View unanswered posts | View active topics It is currently 02 Oct 2026, 23:27

Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
död åt MP3? 
Author Message

Post död åt MP3?
ag irriterar mig på allt skitljud som översvämmar oss idag. HiFi dog när MP3 gjorde intåg i vardagen. En genomsnittlig Svensson-stereo lät faktiskt betydligt bättre år 1973 än den gör 40 år senare. Under tiden har resten av samhället utvecklats...

Jag vill ha Spotify med HiFi-ljud! Måste jag byta till WIMP för att mina öron ska sluta plågas.. Eller måste jag gå tillbaka till mina gamla 70-tals LP och direktgraveringar..

Lyssna på detta klipp (tryck play en bit ner på sidan) genom ett par bra hörlurar eller bra högtalare. Risken är ju förstås stor att du inte äger ngt sånt eftersom det bara krävs skitutrustning för att lyssna på dagens Spotifierade skitljud. Men gör ett försök, en hyfsad hörlur borde funka. Varning dock; testet kan innebära att du ser ljuset och det kan bli dyrt

http://wimpmusic.se/wweb/specials/hifi_ ... cAod4yIAkw

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

07 Nov 2013, 11:17
Profile WWW

Post Re: död åt MP3?
Håller i princip med om vad du säger.

Men jag är litet skeptisk till testet. Och så tycker jag inte att Spotifys högsta kvalitet är så dålig som görs gällande här.
Vill påstå att få skulle höra skillnad mellan Spotify och en medelmåttig cd-spelare. Mycket handlar om vilka konvertrar som används.

07 Nov 2013, 11:39
Profile
Lynxtrap wrote:
Håller i princip med om vad du säger.

Men jag är litet skeptisk till testet. Och så tycker jag inte att Spotifys högsta kvalitet är så dålig som görs gällande här.
Vill påstå att få skulle höra skillnad mellan Spotify och en medelmåttig cd-spelare. Mycket handlar om vilka konvertrar som används.

Konvertrar du menar codecs?

En rejäl codec gör ju lyssningen ganska njutbar.
Speciellt om man använder Beyerdynamics PRO990DT-lurar...;)

07 Nov 2013, 11:45

använder inga musiktjänster som wimp och spotify

de plattor jag tar ner och lyssnar på är bara flac
jag tror flac håller på att ta över sakta men säkert

android telefoner och foobar2000 har stöd för flac

07 Nov 2013, 11:51
Profile WWW

Tester o försök har ju visat att de yngre som är uppväxta på Mp3 anser att det låter bättre än okomprimerade format (typ flac osv och helanalogt)
Skrämmande......min kinesiska Gibsonkopia låter bättre än den där 59'an.....typ.

07 Nov 2013, 12:15
Profile

Freppezon wrote:
Lynxtrap wrote:
Konvertrar du menar codecs?

En rejäl codec gör ju lyssningen ganska njutbar.
Speciellt om man använder Beyerdynamics PRO990DT-lurar...;)

Nej, jag menar DA-konvertrar. I ljudkort, cd-spelare eller vad man nu spelar upp ljudet genom.

07 Nov 2013, 13:53
Profile

Vill minnas att man ansåg att CD var lite halvkasst jämfört med LP, är det CD som är måttstocken nu alltså? Att MP3 är kasst kan jag skriva under på..

07 Nov 2013, 16:06
Profile

Min kusin har köpt någon pryl från Pioneer tror jag som han har i källaren där all musik rippas från datorn eller cd:n, vet inte vilken. Hur som helst så blir det waw-filer av det och det blir enligt tillverkar bättre ljud än cd iom att skivan läses om flera gånger tills all info har kommit med. En cd-spelare av ganska bra klass till och med läser inte in all information som finns på cd-skivan.

Låter vettigt tycker jag om man vill gå digitalt. Inte så lätt att bära med sig förvisso, en hemma. Nu gillar jag iofs mina skivor både i svart och silver, men om jag skulle konvertera så skulle det nog bli en sån lösning.

07 Nov 2013, 16:38
Profile WWW

Jag fick återfall i våras och lyssnar numera (när jag själv väljer vad jag vill lyssna på) endast på vinyl!

Till och med CD går fet bort om man ska jämnföra ljudet. Och det är viktigt vilken vinylpressning det är också för det skiljer markant (säger jag som har fått defekter i bäda öronen på åldern höst). Ingen taskig 180gr pressning utan det är "near mint" (M-) original första pressningar som gäller här hemma!

