View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Jul 2026, 04:47

Reply to topic  [ 20 posts ] 
telepickuper? 
Author Message

Post telepickuper?
Säkert varit uppe men vilka är era favoriter? Kör nu Barden men tycker de är väl brighta för de flesta stärkare.
Lundgren?

25 Mar 2014, 19:43
Profile WWW

Post Re: telepickuper?
1.Fralyn Split-Blade main absoluta faovorit stort fett klart ljud med massssvis utav sustain Twangfaktor1 allround micken
2.Fralyn Blues special Fet typ Texasblues Twangfaktor 2
3. SD Jerry Donahue Twang Twang Twang min absoluta Country favo Tvangfaktor 3 utav 3.

25 Mar 2014, 19:54
Profile WWW

Bobrefill wrote:
Säkert varit uppe men vilka är era favoriter? Kör nu Barden men tycker de är väl brighta för de flesta stärkare.
Lundgren?

Hade ett set sådana. Bra men som du säger, lite elak stallmick kan jag tycka.
Har sagt det förut och säger det igen: Dawgtown Pickups Broadcaster.
H/
Bosse Östman

25 Mar 2014, 21:34
Profile

Här tre tele som funkar kanon.
1 vintage 52 som efter lite mickbyten har fått Broadcastermickar från pickupwizard. Låter riktigt bra med gott bett skönt skimmer och inte för mkt djupbas. Beställde halsmicken med nickelkåpa istället för den kromade mässingskåpan som är tidstypisk för mer sprill.
2 överlindad Lundgren vertigo i stall 7.4k låter fett varmare än broadcastermicken utan att bli för dov. De. Mat has av en Gibson minihumbucker från 60-talet, halsmicken är lagom klar. Åt Pafhållet men brightare.
3 en tele med DiMarzio Area Hot T i stall och en Leslies PAF på 7.1 k i halsläget. Pafen låter galet bra stallmicken lite artificiell men helt ok. Balanserar volymmässigt med humbuckern och man får stå ut med att ljudet inte är helt optimalt när man behöver ha det helt brumfritt.

Alla tre låter riktigt bra på lite olika sätt

25 Mar 2014, 21:37
Profile

Don Mare Joel Foy.

Alternativ 2:

Beskriv för herr Lundgren vad du vill ha och han gör't.

25 Mar 2014, 21:40
Profile

Jag har ju som jag skrev Lundgrens Vertigo i en av merna teles. Det var precis en sån specialare. Jag ringde Johan och han lindade som vi kom fram till skulle passa. Det som är teevligt med pickupwizard är att han är minst lika serviceminded och att han dessutom inte är så avogt inställd till att doppa mickarna i lack istället för vax, alternativt minimalt vaxade. Jag gillar ju svagt mikrofoniska mickar.

25 Mar 2014, 21:50
Profile

Jag vet ju inte vad jag vill ha :)
(jo inte så bright som barden)

Någon som testat hans vintageset? Lundgrens alltså.

25 Mar 2014, 22:38
Profile WWW

Satsa på ett set av dessa, Lundgren m.fl
är inte i närheten :wink:

http://sliderspickups.com/product-item/t-style/

Mvh,
Jonas

25 Mar 2014, 23:14
Profile

Posta PM om du är sugen på en lundgren vertigo. Har en liggande i bra o ha lådan.

26 Mar 2014, 00:31
Profile ICQ YIM WWW

Jag hittade hem med Nocaster i stall och dimarzio twangking i hals. Har inte haft några funderingar alls på att byta sen dess. Men lundgren 60´s är väldigt bra i stall också. Funkar fint både rent och distat.

26 Mar 2014, 08:27
Profile

Har en Tele med lätt ask kropp och rosewoodbräda. Hade ett Fender Nocasterset i den förut vilket lät helt OK, särskillt halsmicken vilken fortfarande är kvar i gitarren.
Dagens Nocaster stallmick är lindad med 42Awg tråd och låter lite "klarare" jämfört med dom första som kom monterade i CS Nocaster gitarrerna. Dom hade 43 tråd, Alnico III samt mätte runt 10 k och lät ruggit bra till lite skitigare ljud, dock är dom nästan omöjliga att få tag på idag.
Jag löste det genom att beställa en Broadcaster mick från Klein lindad med dessa specar,lätt,lätt vaxad på gränsen till mikrofonisk. Denna gitarr låter nu löjligt bra till den musik jag spelar (70-tals rock), jag har ett par grymma CS Gibsons som har svårt att ta sig ur caset efter denna Tele blev färdig :wink:

26 Mar 2014, 09:08
Profile

+1 på Nocaster om du vill ha ett klassiskt teleljud.
Dom "kluckar" gott i mittenläget, halsmicken är teletorr och stallmicken ger twang utan att får det sk. icepick.

