View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Sep 2026, 00:37

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Svårt att banta! 
Author Message

Fasiken vad det är svårt att banta bort lite av musikgrejjerna.
Direkt man börjar fundera på att sälja bort nåt så känner man att "fan vad grym den här saken är nää den måste jag behålla".
Jag lyckas inte ens få ut annonser :(

01 Nov 2013, 10:24
Profile ICQ WWW

rifle wrote:

Lika bra det , man får inget för grejerna, bara byten som funkar och då är det ju inte att 'banta'

Under 6-7 tusen verkar det gå bra att sälja, över 10 är det svårt om man inte ger bort grejerna.

01 Nov 2013, 10:28
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
rifle wrote:

Lika bra det , man får inget för grejerna, bara byten som funkar och då är det ju inte att 'banta'

Under 6-7 tusen verkar det gå bra att sälja, över 10 är det svårt om man inte ger bort grejerna.

Precis min uppfattning oxå...

Det är rätt kul att titta på anonnser på Blocket och se priserna folk verkar tro
på! dom flesta är ju inte ens nära..

Dvs om man kan ägna tid åt sånt meningslöst surfande som jag kan :mrgreen:

01 Nov 2013, 10:36
Profile ICQ WWW

Post Re: Svårt att banta!
Visst är det svårt, man behöver kanske inte pengarna utan utrymme hemma…
Och när man får sälja väldigt billigt är det inte alls lika prioriterat och kul.
Många av oss kanske behöver få pyramider byggda när vi lämnar den här världen, alla musikprylar kan vara bra ha på ”andra sidan”…. Vad man ”sett” förekommer det bara harpor där…

01 Nov 2013, 10:54
Profile

Hade varit sjukt skönt att byta bort en del stora saker mot betydligt mindre men samma värde.
Några pafar i en låda tar ingen plats i jämförelse med Marshaller och gitarrer + casar.
Skönt att man har hus åtminstone :mrgreen:

01 Nov 2013, 10:58
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Hade varit sjukt skönt att byta bort en del stora saker mot betydligt mindre men samma värde.
Några pafar i en låda tar ingen plats i jämförelse med Marshaller och gitarrer + casar.

Har inte hus, så jag är i endast byta eller sälja läge, tråkigt då jag är hopplös med mina prylar, har jag en gång bondat med dom så är det väldigt svårt att skiljas från dom!
Man kanske borde skaffa sig en extra bostad endast för att få rum för nya inköp :mrgreen:

01 Nov 2013, 11:04
Profile

holmis63 wrote:
rifle wrote:

Har inte hus, så jag är i endast byta eller sälja läge, tråkigt då jag är hopplös med mina prylar, har jag en gång bondat med dom så är det väldigt svårt att skiljas från dom!
Man kanske borde skaffa sig en extra bostad endast för att få rum för nya inköp :mrgreen:

Hyr ett Shureguard förråd och ställ in skräpet i!

01 Nov 2013, 11:26
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
:mrgreen:

Låter som en affärsidé , bytesaffärer är trevliga förutom allt roddande till bussgods
Själv har jag inte heller utrymmesproblem direkt, men försöker ändå ha så lite grejer som möjligt

01 Nov 2013, 11:28
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Fasiken vad det är svårt att banta bort lite av musikgrejjerna.
Direkt man börjar fundera på att sälja bort nåt så känner man att "fan vad grym den här saken är nää den måste jag behålla".

det där känner jag igen.. Har varit på G att sälja några gamla trotjänare eftersom jag faktiskt behöver banta av utrymmesskäl (ska flytta från villa till lägenhet). Så fort jag ens börjar fundera på vilken som ska säljas härnäst så tar det stopp..Provspelar och konstaterar att nej den där kan jag inte sälja.. och inte den! och definitivt inte den.. osv osv

I-landsproblem :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

01 Nov 2013, 11:29
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
Hyr ett Shureguard förråd och ställ in skräpet i!

Men jag vill ju kunna använda prylarna också, inte ha dom magasinerade, nä, jag får väl göra som Zlatan och köpa mig en extra bostad för en 20 millar bara för att få plats med MER musik prylar :mrgreen:

01 Nov 2013, 11:30
Profile

http://www.youtube.com/watch?v=MvgN5gCuLac

01 Nov 2013, 12:53
Profile

Mitt fel är att jag köper nya grejor, med plan att sälja något annat, och hinner inte. Eller köper raskt 2 nya grejor istället för den enda jag sålde.
Jag har i alla fall kommit fram till att snabba affärer är roligast. Man måste chansa lite.

01 Nov 2013, 14:48
Profile WWW

rifle wrote:

Instämmer, det är tur att man har såpass stora rum att man kan ha en plexistack och en bassmanstapel + alla guror och bråte i ett av dem. Har avsatt ca 10 kvm i tv-rummet (som är ca 65 kvm) för mekarbord, förvaringshylla, gitarrer, stackar. Inga särskilda klagomål från frugan än sålänge (inte för att det skulle hjälpa heller :lol: )....

