| Author |
Message |
|
Sir Realistic
|
 Liten gitarrvägg
Är ruskigt nöjd med helgens lilla projekt.  De 5 gitarrerna där kommer säkert att skifta runt och bytas ut med tiden, de som nu hänger där var de som var närmast till hands. Hade förstås helst byggt för en större samling men det får inte plats med mer på den väggen, 135 cm mellan två skåp var utgångsläget.
_________________ "Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"
|
| 17 Mar 2014, 10:04 |
|
 |
|
Honest Charley
Joined: 03 Sep 2013, 21:53 Posts: 125 Location: Mellersta Skånes inland.
|
 Re: Liten gitarrvägg
Kanonfint!
Är det gips- eller betongvägg? Man måste väl borra och plugga för "bräderna"?
_________________ “If I wanted you to understand, I would have explain it better.” Johann Cruyff
|
| 27 Mar 2014, 23:16 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
Honest Charley wrote: Kanonfint!
Är det gips- eller betongvägg? Man måste väl borra och plugga för "bräderna"? Tack, jag är jättenöjd. Det är gipsvägg, har pluggat med rejäla "Molly-plugg"  förutom på två ställen där jag "råkade" hitta reglarna, typiskt att det var på de sista borrningarna annars hade de var bra att skruva i. Ska måla brädorna och sedan får det vara klart så.
|
| 28 Mar 2014, 13:37 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Det gäller att du håller dig till smala solidbodys och inte skaffar feta jazzburkar - då lär det bli trångt på bredden! 
|
| 28 Mar 2014, 14:22 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
ChronicTown wrote: Det gäller att du håller dig till smala solidbodys och inte skaffar feta jazzburkar - då lär det bli trångt på bredden!  Jo, jag inser det. Har bara en "jazz-burk", en Hagström Jimmy, men den hänger på annan plats i lägenheten - den är snygg men inte så kul att spela på. Gitarrerna på bilden är på armlängds avstånd från dator, inspelning, övningsstärkare osv. I Stratans position hänger det just nu en akustisk typ "spansk" och den är på håret att få plats där.
|
| 28 Mar 2014, 15:26 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
stiligt 
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 28 Mar 2014, 16:23 |
|
 |
|
CarlM
|
Vad är det för Firebird? Gibson eller asiat? Snygg var den i alla fall...
|
| 28 Mar 2014, 17:58 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
_CM_ wrote: Vad är det för Firebird? Gibson eller asiat? Snygg var den i alla fall... Det är en Tokai, Korea alltså. En mycket bra och prisvärd gitarr. Inhandlad på Twang i Stockholm för ett par år sedan.
|
| 29 Mar 2014, 23:46 |
|
 |
|
Honest Charley
|
Jag tänker nog göra ung. likadant hemma hos mig. Satt i går kväll och mätte för inhandlande av hårdvara. Men får plötsligt för mig att gitarrkropparna kommer att hänga ganska långt ut från väggen. Det känns som om jag måste fixa skyddsstaket...
Hur stort utrymme får du mellan gitarrens baksida och själva väggen?
Har du hängare som skruvas fast, eller är det typen som kan hängas direkt på plankan?
_________________ “If I wanted you to understand, I would have explain it better.” Johann Cruyff
|
| 12 Apr 2014, 19:16 |
|
 |
|
rudmark
|
Har likadant ungefär. Väggen håller inte för hängarna, lättare fästa bakbräda, och sedan skruva fast hängarna i den. (1tumx4a?)
|
| 13 Apr 2014, 22:02 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
Honest Charley wrote: Jag tänker nog göra ung. likadant hemma hos mig. Satt i går kväll och mätte för inhandlande av hårdvara. Men får plötsligt för mig att gitarrkropparna kommer att hänga ganska långt ut från väggen. Det känns som om jag måste fixa skyddsstaket...
Hur stort utrymme får du mellan gitarrens baksida och själva väggen?
