View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Sep 2026, 01:26

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Best strat sound 
Author Message

Post Best strat sound
Min strata har i nuläget Texas special typ mickar.
Lönnhals & ask kropp

Texas special är inget för mig, låter för mkt mid och bas, samt inte i närheten SRV enligt mig.

Vill ha mer sprall och karaktär utan att låta klent på stallmicken, men inte för hårt häller, som texas special kan göra.

Fått för mig att CS69 kanske vore något? Men osäker på stallmicken samt att mittpickupen inte är RW där.

Har ni förslag på något riktigt bra skit?

03 Nov 2013, 21:40
Profile

Post Re: Best strat sound
Bare Knuckle Apache och Lollar Black Face.

03 Nov 2013, 22:31
Profile WWW

Det är ganska stor skillnad på TS och CS69. Håller med om att TS kan låta platt och hårt, i mitt tycke för mycket mid. Stallmiken låter dock bra. CS69 bytte jag ut, ganska klara, men lite klena, och stallmiken skulle behövt lite mer output enligt mina preferenser. Mitt miken är inte RW i CS69.
Jag har Lundgrens 50's Formvar, matchade set med överlindad stallmik, i tre strator, låter bra för mig. Lite högre putput än vintage, bra balans mellan botten och topp.

03 Nov 2013, 23:16
Profile WWW

Jag har Lundgrens 60s med en överlindad stallmick i en av stratorna. Dessa mickar bör du prova om du har möjlighet.
Min personliga favorit är nog ändå Fenders egna AV57/62 mickar

04 Nov 2013, 19:31
Profile ICQ YIM WWW

Texas special är nog de bästa mickarna jag spelat på. De låter kanske inte bäst om man spelar ensam, men med ett band är all extra mid perfekt för att skära igenom tycker jag.

04 Nov 2013, 20:25
Profile

tobol wrote:
Texas special är nog de bästa mickarna jag spelat på. De låter kanske inte bäst om man spelar ensam, men med ett band är all extra mid perfekt för att skära igenom tycker jag.

Jag gillar dom också i bandsituation, en av de få mickarna som låter tight och komprimerat när det distar också och är hög volym.

04 Nov 2013, 20:42
Profile ICQ WWW

Lollar Blackface, inte för att jag lyssnat på precis alla stratamickar, men dessa är nog bland de bästa jag hört.

Gillar faktiskt Fenders AV57/62 också, samt Fender Fat 50's, de är så pass bra att jag aldrig skulle byta dem, inte ens för Lollar Blackface, så stor skillnad är det inte att det motiverar ett byte.

I mina öron. Men då är jag i princip bara intresserad av ett relativt rent ljud, bör kanske tilläggas.

EDIT.) Notera att t.ex. Lollar Blackface finns både med flat pole och med staggered. Vilket ger rätt så olika ljud. Själv föredrar jag staggered, tror att mycket av stratakaraktären ligger i just staggered poles.

Bare Knuckles har en massa jävligt bra klipp på youtube, bl.a. ett som visar staggered vs flat pole:
http://www.youtube.com/watch?v=IJpaiSfyFao

04 Nov 2013, 20:51
Profile ICQ YIM WWW

Provat rätt mycket betydligt dyrare mickar men fastnat för Tonerider Classic Blues i min american standard.
Lagom hög output och låter precis som jag vill en strata ska låta, löjligt prisvärda.

05 Nov 2013, 19:16
Profile ICQ YIM WWW

tobol wrote:

Bra kommentar!

Vet inte hur många gånger man varit med om att man själv eller någon annan rattat in "drömsoundet" och sedan spelat med bandet och konstaterat att det bara blev skräp... Eller att man bara försvann i mixen.

Faktum är att de ljud som låter bäst i ett band på liveljudnivå sällan låter speciellt kul när man hör dem isolerat.

06 Nov 2013, 12:04
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]