|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
fredj
|
 GMF Rea Tele
Jag har alldeles för många hemsnickrade gitarrer med dåligt andrahandsvärde i förhållande till vad de kostat så jag hade lovat mig själv att aldrig bygga ihop något mer. "Tyvärr" kunde jag inte hålla mig när jag fick mail från GMF att de sålde Allparts kroppar och halsar billigt, jag köpte en telekropp i al med flammig lönntopp och en maple neck hals för totalt ~1600kr. Det jag ville ha var en riktigt sliten blackguard Tele så det är ju egentligen galet, jag märkte det efter första lacklagret när flammorna i lönnen riktigt stod ut. Hursomhelst, så här ser den ut nu. Jag måste jobba på relicingen, det blev lite för för mörkt på greppbrädan men det har jag redan fixat. Jag hade bråttom med lackeringen eftersom jag fick möjligheten att låna ett garage att vara i så det tog bara 4 dagar. Jag tog vad jag hade hemma så det är klarlack, lite tunt vitt och sedan StewMacs vintage amber på det. När lacken torkat lite mer tänkte jag spräcka den med kylspray också. All Hardware är Fender, mickarna är Texas Specials. Total kostnad ca 5000kr. Känns som en gammal inspelad gitarr även om jag som sagt var tänkte jobba mer på relicen. Attachment:
BTele.jpg [214.27 KiB]
Not downloaded yet
|
| 28 Mar 2014, 20:15 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
 Re: GMF Rea Tele
Jäkligt snygg relic på kroppen, men halsen....hur gjorde du där? Ser ut som de där roadwornhalsarna, mycket relic på ett par ställen bara.
Vore kul om du beskrev relicprocessen lite mer, ska ge mig på min så snart det lättar lite på jobbet.
Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 28 Mar 2014, 20:26 |
|
 |
|
fredj
|
För det första, min avsikt med tråden är inte att dra igång en diskussion om hurvida det är ok att relica gitarrer. Jag har en 345:a som jag haft sen 79 och den är inte alls sliten på det här sättet. Jag tycker bara det ser så jävla cool ut och drömmer väl egentligen om att ha kunnat ägna så mycket tid åt spelandet att jag själv skulle ha kunnat slita ner en gitarr på det sättet. När det gäller lackeringen har jag har en billig kompressor från typ Jula och några sprutpistoler från biltema. Ibland har jag kört med sprayburkar och ibland med kompressorn, fördelen med kompressorn är väkl mest att man kan blanda färgen själv men det dammar som fan och med den senaste telen hade jag chansen att låna ett helt rent garage, det är otroligt mycket bättre att ha plats än att behöva skärma av en liten "sprutbox".
Du kan hitta mycket mer på nätet från experter, även YT klipp. jag är bara en glad amatör och det finns folk på det här forumet som kan mycket mer, de kanske kan ge några tips. Jag delar gärna med mig hur jag gjort och om någon annan kan ge tips är det jättebra även om jag ALDRIG skall sätta ihop en gitarr igen !
Man skall väl helst lacka gitarren som om den skulle se ut som ny och sedan relica den, jag har alltid slarvat mer och om den blev damm i lacken på ett ställe så är det ett utmärkt ställe att lägga en "ding" på.
Jag har en del böcker (förutom själva gitarrerna ett annat av frugans hatobjekt !) med bilder på gamla gitarrer, det och Internet är ju en bra början på hur en riktigt sliten gitarr ser ut.
Några erfarenheter och kanske svar på din fråga om halsen:
"Dings" skall ju vara lite slumpmässiga, jag dunkar till med något lämpligt typ stämjärn etc och sedan lägger jag in en blandning av svart och brun bets för att det skall se smutsigt ut. Jag har köpt herdins bets på byggmarknaden. Jag har även kört en smutsblandning med bets, aska och polermedel runt kanter på plektumskydd och stall. På all hardware (stall stämmisar och skruvar etc) har jag anväbnt Kjell&Co etsmedel för krestkort. Funkar jättebra på nickel men om man har kromade delar måste man även slipa med 1200 papper och/eller stålull.
På Telen på bilden slipade jag bort lacken på kanterna av kroppen och sedan tog jag ett knivblad för att få till att det ser ut som att flisor av lacken som gått bort.
För ställen där lacken mer försvunnit pga upprepat slitage tex baksidan av halsen så skall det absolut inte se "slipat", en variant är att ta aceton (Om vi pratar cellusola lack) på en trasa och ta bort lacken på det sättet, "streck" efter slippapper ser ju konstgjort ut. Att de slitna gitarrerna har de skita delarna och sedan lack som ser väldigt blank ut i övrigt är väl inte så konstigt, så länge man inte kommit igenom lacken fastnar inte skiten men när det är igenom blir det svart. På telen blandande jag betsen i danish Oil från gitarrdelar för att för att det var så stor del på baksidan (syns inte på bilden) som är är utan lack.
På greppbrädan slipade jag bort lacken så de ställen som skulle vara naturliga typ G och C ackord och några andra ställen. Av en slump visade det sig att Danish oilen med lite bets i även blev bra över hela greppbrädan ovanpå lacken för att det skulle se skitigt ut över de delar där lacken är kvar. På bilden är betsen på greppbrädean för mörk men det har jag gjort om, bra att kolla bilder på hur slitningar sitter i förhållande till banden och strängarna. Inte helt 100 i mitt fall.
Om man skall krackelera lacken måpste man vänta längre på att den torkar, tyå månader och sedan kan man värma upp kroppen i ugnen och sedan köpa kylspray, man skall gnida in skit typ bets och ska i sprickorna direkt efter kylsprayen eftersom de annars kan gå ihop utan att man ser dom.
På bilden är en Strata jag gjort, man ser tyvärr inte krackeleringarna men i verkligheten ser det coolt ut.
Attachments:
Strata.jpg [ 212.83 KiB | Viewed 804 times ]
|
| 28 Mar 2014, 22:19 |
|
 |
|
fredj
|
En grej till: på greppbrädan så lipade jag bort lacken med en liten bit slippapper på fingret men sedan polerade jag med polermassa och stålull för att få bort strecken från slippappret. Jag försökte också med en Drelel men det gick för snabbt och blev konstigt.
|
| 28 Mar 2014, 22:22 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Läcker.. en sån skulle jag vilja ha...
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|