| Author |
Message |
|
Martin Kuhn
|
 Re: Endast Ljudbojen förbjuder försäljning av falskloggat
Antingen köper man loggan eller produkten. Lösningen på piratkopia-dilemmat kan ju vara att skaffa sig ett eget omdöme, då blir man aldrig lurad. Betalar man för loggan blir man nog lite lurad även om den är "äkta". Det var länge sen ett varumärke stod för något autentiskt.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 01 Apr 2014, 11:52 |
|
 |
|
LieMfB
|
Cabretta wrote: Kinesernas kopior är ju dock många resor värre, då de utger sig för att vara något de inte är. Något som är olagligt i alla länder och på alla språk. Jävligt skabbigt sätt att göra affärer tycker jag. Det är väl där största skillnaden ligger. Det är rent bedrägeri eftersom de sätter Gibson- och Fenderloggor på instrumenten. Lawsuit-Ibanezerna från 40 år sedan utgav sig aldrig för att vara något annat än Ibanez, även om de i övrigt var nästan identiska med sina förlagor. Cheferna på Gibson och Fender blev ju uppenbarligen tjuriga (med god anledning), men gentemot kunderna och marknaden i stort var det inget lurendrejeri, tycker jag. Visst, man tjänade pengar på någon annans design och framgångar, och det kan man ju tycka olika saker om, men man tjänade inte pengar direkt på någon annans namn och logga. Sen kan man ju i princip hävda att en hembyggd Strata är lika mycket fusk som en kineskopia. Man har kopierat designen och man förväntar sig att alla ska fatta att det är en kopia. Men de flesta sätter inte Fenderloggor på sina hembyggen (även om en del gör det), och det sker inte i vinstsyfte och i stor skala.
|
| 01 Apr 2014, 12:02 |
|
 |
|
LieMfB
|
Martin Kuhn wrote: Antingen köper man loggan eller produkten. Lösningen på piratkopia-dilemmat kan ju vara att skaffa sig ett eget omdöme, då blir man aldrig lurad. Betalar man för loggan blir man nog lite lurad även om den är "äkta". Det var länge sen ett varumärke stod för något autentiskt. Håller med! Köper man en kinakopia bara för att man vill ha en "Gibson" ... ja, man får en skitpryl som det står Gibson på och som inte är värd 200 dollar. Köper man en riktig Gibson bara för att man vill ha en "Gibson" ... ja, man får en "skitpryl" som det står Gibson på och som inte är värd 2000 dollar. 
|
| 01 Apr 2014, 12:05 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1139 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Att kopiera en gitarrdesign är ju svårare än att kopiera en distkrets i en pedal. Egentligen är väl alla OD-pedaler kopior på något redan existerande...
Kan dock hålla med om att jag inte gillar falskloggning heller, men jag har faktiskt en EP-booster på ingång själv, fast den ser inte ut som någon regelrätt rip-off även om det står "EP" på den. Kommer dock att rista in "kinakopia" på baksidan så att det aldrig kommer råda någon tveksamhet om att det är en fejk om den skulle lämna min ägo. Är pedalen bra så kommer jag förmodligen att köpa den äkta varan av Xotic också. Skulle vara kul att göra ett A/B-test också. Vi får se.
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 01 Apr 2014, 12:17 |
|
 |
|
martink78
|
gurami64 wrote: Funderar på var gränsen för lagligt/olagligt går. Att en falskloggad gitarr är olaglig är ju inte svårt att fatta. Men piratkopior? Ibanez etablerade ju sig på 70-talet med finfina kopior av Gibson (sk law suit). Är inte det en piratkopia? Och om nån plockar ihop en Telecaster med delar från GMF. Vad är det? Amatörpiratkopia?
