View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Sep 2026, 14:24

Reply to topic  [ 27 posts ] 
Fender Custom Shop Relic 60's -00 John Cruz *Såld* 
Author Message

Post Fender Custom Shop Relic 60's -00 John Cruz *Såld*
Hej måste med sorg i hjärtat sälja denna pärla då jag är i behov av pengar.
De som kan gitarrer har sagt att denna är det bästa de någonsin hållt i.

Japp här här den. köpte den för några år sedan för en rejäl slant.
Har Beställnings ordern på gitarren från Custom Shop denna är helt och hållet gjord av John Cruz med "Early 60's C shape" Birdsey maple hals med Brazillian rozewood grepp. Yaberra handlindade mickar .. ja jag behöver inte säga mera.. This is the One..

Försäkrings värde på den i dag enligt Custom Shop 40 - 45 000:-
Case och allt medföljer.

jag vill ha 20 000:- eller bud..
Telecaster nyare typ 60th Anniversary tele plus pengar kan också gå

Jag nås på 0708 88 78 97

Attachments:
image11.jpg
image11.jpg [ 33.56 KiB | Viewed 3380 times ]
image12.jpg
image12.jpg [ 140.35 KiB | Viewed 3380 times ]
image4.jpg
image4.jpg [ 161.18 KiB | Viewed 3380 times ]
image2.jpg
image2.jpg [ 123.22 KiB | Viewed 3380 times ]
image.jpeg
image.jpeg [ 125.33 KiB | Viewed 3380 times ]

Last edited by robbsson2000 on 06 Mar 2014, 19:28, edited 3 times in total.

04 Mar 2014, 14:57
Profile

Post Re: Fender Custom Shop Relic 62 -00 John Cruz
Är mickarna orginal till gitarren?
De verkar vara från 2006 medans halsen är från 2000?

04 Mar 2014, 15:18
Profile

Ja de ska vara original .. och enligt byggspec så är de så

04 Mar 2014, 15:29
Profile

Oj, jag har provat en J Cruz med ögonlönn för många år sedan.
Troligen den bästa gitarr jag lirat på.

Inget att tveka om för Strata-spekulanten. KÖP. 20 K är billigt!

04 Mar 2014, 15:31
Profile

Jo custom shop fender beukar ha signerade abby pickups. Dina har initial typ fender 69.
Lödningen o gaffatejpen ser ju inte så custom shop ut.
Kan nån ha nallat de riktiga abby o ersatt med 69:or?
Är du första ägaren?

04 Mar 2014, 15:54
Profile

Noope jag är inte första ägaren .. men samlaren som tagit in den samt Fender Sverige har kollat den och specat allt OK. så jag får gå på det samt Custom shop i USA har också sett samma bilder och OK't allt.. så vad säger man .. kan garantera att du kommer inte hitta en bättre gura för dessa pengar nå´n annan stans..

04 Mar 2014, 16:03
Profile

robbsson2000 wrote:
Noope jag är inte första ägaren .. men samlaren som tagit in den samt Fender Sverige har kollat den och specat allt OK. så jag får gå på det samt Custom shop i USA har också sett samma bilder och OK't allt.. så vad säger man .. kan garantera att du kommer inte hitta en bättre gura för dessa pengar nå´n annan stans..

Ja den måste vara magisk. Tillverkad år 2000 men orginalmonterade pickups från 2006 (!).
:)

04 Mar 2014, 16:47
Profile

Ha ha ha .. ja absolut att nå´n kan ha flippat mickar det har varken Fender Swe eller Custom Shop sagt nå´t om men att det är yabarra lindade .. och att de stämmer med vad bygg spec vad som skall sitta i ... ärligt talat så skiter i alla fall "jag" i om mickarna är bytta ..håll i den och spela på den så hör och känner man.. :-)

04 Mar 2014, 16:57
Profile

strutsocaster wrote:
Jo custom shop fender beukar ha signerade abby pickups. Dina har initial typ fender 69.
Är du första ägaren?

Men det står ju AY skrivet på mickarna som i Abigail Ybarra. Eller?

04 Mar 2014, 18:43
Profile

Post Re: Fender Custom Shop Relic 60's -00 John Cruz
Nu ska tilläggas att jag är absolut ingen expert på Fender eller dylikt och har bara handlat efter vad Affären jag köpte den i , Fender & Custom shop har sagt .. och det räcker bra för mig.. är heller ingen guru på gura men har ägt en del och klämt & känt på en hel del också .. och denna ligger i en helt annan klass ..

04 Mar 2014, 19:07
Profile

Fender custom shop-strator levereras med mickar utan klisterlappar. Kablarna är ju oftast ihoptejpade med "maskeringstejp" också om det är orört.
Köper man mickarna separat i egen förpackning så är det klisterlappar på undersidan.
Är det 69:or från 2006 så är det med största sannolikhet inte ens abby som lindat dom. (Hon signerar dom)
Bara att maila iväg en 'spec request' till fenders support annars, det brukar gå fort och man brukar få korrekt svar.

