View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 07:55

Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Trött på Bare Knuckle hype 
Author Message

Post Trött på Bare Knuckle hype
Var jag än kollar runt på gitarrer runt om på internets så är det BARE KNUCKLE BARE KNUCKLE BARE KNUCKLE BARE KNUCKLE precis överallt.

Dom är säkert skitbra men varför just DOM?

Det känns som att halva jordens befolkning fått för sig att det är the holy grail av pickups.

Såg nån tråd där någon listade upp en massa andra liknande "botigue" (eller va det heter) pickupmärken och vissa bara "va, finns det mer än dimarzio, seumour duncan å bare knuckle?"

Hahaha. Folk är roliga.

21 Mar 2014, 17:25
Profile

Post Re: Trött på Bare Knuckle hype
Ja,hyper är rätt speciella,men den stora massan springer somregel åt samma håll,men intressant att Dimarzio och SD lyckats så bra att fortsätta vara dom som nämns mest,jag trodde vi var mer nyfikna på nytt än så,trots flockfenomenet...
Jag tycker inte många SD,av de jag provat,lever upp till det jag förväntar mig av en bra pu...
Men BKP har lyckats otroligt bra med några modeller tycker jag,The Mule står sig bra jmfrt med det mesta i paf ligan och sen Rebel Yell,jag tycker det är en helt grym mick,har inte spelat på många somkombinerar så många bra egenskaper på en gång,har du provatden tvåtakt?

Last edited by Bumbi on 21 Mar 2014, 17:35, edited 1 time in total.

21 Mar 2014, 17:32
Profile

Jag har en Bare Knuckle Rebel Yell i min Les Paul och den är svingrym ;)

Det finns ju andra mickar som är bra, men nog tjatas det minst lika mycket om sheptone, Duncan och DiMarzio?

Men folk tenderar ju att tipsa om mickar de har blivit väldigt överraskade av. Så var det när jag stoppade Rebel Yell i min pålle. Den har en grym klarhet, nice chunk, lagom mycket output och renar upp bra med volymen. Det var verkligen "wow!" jämfört med de mickar som suttit där tidigare.

21 Mar 2014, 17:34
Profile

Ja,se där Nilo också :) Jag har den i två gitarrer,ska göra nån Dumbledemo med den,den kickar igång förstärkaren riktigt snyggt

Tror BKP hypen beror på alla Metalheads,de har väl prickat in några riktigt bra metalmickar verkar dt som

21 Mar 2014, 17:39
Profile

Bumbi wrote:
Ja,se där Nilo också :) Jag har den i två gitarrer,ska göra nån Dumbledemo med den,den kickar igång förstärkaren riktigt snyggt

Tror BKP hypen beror på alla Metalheads,de har väl prickat in några riktigt bra metalmickar verkar dt som

Döper man en pickup till Emerald, så blir ju alla gamla Lizzy-fans intresserade... :)

Har ingen, men det vore kul att prova.

21 Mar 2014, 17:57
Profile ICQ YIM WWW

Ja el Black Dog för Zepfansen,det finns väl en del,eller VH II för ekvilibristerna i den gladare ligan :)

21 Mar 2014, 18:10
Profile

namnet låter coolt ju :twisted:

21 Mar 2014, 18:12
Profile

Det är ju bara att ignorera hypen om man inte vill veta av den :roll:
Själv har jag faktiskt precis lärt mig att hantera bareknuckle p90orna som sitter i SGn jag köpte av davidihse, verkar vara bra grejer bara man hittar rätt kringutrustning, har aldrig spelat p90 förut så....

