View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 18:53

Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Re: Fender stärkarbyggsats KLAR!!!!!!! 
Author Message

Post Re: Fender stärkarbyggsats tar form....
Puh! Meckigare än väntat p.g.a. olika anledningar. Bl.a. min brutna handled som lyckades ta första ackorden på över en månad häromdagen :| Som att börja om på nytt...AJ! Nåja,jag är ingen mästerlig lödare och har kanske inte bästa kolv eller tenn heller, men Jag är nog dessutom den första att beställa detta kit så det blev lite filande,borrande och lite efterbeställningar på prylar. För min del var också instruktionen en aning knapp men jag har googlat! Vill bara understryka att Per Nordström har stöttat mig hela vägen och svarat omgående på varenda litet spörsmål ang.bygget :D :D . Istället för att köpa eller bygga chassi slet jag ur förstärkaren ur en passande för att anpassa. Högtalaren behåller jag så länge varför jag har en utgångstrafo som kan köra 4,8 eller 16 ohm. Jag återkommer när den låter eller brunnit upp :wink:
ImageImageImageImage
KNÖLIGT!!!
Image

29 Nov 2013, 14:55
Profile WWW

Kul att du bygger men se till att fixa lödningar lite bättre, värm på så tennet flyter ut i öljetterna annars så finns nog en viss risk att du kan få glapp med störningar och problem som följd.

Nu vet jag inte hur mycket koll du har på detta med att bygga stärkare men innan du alls startar upp stärkaren så skall du kolla med en multimeter att du inte har kortslutning från B+ till jord. Kolla sedan att du har spänningar till rörens anoder då måste du ha i likriktarröret, då du har kollat spänningarna kan du sätta i rören och glöm för allt i värden inte att plugga in högtalaren innan du testar med alla rör i annars kan utgångstrafon brinna upp.

Kom ihåg att när du väl har satt spänning på stärkaren så laddas filterkondensatorerna upp och kan hålla kvar spänningen så du kan säkert ha uppåt 300V eller mer liggandes och lura i stärkaren utan att ha nätsladden i pluggad i väggen, speciellt då du kollat spänningar och inte haft några rör i. Mät och kolla så att du inte har spänning i stärkaren innan du stoppar ner händerna i den så den verkligen är spänningslös. Man kan löda ett 220K motstånd parallellt med 1:a filterkondningen så ser detta motstånd till att dränera stärkaren på spänning hyfsat snabbt efter att du slagit av den.

Du kanske har koll på detta men jag skriver uti fall att, säkerheten bokstavligen livsviktig i detta fall då man kan om man inte tänker sig för vad man gör.

29 Nov 2013, 19:09
Profile

Är det ett kartong/papperkort? Och har det en extra botten undertill, eller har du nåt annat skydd mellan kortet och schassi?

30 Nov 2013, 00:14
Profile

http://youtu.be/9ByYWlV7xC4

30 Nov 2013, 00:29
Profile ICQ YIM WWW

Lynxtrap wrote:
Är det ett kartong/papperkort? Och har det en extra botten undertill, eller har du nåt annat skydd mellan kortet och schassi?

Fiberboard kallas det visst....och den är fäst med två distansbultar på behörigt avstånd.
snutstrut wrote:
http://youtu.be/9ByYWlV7xC4

Har sett den ett antal ggr och vill slå honom med något hårt för att han får det att se så jävla enkelt ut :evil:

30 Nov 2013, 00:52
Profile WWW

busse wrote:
Kul att du bygger men se till att fixa lödningar lite bättre, värm på så tennet flyter ut i öljetterna annars så finns nog en viss risk att du kan få glapp med störningar och problem som följd.
Är på dem hela tiden!!!
Nu vet jag inte hur mycket koll du har på detta med att bygga stärkare men innan du alls startar upp stärkaren så skall du kolla med en multimeter att du inte har kortslutning från B+ till jord. Kolla sedan att du har spänningar till rörens anoder då måste du ha i likriktarröret, då du har kollat spänningarna kan du sätta i rören och glöm för allt i värden inte att plugga in högtalaren innan du testar med alla rör i annars kan utgångstrafon brinna upp.

Kom ihåg att när du väl har satt spänning på stärkaren så laddas filterkondensatorerna upp och kan hålla kvar spänningen så du kan säkert ha uppåt 300V eller mer liggandes och lura i stärkaren utan att ha nätsladden i pluggad i väggen, speciellt då du kollat spänningar och inte haft några rör i. Mät och kolla så att du inte har spänning i stärkaren innan du stoppar ner händerna i den så den verkligen är spänningslös. Man kan löda ett 220K motstånd parallellt med 1:a filterkondningen så ser detta motstånd till att dränera stärkaren på spänning hyfsat snabbt efter att du slagit av den.
Detta var rena grekiskan men jag är försiktig och ska låta en kunnig kompis kolla den när allt är på plats..
Du kanske har koll på detta men jag skriver uti fall att, säkerheten bokstavligen livsviktig i detta fall då man kan om man inte tänker sig för vad man gör.

30 Nov 2013, 00:58
Profile WWW

Klokt att ta hjälp av nån som har kunskap att kolla igenom bygget innan du stoppar den i väggen. Som sagt inte för att skrämmas men man skall ha respekt för såna här grejer.

