View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Sep 2026, 08:53

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Jazzburkscountryrock'n'roll gura. 
Author Message

Post Jazzburkscountryrock'n'roll gura.
Jag har haft en fin fin Gretsch tidigare, men den försvann i ett GAS-ögonblick. Men vill hitta en bra en igen. Om jag fattat det rätt ska jag leta Japan-Gretsch, Peerless och Ibanez. Gillar väl inte humbuckers, men ibland kan man lära sig ngt nytt. Vad har ni för förslag?
Hittade denna på blocket. http://www.blocket.se/uppsala/Marshall__Peerless__Hagstom_och_Ibanez_50437270.htm?ca=23_10&w=3
Mkt tjusig, men är detta inte ett bättre kap?
http://www.jam.se/startsidan/gitarrel/A38144-Peerless_Gigmaster_Custom_inkl_case/

Vad annat ska jag leta efter?

04 Nov 2013, 22:34
Profile WWW

Post Re: Jazzburkscountryrock'n'roll gura.
Jag har en ibanez af125, min enda jazzburk, den är verkligen kanon, i princip samma som en af105 så en sån skulle jag kolla in också.
Det är överkomliga priser på dessa beggade, 4-5 papp för en i toppskick, funkar fint till rock´n´roll också.

04 Nov 2013, 23:22
Profile

Jag har en AF105 (Josh's ex), och kan hålla med om att det är en prisvärd jazzburk. Inte så mycket rock'n roll dock, utan stallmik, endast flytande jazzmik. Tippar att 125:an är ett bättre val för mer allround.

05 Nov 2013, 00:13
Profile WWW

jag har testat bägge af-varianterna, min gamla af-105a och en af-125 som jag tyvärr var för seg att köpa så den gled mig ur händerna. Jag skulle inte kalla es-125an för jazzgitarr, den är en typisk alround som passar till det mesta en gubbe kan tänka sig att spela. (dvs passar till allt utom HM typ)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

05 Nov 2013, 00:22
Profile WWW

Har en Ibanez AFS80T som nog kommer att säljas. Löjligt bra gitarr för vad den kostar.
Sprillas nytt Ibanezcase har jag också köpt. Googla lite för mer info.

Lite YT: http://www.youtube.com/watch?v=Ow_jSE6vOik

Image

05 Nov 2013, 00:23
Profile WWW

kjelle wrote:
Jag har en AF105 (Josh's ex), och kan hålla med om att det är en prisvärd jazzburk. Inte så mycket rock'n roll dock, utan stallmik, endast flytande jazzmik. Tippar att 125:an är ett bättre val för mer allround.

Jo, det glömde jag, af105 finns/fanns i 2 utförande, med enbart flytande halsmick och så med dubbla, traditionellt (i locket) placerade mickar.
Varianten med dubbla är i princip samma som af125, fast utan lite bling.

05 Nov 2013, 08:45
Profile

Skavis wrote:
Har en Ibanez AFS80T som nog kommer att säljas. Löjligt bra gitarr för vad den kostar.
Sprillas nytt Ibanezcase har jag också köpt. Googla lite för mer info.

Lite YT: http://www.youtube.com/watch?v=Ow_jSE6vOik

Image

Jag har en sån och gillar den skarpt, var bra efter lite justering efter att plockat den ur kartongen. Min har dock fått lite uppgraderingar i form av CTS-potar, ny switch, och nytt kablage och har då bara en volym och en tonkontroll. Pickuperna byttes till GFS Surf 90 gillade faktiskt orginalpickuperna ganska bra och upplevde som som klara och ganska brighta i ljudet. Rullstallet funkade bra i början men sen började det skallra och då bytte jag ut det mot ett vanligt T-O-M stall vilket också gjorde att gitarren fick lite mer klipp i tonen.

Sen har Jonken få göra en översyn på gitarren och nu är det Ibanezen och en Road Worn Strata som det spelas mest på. Hade den varit grön hade jag nog köpt den så man hade haft en av varje färg.

05 Nov 2013, 08:53
Profile

Skacis, berätta gärna mer, jag är klart intresserad.

