| Author |
Message |
|
xlomax
|
 Vad kostar det att skicka en gitarr-topp med bussgods?
Hallå!
Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av att skicka topplådor med bussgods? Eller om ni har något annat tips vart man ska skicka den med (posten är et big no no antar jag). Toppen väger i sig självt strax över 20kg.
|
| 29 Nov 2013, 18:12 |
|
 |
|
Abe Normal
|
 Re: Vad kostar det att skicka en gitarr-topp med bussgods?
Bussgods verkar vara på tillbakagång? Blocketpaketet med Schenker tror jag på, det är bara att mäta och väga grejerna  .. https://www.blocket.se/blocketpaketet/b ... aketet.htm/Ulf
|
| 29 Nov 2013, 18:24 |
|
 |
|
xlomax
|
Blocketpaketet verkar liksom posten ha en maxgräns på 20kg : /
|
| 29 Nov 2013, 18:45 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Okay, har för mig att DHL Sverige kör/körde ut tex Thomann's grejer och deras prylar kan ju väga, annars bli det väl speditionsfirmor? Du får gärna berätta vad som sedan fungerar.. /Ulf
|
| 29 Nov 2013, 18:54 |
|
 |
|
rudmark
|
149 om den går in i större "bussbox, (Julpris...max 20kg) annars 303, (max 20)får vara max 0,7 Kubik....424:- -> 20,000001-35 kg http://bussgods.se/pages.asp?PageID=677&MenuID=530Bussgods är på nergång här i Uppsala iaf. Ligger några kilometer utanför bebyggt område.....
|
| 29 Nov 2013, 19:03 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Det varieriar kraftigt från ombud till ombud och varifrån du skickar samt vart den ska.....
Priserna på nätet skiter dom totalt i dom har något eget sätt att räkna på.
Runt 500 var det senast jag skickade en Marshall topp norrut, 568 eller nåt sånt.
| 30 Nov 2013, 11:27 |
|
 |
|
Televerket
|
Jag skickade en Egnater Tweakerkombo med bussgods i våras. Den vägde precis över 20 kg, så jag fick betala för ett betydligt större paket, men frakt+ efterkrav landade på 525 kr om jag inte minns fel...
|
| 30 Nov 2013, 19:26 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Det finns en bra sammanställning i DN 30/11 idag om just skicka paket...check it out.
/Ulf
|
| 30 Nov 2013, 19:39 |
|
 |
|
Frisk
|
Det är olika, ring till den bussgodsstationen du tänker skicka ifrån och fråga, mät och väg så kommer du få det exakta priset. Det varierar nämligen ganska mycket. Jag har betalat allt från 250 kr till 500 kr. Sen beror det på vilka tillägg och sånt du vill ha också. Det kan ju vara bra att försäkra den om den är dyr, då kostar det extra men det är det absolut värt (säg det till köparen).
Ska du skicka fyrtolvor så kan jag rekommendera DSV. De kör dörr till dörr, det kostar en tusing om den ska åka väldigt långt men nu snackar vi alltså en fyrtolva på 50 kg som ska åka lastbil i över 100 mil, så det är inte så dåligt med tanke på det.
Last edited by Frisk on 01 Dec 2013, 00:59, edited 1 time in total.
|
| 01 Dec 2013, 00:51 |
|
 |
|
Frisk
|
Det där typen av arrangemang har jag propagerat för i åratal. Synd att man inte hade ett fraktbolag för då hade man varit först med det, långt innan alla andra. Sen vet jag inte hur Schenker behandlar paketen men jag kan ju säga att de behöver vara jävligt bra på det om de vill slå bussgods. Det är mycket sällan någonting går sönder med bussgods om det är paketerat som det ska.
|
| 01 Dec 2013, 00:56 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Frisk wrote: Det där typen av arrangemang har jag propagerat för i åratal. Synd att man inte hade ett fraktbolag för då hade man varit först med det, långt innan alla andra.
Problemet med alla typer av efterkrav är att det drar till sig köpare som inte har pengarna klara och därför inte löser ut paketet , efter 2 veckor riskerar man få tillbaka det och får då SJÄLV stå för dubbla fraktkostnaden. Därav skickar jag inte iväg innan jag fått betalt längre, om jag inte känner personen.
| 02 Dec 2013, 10:39 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Mike Leaf wrote: Frisk wrote: Det där typen av arrangemang har jag propagerat för i åratal. Synd att man inte hade ett fraktbolag för då hade man varit först med det, långt innan alla andra.
Problemet med alla typer av efterkrav är att det drar till sig köpare som inte har pengarna klara och därför inte löser ut paketet , efter 2 veckor riskerar man få tillbaka det och får då SJÄLV stå för dubbla fraktkostnaden. Därav skickar jag inte iväg innan jag fått betalt längre, om jag inte känner personen. Och dessutom verkar Blocketpaketet lida av samma problem som alla andra såna här tjänster (Internetgirot etc). Som säljare riskerar jag att köparen vägrar godkänna varan trots att den är i utlovat skick, och då står jag med en lång process där hela affären går om intet, saker ska skickas tillbaka och hit och dit. Och som köpare finns tydligen risken att säljaren inte "godkänner returen", och vad händer då? Det finns en amssa möjligheter till tvister som inte löses genom dessa process, och som "Blocketpaketet" definitivt itne kommer blanda sig i eller lösa.