Har du hängare som skruvas fast, eller är det typen som kan hängas direkt på plankan? Utrymmet från vägg är förstås lite olika beroende på gitarr men det är c:a 12 cm till halsens baksida. Har du så trångt att de inte kan hänga ut lite?  Det är hängare som skruvas fast på reglar 45x70 mm, jag fick spillvirke gratis därför ren slump det är just den dimensionen. Hänger gitarrerna på en yttervägg så är det nog fördel att de hänger en bit ifrån. Som rudmark skriver så bör du hänga hållarna på reglar speciellt om det gipsvägg som i mitt fall.
|
| 15 Apr 2014, 18:26 |
|
 |
|
Honest Charley
|
Sir Realistic wrote: Har du så trångt att de inte kan hänga ut lite?  Hänger gitarrerna på en yttervägg så är det nog fördel att de hänger en bit ifrån. Som rudmark skriver så bör du hänga hållarna på reglar speciellt om det gipsvägg som i mitt fall. Från början tänkte jag hänga en enkel rad på vardagsrummets långsida (plats för typ åtta st - HA utrymmesproblem = bo´tta!!!). Nope, bara innerväggar men nästan alla är av kärnvapenproof  60-tals betong. Det går Phan inte att slå i en krok till en tavla ens. Så här gäller bara Hilti slagborr. Eller? Njaajoo, det finns en innervägg i min möblerbara hall, som jag tror är någon slags fiberplatta modell Heavy Duty. Där kunde jag i princip kopiera din tvåvånings. Men då blir också varje cm ut från väggen viktigt. "Muggen ligger alldeles till höger när du rundat den vita Telecastern!" Jag känner en byggkille. Jag får bjuda han på ett par fin-öl och be om råd. Vardagsrumsväggen ser nog ballast ut, laddad med fem meter gitarrer i en lång rad. Men isf blir det ett helt projekt. Jag får återkomma om och när det blir något vettigt av det hela. 
|
| 15 Apr 2014, 19:45 |
|
 |
|
rudmark
|
Berlin-mur, gips eller fiberboard. Att sätta upp en planka blir lättare än att fästa 5 meter gitarrhängare. Är det mjukt (fiber eller gips) bakom, behöver inte hängaren endast vara i plankan.(dvs den kan vara tunnare) Infästningen räcker ändå
Last edited by rudmark on 15 Apr 2014, 23:07, edited 1 time in total.
|
| 15 Apr 2014, 19:57 |
|
 |
|
BlueOnBlue
Joined: 25 Nov 2010, 14:42 Posts: 488 Location: Västernorrland
|
Så här gjorde jag min gitarrvägg. [img]Musikrum.jpg[/img] //BoB
Attachments:
Musikrum.jpg [ 86.37 KiB | Viewed 6295 times ]
|
| 15 Apr 2014, 21:14 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
Honest Charley wrote: Sir Realistic wrote: Har du så trångt att de inte kan hänga ut lite?  Hänger gitarrerna på en yttervägg så är det nog fördel att de hänger en bit ifrån. Som rudmark skriver så bör du hänga hållarna på reglar speciellt om det är gipsvägg som i mitt fall. Från början tänkte jag hänga en enkel rad på vardagsrummets långsida (plats för typ åtta st - HA utrymmesproblem = bo´tta!!!). Nope, bara innerväggar men nästan alla är av kärnvapenproof  60-tals betong. Det går Phan inte att slå i en krok till en tavla ens. Så här gäller bara Hilti slagborr. Eller? Njaajoo, det finns en innervägg i min möblerbara hall, som jag tror är någon slags fiberplatta modell Heavy Duty. Där kunde jag i princip kopiera din tvåvånings. Men då blir också varje cm ut från väggen viktigt. "Muggen ligger alldeles till höger när du rundat den vita Telecastern!" Jag känner en byggkille. Jag får bjuda han på ett par fin-öl och be om råd. Vardagsrumsväggen ser nog ballast ut, laddad med fem meter gitarrer i en lång rad. Men isf blir det ett helt projekt. Jag får återkomma om och när det blir något vettigt av det hela.  Hemma hos oss har vi inte problemet med "genomfartstrafik" vid mina gitarrer utan min vägg är i rummet längst bort i hörnet liksom Förstår svårigheterna med betongväggarna m.m. Men det är sant, som rudmark vidare kommenterar, att det är är lättare att damma iväg 4-5 borrhål för en planka än att borra 2 hål för varje enskild hållare. Och det är grymt svårt att få det vettigt rakt och snyggt utan reglar på väggen - kan bli ett rejält svajigt intryck. På dina betongväggar blir det schweizerost av det hela den dag du tar ner hållarna.
|
| 16 Apr 2014, 11:00 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
BlueOnBlue wrote: Så här gjorde jag min gitarrvägg.