Jag har letat länge och äntligen fått ihop en vintage Hifi-anläggning som jag dräglade över att få ha när jag var ung men som jag naturligtvis inte hade råd med då. Även om priserna är löjligt höga på dito i dag (Pioneer SA-9800, Pioner PL-570, JBL etc) så är jag nuförtiden i en annan ekonomisk ställning och kan köpa det jag vill ha.

Jag har aldrig njutit så mycket över att lyssna på vinyl och musik som jag gör nu och det är sjukt kul att låsa in sig i lyssningsrummet, lägga på en skiva på skivspelaren och sätta sig ner och titta på omslaget och bara lyssna.

Jag har aldrig haft Spotify eller andra musiktjänster och kommer nog aldrig att skaffa det (inte FaceBooke heller :lol: )men lyssnar på Tuneln Radio och Planet Rock i iPhonen med en massa jitter, men det är bara när jag är ute och springer (eller powerwalkar).

07 Nov 2013, 16:46
Profile ICQ WWW

rudmark wrote:
Tester o försök har ju visat att de yngre som är uppväxta på Mp3 anser att det låter bättre än okomprimerade format (typ flac osv och helanalogt)
Skrämmande......min kinesiska Gibsonkopia låter bättre än den där 59'an.....typ.

Om dessa personer anser att mp3:an låter bättre så låter den väl bättre (för dem)? Eller vad menar du?
Sen att personer som har ett annat ljudideal och en annan erfarenhet gör en annan bedömning, det är ju inget konstigt.

Däremot finns det aspekter av att brickwalling mer objektivt tröttar hörseln på ett annat sätt, men det är delvis en annan fråga, och rimligen finns även där ett subjektivt element.

07 Nov 2013, 17:02
Profile ICQ WWW

Jag håller inte med om CD vs Vinyl då jag har vettig utrustning för bägge medierna. Lite annorlunda - inte bättre eller sämre. Handlar mer om vem som har hållit i produktionen.

Mp däremot är helt åkäj när man inte kan lyssna på riktigt. På jobbet, hissen , bil , gymmet osv.
Men som orkesteråtergivare, stämmningsåtergivare mm - nä!

Kvalitetsförsämringen har med digitaliseringen varit ganska brutal - se bara alla jävla skitkassa bilder på Fejjan och Instagram, driftstörningarn vid trådlösa telefonsamtal- endast Gubbjävlar som en själv tycker att det suger!
Tack alla Smartphones för det!

07 Nov 2013, 17:03
Profile ICQ WWW

rudmark wrote:

Källa på det tack.

07 Nov 2013, 17:24
Profile

Den största ljudförstöraren för mobila spelare är väl ändå lurarna! T.ex. Apples "nya" lur, som följer med iP5, lanserades med buller och bång, och låter... "buller och bång"!
Håller med Tobbe Z, det handlar väldigt mycket om vem som hållit i produktionen, vilka ljudideal man siktar på, om det är kommersiellt (t.ex. volymkrigande) tweakat o.s.v. Hela den bagen med extrem komprimering och limitering kom väl med digitaliseringen, inte digitaliseringens fel i sig.
Sen har jag lite svårt att inse hur en bra D/A omvandlare skulle "missa" information, som kan läsas in via en omläsning? CD-formatet är ju okomprimerat, och läses in i en FIFO buffert (First In First Out), varje värde i tur och ordning. Missad information borde bli glitchar eller distorsion, klart mätbart. Det låter mer som om själva läsmekanismen (lasern) inte gör vad den ska.

07 Nov 2013, 17:46
Profile WWW

Vinyljunkie wrote:
rudmark wrote:

Källa på det tack.

Du var mig en petig jäkel, men Ok :P

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 260096.ece

och det var inte Ny teknik utan amerikansk professor som utförde. Studenterna tyckte tom
lägsta bitraten var bäst......

07 Nov 2013, 18:28
Profile

rudmark:

Ja men mest för att jag tyckte det lät så galet att jag ville läsa det själv...

Reagerar på detta: "De har fått lyssna på bland annat orkestermusik, jazz och rock".