|
| 02 Dec 2013, 10:59 |
|
 |
|
Frisk
|
Så här skulle jag gjort om jag erbjöd en efterkravtjänst. Dvs att köparen får inspektera varan, om denne inte är nöjd så får denne betala frakten tillbaka. Betala hela kalaset i förväg alltså, men pengarna är låsta till affären är avslutad. Det är ändå ganska logiskt och jag tror nog att de flesta skulle välja en sån tjänst istället för att riskera att bli blåst. Om man ska köpa en sak så måste man ju åka till affären, om man sedan inte vill göra affär så måste man ju förr eller senare åka hem. Samma sak kan likaväl appliceras på internet-handel. Personligen så ser jag inga svårigheter alls i det. Som fraktbolag så kan man potentiellt tjäna mycket på det just i dagsläget. Som sagt majoriteten av folk väljer nog hellre ett sånt upplägg än att riskera att bli totalt lurad. Vill man vara benhård så kan man ta betalt för eventuell retur redan innan när varan hämtas ut sen har mottagaren sina 24 timmar på sig att inspektera, när tiden gått ut så får mottagaren tillbaka pengarna. Som fraktbolag så kan man även erbjuda förmånliga priser på detta, man skulle ändå tjäna så mycket på att ha en så bra tjänst, den allra största majoriteten av paket skulle nog aldrig returneras ändå. Sen får man som köpare och säljare se till att vara noggrann när man gör affärer. T.ex gör inte affärer med folk som verkar konstiga via mejl eller telefon. Det är ändå ganska lätt att märka sånt. Av mina 300+ affärer jag har gjort så har jag aldrig hamnat i trubbel i alla fall. Dragit mig ur från eventuella köp och försäljningar har jag gjort när jag tycker att jag har haft att göra med en "loj" person över mejl. Många glömmer att man även kan bli blåst om man handlar öga mot öga. Jag tror i alla fall att man inte kan komma längre än detta när det gäller e-handel. Om man är så petig så får man helt enkelt vara utan e-handel. Men just nu görs inte tillräckligt, detta borde vara standard hos alla fraktbolag. Det är alldeles för lite framåttänk i branschen. Tycker de borde följa med lite mer i den tekniska utvecklingen och inse att det finns ett särskilt behov även för privatpersoner. Företag får alldeles för stora förmåner jämfört med privatpersoner hos fraktbolag nu, tycker jag i alla fall. En privatperson skickar inte så mycket kanske men många privatpersoner skickar mycket grejer  En annan bra grej är dessutom om alla frakbolag erbjöd dessa tjänster för privatpersoner så skulle det även ge en bra indikation på vilken typ av person man gör har att göra med om någon vägrade använda dessa alternativ.
|
| 02 Dec 2013, 16:31 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Det finns ju inget som hindrar att man kommer överens om returrätt oavsett vilken speditör man anlitar 'blocketpaketet' tillför liksom inget i sig.
Jag har själv sålt med ångerrätt några gånger och vägrat några , då för att jag tycker det kännts lite väl osäkert från köparens sida , och man får nog räkna med att om man erbjuder detta så är det en viss risk att det utnyttjas också, och det är ju för de flesta en hel del strul, åka 2 gånger till bussgods, emballera osv.
Är man osäker eller 'extra petig' eller ha den där lilla extra tryggheten som köpare får man kanske välja att köpa i butik istället där man kan pröva fritt utan köptvång.
Vad som kvarstår är ju vem som ska stå för risken , köpare eller säljare. Efterkrav fungerar ju bra på så sätt att mottagaren är säker på att det finns en försändelse på x kg att lösa ut , däremot garanteras ju inte innehållet.
Kan lika bra vara 2 tegelstenar i lådan som en gitarrstärkare , och man får inte tillbaka pengarna av ombudet. Möjligen kan som stoppa utbetalning till avsändaren, vilket dom eg inte har rätt till.
Att personer köper saker på efterkrav och sen får kalla fötter eller inte kan lösa ut paketen är hyfsat vanligt och då returneras de mot efterkrav på frakten igen så man får lösa ut sin egen gitarr.... Inte kul.
Att inte 'godkänan leveransen' behöver inte vara för att det finns en giltig anledning, man kanske bara ångrat sig. Då blir att det hittas på olika påstådda fel istället.
Att som köpare träffas 'öga mot öga' vid köp av dyrare prylar kontant skulle jag direkt avråda från om man inte känner personen.
Betala i förskott ska man ju inte heller göra helst, så det finns inget riktigt bra alternativ.
| 02 Dec 2013, 17:16 |
|
 |
|
Frisk
|
Världen är inte perfekt. Klarar man inte av dessa vilkor som finns så är det nog bättre att man struntar i e-handel med främmande folk.
Att världen inte är perfekt bör vara uppenbart för alla människor. Det jag argumenterar för är inte att det ska bli perfekt, för det går helt enkelt inte. Utan det faktumet att saker och ting kan förbättras något oerhört.
Vissa risker får man helt enkelt leva med, eller så får man låta bli att ge sig in i det. Det handlar om att minimera riskerna och göra saker och ting bättre.
|
| 02 Dec 2013, 18:03 |
|
|