View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Sep 2026, 22:23

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Betalning vid köp av privatperson 
Author Message

Ja nu är diskussionen igång igen angående 'internetbedrägerier'
och media brukar som vanligt ha svårt att hantera riskbedömning både för säljare och köpare.

http://www.expressen.se/gt/bluffarna-lu ... -pa-natet/

Exempel: Pelle i skåne säljer en Iphone för 3000:- till Kalle i Piteå , Kalle betalar in 3000:- och får sen ingen vara

Det är ju den enklaste varianten av blåsning och därför varnas Expressens läsare att ALDRIG BETALA i förskott,
utan i efterskott (blir den logiska slutsatsen)

Men om Då Pelle skickat sin Iphone och sen ej fått betalt? Ja då är ju han blåst istället.

I en anann artikel i samma tidning samma dag beskrivs hur en 'nätbedragare' köpt bilar genom att
betala endast handpenning och sen inget mer. Han har ju gjort precis som rådet då, inte betalt i förskott.

Fanns ju ett tag 'internetgirot' men det verkar omgjort till 'direkrbetalning' Så frågan är hur gör Ni när Ni handlar av personer Ni ej känner? Betala i förskott? Hur många säljare går ens MED PÅ att få betalt i efterskott?

Villkoren för Direktbetalning låter ju väldgit generösa sätt ur 'nätbedragarnas' synvinkel ...

Är detta Något att ha?

http://www.internetgirot.se

Säker betalning genom 3 enkla steg:

Steg 1
Köparen hittar en vara på Blocket och kommer överens med säljaren om leverans och pris.

Steg 2
Köparen betalar för varan direkt i annonsen.

Steg 3
Säljaren verifierar sitt bankkonto, får pengarna utbetalade och kan skicka varan direkt.
Om köparen mot förmodan inte skulle få varan så betalar vi tillbaka pengarna.

Obs att 'postförskott' eller efterkrav inte alls är någon garanti för att säkra en affär, kan ligga vad som helst i paketet
och man får inte inspektera INNAN man löser ut det , varken Ica eller Bussgods tar ens fram paketet föränn man betalt.

04 Nov 2013, 13:27
Profile ICQ WWW

Post Re: Betalning vid köp av privatperson
Jag brukar betala i förskott.
Men den sista tidens explosion av bluffannonser och faktiska bedrägerier har gjort mig mycket mer försiktig.
Numera försöker jag träffa personen öga mot öga och göra affär.

Men i de allra flesta fallen struntar jag helt i det och hoppar över annonser som inte är i närområdet. ( Stockholm med en omkrets på 10-20 mil.)

04 Nov 2013, 13:53
Profile

Urban wrote:
J
Numera försöker jag träffa personen öga mot öga och göra affär.
)

Ja det går ju om man är i samma område, men även det kan ju vara riskabelt som köpare att
träffa någon man inte känner med en större summa kontanter på sig.

Har förekommit rån konstruerade på detta sätt, speciellt vid mc/bil affärer.

04 Nov 2013, 13:57
Profile ICQ WWW

Om det är en stor summa pengar som sak byta ägare kan det vara en bra idé att gå till banken tillsammans.

OT: Det finns ingen större anledning att köpa prylar om man inte kan mötas öga mot öga. Ofta är det ju så att är det för billigt så finns det en hake. Tex att bli blåst...
Och prylar finns det ju alltid gott om, särskilt om man kan vänta nån vecka eller så på att det man letar ska dyka upp i närområdet.

Enda anledningen att köpa från någon som inte bor i närområdet är ju om det handlar om gamla vintageprylar, vilket ju iofs många just Bojare köper och säljer som mest. På nåt sätt har jag mer förtroende för folk vad gäller sånt än en ny Iphone.

04 Nov 2013, 14:33
Profile

Vinyljunkie wrote:
Om det är en stor summa pengar som sak byta ägare kan det vara en bra idé att gå till banken tillsammans.

OT: Det finns ingen större anledning att köpa prylar om man inte kan mötas öga mot öga. Ofta är det ju så att är det för billigt så finns det en hake. Tex att bli blåst...
Och prylar finns det ju alltid gott om, särskilt om man kan vänta nån vecka eller så på att det man letar ska dyka upp i närområdet.

Enda anledningen att köpa från någon som inte bor i närområdet är ju om det handlar om gamla vintageprylar, vilket ju iofs många just Bojare köper och säljer som mest. På nåt sätt har jag mer förtroende för folk vad gäller sånt än en ny Iphone.

Mina tankar går så här ungefär....