Jag hade en "Lite Ash" tele under en period. På den satt det SD-mickar som jag tyckte mycket om.

26 Mar 2014, 10:58
Profile ICQ YIM WWW

southbeck wrote:
Jag hittade hem med Nocaster i stall och dimarzio twangking i hals. Har inte haft några funderingar alls på att byta sen dess. Men lundgren 60´s är väldigt bra i stall också. Funkar fint både rent och distat.

Twang King är den bästa halsmick jag känner till för tele, nästan samma njutbara ljud som en bra strata mick.
Perfekt match till Nocaster stallmick :D

26 Mar 2014, 11:09
Profile

Hej.

Ingen tvekan för ett kassiskt Tele sound, Kinman Broadcaster brumfria set !
För mer klassiskt gitarrsound eller åt rockabillyhållet TV-jones Classic, de kräver dock annan body routing.

MVH,
26rednef

26 Mar 2014, 12:21
Profile

Använder följande med njutning:
Don Mare Super Sports
Lundgrens Vertigo
Nocaster har jag haft, låter bra, men tenderar till att runda akustiskt/mekaniskt riktigt fult och gällt vid lite högre gain (inte metalhög gain, bara solohäng med boost). Åkte ut ur först en gitarr, sen en till. Det går säkert att fixa med dämpning i mikkaviteten, kanske omvaxning eller så, men det räckte med mikbyte. En gång är ingen gång, men eftersom jag hade samma problem med båda nocaster-telisarna, lägger jag problemet på mikarna.
Area-T är bra, om man vill ha brumfritt. Jag skulle inte bytt om jag haft gitarren kvar...
AV-mikarna som sitter i min 2006 AV52 Thinskin låter riktigt bra! I den gitarren...

Ett set med Sliders mikar är på G, men jag har ju inte testat dom ännu...

26 Mar 2014, 13:08
Profile WWW

Om jag vore du skulle jag testa Kleins Fatman Teleset. Stallmicken är extra fet och påminner lite om P 90 men ändå Telekaraktär. Halsmicken låter som en Stratamick men ser ut som en Telehalsmick med kåpa. Ljudet är öppet o dynamiskt. Stallmick o halsmick tillsammans ger väldigt mycket strataspret. Normalt brukar jag inte använda halsmick på Tele tycker den är muddig o ”jazzig”. Setet jag köpte tycker jag är väldigt balanserat och jag avänder halspickupen mer än någonsin. BTW gå in o lyssna på Kleins sida ljudprov finns där. Det är nog första gången som jag tycker att ett ljudprov överensstämmer med verkligheten. Mickarna sitter på en Tele som jag byggt Allparts Alkropp Allparts hals lackad Rosewoodbräda. Stall Gotho med extra skruvar i framkant som Joe Barden.
Mvh uffen

26 Mar 2014, 13:55
Profile

Lindy Fralin, Fred Stuart och Ron Ellis är väl de som är mest i ropet just nu för de tele-frälsta. Testat både Fralin och Stuart och de låter kanon. Aldrig testat nåt från Ron Ellis men det skall enligt utsago vara ett snäpp över alla andra, med skyhögt pris och galet lång väntetid som resultat. Har man inte ens en hemsida eller ljudklipp men ändå har backorder på över ett år har man nog lyckats marknadsföra sig bra på nåt sätt :mrgreen:

26 Mar 2014, 13:59
Profile

Många som anser att telens halsmick låter muddig, odistinkt, luddigt mm. Innan man byter micken så bör man testa att löda förbi tonkontrollen på halsmicken. Så har jag i min Baja-tele med Nocastermickar och jag älskar det halsmicken levererar! Stor skillnad, låter väldigt klart, klockigt, lite som en stratamick kanske är den enklaste referensen.

Minns inte var jag plockade schemat ifrån, troligen Duncan...

Ett set som får lite kärlek på forum är annars DiMarzio Twang King, sktibra halsmick och bra klipp i stallmicken. Men förstås beroende på vilken gitarr den sitter i, omöjligt att veta innan man testat.

Matte

26 Mar 2014, 15:17
Profile

Jag skulle nog aldrig våga köpa en Telecaster, maken till svår gitarr att hitta mickrofoner till! :D :D

26 Mar 2014, 15:34
Profile

http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=92123&p=635325#p635325

26 Mar 2014, 21:46
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]