//BoB Den va' inte dålig. Ser att dina Tele också hänger lite snett, de är uppenbarligen inte gjorda för den typen av hållare Utan att vara dum, för jag ser ju raden med stärkare och annat nedanför gitarrena, men det var synd att du inte kunde få isär reglarna lite så att gitarrerna kom mer omlott - men du verkar å andra sidan ha plats med spridningen 
|
| 16 Apr 2014, 11:07 |
|
 |
|
rudmark
|
BlueOnBlue wrote: Så här gjorde jag min gitarrvägg.
//BoB Det där är ingen gitarrvägg, det är en musikaffär eller ett allvarligt uttryck av Hoarding,  vanligt sekundärsymtom till GAS Imponerande! 
|
| 16 Apr 2014, 19:12 |
|
 |
|
Sterra58
|
Ett annat alternativ vid compact living eller hårda väggar.
Mittendelen i en gammal bokhylla fick bli min gitarrvägg. Åtta av mina gitarrer på 80cm, lite värre för hollowbody.
Attachments:
image.jpg [ 40.62 KiB | Viewed 6154 times ]
_________________ _______________________________________________________ "I Finspång får man vara som man vill, det är ingen som skiter i det."
|
| 16 Apr 2014, 20:56 |
|
 |
|
Honest Charley
|
Den här tråden börjar bli helt MAGNIFIK!!! Vilka Fantastiska "gitarrväggar" ni har - den ene bättre än den andre!! Missförstå mig rätt, Gentlemen! "Långplanka / långplankor" är det som gäller för mig med. Jag får erkänna att jag i början av tråden var aningen enögd. Nu ser jag flera möjliga lösningar på gitarrhängandet. Om dessutom GAS kan utvecklas till hoarding borde jag kanske ta med detta i beräkningen..  Det finns ytterligare en aspekt på hängandet, väl så viktig, nämligen det dekorativa. Jag äger totalt tre "riktiga" tavlor. En tjej kommenterade detta med "det inte onödigt många tavlor du har på väggarna!" Skulle jag få stålar över köper jag hellre en ny gitarr än en tavla, svarade jag. *Pling* sa det i CPU´n... Ja naturligtvis! Jag kan hänga mina snyggaste instrument på väggen! För Tusan vilken strålande idé!! Nu skall det bara till det praktiska också.  Elmelids Musik i Höör har på en av väggarna en variant jag inte sett förut. Den alldeles vanliga upphängargaffeln sitter fäst i en plåt som är bockad till ett uppånedvänt U och denna U-plåt kan man helt enkelt trä på en vanlig planka typ halvtum hyvlad. Detta gör det förstås till en barnlek att flytta hängarna i sidled. Sen finns ju modellen av hängare som sitter ytterst på en 40-50 cm lång arm. Då kan ju gitarrerna hängas i 45-graders vinkel mot väggen. Då får många fler plats men taveleffekten försvinner ju helt. Passar inte för vardagsrummet men skulle funka i ett annat rum som "förrådsvägg".
|
| 16 Apr 2014, 22:13 |
|
 |
|
magnus
Joined: 30 Jan 2006, 23:30 Posts: 577 Location: Dimension C
|
Bilder från "mansgrottan".  Kan rekommendera dessa hängare om man vill att gitarrerna inte hamnar så långt ut från väggen. https://www.stringswing.com/product/cc0 ... ger-narrow
_________________ "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." Albert Einstein
|
| 16 Apr 2014, 23:42 |
|
 |
|
Michael
|
Startade vid pianot med en liten vägg. 
|
| 17 Apr 2014, 08:46 |
|
 |
|
Michael
|
Pianoväggen blev ju rätt snart full så vad att göra? Tja en vägg till i "spelrummet" känns ju naturligt 
|
| 17 Apr 2014, 08:48 |
|
|