04 Mar 2014, 19:20
Profile ICQ YIM WWW

Men vad menar du Spec.. jag har fått build spec från Custom Shop .. men den säger inte mycket ..

04 Mar 2014, 19:41
Profile

Consumerrealations@fender.com med ditt serienr

04 Mar 2014, 19:48
Profile ICQ YIM WWW

no16 wrote:
strutsocaster wrote:
Är du första ägaren?

Men det står ju AY skrivet på mickarna som i Abigail Ybarra. Eller?

Ja, AY är hennes initialer och om jag förstått rätt så har hon egentligen inte lindat AY-märkta mickar utan "bara" basat över nån annan som lindat, typ. Finns en hel del info online om man googlar.
De riktiga, och mkt dyra, custom shop ybarra som ska sitta på "time machine"-gitarrer från denna era är handlindade av ybarra och är signerade; dvs hennes namn är utskrivet istället för AY.

I detta fall så är det ju egentligen inget att diskutera egentligen. 2006-daterade mickar kan ju inte ha varit orginalmonterade i en gitarr från år 2000. Lite ironiskt att de sitter på en time machine gitarr förvisso. ;)
Sen om det är en bra gitarr är en helt annan sak.

04 Mar 2014, 20:22
Profile

robbsson2000 wrote:
Nu ska tilläggas att jag är absolut ingen expert på Fender eller dylikt och har bara handlat efter vad Affären jag köpte den i

Har butiken sagt att mickarna är orginal? Inte bra, Kanske är dom som flippat dom då?

Inte för att det spelar någon roll eg om tanten lindat dom 'basat över' eller någon annan gjort det, men dom är ju dyrare, och synd att göra så på en sån här gitarr
för att tjäna ett par tusingar.

För det är ju vad som har skett. Någon av de tidigare ägarna har köpt ett set 69:or och plockat ur de andra och sen inte sagt något.

05 Mar 2014, 10:12
Profile ICQ WWW

Ja det ser ju onekligen ut så .. Men men .. jag måste sälja denna gura hur som .. och om det är original mickar från bygget eller inte tycker jag inte har större påverkan till detta pris. Det är ju inga skit mickar och i dag sitter det en Seymour Duncan JB jr i stall för att få lite mer Schugg i den men den andra CS micken medföljer så klart.

05 Mar 2014, 10:29
Profile

robbsson2000 wrote:
om det är original mickar från bygget eller inte tycker jag inte har större påverkan till detta pris. Det är ju inga skit mickar

Absolut , håller helt med om det!

05 Mar 2014, 11:00
Profile ICQ WWW

Post Re: Fender Custom Shop Relic 60's -00 John Cruz *Såld*
4sound tycker tydligen inte heller att bytta mickar är nån stor grej. Står inget om det i annonsen:
http://mobil.blocket.se/orebro/Fender_6 ... ?ca=11&w=3

13 Mar 2014, 15:51
Profile

strutsocaster wrote:
4sound tycker tydligen inte heller att bytta mickar är nån stor grej. Står inget om det i annonsen:

Det finns inget som säger att man måste upplysa om det i annonsen eller ens muntligt vid försäljning, när det gäller begagnade prylar.
Dock är det ju god sed att göra det om man vet om det, framstår som oseriöst att dölja detta om man har kännedom om det.

Om det varit en ny vara som sålts som modifierad/reparerad så är det grund för hävning, som tex när jag kvitterade ut en splitter ny bil och det visade
sig att den var krocklagad i dörren, det kostade VW 10.000 i kompensation när det uppdagades.

13 Mar 2014, 16:46
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
strutsocaster wrote:

Det finns inget som säger att man måste upplysa om det i annonsen eller ens muntligt vid försäljning, när det gäller begagnade prylar.
Dock är det ju god sed att göra det om man vet om det, framstår som oseriöst att dölja detta om man har kännedom om det.

Är det vad du tror eller är det fakta?
Enl. Konsumentverket har säljare skyldighet att upplysa om fel o brister som han känner till vid försäljning mellan privatpersoner. Borde ju vara ännu högre krav på butik, antar jag.

13 Mar 2014, 19:14
Profile

För att det står JC i halsfickan betyder det inte att John Cruz byggt gitarren. Har själv en 99'a Custom shop där det även där står JC i halsfickan.
Har frågat Fender och fått svar att Cruz endast inspekterade gitarrerna.

13 Mar 2014, 21:06
Profile

strutsocaster wrote:
Enl. Konsumentverket har säljare skyldighet att upplysa om fel o brister som han känner till vid försäljning mellan privatpersoner. Borde ju vara ännu högre krav på butik, antar jag.