Detta är bara lite ogenomtänkta frågeställningar som dök upp i huvudet. Skjut gärna dem i sank, det är helt ok för mig. Det är väl sånt som allmänt brukar räknas som plagiat, där man snor nåns konstruktion/design men sätter sitt eget namn, utan att vara nån sorts expert (så rätta mig gärna) så är väl skillnaden att konstruktioner/design skyddas av patent som har en livslängd på 50 år och efter det är det fritt fram att tillverka plagiat. Jag vill dessutom minnas att det är ok för privatpersoner att tillverka plagiat för eget bruk, typ om syftet inte är att tjäna pengar.
|
| 01 Apr 2014, 12:30 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Quote: Egentligen är väl alla OD-pedaler kopior på något redan existerande... Och glöm inte våra dyrkade vintage-stärkare: Marshall gjorde kopior på Fender bassman, och Leo Fender tog sina första konstruktioner från RCA:s rörmanualer och Radiotrons designhandböcker.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 01 Apr 2014, 13:06 |
|
 |
|
LabLord
|
Martin Kuhn wrote: Antingen köper man loggan eller produkten. Lösningen på piratkopia-dilemmat kan ju vara att skaffa sig ett eget omdöme, då blir man aldrig lurad. Betalar man för loggan blir man nog lite lurad även om den är "äkta". Det var länge sen ett varumärke stod för något autentiskt. I fallet kinesiska Gibson kopior kan jag bara säga att köper man en äkta så spelar det ingen roll hur dåligt exemplar man hittar. En äkta Gibson kommer på alla punkter överträffa dessa kopior. Bör väl tillägga att jag inte är någon märkesfantast. Allt från trä till hårdvara och elektronik är sämre än om du köper den billigaste Epiphonen du kan hitta i Svensk butik. I ett par fall har till och med elektroniken inte ens fungerat samt att stall m.m. varit helt felmonterat. Halsvinklar som inte varit korrekt vilket resulterat i att man tvingats till en makalöst horribel stränghöjd. Stämskruvar som inte fungerar m.m. m.m. Detta baserar jag på ett tiotal Kina Gibson som jag sett, testat och upplevt på nära håll. Brasved duger de gott till.
Last edited by LabLord on 01 Apr 2014, 16:20, edited 1 time in total.
|
| 01 Apr 2014, 16:16 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
LabLord wrote: Martin Kuhn wrote: Antingen köper man loggan eller produkten. Lösningen på piratkopia-dilemmat kan ju vara att skaffa sig ett eget omdöme, då blir man aldrig lurad. Betalar man för loggan blir man nog lite lurad även om den är "äkta". Det var länge sen ett varumärke stod för något autentiskt. I fallet kinesiska Gibson kopior kan jag bara säga att köper man en äkta så spelar det ingen roll hur dåligt exemplar man hittar. En äkta Gibson kommer på alla punkter överträffa dessa kopior. Bör väl tillägga att jag inte är någon märkesfantast. Allt från trä till hårdvara och elektronik är sämre än om du köper den billigaste Epiphonen du kan hitta i Svensk butik. Detta baserar jag på ett tiotal Kina Gibson som jag sett, testat och upplevt på nära håll. Brasved. Det finns både bra och dåliga Kina-kopior, jag testade en skitbra för inte så länge sen, bättre än de billigaste studio-LPna, åtminstone. Vilket kanske inte säger så mycket...
|
| 01 Apr 2014, 16:18 |
|
 |
|
LabLord
|
Så du menar alltså att du testat en 1900:- inkl frakt Kina Gibson som spöat en original Gibson LP Studio i alla avseenden gällande setup, träarbete, träval, elektronik samt hårdvara?! Denna skulle jag verkligen vilja se.
|
| 01 Apr 2014, 16:31 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
LabLord wrote: Så du menar alltså att du testat en 1900:- inkl frakt Kina Gibson som spöat en original Gibson LP Studio i alla avseenden gällande setup, träarbete, träval, elektronik samt hårdvara?! Denna skulle jag verkligen vilja se. Du får det att låta som att det är svårt att bräcka en Gibson Studio... 
|
| 01 Apr 2014, 16:41 |
|
 |
|
Bongo Bob
|
Vinyljunkie wrote: Du får det att låta som att det är svårt att bräcka en Gibson Studio...  Just det. De flesta Gibson studio hade nog aldrig gått igenom QC på cortfabriken i indonesien.