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

01 Nov 2013, 15:00
Profile WWW

Banta är inte lätt. Vare sig det gäller gitarrer eller kilo. :evil:

Mitt problem med bantning är inte känslomässigt längre utan jag har väl blivit realistisk. Vad ska jag med alla gitarrer till när de bara ligger och dammar.

Har försökt ett bra tag att sälja av då jag knappt spelar längre men det blir man inte rik på.

Det känns som det finns ett otroligt utbud till väldigt låga priser. Man har väl ändå ett känslomässigt band till dem och då känns det trist att dumpa priserna så otroligt som det verkar behövas.

Gibson ska man inte tala om. Deras priser börjar ju likna något saxat ur "Hobbex"

01 Nov 2013, 18:05
Profile ICQ

Pioneer wrote:
Banta är inte lätt. Vare sig det gäller gitarrer eller kilo. :evil:

Mitt problem med bantning är inte känslomässigt längre utan jag har väl blivit realistisk. Vad ska jag med alla gitarrer till när de bara ligger och dammar.

Har försökt ett bra tag att sälja av då jag knappt spelar längre men det blir man inte rik på.

Det känns som det finns ett otroligt utbud till väldigt låga priser. Man har väl ändå ett känslomässigt band till dem och då känns det trist att dumpa priserna så otroligt som det verkar behövas.

Gibson ska man inte tala om. Deras priser börjar ju likna något saxat ur "Hobbex"

Japp, konkurrensen har tvingat Gibson att sänka sina nypriser rejält och begpriserna har hängt med, det verkar omöjligt att sälja nåt över 10 papp just nu, bra för köpare, en mardröm för säljare som köpte när hypen var som värst.
Det ligger en 2004 lp standard för 9900 på blocket nu, och det är en musikaffär som begär det priset!

01 Nov 2013, 18:11
Profile

Alla borde ha ett "pojkrum" där man kan ställa in precis allt efter behag...BASTA!!

Så har jag det och där står allt huller om buller precis som jag vill ha det och min kvinna har inte "tillstånd" att gå in där...inte ens en nyckel till dörren :D

01 Nov 2013, 18:33
Profile

K-G wrote:
Alla borde ha ett "pojkrum" där man kan ställa in precis allt efter behag...BASTA!!

Så har jag det och där står allt huller om buller precis som jag vill ha det och min kvinna har inte "tillstånd" att gå in där...inte ens en nyckel till dörren :D

Jag hade också ett eget rum för mina prylar, men så flyttade styvsonen hit till Gbg för studier och norpade mitt rum, Buuhuu :shock:
Så nu står och ligger det prylar överallt i lägenheten, men det funkar det också även om tanten skäller på mig varje gång hon dammsuger och slår stortån i nåt fodral :mrgreen:

01 Nov 2013, 18:43
Profile

När vi planerade huset ville frugan ha in ett musikrum... Hon vägrade nämligen leva bland gitarrer och prylar.
Jahapp, nå jag klagade inte :) Nu har hon insett misstaget så en ny regel har införts: en in en ut..så nu har jag problem. Vill ju inte göra mej av med någon av gurorna..
Det är sällan lyckan varar länge... :(

01 Nov 2013, 20:11
Profile

Gitarrer är ju lyckligtvis av trä, nästan allt på dem brinner.
Bli av med några är således rätt enkelt.
Men skall inte blir för fäst vid grejerna bara, då kan man elda (och få värme) eller ge bort (ge värme till någon annan).
Ge bort är faktiskt ganska trevligt, man känner sig lite så där "Jesus" efteråt.

Annars är K-Gs lösning en mycket bra sådan.
Ett lekrum borde alla ha.
Har man motiverings problem med "livsdelare" så ger man dem också ett lekrum så är det hindret borta.
Och de vill oftast inte ha ett när det väl kommer till kritan, för alla vet ju att tjejer inte har några intresse överhuvudtaget.
Förutom socialt tjafs då, och de vill de ju göra i "allmänna" rum

:D

/Magnus

02 Nov 2013, 00:10
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
Har man motiverings problem med "livsdelare" så ger man dem också ett lekrum så är det hindret borta.
Och de vill oftast inte ha ett när det väl kommer till kritan, för alla vet ju att tjejer inte har några intresse överhuvudtaget.

/Magnus

Nähä Du...... Har Du en aning om vad ett hästintresse kostar och kräver för resurser?
Här pratar vi mer än ett rum, flera byggnader, + ett stort antal tusenlappar i månaden!

Gitarrer är billiga i jämförelse, även Custom Shop.