30 Nov 2013, 01:11
Profile

YEEEEES!!! Jag klarade det! Dessutom låter den så jävla gött!! :P Jag har ju ett billigt Celestion-element som satt i den billiga Kustomlådan så detta kan ju vara ngt som kan bytas senare men va fan. Har bara testat lite med min Fender lead men sköna toner och riktigt ZZ top-spräck på full patte. Ska bli spännande att testa pedaler nu. Summa summarum: Jag köpte den förmodligen enklaste rörstärkarbyggsatsen men då jag knappt meckat något överhuvudtaget förut så kändes det lite krångligt,förvirrande och svårt emellanåt. Men jag har ju inte behövt stressa då jag gått hemma med bruten handled i 6 veckor. Jag skulle rekommendera det definitivt men lite mer förkunskaper hade varit ett plus. Fövisso har de små misstagen och omlödningar m.m. gjort att jag bättre förstår nu :D Jag har kvar att sätta dit högtalarjack och ohmswitchen. Vad säger ni? Jag borrade hål i bakstycket för värmen men kan man göra ngt mer? Aluminiumfolie?
Image
Image

03 Dec 2013, 21:26
Profile WWW

Post Re: Fender stärkarbyggsats KLAR!!!!!!!
Nej för fan ingen aluminiumfolie, kan hända vad som helst om den lossnar. Däremot ska du inte ha hela bakstycket täckt, dvs inte sluten låda.
Men den blir väl inte så varm den där?

03 Dec 2013, 23:31
Profile

Och det är väl rören som kan bli varma, inte själva kretsen direkt

04 Dec 2013, 07:36
Profile

Kul att den funkar och att du är nöjd!

Då det gäller värme så tror jag inte att du behöver oroa dig om du har öppet bakstycke, de flesta combos har ju bara rören hängandes under chassit och det funkar utan problem. Det är kanske lite värre om man har rör och trafos inne i chassit tillsammans med övriga komponenter som kanske inte alltid gillar värme. Om jag skulle göra nåt så skulle jag ta upp ett hål på ovansidan nånstans runt handtaget så att den varma luften som stiger kan strömma ut uppåt och sen se till att kall luft kan komma in underifrån nånstans runt bakstycket (vilket redan är fixat om bakstycket inte är slutet) men i detta fall tror jag inte det behövs. Jag tror även att högtalaren även om den är liten ser till att luften rör på sig lite inne i lådan.

Då du sätter dit ohm-switchen köp ett 270R 5W motstånd och koppla det mellan 4-ohms kabeln från utgångstrafon som går till ohmväljaren och jord på högtalarjacket. Detta gör att du har en säkerhet om ohmswitchen, jack, eller högtalarkabel skulle glappa så du inte eldar upp utgångstrafon på en gång. Motståndet kostar runt 8-10 kr och är en billig försäkring mot att köpa en ny utgångstrafo om oturen är framme.

04 Dec 2013, 09:00
Profile

Det blev en naturlig luftspringa då jag byggde om lådan mellan handtaget och förstärkaren(bild) och den är öppen baktill. Då behöver jag inte fundera på det. Ang. motstånd från 4 ohmsladd så är det ju så att f.n. sitter ett 8 ohms element i....Den är omkopplingsbar till 16 ohm också så då skulle det sitta ett där också,eller? Jag antar att gjorde jag som du skrev så ifall jag ville ha ett 4 ohms element tas motståndet bort.?!

04 Dec 2013, 09:12
Profile WWW

Quote:
Ang. motstånd från 4 ohmsladd så är det ju så att f.n. sitter ett 8 ohms element i....Den är omkopplingsbar till 16 ohm också så då skulle det sitta ett där också,eller? Jag antar att gjorde jag som du skrev så ifall jag ville ha ett 4 ohms element tas motståndet bort.?!

Nu vet jag ju inte vad du har för trafon men jag utgick ifrån att den går att ställa om mellan 4, 8 och 16 ohm, om du bara har 8 och 16 att välja mellan sätt motståndet på 8 ohms tappen.

Du sätter ett 270R 5W motstånd mellan vad du nu har 4 eller 8 ohms kabeln som går ut från trafon till impedansväljaren (ohm switchen) och till jord på högtalarjacket, lämpligast är att löda motståndet på impedansväljaren och sen till jord på högtalarjacket då dessa brukar monteras hyfsat nära varandra, se bara till att motståndet hamnar före switchen.

Detta motstånd skall sitta där hela tiden oavsett vad du använder för högtalare så att om oturen är framme och ohmväljaren, högtalarjacket, högtalarkabeln glappar så lämnas inte utgångstrafons sekundär öppen utan har då 270 ohm. På så sätt har man en säkerhet om nåt skulle glappa för att förhindra att man får strömrusning och utgångstrafon brinner upp men motståndet är tillräckligt stort för att inte påverka trafon då man kopplar in en högtalare.

Hoppas det klarnar lite

04 Dec 2013, 11:31
Profile

Ok,så här blev det på baksidan med 4/8/16 ohm-omkopplaren. Jag har inte satt dit motstånd :oops: då min by inte säljer slikt och jag kan inte hålla fingrarna i styr... Har restat med externa lådor och det var mkt intressant. Kör jag den i en 210:a så låter den t.o.m. rephögt!...och gött! Nya leksaker är kul :D :D
Image

04 Dec 2013, 15:21
Profile WWW
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2