View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 19:53

Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Allmän diskussion om falskloggning 
Author Message

Post Allmän diskussion om falskloggning
Det slog mig att den enda sidan där man kan sälja beggade guror, som har en regel mot falskloggade instrument är Ljudbojen. Jag tycker att det är intressant. Råder det en sådan spridd acceptans för "kinesisk" varumarknadsskydd och allmän fåfänga i vårt avlånga land?

De sidor jag kollat är Diskant, Bandfinder, Prata bas, Vend samt Facebooks största köp och säljgrupp. Tradera och Blocket ligger väl lite i gränslandet eftersom de är så stora och saknar kunskap.

Last edited by Vinyljunkie on 02 Apr 2014, 13:54, edited 1 time in total.

31 Mar 2014, 13:48
Profile

Post Re: Endast Ljudbojen förbjuder försäljning av falskloggat
Det är förbjudet på Blocket och Tradera också.
Blocket

Det kan vara svårt att avgöra om en vara är en förfalskning. Försäljning av piratkopierad programvara eller förfalskningar av märkesprodukter kan förekomma, trots att detta är förbjudet på Blocket. Att vi inte tillåter annonsering av piratkopior beror bland annat på följande:

Den organiserade handeln med piratkopior bidrar ofta till att finansiera annan kriminell aktivitet!
Varorna produceras ofta under hälsofarliga förhållanden för de anställda och kan innehålla produkter och ämnen som är skadliga för dig som användare.
Piratindustrin är en del av andra aktiviteter som den organiserade brottsligheten ägnar sig åt, som drog- och vapensmuggling och trafficking.

Tradera

Missbruk av varumärken, förfalskningar och kopior
Grundregel: Det är inte tillåtet att sälja märkeskopior (som t ex förfalskade klockor och handväskor), replikor, förfalskningar eller andra otillåtna kopior på Tradera

Eftersom de är förbjudna enligt svensk lag att handla med så är de i princip förbjudna på alla svenska säljsidor.

31 Mar 2014, 14:00
Profile ICQ WWW

DISKANT

Piratkopior
Annonsering av "falskloggade" instrument, piratkopierade instrument, programvaror eller musik- LP/CD/Kassetter är inte tillåtet.

31 Mar 2014, 14:06
Profile ICQ WWW

Att det finns lagar, regler och förbud verkar inte hindra alltför många :cry: .

31 Mar 2014, 14:17
Profile

Bongo Bob wrote:
Att det finns lagar, regler och förbud verkar inte hindra alltför många :cry: .

Nä det gör det ju inte angående något i samhället, men det kan bromsa flödet lite kanske.
Tänker på den KINA LP som hade bud på 9000 på Lauritz nyligen. den stoppades i sista stund så
någon okunnig slapp bli lurad.

31 Mar 2014, 14:33
Profile ICQ WWW

Jo jag känner till Tradera och Blockets regler men eftersom det har varit lite si och så med tillämpningen så tycker jag att de är gränslandet.

Har faktiskt missat regeln hos Diskant. Den står inte i säljforat... tyckte väl att det var konstigt...

31 Mar 2014, 14:38
Profile

Mike Leaf wrote:

Eftersom de är förbjudna enligt svensk lag att handla med så är de i princip förbjudna på alla svenska säljsidor.

Även av privatpersoner på sidor som inte drivs av ett företag, såsom Ljudbojen? Gärna en källa på det.

31 Mar 2014, 14:40
Profile

Vinyljunkie wrote:
Mike Leaf wrote:

Även av privatpersoner på sidor som inte drivs av ett företag, såsom Ljudbojen? Gärna en källa på det.

Behövs källa på det?
Eftersom falskloggade varor är förbjudna att handla med enligt Svensk lag blir ju alla som är inblandade i en sån affär brottslingar, köpare, säljare och förmedlare.

31 Mar 2014, 15:09
Profile

Det är ingen idé att fördjupa sig i detta juridiskt , att som köpare eller säljare som privapersoner vid enstaka försäljning
skulle kunna lagföras är ju orimligt eftersom man kan neka till kännedom helt enkelt. Köparen är väl snarare offer i så fall.

Men att som komersiell butik/webshop etc tillåta dessa är kanske inte ens olagligt heller utan bara god sed.
Det är själva försäljningen dvs säljaren som bryter mot lagen , vilken paragraf det nu kan röra sig om.

Blocket mfl vill ju inta ha lurade köpare och kriminella säljare i längden och de försöker därför ha regler , även om det slarvas ibland med tilklämnpningen

31 Mar 2014, 15:15
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Det är ingen idé att fördjupa sig i detta juridiskt , att som köpare eller säljare som privapersoner vid enstaka försäljning
skulle kunna lagföras är ju orimligt eftersom man kan neka till kännedom helt enkelt.