|
| 01 Apr 2014, 16:47 |
|
 |
|
holmis63
|
Bongo Bob wrote: Vinyljunkie wrote: Du får det att låta som att det är svårt att bräcka en Gibson Studio...  Just det. De flesta Gibson studio hade aldrig gått igenom QC på cortfabriken i indonesien. Detta beror ju på de uppsatta QC kriterierna i respektive fabrik, Gibson QC: - inget frässkägg - gör om, gör rätt. Cort QC: frässkägg - gör om, gör rätt! Detta måste man ta i beaktande när man diskuterar QC, går inte bara att kasta ur sig en kommentar om QC i allmänhet 
|
| 01 Apr 2014, 16:55 |
|
 |
|
LabLord
|
Vinyljunkie wrote: LabLord wrote: Så du menar alltså att du testat en 1900:- inkl frakt Kina Gibson som spöat en original Gibson LP Studio i alla avseenden gällande setup, träarbete, träval, elektronik samt hårdvara?! Denna skulle jag verkligen vilja se. Du får det att låta som att det är svårt att bräcka en Gibson Studio...  Uppenbarligen är det rätt svårt för underbetalda Kineser?
|
| 01 Apr 2014, 17:10 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Den Kina-LPn jag testade hade kostat 2800 inkl frakt. De för 1900 är väl alla skräp. Men så enkelt är det såklart inte.
|
| 01 Apr 2014, 17:17 |
|
 |
|
Cabretta
|
Vinyljunkie wrote: Den Kina-LPn jag testade hade kostat 2800 inkl frakt. De för 1900 är väl alla skräp. Men så enkelt är det såklart inte. Var tull också inräknat? Så himla klart är det inte, somliga hävdar med bestämdhet att deras 258$ kinesgibson är i stort sett lika bra som en 12000 SEK US Gibson.
|
| 01 Apr 2014, 17:24 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Cabretta wrote: Vinyljunkie wrote: Den Kina-LPn jag testade hade kostat 2800 inkl frakt. De för 1900 är väl alla skräp. Men så enkelt är det såklart inte. Var tull också inräknat? Så himla klart är det inte, somliga hävdar med bestämdhet att deras 258$ kinesgibson är i stort sett lika bra som en 12000 SEK US Gibson. Det förtäljer inte historien, men troligen inte. Det har jag svårt att tro att någon Kinesisk kopia är. Men det är nog bara en tidsfråga... 
|
| 01 Apr 2014, 17:33 |
|
 |
|
Cabretta
|
Vinyljunkie wrote: Det förtäljer inte historien, men troligen inte.
Det har jag svårt att tro att någon Kinesisk kopia är. Men det är nog bara en tidsfråga...  Så då är det högst troligt att den är uppe i 3640 SEK innan UPS avlägsnar sin fula nuna. Marginalerna krymper mot en Epi.
|
| 01 Apr 2014, 17:37 |
|
 |
|
LabLord
|
De jag hade hemma och testade kostade från 1900-2500 ungefär inkl frakt. Vi var tre polare som beställde ett gäng var. Ingen av gitarrerna var nåt att ha om man trodde det skulle vara ett substitut för en bra LP. Däremot helt ok för gitarrer som skulle kostat kanske 1500:- med reservation för de som var defekta direkt ur lådan. På 3 av dessa gitarrer funkade inte elektroniken, en av mickarna innehöll sågspån?!?
På 2 av dessa LP så funkade inte alla stämskruvar m.m. Gitarrerna var inköpta från diverse säljare hos bla. Tradetang och Aliexpress. Kan ta några bilder på bla en Goldtop och en Slashmodell. Det märkliga är att Kineserna tycks ha svåra problem med att få till kroppsformen på en LP? De upplevs skeva på något märkligt sätt i bla skärningen vid cutawayen. Plus att varenda en tycks ha för långt huvud.
|
| 01 Apr 2014, 17:37 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10976 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Intressant diskussion.
Det är ju många begrepp som måste hållas isär. Det är ju stor skillnad på de olika grejerna. - en kopia (som härmar logo och allt), - en kopia som är likadan men under annat namn - en falsklogad gitarr som försöker ge sken av att vara vad den är logad till - en falsklogad gitarr som är något helt annat än vad den är logad som (som ett Gibson V med en fender logo).
