View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Sep 2026, 20:29

Reply to topic  [ 25 posts ] 
hur koppla tv jones i hals i tele, pot-värde. Färdig, bild! 
Author Message

Post hur koppla tv jones i hals i tele, pot-värde. Färdig, bild!
Tänkte testa en tv jones classic i halsen på en tele och passa på att löda om allt. Enligt TV Jones ska volymskillnaden mellan den micken och stallmicken, fender 52 nocaster, vara försumbar. Har olika idéer om vilka potar att använda och om att kanske köra två volymkontroller och annat. Hur hade ni kopplat?

Edit. Se min fråga längre ner!

Last edited by davidihse on 16 Apr 2014, 18:10, edited 3 times in total.

15 Mar 2014, 08:49
Profile WWW

Post Re: hur koppla tv jones i hals i tele, pot-värde.
Här finns det lite att trixa med. Det kan vara tveksamt att slopa tonkontrollen helt och hållet. Kan bli lite "ishacka" på stallmicken. Men pröva för all del!
Annars kan du köra två volym och göra en fast tonkontroll om det blir för mycket diskant. Jag tycket faktiskt att tonkontrollen påverkar lite även helt öppen. Alltså Konding av lämpligt värd i serie med ett motstånd mot jord.
Sedan kan man koppla ett motstånd på Switchen mot jord så att om du har en 500 khom pot på volymen så lägger man det motståndet (500 khom eller det vanligare 470khom) parallellt med volympoten. Då får du 250 khom mot jord på stallmicken och 500 khom på halsmicken. Mittläget brukar funka bra ändå. Nackdelen är att "utväxlingen" på poten blir lite annorlunda.
Tror det finns schema på Duncans hemsida om man söker på Telecaster 1 sc +1 hb.
Då har du kvar tonkontrollen och allt är nästan som vanligt.
H/
Bosse Östman

Last edited by trälhavsvägen on 15 Mar 2014, 17:06, edited 1 time in total.

15 Mar 2014, 11:25
Profile

Det första jag tycker att du skall göra; är att INTE TUMMA något på varken stallmickens -eller halsmickens optimala original sound. För att detta skall funka behöver du alltså en 250K pot till stallmicken, -samt en 500K pot till halsmicken. Du kan antingen välja att sätta två separata volymkontroller i gitarren, -eller inte...

Men numera; efter år av tjat till pot tillverkarna av irriterade Tech's; finns det numera en SUVERÄNT BRA lösning till detta problem:

Image

http://www.ebay.com/itm/CTS-500k-250k-STACKED-CONCENTRIC-JAZZ-BASS-POT-/230668932615?pt=Guitar_Accessories&hash=item35b4f09607

Jag vet inte ifall dessa 500K/250K CTS-potar säljs av någon i Sverige idag.

Nästa råd som jag skulle vilja ge dig gällande din TV Jones Classic mick är:
Om du beställer en splittbar mick (4-tåt); testa förbövelen parallell-funktionen på micken! (-Låter riktigt najs...) Även detta ljud kan du få genom att ersätta tonkontrollen med en 6-polig P/P-switch. Här finns två varianter: Push/pull eller push/push. Personligen föredrar jag den lite dyrare push/push -varianten. Men detta är ju en smakfråga i fråga om funktion under andvändning. Splitfunktionen i TV Jones låter inte alls lika bra som parallell funktionen!

Det tredje rådet jag skulle vilja ge dig är:
Byt ut tone cappen i guran mot någe mycket bättre. LÖD INTE tonen ala Fender; utan löd om den istället ala Gibson (På samma sätt som Ex på Pållar.) Det finns dom säger att detta inte spelar någon som helst roll; men det gör det. Detta medför en mycket mer användbar tonekontroll; som krämar istället för luddar & dödar elektriskt i gitarren.

Femte rådet är:
LITA INTE på att kontrollplattan på din tele fixar att ge din elektronik en optimal jordbrygga mellan dina två potar. Länka/löd en riktig kabel mellan pot-höljena.

Sista rådet:
Beroende vilken typ av stallmick -och dess vasshet som du kör med i gitarren kan detta råd vara tacksamt: I en Tele finns det ingen jordslinga mellan stallet och elektroniken. I dessa instrument är det tänkt att stallmicken skall sköta denna uppgift via dess bakplatta & monteringsskruvar. En karaktäristisk Tele stallmick är ju vass och aggressiv. Tycker man att micken skulle behöva vara mindre aggressiv -kan man ganska enkelt ta bort metallplattan under till på micken. MEN: Gör man detta: tappar man även den så viktiga stalljorden. Vid behov är detta väldigt enkelt att fixa med en över bliven bit av Ex en G-sträng (som du klipper bort i samband med ett strängbyte). Bara att montera loss stallet och peta in strängen i ett av de fyra stall monteringshålen. Rikta den utskjutande strängen emot stallmickskammaren -och ta ut den tillsammans med mickkablarna till elektronikkammaren. Strängen löds fast på ett valfritt pothölje.

