View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Sep 2026, 16:36

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Bästa (stabilaste) materialet/formen för shim i halsfickan 
Author Message

Post Bästa (stabilaste) materialet/formen för shim i halsfickan
Har sett alla varianter genom åren... halva plektrum, sandpapper, vikt tidningspapper osv. Nån har säkert tänkt ett steg längre och kommit fram till en variant som är bättre än de som är sämre. Jag behöver lyfta "övre" sidan av halsfickan (i riktning mot headstock) en millimeter för att kunna sänka stallet och stallmicken.

MATERIAL: jag skulle kunna tänka mig att det är lämpligt att använda trä i någon form?

FORM: rektangulärt eller kilformat? Ska det gå hela vägen ut till kanterna?

Vad tror ni? :)

OBS jag är inte ett dugg intresserad av att få berättat för mig att shims är av ondo, kontaktoptimering är ett måste samt att gitarren får sämre akustiska egenskaper samt att man får färre groupies när man shimsar. Vill ni diskutera detta (igen), ta det i en annan tråd. Snälla. :mrgreen:

03 Nov 2013, 12:39
Profile

Post Re: Bästa (stabilaste) materialet/formen för shim i halsfick
1 mm blir ganska mycket, men jag har mycket goda erfarenheter av avklippta kreditkort annars.

03 Nov 2013, 13:19
Profile ICQ YIM WWW

Kanske räcker med 0.5-0.7 mm, jag drog bara till med ett mått. Har inte provat ut exakt vad som behövs. :)

03 Nov 2013, 13:47
Profile

Tänker rent spontant fanér? är trä och tar du det tunnare alt. kan du bara vika/bryta det till rätt tjocklek =)

03 Nov 2013, 14:01
Profile

Bigsby kör med aluminium i sina shims. Hade en Trussart som var shimad med en tunn, avlång metallbit.

03 Nov 2013, 14:07
Profile ICQ WWW

Det absolut bästa metoden att shimsa -är ett hel-shim. Snickra ihop en träbit med hål & allt; som passar/täcker hela botten ytan i halsfickan. Detta medför tonmässigt att man inte tappar allt av den så viktiga kontakten mellan kroppen & halsen.
Efter att man smidit till passande konturer + hålen på sitt "hel-shim"; är det bara lägga ett sandpapper på en helt plan yta & slipa/gnugga tills man är nöjd. Bara att montera mellan varven för att kolla till så att tilten stämmer. Rekomendation: Slipa bara med maskiner i början. Ta den sista biten för hand -som jag beskrev ovan.

- Så skulle jag iaf lösa det. :wink:

/ Jonken

03 Nov 2013, 14:07
Profile

Glömde:

Välj att ha trå ådringarna på shimset vågrätt (flatsawn); om fästytorna på undersidan av halsen och nere i halsfickan inte är helt plana. Fördelen med detta är att shimset blir mer "elastiskt" -och kan böja sig med ojämnheterna. '
Kör du träådringarna lodrätt (quartersawn); är detta lite enklare att slipa till; men träbiten (shimset) knäcks väldigt lätt under kläm-tryck.

/ Jonken

03 Nov 2013, 14:31
Profile

gjorde mina i rosewoodfanéer . 1,5 mm

03 Nov 2013, 14:38
Profile ICQ WWW

Köp tunn mässningsplåt 0,1, 0,2 & 0,5 mm och klipp till remsor på ca 10 mm bredd. Antal och tjocklek efter behov.

04 Nov 2013, 00:02
Profile

Tack vänner. Nu har jag några spår att gå på. :)

04 Nov 2013, 10:27
Profile

Vill man ha deluxe passnining i halsfickan kan man gjuta med plastic padding men glöm då inte att fetta i halsen och täcka gitarrkroppen med maskeringstejp för kladdet och överskott tas bort på momangen. Man gjuter så att säga en halsficka med perfekt passning överallt. Distanserna tas bort och så spcklar man igen även hålen för distanserna. Då blir det supertight. Bra att fetta in skruvarna till halsfickan också så att paddingen inte nyper fast.

04 Nov 2013, 11:09
Profile WWW

En intressant sak att påtala är att jag har en 1975 strata som är den mest resonanta och välljudande jag nånsin testat, och den är ju ”shimmad” med Micro Tilt systemet, dvs halsen är lyft med en skruv i framkanten. Borde vara sämsta tänkbara shimning med så lite kontaktyta…

04 Nov 2013, 12:10
Profile

Goran wrote:
En intressant sak att påtala är att jag har en 1975 strata som är den mest resonanta och välljudande jag nånsin testat, och den är ju ”shimmad” med Micro Tilt systemet, dvs halsen är lyft med en skruv i framkanten. Borde vara sämsta tänkbara shimning med så lite kontaktyta…

Man behöver inte så mycket kontaktyta för att överföra vibrationer. Tänk på en stämgaffel.

Så antagligen hur bra som helst med mikrotilt rent ledningsmässigt vibration: Metall är rent principiellt tre gånger akustiska ledningsfårmågan trä. Mikrotiltens metallytor hårt mot träet med skruv rakt in i det?

Skims har som nämns i frågeställningen psykologiska aspekter. Man får nog skilja på kontaktoptimering och kontaktmaximering. Antagligen räcker det rent ljudledningsmässigt att lägga något bara längst bak i halsfickan. Bara det man använder är hårt och oelastiskt. Stor kontaktyta ökar nog mest förutsättningen att det blir stabilt = mindre förluster av elasticitet och motfassvängningar.

04 Nov 2013, 13:47
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]