Alltså bara på musik som de flesta av dagens unga INTE lyssnar på i vanliga fall. Då är det inte så konstigt alls tycker jag att resultattet av undersökningen blir som den blir. Ungdomar idag lyssnar ju framför allt på elektronisk musik, house i olika former primärt. Den musiken är både extremt komprimerad och loudness-boostad som det är. Då är det klart att de blir konfunderade av att kanske för första gången höra organisk och dynamisk musik som tex jazz och därför tycker att den låter bättre i det mer komprimerade MP3-formatet. Den ljudbilden är ju hemma för dem. Som sagt, så låter ju "deras" musik.

07 Nov 2013, 19:04
Profile

Om jag ska vara ärlig så hörde jag knappt någon skillnad på de två olika ljudformaten. Kanske är det så att man har lyssnat för mycket på mp3 de senaste åren och blivit avtrubbad? :cry:

Jag har dock gått över mer till vinyl den senaste tiden och känner åter igen lust för att lyssna aktivt på musik och framför allt för att köpa skivor. Jag tycker fortfarande att mp3 låter okej men det är något lite mer "levande" med vinyl och framför allt är det ju något av en magisk ritual att lägga på en skiva på tallriken och se på när den snurrar. :o

Image

07 Nov 2013, 19:06
Profile

toandfro wrote:

Jag har dock gått över mer till vinyl den senaste tiden och känner åter igen lust för att lyssna aktivt på musik och framför allt för att köpa skivor. Jag tycker fortfarande att mp3 låter okej men det är något lite mer "levande" med vinyl och framför allt är det ju något av en magisk ritual att lägga på en skiva på tallriken och se på när den snurrar. :o

+110 på den :D

07 Nov 2013, 19:28
Profile ICQ WWW

toandfro wrote:
Jag tycker fortfarande att mp3 låter okej men det är något lite mer "levande" med vinyl och framför allt är det ju något av en magisk ritual att lägga på en skiva på tallriken och se på när den snurrar. :o

Som påpekats ovan är det dock jätteskillnad på hur produktion, mastring och tillverkning sett ut. Det finns en amssa nysläppt vinyl som antingen är halvdant mixad och mastrad, gärna utifrån parametrar man använder för digitala format vilket ju inte funkar alls, eller där det brister i tillverkningen. En nysläppt vinylplatta som är tillverkad utifrån en brickwalled-digitalmaster kommer inte bli luftig bara för att den pressas på vinyl. Och en re-issue av en gammal platta, där man använder 90-tals-cd-versionen som master inför vinylpressningen, kommer låta sämre än CD:n.
Jag gillar vinyl - och även om jag lyssnar på en hel del på CD också, så glider jag mer och mer över till "Spotify eller vinyl". Spotify för lyssning i sommarstuga eller via mobilen, eller om man bara snabbt ska sätta på nåt, vinyl för finlyssning i lägenheten.

07 Nov 2013, 20:19
Profile ICQ WWW

Jag tror inte att dagens skitljud beror på mp3, utan snarare på kompressorer och andra processorer för att få ljudet att passa till de skitanläggningar de flesta använer nu för tiden. Man remastrar ju t ex gamla fina album till en komprimerad sörja.

Det är så lätt att inbilla sig saker när man jämför ljud. Mp3 vs flac vs CD har debatterats frekvent. Lyssningstester har gjorts. Jag har inte sett någon välgjord blindad randomiserad test som skulle kunna bekräfta eller slå hål på myten om att mp3 är sämre än CD. Enligt de flesta rapporter börjar det bli svårt/omöjligt att höra skillnad på mp3 och okomprimerat vid 192 - 256 kBit/s.

07 Nov 2013, 21:43
Profile

NelsonVandal wrote:
Jag tror inte att dagens skitljud beror på mp3, utan snarare på kompressorer och andra processorer för att få ljudet att passa till de skitanläggningar de flesta använer nu för tiden. Man remastrar ju t ex gamla fina album till en komprimerad sörja.

Tror även att det är för att det inte behövs "finljud", de flesta som lyssnar på musik har det mer som bakgrund, istället för att faktiskt lyssna och tänka på vad som spelas.

07 Nov 2013, 22:09
Profile

NelsonVandal wrote:
Enligt de flesta rapporter börjar det bli svårt/omöjligt att höra skillnad på mp3 och okomprimerat vid 192 - 256 kBit/s.