Bara att hojta till senare ifall du bestämmer dig för att göra som jag rekommenderat här ovan. Då kan jag rita upp ett juste, koplett kopplingschema; så allt går så smärtfritt som möjligt för Dig.

/ Jonken :roll:

15 Mar 2014, 15:51
Profile

Japp, Jonken har en del att komma med där onekligen. Det där med Gibson vs Fender tonkontroll, där är det väl vilken ordning motstånd (pot) och konding kommer som du avser? Den ordningen har jag ägnat en tanke eller två men alltid lödat humbucker på Gibsonvis och SC på Fendervis ändå. Väl värt att pröva tycker jag.
Här är i alla fall ett schema på det jag menade:
Image
H/
Bosse Östman

15 Mar 2014, 17:37
Profile

Efter att funderat lite till; vill jag nog ta och göra en liten ko-vändning gällande kopplingsschemat här. Skulle detta vara min gitarr; skulle jag nog koppla potarna som på ett Flying V med master volym alternativet. Givetvis under förutsättning att man använder en dubbel 500K/250K volym pot. Dvs 2 x volume + 1 x master tone. Utöver detta köra en Alpha push/push pot i tone-hålet med switchning mellan serie/parallell på HB-micken. Men detta innebär tyvärr samtidigt att det inte är möjligt att mata in den ensamma tone-cappen i båda mickarna samtidigt före den ofärgade signalen från mickarna diskas upp/kapas av den dubbla volympoten. (Det skulle givetvis funka att göra med dubbla/separata tone cappar; Ex en 0.022 uF till HB-piggen & en 0.033 uF alt en 0.047 uF till SC-piggen -från samma lugg på tone poten.) Men jag hoppar respektfullt över detta alternativ i nuläget eftersom det inte finns så jäla mycket plats i en Tele standard el-kammare... :wink:

Denna koppling skulle ge följande olika 6 mick switchnings varianter utan någon synlig utseende modifiering på gitarren:

- Stallmick
- Stallmick + halsmick serie.
- Halsmick serie.
- Stallmick + halsmick parallell
- Halsmick parallell

För detta behöver man investera följande i pryl-väg -utöver mickarna:

- En dubbel 500K/250K CTS Volym pot.
- En 500K push/push Alpha pot.
- En valfri, bättre tone cap. (Personligen skulle jag nog välja en Orange Drop 0.033 uF polypropylen kondning).

Signalvägen (hot) från mickarna skulle då gå enligt följande:

1.) Tele mickens hot till nedre piggen på 250K volympoten.
2.) Humbuckerns vita tåt till nedre piggen på 500K volympoten.
3.) Humbuckerns gröna tåt till en av mitten piggarna på P/P-switchen.
4.) Humbuckerns röda tåt till den motsatta mitten piggen på P/P-switchen -samt länkad till piggen belägen under den gröna på P/P switchen.
5.) P/P switchens pigg ovanför den gröna skulle gå till den nedre piggen på 500K volympoten. (samma pigg som i "2.)" nämnd ovan.)
6.) P/P switchens pigg ovanför den röda skulle gå till jord. (Ett pot-hölje.)
7.) Telemickens jord kabel & Humbuckerns bare-wire + svarta tåt till ett pot-hölje.
8.) Hela 3-läges Tele switchen löd enligt standard; där signalen från mitten piggarna i båda volymkontrollerna tas in på var sin sida till Teleswitchen.
9.) Från tele switchen går den gemensamma heta signalen tone potens nedre pigg och länkas ut till outjacket från samma pigg.
10.) Tone cappen löds från mittenpiggen på tonepoten till dess pot-hölje.
11.) En jordlänk som sammanlänkar; både 250 & 500 -volymernas pothöljen, -går vidare till tone poten pot-hölje -och vidare till outjackets jord pigg.
12.) En strängjord slinga som löds på ett valfritt pothölje.
13.) Glömde: Båda volymkontrollernas övre pigg till jord.

Push/Push-switchens funktion skulle bil: Down = Humbucker/serie & UP = Parallell. 3-läges swichen skulle funka som standard modern Tele: Halsmick - halsmick + stallmick - stallmick. Volymkontrollen & tone kontrollen precis det samma; dvs som på standard Tele.
Det där borde sparka rejält med röv ton-mässigt -såväl som funktions mässigt; och gitarren skulle förbi en stilren Tele utseendemässigt.

/ Jonken 8)

16 Mar 2014, 15:18
Profile

Ska läsa ordentligt sen, men filtertronmicken har bara 2 sladdar.

16 Mar 2014, 17:30
Profile WWW

Den där dubbelpoten är en skänk från ovan, det blir ju rätt från början så att säga.
Köp den om det går smidigt.
H/
Bosse Östman

16 Mar 2014, 18:42
Profile

Vad har man för rattar på poten med 250 och 500k?
Är det en sådan här?

Edit. Hittade allt på allparts. Perfekt.
Men lite fult...