1 Om bedrägerier ökar och det inte finns någon säker betaltjänst så blir det svårare och svårare både att sälja och köpa på tex Blocket vilket på sikt även försämrar värdet på prylarna

2 Tidningarna har ingen koll i sina artiklar, här skriver man först BETALA ALDRIG I FÖRSKOTT därefter har man intervjuat
en person på stan som 'säljer massor på nätet' och har 'aldrig problem för jag tar alltid betalt i förskott'

Den som Skickar i Förskott vad har den för skydd?
Efterkrav som inte löses ut och kommer tillbaka 2 veckor senare med en extra 500:ing i returfrakt.....

3 Är det ens MÖJLIGT att skapa en säker betaltjänst , eller var det därför internetgirot inte fungerade. KÖP NU knappen (eller betala direkt) som det heter på Blocket, om jag nu hade tryckt på den i annonsen med en Bassman rigg för 3000 och genomfört betalningen , är detta juridiskt bindande? Kund ju klippt den snabbare än han hann svara på de 150 mail + telsamtal han fick samma kväll.

Träffas på riktigt är ju bra, men mycket av det jag köpt och sålt har varit +50 mil bort och det funkar ju inte att
åka så långt , skulle kosta vansinniga pengar också.

04 Nov 2013, 15:11
Profile ICQ WWW

Intressant diskussion.

Jag tror inte att en minskning av, till exempel, blocket skulle minska priset/värdet på prylar.
Jag tror att det skulle bli tvärt om, det är ju tillgängligheten och utbudet som drar ner priset.
Att det finns 5000 beg gitarrer för köparen att välja på istället för, lokala, 5.

/Magnus

04 Nov 2013, 15:30
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
Intressant diskussion.

Jag tror inte att en minskning av, till exempel, blocket skulle minska priset/värdet på prylar.
Jag tror att det skulle bli tvärt om, det är ju tillgängligheten och utbudet som drar ner priset.
Att det finns 5000 beg gitarrer för köparen att välja på istället för, lokala, 5.

/Magnus

Förstår hur Du tänker ,men inte sjutton blir det enklare att sälja något om man tex
sitter i Kiruna och bara vill sälja med upphämtning?

Blir kanske 'värt mer' för de få spekulanter som finns, men stor risk att affär uteblir?

Det där måste jag fundera lite på....

04 Nov 2013, 15:59
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
3 Är det ens MÖJLIGT att skapa en säker betaltjänst , eller var det därför internetgirot inte fungerade. KÖP NU knappen (eller betala direkt) som det heter på Blocket, om jag nu hade tryckt på den i annonsen med en Bassman rigg för 3000 och genomfört betalningen , är detta juridiskt bindande? Kund ju klippt den snabbare än han hann svara på de 150 mail + telsamtal han fick samma kväll.

En tredje part som är "neutral" och som tar visst ansvar i utredningsfasen vid eventuell tvist fungerar ju. Där betalningen kan reverseras även efter att den betalts ut, etc. Den tjänsten lär dock bli dyr.

Vad gäller "Köp Nu" på BLocket har jag ingen aning hur villkoren ser ut. Måste väl framgå på siten när man lägger ut annonsen respektive klickar på knappen?

Rent praktiskt tycker jag man kan gå på feeling i ganska lång utsträckning. Har sålt säkerligen 30 gitarrer på distans inom Sverige, och köpt nåt liknande antal - i princip aldrig haft några problem förutom typ fraktskador.

04 Nov 2013, 16:01
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:

Rent praktiskt tycker jag man kan gå på feeling i ganska lång utsträckning. Har sålt säkerligen 30 gitarrer på distans inom Sverige, och köpt nåt liknande antal - i princip aldrig haft några problem förutom typ fraktskador.

Samma här , men de flesta affärer har varit via Bojen elelr nån jag känt sen tidigare , har inte köpt av helt okänd på länge
Många i min omgivning vågar inte handla på Blocket alls längre efter alla skriverier.

04 Nov 2013, 16:04
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
ocket har jag ingen aning hur villkoren ser ut. Måste väl framgå på siten när man lägger ut annonsen respektive klickar på knappen?

Ja det har Du ju rätt i, kanske ska läsa villkoren först :oops:

Verkar funka så här

Baseras på att både säljare och köpare har Internetbank hos någon av de större bankerna

1 Klicka på betala direkt
2 säljaren får ett mail med en kod han ska bekräfta eller avböja att ta emot betalning (där rök min idé om att göra klipp)
3 När säljaren accepterat får han pengarna insatt på sitt konto
4 Efter 10 dagar om Du inte fått varan så 'tillsätts en utredning' och när utredningen är klar kan Du få tillbaka dina pengar om 'bedrägeriskyddet gäller'
framgår dock inte om det tar ett halvår eller hur länge dom kan utreda m, misstänker att dom avvaktar polisanmälan etc

5 Gäller för upp till 10.000 TOTALT per person och 10 dagar , kostar några tior som säljare eller köpare står för

Nja..... känns väl fortfarande som man kan bli 'blåst' via punkt 4 , misstänker att dom har ett antal undantag när man inte får tillbaks pengarna.

ungefär samma skydd har man redan via kreditkortet.....