21 Mar 2014, 18:17
Profile

Ja vad man än väljer att kalla det så hänger det väl i slutänden på vad man blir nöjd med.
Ingen skulle bli gladare än jag om jag kunde hitta nån 195 kronors noname mick som låter bra, men det har i alla fall inte jag lyckats med.
Sen är det ju som det är med internet...det finns jävligt mycket folk som har stor trut och ingen koll...
Jag har gitarrer med SD, DiMarzio, EMG, Gibson, B.K, mfl och om jag bara sitter hemma och trynar fram lite oljud på TV-volym (vilket många "internet-förstå-sig-påare" verkar göra) så är dom flesta mickarna mer eller mindre helt okej, men när man sen kranar på lite i repan så kommer skillnaderna fram på ett helt annat sätt.
B.K har utan tvekan en speciell klarhet och dynamik som jag saknar hos DiMarzio och SD, ibland känns det bra ibland inte, det beror lite på vad man lirar för stunden.
Jag har Alnico Nailbombs, Holy Divers och Miracle Man ett några gitarrer och skulle vilja testa flera av B.K:s varianter.
Kalla det Hype om ni vill...jag kallar det en smaksak.

21 Mar 2014, 19:45
Profile ICQ YIM WWW

Bumbi wrote:
Ja el Black Dog för Zepfansen,det finns väl en del,eller VH II för ekvilibristerna i den gladare ligan :)

Black Dog är en grym låt, men gitarrljudet riktigt kasst, tycker jag. Tror dock inte det är mickarnas fel, utan nån metallisk Leslie- eller choruseffekt som gör att det låter skräp. Hur som helst en dålig referens för bra gitarrjud enligt mig.

21 Mar 2014, 20:14
Profile

Quote:
B.K har utan tvekan en speciell klarhet och dynamik som jag saknar hos DiMarzio och SD, ibland känns det bra ibland inte, det beror lite på vad man lirar för stunden.
Jag har Alnico Nailbombs, Holy Divers och Miracle Man ett några gitarrer och skulle vilja testa flera av B.K:s varianter.
Kalla det Hype om ni vill...jag kallar det en smaksak.

Jag tror hypefenomenet som uppfattades inte specifikt hade nåt med ev. kvalite att göra,(eftersom SD och DiM nämns ännu mer,det handlar ju om inarbetat varumärke också)men jag håller med dig,jag hör också skillnad och väljer utifrån örat,visst är det också en smaksak,objektiv kvalite kan ju vara lite svårbevisat när det gäller ljud...och det finns alltid nya bra mickar som intresserar...
Som jag skrev förut,i high-gainvärlden inte minst,har BKP verkligen nåt fram

BKP har lyckats bra med sin marknadsföring,och dom har verkligen grymt många modeller för att vara en uppstickare

21 Mar 2014, 21:20
Profile

Quote:
Black Dog är en grym låt, men gitarrljudet riktigt kasst, tycker jag

Page är nog lite hypad :)

21 Mar 2014, 21:26
Profile

Tvåtakt wrote:
Var jag än kollar runt på gitarrer runt om på internets så är det BARE KNUCKLE BARE KNUCKLE BARE KNUCKLE BARE KNUCKLE precis överallt.

Dom är säkert skitbra men varför just DOM?

Det känns som att halva jordens befolkning fått för sig att det är the holy grail av pickups.

Såg nån tråd där någon listade upp en massa andra liknande "botigue" (eller va det heter) pickupmärken och vissa bara "va, finns det mer än dimarzio, seumour duncan å bare knuckle?"

Hahaha. Folk är roliga.

Nja, länka en länk då!

21 Mar 2014, 21:45
Profile ICQ YIM WWW

Vore kul om du kunde hänvisa till någon sida också!?

21 Mar 2014, 21:52
Profile ICQ YIM WWW

Mickar är bara 2 magneter på en träbit , sen lindad med tråd och försedd med plast
Alla använder samma material, ändå finns det över 500 varianter på samma recept,

Så tänk varför? bättre ljud? Näe.........