Varför upplyste Du inte själv om det i så fall när Du försökte sälja den här?
Känns som Du målar in dig i ett hörn nu , och jag vet inte varför Du väckte tråden till liv igen.

Ang konsumentköplagen:

Lagen gäller inte
köp mellan privatpersoner

begagnade varor säljs i befintligt skick

saxat från www.konsumentverket.se
Eftersom det rör sig om begagnade varor, får man som kund acceptera att de kan ha vissa brister, utan att vara felaktiga i lagens mening.

I princip kan man driva ett fall mot en butik kring ett 'dolt fel' men det falelr platt om butiken hävdar att de inte kände till felet.
Undersökningsplikt gäller för köparen vid köp av varor i 'befintligt skick'

14 Mar 2014, 09:38
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
strutsocaster wrote:

Varför upplyste Du inte själv om det i så fall när Du försökte sälja den här?
Känns som Du målar in dig i ett hörn nu , och jag vet inte varför Du väckte tråden till liv igen.

Ang konsumentköplagen:

Lagen gäller inte
köp mellan privatpersoner

begagnade varor säljs i befintligt skick

saxat från http://www.konsumentverket.se
Eftersom det rör sig om begagnade varor, får man som kund acceptera att de kan ha vissa brister, utan att vara felaktiga i lagens mening.

I princip kan man driva ett fall mot en butik kring ett 'dolt fel' men det falelr platt om butiken hävdar att de inte kände till felet.
Undersökningsplikt gäller för köparen vid köp av varor i 'befintligt skick'

Hmmm. Kanske du blandar ihop mig med trådskaparen? Annars får du nog utveckla vad du menar med "försökt sälja den här" och "måla in dig i ett hörn". Que?
Det här är konsumentverkets text som jag refererade till:

"Om det är fel på varan när du köper av privatperson
Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om:

• den inte är sådan som säljaren har sagt

• säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till

• den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter."

Källa: http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... vatperson/

14 Mar 2014, 12:30
Profile

Hartsner1 wrote:
För att det står JC i halsfickan betyder det inte att John Cruz byggt gitarren. Har själv en 99'a Custom shop där det även där står JC i halsfickan.
Har frågat Fender och fått svar att Cruz endast inspekterade gitarrerna.

Bra info här. Innebär att sälja gitarren som en Stratocaster John Cruz ger en risk för missuppfattningar. Beroende på om man ser ett kultvärde eller om man letar efter något den här gitarren formellt sett inte är:

John Cruz har hanterat åtminstone halsen och satt en stämpel på den. Så på ett sätt kan man relatera till Cruz vid en försäljning. Men inte garantera mer än att Cruz vid något tillfälle faktiskt tittat på halsen och stämplat den.

Men Cruz kan samtidigt antyda en gitarr som är Master Built by John Cruz, en produkt som faktiskt finns. Men fanns inte år 2000. Cruz började inte som Master Builder förrän några år senare.

Oavsett är priset som butiken begär bra. Finns inget där som antyder alls att det handlar om att dölja något för att höja värdet på gitarren. Den är säljbar med eller utan både John Cruz, originalmickar och kanske grisigt omlödd elektronik som på bilden i tråden här. Troligtvis har man bara hanterat gitarren helt förutsättningslöst i butiken.

14 Mar 2014, 20:42
Profile ICQ WWW

strutsocaster wrote:
Hmmm. Kanske du blandar ihop mig med trådskaparen? /

Ja tydligen , sorry.

Det andra orkar jag inte diskutera med dig ,
har jobbat med försäljning/service/reklamationer i mer än 25 år och hanterat hundratals ärenden, även via ARN.

14 Mar 2014, 21:40
Profile ICQ WWW

woodstock wrote:
Hartsner1 wrote:
Men Cruz kan samtidigt antyda en gitarr som är Master Built by John Cruz, en produkt som faktiskt finns. Men fanns inte år 2000. Cruz började inte som Master Builder förrän några år senare.

Stämmer bra, har också haft en Relic märkt med hans namn, det vara bara 'team built' på den tiden.

Vad det nu spelar för roll , både kropp och hals är ju maskinfrästa ändå så han har inte karvat ut gitarren själv.

Det som ökar värdet på denna , eller gör den mera lättsåld är om det är Brazilian rosewood, oavsett vem som limmat dit den.

14 Mar 2014, 21:44
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
strutsocaster wrote:
Hmmm. Kanske du blandar ihop mig med trådskaparen? /

Ja tydligen , sorry.

Det andra orkar jag inte diskutera med dig ,
har jobbat med försäljning/service/reklamationer i mer än 25 år och hanterat hundratals ärenden, även via ARN.

Inte mkt att diskutera även med ork är jag rädd.

14 Mar 2014, 21:49
Profile
Reply to topic   [ 27 posts ]