Det är mycket tuffare tag och krav på konsumenten i andra länder.
I Italien räcker det att vara konsument och bli påkommen ägare av en piratkopia för att åka på bötesbelopp på upp till 10000 euro. I Frankrike kan kan den konsument som bara innehar en priatkopia få böta upp till 300000 euro och få fängelse i tre år.
I Danmark finns fall där privatpersoner handlat piratkopior i enstaka köp helt i god tro om äkta vara men ändå fått böta femsiffriga belopp + destruktion av föremålet.

31 Mar 2014, 15:22
Profile

Bongo Bob wrote:
Det är mycket tuffare tag och krav på konsumenten i andra länder.
I Italien räcker det att vara konsument och bli påkommen ägare av en piratkopia för att åka på bötesbelopp på upp till 10000 euro. I Frankrike kan kan den konsument som bara innehar en priatkopia få böta upp till 300000 euro och få fängelse i tre år.
I Danmark finns fall där privatpersoner handlat piratkopior i enstaka köp helt i god tro om äkta vara men ändå fått böta femsiffriga belopp + destruktion av föremålet.

Ja det stämmer , låter inte vettigt tycker jag. Frågan är vad man skulle tycka om det om man blivit lurad.

Annars verkar myndigheter och varumärkesinnehavarna i första hand klämma åt Återförsäljar och grossistleden i hemlandet/regionen (USA/EU)
Detta för att man inser att tillverkningen bara kommer att starta upp igen och flytta runt i tredje världen , där är det otroligt svårt att komma åt källan.

Dock har Gibson också ett exempel på ett fall där någon sålt en Fake Gibson begagnad på Craigs list och säljaren blev arresterad så det kan ju fungera så också , även om jag har svårt att se det hända i Sverige

31 Mar 2014, 15:32
Profile ICQ WWW

Anledningen till att jag skapade ännu en falskloggningstråd, med frågeställningen huruvidare acceptansen har ökat i Sverige är i första hand att det är tillåtet att sälja falskloggat i den största köp och sälj-gruppen för instrument på Facebook med över 11.000 medlemmar. Jag tyckte att det var anmärkningsvärt och kollade på lite andra ställen.

Nu blev det som väntat en allmän diskussion, vilket är helt ok. Det skadar inte att dra allt igen och igen...

Ja. Jag tycket att juridiska källor vore på sin plats. Dessa saknas oftast i dessa trådar.

31 Mar 2014, 15:41
Profile

Vinyljunkie wrote:
Anledningen till att jag skapade ännu en falskloggningstråd, med frågeställningen huruvidare acceptansen har ökat i Sverige är i första hand att det är tillåtet att sälja falskloggat i den största köp och sälj-gruppen för instrument på Facebook med över 11.000 medlemmar.

Det mesta är väl tillåtet på FB bara det är påklätt, jag har själv varit med i den gruppen och gått ur, rena gojan.
Finsn en missuppfattning här och var att 'bara man talar om att det är en kopia så är det ok' vilket är helt fel.
Kopian är fortfarande en kopia.

31 Mar 2014, 15:56
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Anledningen till att jag skapade ännu en falskloggningstråd, med frågeställningen huruvidare acceptansen har ökat i Sverige är i första hand att det är tillåtet att sälja falskloggat i den största köp och sälj-gruppen för instrument på Facebook med över 11.000 medlemmar.

Det mesta är väl tillåtet på FB bara det är påklätt, jag har själv varit med i den gruppen och gått ur, rena gojan.
Finsn en missuppfattning här och var att 'bara man talar om att det är en kopia så är det ok' vilket är helt fel.
Kopian är fortfarande en kopia.

Hur menar du nu? Tillåtet på Facebook?

31 Mar 2014, 16:00
Profile

Jag tror acceptansen har ökat.
Vi kommer inte kunna stoppa inflödet av kinesiska gitarrer.
Än så länge kan vi som har tränat öga se skillnaden mellan.
Kina Gibson USA Gibson.
Men kineserna kommer sakta men säkert bli bättre å bättre å bättre.
Tillslut ser vi inte skillnaden mellan en Kina Gibson å kopian.
Då är marknaden illa ute och vi med. :cry:
Det värsta är att min acceptans har också ökat.
Hittade aliexpress.com och började omedelbart att handla.
Köpte allt mellan himmel å jord för det är snuskigt billigt barnkläder skor å leksaker å klockor blinkers till min systersons Moped å T-shirts.
Å jag å min systerson frossade runt på siten, å så kollade vi på gitarrer.
Hittade en Les Paul Custom som var så Jädrans snygg.
Min systerson spelar gitarr och är galen i Gibson Les Paul så han var ostoppbar.
Han skulle bara ha Les Paulen, så vi tryckte på köp nu knappen.
Jag var inte bättre utan köpte en PRS.
Tänkte den som ett roligt projekt,byta allt utom kropp å hals.
Kommer måla över loggan på båda gitarrerna och göra egna loggor.