02 Nov 2013, 10:41
Profile ICQ WWW

holmis63 wrote:
det verkar omöjligt att sälja nåt över 10 papp just nu, bra för köpare, en mardröm för säljare som köpte när hypen var som värst.

Mardröm skulle jag inte kalla det direkt, det är ju bara att låta bli att sälja så har man inte förlorat någonting

Man kan byta bort prylarna till högsta värde, eller så får man behålla och finansiera nya köp på annat sätt.

02 Nov 2013, 10:44
Profile ICQ WWW

Cajun_Moon wrote:
Nu har hon insett misstaget så en ny regel har införts: en in en ut..så nu har jag problem. Vill ju inte göra mej av med någon av gurorna..

Köp en ny gitarr i samma färg och någorlunda samma modell som någon Du redan har , så märker hon ingen skillnad. Köpte nyss en svart SG till och har inte hört ett knyst, skulle det varit en knallgul Ibanez vore jag avslöjad direkt.

02 Nov 2013, 10:47
Profile ICQ WWW

Magnus Olsson wrote:
Men skall inte blir för fäst vid grejerna bara
/Magnus

Lätt att säga om man har hundratals och fått dom billigt/gratis.

Att elda upp musikinstrument är ju en styggelse.

Oftast har dom en fyndhörna p ååtervinningsgården , ställ dom där istället så får någon
fattig stackare en gitarr , eller en liten inkomst.

02 Nov 2013, 10:50
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

/Magnus

Nähä Du...... Har Du en aning om vad ett hästintresse kostar och kräver för resurser?
Här pratar vi mer än ett rum, flera byggnader, + ett stort antal tusenlappar i månaden!

Gitarrer är billiga i jämförelse, även Custom Shop.

Tjejer är väl bara intresserade av hästar till de är 14 år och upptäcker killar? :D :D (skämtar).

Ännu bättre, vi skall alla skaffa oss självförsörjande hästintresserade kvinnor.

/Magnus

02 Nov 2013, 10:57
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
Men skall inte blir för fäst vid grejerna bara
/Magnus

Lätt att säga om man har hundratals och fått dom billigt/gratis.

Att elda upp musikinstrument är ju en styggelse.

Oftast har dom en fyndhörna p ååtervinningsgården , ställ dom där istället så får någon
fattig stackare en gitarr , eller en liten inkomst.

Ja, elda är en styggelse.
Ge bort är bättre.

/Magnus

02 Nov 2013, 10:58
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
holmis63 wrote:
det verkar omöjligt att sälja nåt över 10 papp just nu, bra för köpare, en mardröm för säljare som köpte när hypen var som värst.

Mardröm skulle jag inte kalla det direkt, det är ju bara att låta bli att sälja så har man inte förlorat någonting

Man kan byta bort prylarna till högsta värde, eller så får man behålla och finansiera nya köp på annat sätt.

Hmm, jag skrev ju säljare, om man inte säljer är man ju inte säljare :?:

02 Nov 2013, 11:15
Profile

holmis63 wrote:

Om man försöker sälja så är man ju säljare.

02 Nov 2013, 13:54
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
holmis63 wrote:

Om man försöker sälja så är man ju säljare.

Ja, och då är vi ju tillbaka till mitt påstående att man får väldigt dåligt betalt jämfört med vad man betalade om man köpte när hypen var som värst.

02 Nov 2013, 13:59
Profile

Att banta är ju en "baggis", tricket är att hålla sig smal… :oops:

Har man väl i tanken bestämt sig så är själva bantandet en formalitet. Sedan måste man med pengar på fickan visa lite karaktär så man inte drar hem första bästa musikpryl bara för att man kan.

Lever jag som jag lär? Inte fullt ut men det går i rätt riktning. Jobbar så mycket att jag ändå inte hinner nyttja det jag har vilket i förlängning sänkt GAS-frekvensen till en ganska så måttlig nivå. Jag ser på prylrotationen som en i mångt och mycket självfinansierad företeelse där det numer är ett minimum av nytt kapital som skjuts till. Men det skall tillstås att det kan vara riktigt roligt att göda egot men aldrig på bekostnad av det som skall komma familjen till godo. :D

Religion vs fossils. Fossils win.

Vad kostar det att ha en åsikt? Vad är du villig att betala?

Last edited by Granis67 on 02 Nov 2013, 18:53, edited 1 time in total.

02 Nov 2013, 18:11
Profile

holmis63 wrote:
K-G wrote:

Jag hade också ett eget rum för mina prylar, men så flyttade styvsonen hit till Gbg för studier och norpade mitt rum, Buuhuu :shock:
Så nu står och ligger det prylar överallt i lägenheten, men det funkar det också även om tanten skäller på mig varje gång hon dammsuger och slår stortån i nåt fodral :mrgreen:

Den klassiska frågan: man eller mus i sitt egna hem 8)

02 Nov 2013, 18:46
Profile
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next