05 Nov 2013, 11:17
Profile WWW

davidihse wrote:
Skavis, berätta gärna mer, jag är klart intresserad.

Skicka ett PM om vad du vill veta så ska jag svara efter bästa förmåga.

05 Nov 2013, 12:36
Profile WWW

davidihse wrote:

Ett par TV Jones i den och du är hemma :D

05 Nov 2013, 12:39
Profile

Goran wrote:
davidihse wrote:

Ett par TV Jones i den och du är hemma :D

Jag har varit sugen på TV Jones i min gitarr men jag är faktiskt så nöjd med GFS Surf 90 att jag inte riktigt kan motivera ett byte. Kan säga att jag inte hade stora förhoppningar då jag monterade GFS pickuperna i gitarren efter mina erfarenheter av GFS blade pickuper till Tele som jag tyckte lät skit med blev possitivt överraskad av Surf 90.

Kan säga att dom är mycket snyggare i verkligheten än på kort och dom verkar växla i nyans beroende på ljuset. Är starkt misstänkt att dom är candy lackade för då jag borrade ur hålen för potarna så såg det ut som att det är silverfärg i botten.

05 Nov 2013, 13:38
Profile

busse wrote:

Jag har varit sugen på TV Jones i min gitarr men jag är faktiskt så nöjd med GFS Surf 90 att jag inte riktigt kan motivera ett byte. Kan säga att jag inte hade stora förhoppningar då jag monterade GFS pickuperna i gitarren efter mina erfarenheter av GFS blade pickuper till Tele som jag tyckte lät skit med blev possitivt överraskad av Surf 90.

Kan säga att dom är mycket snyggare i verkligheten än på kort och dom verkar växla i nyans beroende på ljuset. Är starkt misstänkt att dom är candy lackade för då jag borrade ur hålen för potarna så såg det ut som att det är silverfärg i botten.

Jo, men det är en jäkla skillnad på P90 och Filtertrons ljudmässigt, båda låter naturligtvis bra, och jag misstänker att David är ute efter Filtertron-twanget (?).

05 Nov 2013, 13:44
Profile

Quote:
Jo, men det är en jäkla skillnad på P90 och Filtertrons ljudmässigt, båda låter naturligtvis bra, och jag misstänker att David är ute efter Filtertron-twanget (?).

Men om vi skall snacka "twang" vad det nu egentligen är för nåt så vill jag nog hävda att Surf 90 vilka skall vara åt DeArmond hållet inte P90 har ännu mera twang än TV Jones Classic vilka jag har erfarenhet av i min Les Paul med Bigsby som väl snarar är mer Gretsch än Gibson.

Nu sitter dom ju pickuperna i olika gitarrer så det är väl kanske inte en rätt jämförelse och båda låter bra men det jag kallar "twang" tänk ex Duane Eddy går väl att få ur bägge pickuperna genom att bara ratta om stärkaren lite. TV Jones Classic låter lite fetare och har lite mindre diskant och GFS Surf 90 har lite mindre bas och lite mer topp enligt mig.

Själv har jag varit sugen på att testa TV Jones Magna'Tron pickuper i Ibanezen men det har inte blivit av och det beror väl också på priset på TV Jones. Dock så hävdar jag att dom är värda pengarna för det är jäkligt bra pickuper men med tanke på att jag i bästa fall gör en spelning offentligt per år så är det kanske lite overkill för mig då jag är ändå nöjd med Surf 90.

Surf 90 hävdar jag dock är "bra för budgeten" twangiga pickuper och jag är lite förvånad över att jag är nöjd med dom och dom har suttit i i över två år så nyhetens behag bord ha lagt sig vid detta laget.

05 Nov 2013, 14:44
Profile

Oj, jag trodde de var P90 i humbuckerstorlek, alltid lär man sig något nytt...

05 Nov 2013, 14:47
Profile

Och snart dags för mig att börja leta mickar kanske...

05 Nov 2013, 16:22
Profile WWW

Ted Nugent körde väl på Byrdland. Inte så mycket Jazz, men Rock´n´Roll tills man svimmar av. I alla fall om man svimmade på 70/80-talet.

06 Nov 2013, 02:11
Profile
Reply to topic   [ 16 posts ]