21 Mar 2014, 22:42
Profile ICQ WWW

_CM_ wrote:
Döper man en pickup till Emerald, så blir ju alla gamla Lizzy-fans intresserade... :)

Känns ju HELT FEL , Lizzy gitarristerna använde stock mickar Små Hbs och PAF , rent lurendrejeri.
Hatar att se folk lura nybörjare.

21 Mar 2014, 22:46
Profile ICQ WWW

albert wrote:
Bumbi wrote:

Black Dog är en grym låt, men gitarrljudet riktigt kasst, tycker jag. Tror dock inte det är mickarnas fel, utan nån metallisk Leslie- eller choruseffekt som gör att det låter skräp. Hur som helst en dålig referens för bra gitarrjud enligt mig.

Det är ju alltid svårt att jämföra gitarrljud från 1969 med våra moderna ljudideal och inspelningsutrustning.

22 Mar 2014, 11:11
Profile ICQ WWW

Quote:
Det är ju alltid svårt att jämföra gitarrljud från 1969 med våra moderna ljudideal och inspelningsutrustning.
Känns ju HELT FEL , Lizzy gitarristerna använde stock mickar Små Hbs och PAF , rent lurendrejeri.
Mickar är bara 2 magneter på en träbit , sen lindad med tråd och försedd med plast
Alla använder samma material, ändå finns det över 500 varianter på samma recept,

Så tänk varför? bättre ljud? Näe.........

Du kanske skulle erbjuda dina säljpitchar till BKP och mickbranschen :lol:

22 Mar 2014, 12:51
Profile

Bumbi wrote:
Du kanske skulle erbjuda dina säljpitchar till BKP och mickbranschen :lol:

Då skulle dom få lägga ned totalt.

22 Mar 2014, 14:06
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
_CM_ wrote:

Ja det är inte lätt för oss nybörjare... :wink:

Fast BKP säger ju inte att deras pickuper återskapar ett visst berömt ljud, utan man använder väl mest för att möjligen antyda vad som inspirerat dem. Black Dog borde väl t ex vara en telepickup om man skulle kopiera det ljudet. På Emerald-inspelningen hade väl båda mini-hummisarna kvar och det vore ju spännande med en minihummis is samma storlek som en vanlig humbucker, men det är det ju inte. Däremot så kanske den låter lite åt det hållet och det skulle kunna intressera mig ljudmässigt som inte har någon gitarr med minihummisar. (Om man nu inte räknar Filter'Tron dit.)

Hur som helst tycker jag det är kul med namn som Emerald och Holy Diver, snarare än tråkiga ingenjörsnamn som 500T eller pubertetsnamn som Screamin' Demon.

Vad som däremot slår mig är att BKP faktiskt är ganska dyra för för att vara masstillverkade mickar. Klart dyrare än SD och DiM. Jag förstår om små tillverkare behöver ta ut mer, men BKP verkar ju inte direkt vara som Lundgren eller T-Bear.

Och som sagt jag har inte testat deras mickar, men det vore kul att prova precis som allt annat med gott rykte.

/CM

22 Mar 2014, 15:13
Profile ICQ YIM WWW

Quote:
Ja det är inte lätt för oss nybörjare...

Fast BKP säger ju inte att deras pickuper återskapar ett visst berömt ljud, utan man använder väl mest för att möjligen antyda vad som inspirerat dem. Black Dog borde väl t ex vara en telepickup om man skulle kopiera det ljudet. På Emerald-inspelningen hade väl båda mini-hummisarna kvar och det vore ju spännande med en minihummis is samma storlek som en vanlig humbucker, men det är det ju inte. Däremot så kanske den låter lite åt det hållet och det skulle kunna intressera mig ljudmässigt som inte har någon gitarr med minihummisar. (Om man nu inte räknar Filter'Tron dit.)

Hur som helst tycker jag det är kul med namn som Emerald och Holy Diver, snarare än tråkiga ingenjörsnamn som 500T eller pubertetsnamn som Screamin' Demon.

