View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Sep 2026, 01:39

Reply to topic  [ 9 posts ] 
212 högtalarbyte - dumbass frågor 
Author Message

Post 212 högtalarbyte - dumbass frågor
Har köpt mig ett par Creambacks 65M som jag skall byta ut befintliga Vintage 30 i min 212:a.

Såg när jag skruvade isär att V30 är på 8 ohm/st och är kopplade seriellt vilket borde ge 16 ohm (har alltid trott att det varit 8 ohm i den lådan och kört i över 10 år som 8 ohm på förstärkaren!)

Creambacksen är på 16 ohm och kan därför inte koppla dom som seriellt för då blir dom 32 ohm, utan bör väl koppla dom parallellt för att få 8 ohm istället? (så man kan köra 2 st 212:or om man så önskar.)

Nu till dumbass-frågorna.
I och med att dom är kopplade seriellt så saknar jag en kabel för att kunna koppla parallellt. Vad ska man ha för kabel? Går det bra med en vanlig George L kabel av den tunnare sorten (gitarrkabel). Det är den enda kabel jag har överhuvudtaget hemma. Kan man annars gå in i vilken Hifi-butik som helst och köpa "vanlig" högtalarkabel? Vet att det ska vara skillnad på gitarrkabeln och den kabeln som går mellan toppen och lådan, ingen aning vilken skillnad det är men har ändå skaffat mig dyra sådana kablar för att vara på säkra sidan för ett gäng år sedan.

Antar att jag skall löda ihop de blivande 2 +kablarna vid inputjacket (och samma sak med -kablarna)?

Tackar på förhand för hjälp. Är totalt kass på att skruva saker och det är ALLTID svårare än man tänkt sig.

19 Mar 2014, 21:33
Profile

Post Re: 212 högtalarbyte - dumbass frågor
Jag kan inte svara på frågan hur du ska koppla högtalarna men däremot vet jag att du absolut INTE ska använda instrumentkabel för att göra det. En instrumentkabel är designad för att hantera låg signal med hög impedans medan en högtalarkabel ska göra precis tvärt om, dvs hantera en hög signal med låg impedans. Du ska aldrig blanda ihop dessa kablar!
Läs det här så får du en mer utförlig förklaring. http://www.fender.com/news/why-instrume ... hangeable/

19 Mar 2014, 21:45
Profile

Ta en kabel ur en lamp-/skarvsladd typ.

19 Mar 2014, 22:31
Profile ICQ WWW

DNS wrote:
Ta en kabel ur en lamp-/skarvsladd typ.

+1
Vanlig lampkabel funkar kalas.

19 Mar 2014, 23:48
Profile WWW

Fixat med lampsladd :-)

Lite förvånad dock hur stor skillnad det var mellan Greenbacks och Creambacks.

21 Mar 2014, 17:16
Profile

Donatello wrote:
Fixat med lampsladd :-)

Lite förvånad dock hur stor skillnad det var mellan Greenbacks och Creambacks.

Beskriv gärna skillnaden, kikar lite på Creambacks just nu.

22 Mar 2014, 08:47
Profile

Är lite on the run nu, men väldigt snabbt så är det mer höga mid i Greenbacks. Creambacksen låter mer scoopade. Tycker diskanten låter annorlunda också men där har jag inga ord än så länge.
Nu har jag ju min 412:a med greenbacks att jämföra med så det är inte helt rättivist, men har jämfört min 212:a när det var v30 i mot min 412:a med v30 och där var det i princip ingen skillnad.
Finns i Sölvesborg om du har vägarna förbi och vill testa.

22 Mar 2014, 11:05
Profile

Donatello wrote:
Är lite on the run nu, men väldigt snabbt så är det mer höga mid i Greenbacks. Creambacksen låter mer scoopade. Tycker diskanten låter annorlunda också men där har jag inga ord än så länge.
Nu har jag ju min 412:a med greenbacks att jämföra med så det är inte helt rättivist, men har jämfört min 212:a när det var v30 i mot min 412:a med v30 och där var det i princip ingen skillnad.
Finns i Sölvesborg om du har vägarna förbi och vill testa.

Jag har samma erfarenhet med G12M-65 Creamback där, alltså om vi jämför med nyare reissue G12M-25 Greenback. Från början i 2X12:a så tyckte jag Creamback liksom lyfte bort en filt och gjorde ljudet tydligare, jag kan tänka mig att det var diskanten som gjorde det tillsammans med mer dynamik. Men efter ett tag så tyckte jag det var nå't som fattades, det var midden du nämner. Jag vill gärna ha en mer aggressiv mid, som i de nyare Greenbacksen, det ger en skön "growl" tillsammans med bas/lågmid tycker jag. Kollar man kurvorna för G12M-65 Creamback, Heritage G12M och vanliga G12M Greenback så ser man snabbt skillnaden i midden. Den hörs också.

/Mats

24 Mar 2014, 18:46
Profile

Alla har vi olika ideal och kombinerar med olika utrustning. Tror mig dock känna samma sak här det du nämner om growlet och lite mer frammåt attityd hos greenbacksen.
Lyssnade mkt på klipp på nätet med suveräna jämförelser och Creambacksen lät fantastiskt bra och påminde väldigt mkt om Herritage greenbacksen. Det var mer reissuen som "stack ut" med lite väl utstickande ljudbild tyckte jag då. Men hemma med min utrustning så gillar jag Greenbacksen mer. (vet i och för sig inte vilka greenbacks jag har med de lär ju vara max tio år gamla gissar jag.)

Har testat alleles för lite för att göra någon djupare analys och slutplädering, hoppas kunna laborera lite mer inom den närmsta tiden.

25 Mar 2014, 09:04
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]