View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Sep 2026, 21:07

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Strata made in Indonesia - ett kap 
Author Message

Post Strata made in Indonesia - ett kap
Image

Häromdan snubblade jag över en Indonesisk strata för kaffepengar, en vintage modified Squier stratocaster 70's.
Fullpris ny 2 800 kr - hade inte en tanke på att handla, testade den, och det var bara att kapitulera.
Kul andra- eller tredjegitarr helt enkelt.
Har aldrig haft en lika bra utombys tillverkad Strata, vare sig från Mexico, Japan eller Kina.
Om du uppskattar en väljusterad lätt gitarr med bra mickar och rent ut sagt superba bandstavar out of the box, ja då är det bara att slå till.
Enda som något avslöjar fattigstämpeln är möjligen basswoodkropp (som en del gillar) och det tunna strängblocket.
Men om du som jag uppskattar en något sustainfattig Fender som inte går allt för djupt ner i basen så är detta helrätt.
En sak är säker, ingen av mina gamla 70-talsstrator var tillnärmelsevis så här trevliga, det kan jag säga.
Världen är uppochner. Eller bara globaliserad.

24 Mar 2014, 15:48
Profile

Post Re: Strata made in Indonesia - ett kap
lasse svaj wrote:
Image

Häromdan snubblade jag över en Indonesisk strata för kaffepengar, en vintage modified Squier stratocaster 70's.
Fullpris ny 2 800 kr - hade inte en tanke på att handla, testade den, och det var bara att kapitulera.
Kul andra- eller tredjegitarr helt enkelt.
Har aldrig haft en lika bra utombys tillverkad Strata, vare sig från Mexico, Japan eller Kina.
Om du uppskattar en väljusterad lätt gitarr med bra mickar och rent ut sagt superba bandstavar out of the box, ja då är det bara att slå till.
Enda som något avslöjar fattigstämpeln är möjligen basswoodkropp (som en del gillar) och det tunna strängblocket.
Men om du som jag uppskattar en något sustainfattig Fender som inte går allt för djupt ner i basen så är detta helrätt.
En sak är säker, ingen av mina gamla 70-talsstrator var tillnärmelsevis så här trevliga, det kan jag säga.
Världen är uppochner. Eller bara globaliserad.

Den rika delen av världen utnyttjar (barn)arbetare i den fattiga delen av världen, så är det bara...

24 Mar 2014, 16:18
Profile

Min nyinköpta Squier surfstrata är ju av samma typ fast med andra pickuper, den behövde lite finjustering men låter och känns förvånansvärt bra så jag är böjd att hålla med dig. :mrgreen:

24 Mar 2014, 16:49
Profile

Tror inte man kunnat köpa så bra gitarrer för så lite pengar någonsin som nu.
Enda svårigheten är väl att de kan variera från ex till ex , eller är dom jämna i kvaliten dessa?

24 Mar 2014, 16:51
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Enda svårigheten är väl att de kan variera från ex till ex , eller är dom jämna i kvaliten dessa?

Ex:en bör ju variera, men som jag uppfattar det snarare mindre
än t ex USA-tillverkat. De indiska Squiers och billigaste Kina-dito jag testat har
väl inte varit så kul, däremot har jag en KinaSquier precision-bas som är riktigt bra,
Lättspelad och bra ljud.

24 Mar 2014, 19:45
Profile

Här är ännu en glatt överraskad ägare till en sån där indonesisk Strat. Den var ett rent impulsköp för ett par år sedan. Som sagt, minimalt skruvande ur paketet. Den känns och låter som den ska. Ingen mullrig bas, men sånt finns det ju andra gitarrer till.

Önskar att nåt sånt här hade funnits när jag började lira på 70-talet, men då var verkligen 'billigt' helt lika med 'skräp'.

24 Mar 2014, 20:22
Profile

Billigt=skräp=Teisco för min del. Så oerhört kass, en kopia på någon märklig fender offset (minns ej modelnamn).

24 Mar 2014, 21:25
Profile

lasse svaj wrote:
Mike Leaf wrote:

Ex:en bör ju variera, men som jag uppfattar det snarare mindre
än t ex USA-tillverkat. De indiska Squiers och billigaste Kina-dito jag testat har
väl inte varit så kul, däremot har jag en KinaSquier precision-bas som är riktigt bra,
Lättspelad och bra ljud.

Jag har en billig Squier Showmaster "Crafted in Indonesia" med HSS som jag använder jättemycket, känns och låter riktigt bra för pengen.
Dels har jag preppat den till att lira slide med öppen G-stämning och använder den även med en capo på andra bandet för att lira lite Keefan-stilen.
Image

Har också en kina-byggd Squier P-Bass som jag är mycket nöjd med.
När jag ett tag spelade bas på heltid så lirade jag mest på den istället för den Fender Jazz Bass jag då ägde som jag trodde skulle vara min förstabas.

25 Mar 2014, 11:06
Profile

Varför är Deluxe runt tusenlappen dyrare? Liknande specifikationer, som basswood, Duncan Designed-mickar.

01 Apr 2014, 07:57
Profile

bummer wrote:
Varför är Deluxe runt tusenlappen dyrare? Liknande specifikationer, som basswood, Duncan Designed-mickar.

Den har till synes ett mer påkostat tvåpunkts stall?

01 Apr 2014, 10:19
Profile

Jag tror att dagens CNC-styrda maskiner gör att tillverkningsland inte har någon betydelse alls, så länge man har vassa skärstål och stoppar in trä av god kvalitet i maskinerna!

01 Apr 2014, 10:35
Profile

pudas wrote:
Jag tror att dagens CNC-styrda maskiner gör att tillverkningsland inte har någon betydelse alls, så länge man har vassa skärstål och stoppar in trä av god kvalitet i maskinerna!

Ölen och elen är nog billigare i Indonesien.
Jag tror att klimat och fukt kan vara ett problem vid träbearbetning i Indonesien. Ska man ställa en CNC med hög precision och reproducerbarhet där så krävs klimatkontrollerade fabriker och det kostar.

01 Apr 2014, 14:06
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]