16 Mar 2014, 20:25
Profile WWW

davidihse wrote:
Ska läsa ordentligt sen, men filtertronmicken har bara 2 sladdar.

När du beställer en TV Jones -mick, kan du välja mellan standard 2 conductor eller 4 conductor -wire på micken. (Det är ingen prisskillnad mellan alternativen.)
För att schemat jag postade ovan; måste du altså ha en 4-conductor -wire på din TV Jones mick. En standard 2-conductor funkar inte.

/ Jonken

17 Mar 2014, 12:24
Profile

Micken redan på väg tyvärr. Menar att jag ska läsa alla tidigare råd också. Beställde från gmf igår. En sån där dubbelpot bland annat. Ska bli kul att se hur det blir!

17 Mar 2014, 12:30
Profile WWW

davidihse wrote:
Micken redan på väg tyvärr. Menar att jag ska läsa alla tidigare råd också. Beställde från gmf igår. En sån där dubbelpot bland annat. Ska bli kul att se hur det blir!

Om du har beställt micken från Brinks Musik i Sverige eller från Thomann i Tyskland; kan du fortfarande ändra/byta den mot en 4-con av samma typ.
Bara att ringa och berätta att du "goofat" lite -och behöver lite hjälp med att fixa upp det bara.

- Men du bestämmer förstås själv hur du vill göra här.

/ Jonken

17 Mar 2014, 12:42
Profile

Jag beställde från TV Jones. Jag klarar mig bra med tre lägen. Stall, hals och båda. Givetvis hade fler lägen inte skadat, men inget behov.

17 Mar 2014, 12:52
Profile WWW

davidihse wrote:
Jag beställde från TV Jones. Jag klarar mig bra med tre lägen. Stall, hals och båda. Givetvis hade fler lägen inte skadat, men inget behov.

OK.

/ Jonken

17 Mar 2014, 13:21
Profile

Och tusen tack för förslagen!

17 Mar 2014, 13:28
Profile WWW

davidihse wrote:
Och tusen tack för förslagen!

You R so Wellcome!

/ Jonken :wink:

17 Mar 2014, 13:30
Profile

Post Re: hur koppla tv jones i hals i tele, pot-värde. HITTA DIAG
Ok, har nu en sådan dubbelpot, dvs 2 volumpoter, en ton pot och en trelägesswitch. Men jag hittar inget schema att följa, har kollat på seymour men hittade inget där jag förstod. Så ngn som har ett diagram?

15 Apr 2014, 16:23
Profile WWW

Post Re: hur koppla tv jones i hals i tele, pot-värde. HITTA DIAG
davidihse wrote:
Ok, har nu en sådan dubbelpot, dvs 2 volumpoter, en ton pot och en trelägesswitch. Men jag hittar inget schema att följa, har kollat på seymour men hittade inget där jag förstod. Så ngn som har ett diagram?

Om det är som jag tror är det väl 6 lödöron på dubbelpoten?
Då ska du i så fall betrakta den som två separata potar.
http://www.seymourduncan.com/forum/show ... way-wiring
men löd tonen som Jonken föreslår, dvs kondingen innan tonkontrollen.
Glad påsk!

15 Apr 2014, 19:54
Profile

Post Re: hur koppla tv jones i hals i tele, pot-värde. Färdig, bi
Image
Image
Image
Image

16 Apr 2014, 18:13
Profile WWW

Nice! Fin gitarr, fin bakgrund.
Blev det bra med TV Jones i halsläget och fick du till det som du ville med dubbelpoten?
H/
Bosse Östman

16 Apr 2014, 18:42
Profile

Ja då, TV Jones och dubbelpot. Låter riktigt trevligt. Och visst är det mysigt i vår trädgård. Lägg gärna märke till hur jag jordat Bigsbyt :).

16 Apr 2014, 19:56
Profile WWW

davidihse wrote:
Ja då, TV Jones och dubbelpot. Låter riktigt trevligt. Och visst är det mysigt i vår trädgård. Lägg gärna märke till hur jag jordat Bigsbyt :).

Dubbelpott såg ju inte så fel ut som jag trodde, syns ju knappt, shysst!

Jordkabeln är ju helt rätt!

16 Apr 2014, 19:57
Profile

Finfin Tele!

16 Apr 2014, 20:51
Profile

Galet snygg Tele! Är jag dumihuvvet eller varför jordar du bigsbyt separat med en sladd? Är inte stallet jordat som vanligt på en Tele med en egen sladd?

17 Apr 2014, 09:01
Profile

Oerhört snygg! Ger GAS i kvadrat.....

17 Apr 2014, 09:36
Profile

Bigsbyt är jordat så eftersom stallsadlarna inte verkar vara ledande. Jag tänkte göra om det med en sladd genom kroppen, det har bara inte hänt än. Har inte testa TV Jones med bandet än, men hemma i vardagsrummet låter den förträfflig.

17 Apr 2014, 10:28
Profile WWW
Reply to topic   [ 25 posts ]