Vad som däremot slår mig är att BKP faktiskt är ganska dyra för för att vara masstillverkade mickar. Klart dyrare än SD och DiM. Jag förstår om små tillverkare behöver ta ut mer, men BKP verkar ju inte direkt vara som Lundgren eller T-Bear.

Och som sagt jag har inte testat deras mickar, men det vore kul att prova precis som allt annat med gott rykte.

Jag håller med dig om namnen och jag tror inte nån relativt vuxen människa inbillar sig att det ska låta exakt som namnen antyder heller,precis som inte Gibson signaturmodellerna ger samma ljud eller toner per automatik :)
Men,Emerald mickarna som är humbuckers är ovanligt överlindade för det ljud jag upplever att dom ska återskapa...men det kanske funkar,annars har jag själv bara positva personliga erfarenheter de jag nämnt ovan,(isynnerhet RY)samt Holydiver som jag inte har kvar,det verkar också som att de är generellt bättre på att få positiv respons för sina humbuckers än sina singlecoils,och de jag provat där kändes faktiskt inte så kul jmfrt med det mesta andra man kan hitta på,men jag hade rätt höga förväntningar vid tillfället också,det kanske inte hjälpte :)
BKP är dyra men jag tycker mkt prisvärda ändå,jag jämför The Mule och RY med WCR och HarmonicDesign

22 Mar 2014, 16:46
Profile

_CM_ wrote:

/CM

Var inte riktat till dig. Men hela branschen lever på att dels påstå man kan få ett visst ljud eller annat genom
att köpa just den eller den micken/pedalen och försöker skapa myter etc som inte finns/fanns.

Där tycker jag det är viktigt att påtala att det inte krävs en 'emerald' mick för att tex låta som Thin Lizzy.
Eller en 'Angus Young mick' osv.....

Grabbarna själva, åtminstone Robbo, skrattar ju åt dessa påfund.
Dom använde vad som helst dom kom över i studion + live och fick ändå sitt ljud.

Jag har irriterat mig lite på detta i flera år faktiskt och det är nog nybörjare som går på det mest.
Massor av pengar som läggs på eg ingenting.

22 Mar 2014, 17:14
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
_CM_ wrote:

/CM

Var inte riktat till dig. Men hela branschen lever på att dels påstå man kan få ett visst ljud eller annat genom
att köpa just den eller den micken/pedalen och försöker skapa myter etc som inte finns/fanns.

Där tycker jag det är viktigt att påtala att det inte krävs en 'emerald' mick för att tex låta som Thin Lizzy.
Eller en 'Angus Young mick' osv.....

Grabbarna själva, åtminstone Robbo, skrattar ju åt dessa påfund.
Dom använde vad som helst dom kom över i studion + live och fick ändå sitt ljud.

Jag har irriterat mig lite på detta i flera år faktiskt och det är nog nybörjare som går på det mest.
Massor av pengar som läggs på eg ingenting.

Jag skojade mest. Och jag håller faktiska med dig. Jag blev själv rätt förvånad när jag hörde i en videointervju att Robbo använde en strata på Don't believe a word-solot, eftersom Les Paulen var på reparation. Han låter som han gör oavsett utrustning. Om man nu vill kopiera ljud, så handlar det ju till 90% om att kopiera spelteknik.

/CM

22 Mar 2014, 17:30
Profile ICQ YIM WWW

_CM_ wrote:
Jag skojade mest. Och jag håller faktiska med dig. Jag blev själv rätt förvånad när jag hörde i en videointervju att Robbo använde en strata på Don't believe a word-solot, eftersom Les Paulen var på reparation.

/CM

Stämmer, han får den frågan massvis av ggr, vilken WHA pedal, stärkare osv, han minns inte själv.
Men strata är det.

