View unanswered posts | View active topics It is currently 08 Oct 2026, 18:22

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Mixa genom hörlurar- funkar det? 
Author Message

Post Mixa genom hörlurar- funkar det?
Har börjat spela in i lokalen och ägnar kvällarna/nätterna åt att mixa.
Och man kan bli lätt "galen" av detta.

Först låter det helt okej i hörlurarna som är kopplade till ljudkortet.

Jag gör kanske en testlyssning genom mina gamla 80-tals JBL-högtalare (som är i replokalen). De låter kanon när man spelar Lizzy och 70-talsrock, men jag vet att de inte motsvarar en modern anläggning.

Så jag kopplar upp mig mot min NAD-stärkare och Dali-högtalare och mixar.

När mixen är klar gör jag en WAW-fil och spelar upp via Itunes. Ofta får jag gå tillbaka och justera lite nivåer på enskilda kanaler.

Sedan gör jag en mp3 av det och lyssnar sedan via earplugs i min iPhone.

pust, många steg här men det brukar funkar bra.

Jag skulle dock gärna vilja slippa något steg och funderar på att mixa via hörlurar.
Thomann rekommenderar
"Beyerdynamic DT 990 Pro for mixing/editing and the DT 770 Pro 250 Ohm for Recording".

Men är det en bra idé att mixa via lurar? Man hör ju väldigt mycket i lurar som sedan inte hörs i anläggningar. Vad har ni för referensanläggning? Hur gör ni?

08 Nov 2013, 13:55
Profile

Post Re: Mixa genom hörlurar- funkar det?
Är lite i samma båt, man märker snabbt att det finns en anledning till varför folk som verkligen kan mixa/mastra kan ta de priser de gör. Vi spelar in mycket live i repan och så brukar jag sitta och pilla med det i Cubase i efterhand och likväl som det är sjukt kul så är det minst lika svårt. Ett knep jag lärt mig på vägen är att lyssna mycket på hur det låter i mono och inte bara sitta med stereohörlurar. Får man bra balans i mono verkar det överlag funka bättre i fler anläggningar av någon anledning. Mitt vanliga problem annars är att när jag tycker allt har bra balans och man mixar ihop skiten och sen lyssnar på det i någon annan anläggning kan exempelvis gitarrsolon låtar dubbelt så startkt, hihat försvinna helt etc etc. Men jag behöver verkligen göra något åt vad jag lyssnar genom också, har ett par skapliga Sennheisser lurar som funkar ok men när jag lyssnar annorstädes i efterhand blir det lite som mellanregistrets förlorade land och allt blir väldigt burkigt. Men skam den som ger sig.

Hur som helst frågar jag en kompis som är väldigt duktig på mixning om råd lite då och då och hans spontana reaktion är alltid "men har du köpt några riktiga monitorer än??". Och han har nog en poäng i det. Jag var hemma och lyssnade lite på vad han höll på med och jag fick mig en tankeställare när han efter bara några minuters pillande får grejerna att låta proffsigt på allvar med lite erfarenhet och rätt medhörning för ändamålet medan jag kan sitta i veckor och harva omkring och det låter fortfarande bara hemmainspelning i jämförelse. Han kör med Acoustic Energy AE22 som monitorer och mjo...inte gratis direkt men för i helvete vad man hör minsta lilla detalj klockrent och vilka frekvenser som är störiga mm i fullt normal lyssningsvolym. Så man spar sig mycket tid och frustration på att köpa rätt från början om man har möjlighet till det.

08 Nov 2013, 15:04
Profile

En viktig sak oavsett lyssningsform är att lära sig hur den egna lyssningen låter, genom att lyssna på en massa annan musik genom anläggningen.
Så klart, ju bättre grejer man har, desto bättre. Och mixning är ju ett h-vete rent ut sagt.
Men att veta hur grejerna låter är väldigt viktigt.

08 Nov 2013, 15:49
Profile

Ja det finns mycket att lära öronen att registrera. Vilka frekvenser för vilka instrument som inte funkar med andra, vad man normalt sett filtrerar bort osv osv. Fram tills den dagen man hör det på ren rutin är det bara att läsa innantill på olika forum och ta det därifrån.

08 Nov 2013, 17:07
Profile

Nej enligt mig, inte ifall man vill att det ska låta bra i olika typer av lyssning.
Däremot är lurar såklart bra som referens.

Tycker t.o.m att dåliga högtalare är bättre att mixa i än bra lurar.. :wink:

Spelar i:
http://www.houseofshakira.com

Spelar in i:
http://www.roomofdoom.nu

08 Nov 2013, 19:11
Profile WWW

hosmh wrote:
Nej enligt mig, inte ifall man vill att det ska låta bra i olika typer av lyssning.
Däremot är lurar såklart bra som referens.

Tycker t.o.m att dåliga högtalare är bättre att mixa i än bra lurar.. :wink:

Håller med föregående talare. Jag har suttit och mixat o grejat med lurar men med högtalare är det bäst. Det är många gånger som det har låtit bra i lurarna och sen när man ska spela upp det i nån stereo så har det alltid varit nått som inte har varit bra.

08 Nov 2013, 20:50
Profile
Har själv mixat genom (Och äger) Beyerdynamic PRO DT990 som fungerar kalas.

Halvöppna så du kan mixa genom både högtalare och lurar (om du vill)
Det kan du inte göra genom slutna!...

;)

ANvänder dom både till inspelning/mix något som Thomann inte tipsar om,
därför att dom vill sälja mera lurar (såklart)... :mrgreen:

08 Nov 2013, 21:19

De enda lurar jag testat att mixa med som funkat någorlunda är DT990, däremot läcker de rejält, så de funkar inte så bra till pålägg av sång eller akustisk gitarr. Då funkar DT770 och andra slutna lurar bättre.

09 Nov 2013, 16:44
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]