+1

Är ingen audiofil och kommer aldrig att lyckas bli eftersom jag tydligen inte har så bra öron. Visst, jag hör skillnaden mellan en 128 kbit mp3 och en FLAC eller CD om jag spelar med en hyfsad stereo men när bitraten blir högre på mp3:an så sviktar jag. Jag är iaf vansinnigt glad åt att det finns mp3, tänk så oerhört mycket bra och ny musik man har fått hemskickad på mailen vilket inte hade varit lika enkelt annars. Och, allt detta har blivit ännu enklare sedan Spotify kom... :P

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*

07 Nov 2013, 22:35
Profile

Jag avskyr dessa komprimerade format med mp3 i spetsen, det är inget jag vill lyssna på. Vi lever i en tid då ljudkvaliten överlag för första gången i det inspelade ljudets historia blivit sämre än tidigare.

07 Nov 2013, 23:23
Profile WWW

Jag irreterar mig mer på all skitmusik som produceras i dag än ljudkvallen i moderna ljudformat! :)
Helt klart är att det råder mycket känslor i det här med digitalt vs analogt, komprimerade och icke komprimerat ljud.
Vad många glömmer är att även analogt ljud på vinyl alltid är hårt dynamikkomprimerat! Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att all musik som produceras i dag inte kommer upp i formatets specifikationerna för MP-3 vad gäller tillgänglig dynamik eller frekvensomfång.
All musik i dag produceras för att låta storslaget i dator, nerladdad i telefoner och dyl.
jämför t.e.x The Four tops 1966 "Reach hout ill be there", hur mycket dynamik finns det i den när alla VU-mätarna bankar in i det röda fältet på bandspelaren?!
Men visst fan låter det bra!! Är det Hi-Fi? Nej långt där ifrån!

07 Nov 2013, 23:27
Profile

[quote="Joshunznera"[/quote]

Min dator är uppenbarligen sjuk, eftersom ljudet mer eller mindre försvinner när det förmodligen ska vara "Dåligt"

Annars tycker jag inte mp3 är värre än taskiga hörlurar eller högtalare.

07 Nov 2013, 23:33
Profile

Är inte detta lite av en ickefråga egentligen? Vi verkar ju lyssna på musik i den form som den presenteras just nu? Vill man ha bättre kvalitet så lyssnar man på bättre kvalitet om det går att frambringa...? Och, betyder det då att man plockar fram vinyler p.g.a man tycker att det låter bäst är det ju bara att plocka fram dom.. Att dissa Spotify eller mp3 är inte riktigt relevant, vill man ha bättre ljud så köper man en CD helt enkelt eftersom vi fortfarande har den möjligheten, men det smakar lite mer...

Jag lovar att framtida teknik kommer att överträffa dagens CD-ideal, men det kommer kanske oxå att kosta lite mer än för den som är en rätt nöjd lyssnare på Spotify (eller vilken plattform det nu månde vara i framtiden?) men som har en gigantisk musikvärld framför sig för blott 99:- i månaden.

Jag tycker då att det är KANON att mina barn har Spotify i mobilen och kan välja och vraka bland ALL jäkla härlig musik dom vill lyssna på! Och, att dom slipper alla taskiga inspelningar på kassettband som var mitt alternativ när jag var yngre, och det var då inte någon kvalitet på ljudet alls..... :wink:

Och, den kostnaden det ger att ungarna har en reklamfri Spotify i mobilen betalar jag gärna så länge dom lyssnar och intresserar sig för musik...

Slutligen så är jag rätt säker på att Josh inte riktigt vill ta död på mp3 som han skriver i starten, han tycker bara att det borde finnas ett alternativ såsom Spotify (eftersom WIMP inte kommer i närheten) som levererar väldigt god ljudkvalitet men kanske till en liten högre kostnad än 99:- per månad. Typ Spotify Uberpremium... Eller hur Josh? :wink:

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*

08 Nov 2013, 00:06
Profile

Kan någon höra skillnad på mp3 320 kbps och CD i blindtest?
Tillåt mig tvivla. VET du vad du lyssnar på, och därmed har positiv
eller negativ förväntan, påverkas du ofrånkomligen av placeboeffekten.
Spotify premium via hyfsat bra DA-omvandlare (NAD) funkar i alla fall
bra för mig. Via en bättre anläggning är det klart hörbar skillnad mellan reklam-Spotify och premium.
(Med risk för placebo-tolkning!)

Att sen så mycket av dagens musik mosats sönder i brickwall limiting är
ju en annan, väl så sorgesam historia...

Last edited by lasse svaj on 08 Nov 2013, 11:25, edited 1 time in total.