22 Mar 2014, 17:35
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Alla använder samma material, ändå finns det över 500 varianter på samma recept

Fel. En HB har en magnet och metallbottenplatta, en strata SC 6 magneter och topp/botten av vulkaniserad fiberplatta. I stort sett enbart Firebird-PUen har två magneter

Det finns en uppsjö varianter på magnetmateriel, magnettråd, lindningsmönster och t o m storlekar på spolarna, vaxning, vaxningsgrad osv osv. Varje liten detalj ändrar ljudet. Hör alla skillnaden? Naturligtvis inte! Det finns mängder av korksniffare som påstår sig höra skillnaden på om spacern under slugg-sidan på en HB är gjord i plast eller lönn som på "originalen". Realistiskt? Njae. Men det finns de facto en enorm varitaionsmöjlighet som faktiskt matematiskt borde hamna någonstans på runt 500 variationer på en enkel HB.

22 Mar 2014, 21:12
Profile

Vad som var helt fantastiskt när jag köpte mina första Bare Knuckle Pickups för 10 år sedan var att man kunde ringa Tim Mills själv och säga vad man spelade på för prylar, vad man gillade och vad man inte gillade etc. Och så kunde kan rekommendera något utifrån det. Och det blev skitbra! Han vet verkligen vad han talar om.
Gissar att numera när de har blivit stora så finns nog inte den möjligheten kvar på samma sätt?

Varför dom blivit hypade?
De låter bra...

22 Mar 2014, 21:18
Profile

Quote:
De låter bra...

Sant,han verkar verkligen brinna för vad han gör...

22 Mar 2014, 21:44
Profile

Quote:
Mike Leaf wrote:
Alla använder samma material, ändå finns det över 500 varianter på samma recept

Quote:
Det finns en uppsjö varianter på magnetmateriel, magnettråd, lindningsmönster och t o m storlekar på spolarna, vaxning, vaxningsgrad osv osv. Varje liten detalj ändrar ljudet. Hör alla skillnaden? Naturligtvis inte! Det finns mängder av korksniffare som påstår sig höra skillnaden på om spacern under slugg-sidan på en HB är gjord i plast eller lönn som på "originalen". Realistiskt? Njae. Men det finns de facto en enorm varitaionsmöjlighet som faktiskt matematiskt borde hamna någonstans på runt 500 variationer på en enkel HB.

Det är ju också det här som gör att det finns utrymme för förbättringar och det är kul att det finns folk som vill föra utveckling framåt :)

22 Mar 2014, 21:47
Profile

[quote="Donatello"]Vad som var helt fantastiskt när jag köpte mina första Bare Knuckle Pickups för 10 år sedan var att man kunde ringa Tim Mills själv och säga vad man spelade på för prylar, vad man gillade och vad man inte gillade etc. Och så kunde kan rekommendera något utifrån det. Och det blev skitbra! Han vet verkligen vad han talar om.
Gissar att numera när de har blivit stora så finns nog inte den möjligheten kvar på samma sätt?

De låter bra...[/quote
Något sådant där hade dock varit lite mer intressant.

Men det vet jag att det finns folk som gör, men det kostar väl också...

22 Mar 2014, 21:55
Profile

Peter Naglitsch wrote:

Det räcker nog inte ens med 500 varianter, det roliga med folk som går på detta är att kolla några år bakåt.
Det som var hippast igår är inte säljbart idag.
Det krävs ständigt nya namn och recept på dessa saker för att hålla kundkretsen nöjd.
Man ska alltid ha det senaste, trendigaste, hetaste. Samma gäller effektpedaler.

Det är inget fel i det , annat än att det kan vara bra med en motvikt som poängterar att det kanske är bättre att ratta lite på stärkarn och öva lite mer
än att snöa in på detaljer som magneter.

Sen när det är sagt kan ju var och en göra vad dom vill.

Själv köper jag hellre en gammal PAF om det ska låta som det , för tyvärr kommer dom flesta nytillverkade inte i närheten av
det ljudet även när dom försöker som värst.

23 Mar 2014, 13:43
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next