
|
 |
|
kjelle
|
Det är ju inte bara viktigt hur man kör sin Marshall. utan även hur man ställer upp dom. Lite stiltips från Airborne, Tyrol i veckan som var  : 
| 03 Nov 2013, 21:42 |
|
 |
|
Svullo
|
|
| 05 Nov 2013, 00:57 |
|
 |
|
FillmoreEast
|
Gammal 800. 2203. Senast körde jag Master i botten och Pre-amp runt kl 8. Lät förbaskat bra. Ren bärande dist som låter väldigt stort, till skillnad från om man rattar tvärtom, då låter det också tvärtom. Behöver inte mer distmängd än så, då mitt (Marshall) ideal ligger åt plexi hållet.
|
| 08 Nov 2013, 13:41 |
|
|