31 Mar 2014, 17:05
Profile WWW

Bojenbikt :)

Quote:
Kina Gibson USA Gibson.
Då är marknaden illa ute och vi med.
Köpte allt mellan himmel å jord för det är snuskigt billigt barnkläder skor å leksaker å klockor blinkers till min systersons Moped å T-shirts.
Min systerson spelar gitarr och är galen i Gibson Les Paul så han var ostoppbar.

31 Mar 2014, 17:14
Profile

Jag har sjunkit så lågt att jag måste minst skicka en atombomb på Kina för att rättfärdiga set jag har gjort. :cry:

31 Mar 2014, 17:29
Profile WWW

Bbenderman wrote:
Hittade aliexpress.com och började omedelbart att handla..

Förstår precis. De har ju toppbetyg på trustpilot och speciellt nöjda verkar folk vara med betalningstryggheten och hanteringen av kortuppgifter.

31 Mar 2014, 17:34
Profile

Inget inlägg i falskloggningsdebatten men jag har köpt en isolationsprovare, en fjärrstyrning till luftvärmepumpen i sommarstugan och en Nux-delay pedal på aliexpress (och nåja några Piketröjor med små hästar och krokodiler på, de senare var en besvikelse eftersom de är gjorda i någon slags plastmaterial och inte i bomull som utlovades). Priset (inte på tröjorna, det var 1/10) var halva eller mindre än i Sverige och leveranserna har tagit tid men i övrigt funkat bra, än så länge inga problem med kontokortet heller men det är ju risk man tar även med mindre kända firmor. För att det skall bli mer gitarrrelaterat kan jag säga att jag är jättenöjd med tap-tempo funktionen i Nuxpedalen, fattar egentligen inte hur man kan göra ett delay utan den !

31 Mar 2014, 18:20
Profile ICQ YIM WWW

Quote:
Jag har sjunkit så lågt att jag måste minst skicka en atombomb på Kina för att rättfärdiga set jag har gjort.

Nej,gör inte det, du får Bojenabsolution genom bikten :lol:

31 Mar 2014, 18:28
Profile

Antar att man ändå måste betala tull för 258$-gitarren, då är vi uppe i strax under 2200 SEK. Sen ska då mickar och elektronik bytas ut, eventuellt nån mekanik. Är vi inte uppe i typ 3500 SEK då? Är det fortfarande så hyperintressant då?

Vad som ser ut som en Gibson på 3 meters håll är ju lite ointressant i min värld, det intressanta är ju om den känns som en Gibson och om man sågar isär den att den är byggd i stort sett så (jag är inte så kinkig med exakta träslag, men t.ex. en dragstång av undermålig kvalitet kommer ju inte att gör någon glad i längden). Jämför gärna med en fake Rolex, visst den ser ut precis som en Rolex på 2 meters håll, men låt en urmakare titta på den inuti så råder det ingen tvekan.

En del tycker säkert att det man inte ser är ointressant (typ inuti kropp/hals), men det är ju lite naivt. Som att titta på en jättefin Ferrari-klon byggd på Pontiac Fiero platta, visst den ser jättesnygg ut utanpå.

Nu vet jag inte om någon sågat isär en Kina-Gibson, men åtminstone för mej vore det intressant.

31 Mar 2014, 19:19
Profile ICQ YIM WWW

Bbenderman wrote:
Kina Gibson USA Gibson.
Då är marknaden illa ute och vi med. :cry:

Men också kinesiska löner kommer med stor sannolikhet att bli högre och högre. Det tog typ 20 år innan japanska bilpriser var ifatt europeiska. Allt går fortare och fortare i den här världen. Det skulle inte förvåna mig jättemycket om Kina har 5 år av dessa låga löner innan de är ikapp åtminstone mexikanska löner. Lite omvärdering av valutan på det och saker och ting kan snabbt komma att ändra sig.

Jag har alltid trott att kinesiska arbetare ändå tyckte att det är något bra med all denna kinesiska tillverkning, men på senare tid har jag hört även andra versioner: "vi är världens slavar, som tvingas tillverka saker för skitpengar". Blev lite förvånad över detta måste jag säga. Det är nog inte så helt friktionsfritt i det kinesiska maskineriet som man kan tro.