Känns som man ändå stärkt säljarens roll här, man slipper vänta på pengarna som tidigare (till kparen godkänt leverans)
Nu får man pengar direkt eller dagen efter.

Så det är ju ingen längre som håller stålarna gisslan ,känns mer riskabelt som köpare nu tycker jag spontant
pynta in 10.000 i förskott vänta 10 dagar och sen ev få tillbaka stålarna kanske ett halvår senare ?

04 Nov 2013, 16:14
Profile ICQ WWW

Att lägga upp tex en gitarr, skriva att den finns i innerstan och skickas ej är ungefär lika dumt som att sitta i säffle och inte vilja skicka heller. Klart att ståkkholmaren har lättare att sälja men varför begränsa sig till en lokal försäljning? Det känns skitdumt. Jag skickar gärna om någon vill köpa av mig, chansen att sälja ökar ju markant. Jag har än så länge aldrig blivit blåst och då har jag handlat prylar från asien, usa, england, övriga europa och självklart inom sverige också. Men jag har några enkla regler som jag brukar tillämpa som köpare. Gå på magkänsla, känns det skumt och för bra för att vara sant så är det säkert så. Handla aldrig för mer pengar än att du har råd att ta smällen vid ett eventuellt bakslag. Och stå för fan för vad du säger/skriver. Har därför inga problem med förskottsbetalning och ser egentligen inget konstigt med det. Vill jag ha en liter mjölk i affären så betalar jag alltid innan jag tar hem den. De flesta människor är, tro't om ni vill ärliga, rötäggen finns alltid men risken att råka ut för någon är relativt liten.

04 Nov 2013, 18:33
Profile

Jag som är från Finland och har I princip köpt en Historic Les Pauls per år har betalat pengar till Svergie, USA och alla möjliga vägar.
Dessutom har jag köpt lite vintage. Och handlat med bojjare till höger och vänster och jag har alltid flyttat pengarna och sen har säljaren skickat grejjerna.
Likaså när jag köpt utav bojjare så har dom betalat mig och jag har skickat.

Jag har ej ännu haft några problem, men men säkert kommer den dagen även.

Min poäng är att om man ringer säljare/köparen och laser mellan raderna så kan man klara sig undan ganska bra enligt min erfarenhet.

04 Nov 2013, 18:34
Profile ICQ YIM WWW

ChronicTown wrote:
Rent praktiskt tycker jag man kan gå på feeling...
Precis. Jag brukar alltid betala i förskott och har aldrig blivit blåst, varken på Ljudbojen, Blocket eller Vend. Det gäller ju att få en känsla för vem den andra personen är och de allra flesta är ärliga. Skumma annonser kan man oftast sortera bort direkt när man läser dem. Vaga uppgifter, konstig prissättning etc. Kan ju vara helt ärliga personer utan större kunskap, men det känns bättre att handla av folk som vet vad de säljer.

Mike Leaf wrote:
Det där måste jag fundera lite på....
Man kan ju tycka att priserna inte borde påverkas så mycket, då både utbud och efterfrågan är betydligt mindre på en lokal marknad. Men eftersom priserna på dagens begagnatmarknad mest styrs av (det stora) utbudet, torde priserna ändå stiga något när utbudet minskar, trots att efterfrågan också minskar.

Udda, dyra gitarrer (av andra märken än Gibson och Fender) som redan är svåra att få vettigt betalt för, torde det förstås bli ännu svårare att hitta köpare till på en begränsad lokal marknad.

04 Nov 2013, 18:39
Profile

Det normala torde vara förskottsbetalning. Det är enkelt att säga men med lite frågor och efterforskning bör de flesta undvika att bli blåsta. Men så länge någon går på det kommer bluffarna att fortsätta.

Jag tror att det i huvudsak finns två sätt att minska riskerna. Det ena är att ha en neutral mellanhand genom vilken affären sköts (kan vara en ren betalförmedlare eller t ex musikaffär som har varan som ska lämna ut den och ta betalt).

Det andra handlar om 'social kontroll' som t ex Bojen (många köper av 'kompisens kompis'; inte av någon helt okänd) men även eBay i viss mån där man hela tiden skapar referenser. De som är mest trovärdiga är naturligtvis de som är svårast att fejka.

/R

04 Nov 2013, 19:38
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]