View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Jun 2026, 11:39

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Klick när vibratot slås på! 
Author Message

Post Klick när vibratot slås på!
Det klickar klart hörbart när man slår på vibratot. Jag har sökt på nätet utan att ha hittat några förslag på hur man avhjälper felet.
"Vissa stärkare klickar, andra inte", men finns det verkligen inget att göra?
Förstärkaren i fråga är en Fender Vibrolux från 1981.

/FatNeck

16 Feb 2014, 22:45
Profile

Post Re: Klick när vibratot slås på!
Jag antar att det är för att man mekaniskt slår vibratokretsen mot jord med switchen/pedalen. Jag skulle försökt göra någon form av transistor eller optokopplare där i stället som sluter mot jord.

17 Feb 2014, 11:00
Profile

Detta är ett gammalt Fender fel, jag gjorde en sökning med Google på : fender ticking tremolo och fann den gode R. G. Keen som första förslag: http://www.regiscoyne.com/tech/tremolo/

(dom tipsen jag själv skrev ner för över 15 år sen :) )

Sista förslaget med en extra konding, är det själv Fender föreslår http://www.braught.com/Schematics/FenVibMod9.gif

dock har jag märkt att byta ut dessa keramiska kondingar till plast brukar avhjälpa problemet.

17 Feb 2014, 18:39
Profile

Okej jag kanske missförstod. Såg det som ETT klick när man slår på och inte ett klocktick hela tiden pga oscillatorns frekvens.

17 Feb 2014, 18:44
Profile

Tubis wrote:
Okej jag kanske missförstod. Såg det som ETT klick när man slår på och inte ett klocktick hela tiden pga oscillatorns frekvens.

Johan kan vara du förstod det rätt o jag gick i "gamla invanda banor" ?
Jag kan läsa frågan på "ditt sätt" med.

Ny switchen och en konding över den brukar annas hjälpa mot switch klick

17 Feb 2014, 19:12
Profile

Jag menar klicket, inte ticket :mrgreen: Alltså det klick som hörs när man trycker ner switchen.
Så klicket går att få bort med en konding över switchen?

/FatNeck

17 Feb 2014, 21:34
Profile

FatNeck wrote:
Jag menar klicket, inte ticket :mrgreen: Alltså det klick som hörs när man trycker ner switchen.
Så klicket går att få bort med en konding över switchen?

/FatNeck

Ja och en ny switch, skulle jag föreslå.
http://www.shortscale.org/forum/viewtopic.php?t=13780

17 Feb 2014, 21:52
Profile

Tack för Amphealer länken! Jag testade att löda dit en konding över switchen (precis som i länken) men tyvärr, det hjälpte inte ett dugg.
Varför är det viktigt med en ny switch? Jag förstår inte det riktigt, antingen fungerar den eller inte. :?: :idea:

/FatNeck

19 Feb 2014, 23:40
Profile

FatNeck wrote:
Varför är det viktigt med en ny switch? Jag förstår inte det riktigt, antingen fungerar den eller inte. :?: :idea:

/FatNeck

Jag gissar att Owe tänker på att en dålig switch kan ge problem med en massa kontaktstudsar som för oväsen. Det är nämligen inte så enkelt att en switch bara har bruten eller sluten kontakt.
I upp till ca 20 ms kan kontaktytorna studsa mot varandra när man switchar och alltså pendla mellan sluten och bruten innan kontakten blir helt permanent.
Förr hade man ofta kontaktytorna fuktade med t ex kvicksilver för att motverka sånt men det är ju förbjudet numera.
Fast 10 nF eller så över kontakten borde väl ha hjälpt om bara det var problemet här?

21 Feb 2014, 01:13
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
FatNeck wrote:

/FatNeck

Jag gissar att Owe tänker på att en dålig switch kan ge problem med en massa kontaktstudsar som för oväsen. Det är nämligen inte så enkelt att en switch bara har bruten eller sluten kontakt.
I upp till ca 20 ms kan kontaktytorna studsa mot varandra när man switchar och alltså pendla mellan sluten och bruten innan kontakten blir helt permanent.
Förr hade man ofta kontaktytorna fuktade med t ex kvicksilver för att motverka sånt men det är ju förbjudet numera.
Fast 10 nF eller så över kontakten borde väl ha hjälpt om bara det var problemet här?

Ok, då förstår jag. Härligt med lite ny kunskap :D

21 Feb 2014, 11:59
Profile

Är det alltså på det viset att andra exemplar av denna stärkare konstruerade på samma sätt är helt tysta vid switchningen?

Jag är inte så insatt hur en sådan oscilator fungerar men det känns som det finns multipla vägar en liten spik kan fortplanta sig till själva ljudkretsen. Via LDRen, via den negativa spänningsmatning upp till slutrörens galler. Via högspänninsmatningen, inte alls säkert att elektrolyterna lyckas filrera bort all väsen där. Och även verkar det som att klick kan generaras via jordlinan själv vilket jag märkte själv nyligen.

22 Feb 2014, 10:53
Profile

Tubis har rätt i att av-på kretsen verkar väldigt primitiv. Dessutom tror jag inte en kondensator över kan hjälpa när man kollar på det. Snarare att ett motstånd över switchen kan ta bort lite av klicket.
Fungerar av/på fortfarande med 1M över switchen (eller gärna ännu mindre motstånd om det fungerar)?

22 Feb 2014, 11:54
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Fungerar av/på fortfarande med 1M över switchen (eller gärna ännu mindre motstånd om det fungerar)?

Jodå,det fungerar men klicket är kvar och jag börjar vänja mig vid det och tycker inte det är så farligt. :o

FatNeck

23 Feb 2014, 22:52
Profile

FatNeck wrote:
Obi wrote:

Jodå,det fungerar men klicket är kvar och jag börjar vänja mig vid det och tycker inte det är så farligt. :o

FatNeck

Så kanske det är dags att byta switchen :wink:
Mekaniska delar som pottar o switchar slits dom med!

23 Feb 2014, 23:47
Profile

Post Re: Inget klick
Bytte switchen och lödde dit ett 1megs motstånd och nu är det fixat!
Tack till er alla och tack Owe för att du påminde mig om att byta switch. :oops:

FatNeck

24 Feb 2014, 01:03
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]