08 Nov 2013, 01:05
Profile

danix wrote:

Min dator är uppenbarligen sjuk, eftersom ljudet mer eller mindre försvinner när det förmodligen ska vara "Dåligt"

Annars tycker jag inte mp3 är värre än taskiga hörlurar eller högtalare.

Det du hör när ljudet "försvinner" är den del av ljudet som inte komer med i MP3-filen

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

08 Nov 2013, 06:56
Profile WWW

Vettiga synpunkter.
Men som sagt, jag tror att Spotifys uselhet bygger på en missuppfattning.
Spotify premium genom en god konverter och bra lyssning - tror inte att många hör skillnad jämfört med cd.

Emnitec wrote:
Är inte detta lite av en ickefråga egentligen? Vi verkar ju lyssna på musik i den form som den presenteras just nu? Vill man ha bättre kvalitet så lyssnar man på bättre kvalitet om det går att frambringa...? Och, betyder det då att man plockar fram vinyler p.g.a man tycker att det låter bäst är det ju bara att plocka fram dom.. Att dissa Spotify eller mp3 är inte riktigt relevant, vill man ha bättre ljud så köper man en CD helt enkelt eftersom vi fortfarande har den möjligheten, men det smakar lite mer...

Jag lovar att framtida teknik kommer att överträffa dagens CD-ideal, men det kommer kanske oxå att kosta lite mer än för den som är en rätt nöjd lyssnare på Spotify (eller vilken plattform det nu månde vara i framtiden?) men som har en gigantisk musikvärld framför sig för blott 99:- i månaden.

Jag tycker då att det är KANON att mina barn har Spotify i mobilen och kan välja och vraka bland ALL jäkla härlig musik dom vill lyssna på! Och, att dom slipper alla taskiga inspelningar på kassettband som var mitt alternativ när jag var yngre, och det var då inte någon kvalitet på ljudet alls..... :wink:

Och, den kostnaden det ger att ungarna har en reklamfri Spotify i mobilen betalar jag gärna så länge dom lyssnar och intresserar sig för musik...

Slutligen så är jag rätt säker på att Josh inte riktigt vill ta död på mp3 som han skriver i starten, han tycker bara att det borde finnas ett alternativ såsom Spotify (eftersom WIMP inte kommer i närheten) som levererar väldigt god ljudkvalitet men kanske till en liten högre kostnad än 99:- per månad. Typ Spotify Uberpremium... Eller hur Josh? :wink:

08 Nov 2013, 11:29
Profile

Jag gillar ju vinyl (om någon skulle tro nåt annat... :roll: )

Jag gillar analogt ljud helt enkelt. Därför blir det lustigt att de flesta nyproducerade vinyler idag är graverade genom ett digitalt delay. Få som graverar har rullbandspelare med dubbla tonhuvudet som kan ge de där 1000 millisekundernas fördröjning som behövs för att inte i värsta fall förstöra gravyrverket.
Dessutom är garanterat de flesta färdigmixade produkter ändå från en digital källa, åtminstone är det nog få som lägger den färdiga produkten på rullband. Detta kan förklara varför många kan tycka att CD låter bättre än vinyl som jag ser det. Hela kedjan ska vara analog om det ska vara någon mening med att släppa på vinyl!

Sen är det ju trevligt med ett storfint omslag också såklart..

08 Nov 2013, 12:39
Profile

Jag sitter här och lyssnar på Spotify (om än Sound Cloud just i detta ögonblick) via en PreSonus Audiobox USB D/A, en 90-tals Audio Pro hemmabio-preamp (CAV.7), ett Inter M R500 Plus slusteg till ett par gamla men fräscha Dynaco A10 högtalare.
Jag har inga som helst problem med ljudkvalitén i det jag lyssnar på nu och jag är oerhört tacksam för den enorma tillgången på musik via främst Spotify.
Jag har varit intresserad av HiFi i över 45 år och har byggt och grejat en del genom åren. Men jag har i stort sett slutat lyssna på ljud och lyssnar numera huvudsakligen på musiken. Naturligtvis har jag vissa krav på utrustningen/ljudkvalitén, men det behövs inga dyra grejer.
Visst är det häftigt med riktigt bra ljudutrustning som kan plocka fram en massa detaljer och nyanser, men med det går även många undermåliga inspelningar bort, eftersom även brister blir så mycket tydligare. Totalt sett kostar det en massa pengar och man får mycket mindre musik som duger att lyssna på. Det är trist tycker jag.

/Sixten

08 Nov 2013, 12:58
Profile WWW
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next