31 Mar 2014, 19:58
Profile ICQ YIM WWW

För det finns ingen anledning att bry sig om den etik och moral som byggde den civiliserade världen. Klart man ska skicka sina pengar till kriminella om man kan göra en personlig vinning på det .

31 Mar 2014, 20:25
Profile

Har också plockat hem ett gäng kineskopior och jag kan konstatera att de känns som skit, skeva och allmänt risigt byggda. Tog hem 3 st från olika sajter och säljare och ingen av gitarrerna kan misstas för en äkta på långa vägar. Var helt enkelt nyfiken och kan konstatera att det inte var värt pengarna. Andra kanske har lägre krav men jag har sett ett tiotal kines-gibson och ingen av dessa kändes eller upplevdes som något annat än rent skräp.

31 Mar 2014, 20:51
Profile

LabLord wrote:
Har också plockat hem ett gäng kineskopior och jag kan konstatera att de känns som skit, skeva och allmänt risigt byggda. Tog hem 3 st från olika sajter och säljare och ingen av gitarrerna kan misstas för en äkta på långa vägar. Var helt enkelt nyfiken och kan konstatera att det inte var värt pengarna. Andra kanske har lägre krav men jag har sett ett tiotal kines-gibson och ingen av dessa kändes eller upplevdes som något annat än rent skräp.

Ja man har ju lite svårt att tro att det går att få ihop något jättebra för 1200 spänn (exklusive frakt & tull). Det handlar ju som sagt inte om vad som lurar ögat på en bild, eller ens i verkligheten.

31 Mar 2014, 20:56
Profile ICQ YIM WWW

Yngwie-strata för 1500 spänn... Wow... :shock:

31 Mar 2014, 22:37
Profile ICQ YIM WWW

Det roligaste är ju när man snackar med folk som köpt kina Gibson och verkligen intalar sig själv och alla andra att just deras exemplar är fantastiskt. När man sedan synar eländet så är det samma skit, i många fall har de inte ens bemödat sig om att få kroppsformen rätt på dessa missfoster.

31 Mar 2014, 23:07
Profile

Funderar på var gränsen för lagligt/olagligt går.
Att en falskloggad gitarr är olaglig är ju inte svårt att fatta.
Men piratkopior?
Ibanez etablerade ju sig på 70-talet med finfina kopior av Gibson (sk law suit). Är inte det en piratkopia?
Och om nån plockar ihop en Telecaster med delar från GMF. Vad är det? Amatörpiratkopia?

Detta är bara lite ogenomtänkta frågeställningar som dök upp i huvudet. Skjut gärna dem i sank, det är helt ok för mig.

01 Apr 2014, 10:57
Profile

gurami64 wrote:
Men piratkopior?
Ibanez etablerade ju sig på 70-talet med finfina kopior av Gibson (sk law suit). Är inte det en piratkopia?
Och om nån plockar ihop en Telecaster med delar från GMF. Vad är det? Amatörpiratkopia?

Detta är bara lite ogenomtänkta frågeställningar som dök upp i huvudet. Skjut gärna dem i sank, det är helt ok för mig.

Angående Ibanez lawsuit, jo, de kan man väl kalla piratkopior, eller kopior i alla fall, och det startades ju en rättslig process om det, tror inte den slutfördes men Ibanez ändrade tillräckligt i designen för att falla utanför patent eller mönsterskydd, kommer inte ihåg vilket, så jo, olagliga kopior, på den frågeställningen!

Många frågor och osäkra faktorer runt det här, som konsument har man mycket att förlora ekonomiskt på detta om man inte är påläst och det är ju tråkigt!
Men i längden tror jag att vi kan vinna på det genom att de traditionella, överprissatta originalen får "konkurrens" och måste prisanpassa sina produkter.

01 Apr 2014, 11:24
Profile

gurami64 wrote:
Men piratkopior?

En gråzon där vad som är lagligt ändrar sig med tiden. I viss mån en förhandlingsfråga mellan bolagen verkar det som. Det stod ju aldrig någonsin Gibson/Fender på law suit gitarrerna. Ändå fick dom väl inte säljas i USA, men i Europa såldes dom, och i Japan förstås.

Olika lagar och tolkningar i olika länder. Sen samarbete mellan i stort sett samma bolag som fightades juridiskt.

På 50- 60-talet hade nog många eftermarknadstillverkare blivit stämda. Nu är vissa licensierade av Fender och andra inte, men alltihop säljs öppet ändå och utan problem.

Jag ser ingen rak linje i vad som är lagligt.

Kinesernas kopior är ju dock många resor värre, då de utger sig för att vara något de inte är. Något som är olagligt i alla länder och på alla språk. Jävligt skabbigt sätt att göra affärer tycker jag.

01 Apr 2014, 11:31
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 75 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next