View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 00:27

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Portable gitarrförstärkare. 
Author Message

Post Portable gitarrförstärkare.
Hej,
Jag tänker köpa en praktiskt liten bärbar gitarrförstärkare till bla. hemmabruk mindre gig o resor.
Själv spelar jag blues/jazz och ibland klassisk rock med min Godin 5th avenue kingpin P90:an.
Vad jag är ute är riktig bra "clean" jazz-sound, och lite extra. Budget ligger runt 1000-1500kr.

Här är några ide om vilka förstärkare jag kan tänka mig.

Roland Micro Cube GX. 1170kr
http://www.thomann.de/se/roland_micro_cube_gx_wh.htm
Själv har jag inte prövat Micro Cube GX, men testat Cube Lite och jag tyckte JC-preset på Cube Lite lät rätt bra för en liten förstärkare. Men Cube Lite går inte på batteri och därmed mindre användbar vid resor. Därför vill jag veta om Micro Cube GX låter lika bra, eller?

Roland Mobile Cube. 1266kr
http://www.thomann.de/se/roland_mobile_cube.htm
2x 2,5 watt, 2x 4" högtalare, med mikrofoningång (tele-kontakt). Den är en intressant alternativ då jag lira och sjunger samtidig, fungerar lite mer som en stereo. Men den har endast A-Guitar, E-Guitar, Clean, Dist. och saknas en del inställningar. Någon som vet om "Clean" preset i Mobile Cube låter lika bra som JC-clean på Cube Lite/Micro GX?

Yamaha THR5. 1750kr
http://www.thomann.de/se/yamaha_thr5.htm
lite över mitt budget. Clean,Crunch,Lead,Brit HI,Modern. Kan den vara värt för priset? hur bra är clean sound?

Som sagt, jag har inte pröva dessa alternativ och skulle vara tacksamt om någon annan som vill dela erfarenhet av de bärbara gitarrförstärkare.
Naturligtvis välkomna med nya förslag/alternativ.

Tack!

02 Nov 2013, 04:23
Profile

Post Re: Portable gitarrförstärkare.
viewtopic.php?f=4&t=89011

02 Nov 2013, 09:22
Profile

Håller med om att microcuben låter bra,men det irriterar mig att oavsett gitarr så låter det i stort sett likadant i den.
Det ligger en Pignose på Tradera nu..Iofs billiga nya också!

07 Nov 2013, 14:54
Profile WWW

Köpte nyligen en Fender Mustang II - blev väldigt överraskad av dynamiken, mångsidigheten och ljudet i denna (jag köpte den lilla 20W).
Prova! Med din beskrivning av behovet tror jag den är perfekt. Dock vet jag väldigt lite om de andra, så jag kan inte ge någon jämförelse.

07 Nov 2013, 21:04
Profile ICQ YIM WWW
Fender Mustang Mini låter ännu bättre (och har något bättre algoritmer).

Med chorus påkopplat låter det (nästan) som en rörförstärkare.

Rekommenderas...

07 Nov 2013, 21:17

Tjena,
Jag kör THR5 som övningsstärkare. Funkar klockrent och med bra ljud (funkar också bra att plugga in och jamma till annan ljudkälla). Vill du ha en stärkare som även skall täcka in mindre gig så tror jag att det är en bra idé att leta andra alternativ - speciellt om det är fokus på cleant. Funkar riktigt bra till det jag har den till så som övningsstärkare kan jag rekommendera den och oavsett så är det värt att testa den. Lycka till och rapportera gärna vad du hittar för något.

07 Nov 2013, 21:57
Profile

Tacka för alla som svarar.
Jag hade hunnit springa fram och tillbaks i olika musikbutiker här runt Stockholm och testade dessa bärbar förstärkarna.

Jag testade micro cuben GX först i 4sound.
JC clean på den lät riktig bra, och rätt bra ljudvolym för en liten förstärkare. Dock blev jag inte imponerad av andra ljud inställningar förutom JC-Clean. Men men vad ska man säga, det går inte jämföra en liten stärkare run 1000 lapp med en storfet top&box.

Sedan testade jag Roland Mobile Cube i DJservice.
Clean lät bara ok, och dist. lät inte lika bra. Men ljudvolym var betydlig högre än micro cuben.
Jag tyckte den är endast okej om man vill spela i clean och sjunga samtidig. annars ska man helst köpa micro cuben eller någonting annat.

Sist testade Yamaha THR5 i 4sound.
Clean var tillräcklig bra. Förutom det lät Crunch, BRIT HI och LEAD skitbra! mycket bättre än Micro cuben.

Hursomhelst! Jag fick köpa en beg. Yamaha THR10 för 1400kr och BAM! Där sätt den!

@Wåhlin
Jag har väldig dålig erfarenhet av Fender Mustang serie.
Själv har jag en Fender Mustang II v.1 40W, 1x 12 som hemmaförstärkare. Köpte för ett och halv år sen. första året lät bra, men sen börjar problemet. Varje gång när jag spela ackord så bli ljuden "klippt" och kommer tillbaks efter 0.5-1sec, för att lösa det vrider jag Mastervolym till 7-10 och sänka volymen i gitarr till 2-4 för att spela utan problem. Vilken innebär att den kommer inte funka att ta till gig eller spela högt.
Vet'et fan vad jag ska göra med den pga jag inte ha kvitto kvar.
Som sagt, riktig dålig erfarenhet av fender mustang. Kanske bara jag som har otur med Fender, iallafall jag litar inte på Fender mustang.

08 Nov 2013, 01:50
Profile

Har du kollat in lunchbox? Miljoner Watt, stor som en tändsticksask… :wink: http://www.ztamplifiers.com/products/

Religion vs fossils. Fossils win.

Vad kostar det att ha en åsikt? Vad är du villig att betala?

08 Nov 2013, 10:34
Profile

Lunchboxen är bra...funkar tom live,dock inte för långa gig på fullt ställ,då brände den ihop..
Har fixat det nu,kör lite lugnare så funkar den kalas!

//Robban

08 Nov 2013, 14:39
Profile

hmmm lunchbox huh? Rätt intressant förstärkare.
Definitivt värt att prova nästa gång.

08 Nov 2013, 20:25
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]