2an har ju väldigt många tillverkare där ute (nästan alla) gjort, och gör, sig skyldiga till hela tiden. Inget man bryr sig om längre, det är ju mer regel än undantag.
Ettan är ju läskigt och något det borde göras mer åt, från högre ort, menar jag.
Men läskigast är ju trean, helt klart den som man har svårast att förstå också. Varför någon vill sätta en fender logo på sin warmoth hals är ju helt obegripligt. Förstå mig rätt, vill man det så får man det i mina ögon, jag förstår bara inte varför. Dock är det läskigt när de kommer ut på marknaden, vilket de ju ofta gör.
4an är ju bara mest skoj.
Men jag kan nog ärligt säga att jag inte nämnvärt bryr mig om någon av dem, menar om det görs eller inte.
/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 01 Apr 2014, 19:19 |
|
 |
|
LieMfB
|
Enda "legitima" anledningen till att sätta t.ex. en Fenderlogga på sitt hembygge är om man är väldigt noga med utseendet och tycker att det ser helt fel ut om det inte står Fender med precis rätt typsnitt och siffror och grejer. När jag tänker efter så har jag ju en sån Strata själv, som jag köpte av en Plankare, och Fenderloggan bidrog nog till att locka mig att köpa den. Nu bryr jag mig inte lika mycket längre, men gitarren är fenomenal i vilket fall som helst (och extremt lik en riktig '62:a till utseendet). Annars föredrar jag att sätta en riktig Fenderhals på ett hembygge om nu loggan är så viktig.
Men det är ju uppenbart att kinakopiorna säljer för att folk är så jäkla kåta på just Gibson och Fender som märken. Om gitarren kostar 2000 spänn så finns det ju mängder med bättre grejer att hitta t.ex. här på säljforumet eller på Blocket för samma pris, helt legitimt, om man kan tänka sig en Squier eller Epiphone eller nåt.
|
| 01 Apr 2014, 21:58 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
LieMfB wrote: Enda "legitima" anledningen till att sätta t.ex. en Fenderlogga på sitt hembygge är om man är väldigt noga med utseendet och tycker att det ser helt fel ut om det inte står Fender med precis rätt typsnitt och siffror och grejer. När jag tänker efter så har jag ju en sån Strata själv, som jag köpte av en Plankare, och Fenderloggan bidrog nog till att locka mig att köpa den. Nu bryr jag mig inte lika mycket längre, men gitarren är fenomenal i vilket fall som helst (och extremt lik en riktig '62:a till utseendet). Annars föredrar jag att sätta en riktig Fenderhals på ett hembygge om nu loggan är så viktig.
Men det är ju uppenbart att kinakopiorna säljer för att folk är så jäkla kåta på just Gibson och Fender som märken. Om gitarren kostar 2000 spänn så finns det ju mängder med bättre grejer att hitta t.ex. här på säljforumet eller på Blocket för samma pris, helt legitimt, om man kan tänka sig en Squier eller Epiphone eller nåt. Förutom några få som gör det i syfte att lura en köpare är det nog anledningen till nästan all falsklogning där ut, tror jag. /Magnus
|
| 01 Apr 2014, 22:12 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Magnus Olsson wrote: Förutom några få som gör det i syfte att lura en köpare är det nog anledningen till nästan all falsklogning där ut, tror jag.
/Magnus
Verkligen ? Några få? Hur är det med de tusentals 'fake Fenders' som tillverkas i Kina säkert veckovis, Tror Du inte det är fler än de som hemsnickrar och köper dekaler? De finns i uppsjö i alla länder , Asisen , Europa, Usa osv.
| 02 Apr 2014, 09:07 |
|
 |
|
DNS
|
Mike Leaf wrote: Magnus Olsson wrote: Förutom några få som gör det i syfte att lura en köpare är det nog anledningen till nästan all falsklogning där ut, tror jag.
/Magnus
Verkligen ? Några få? Hur är det med de tusentals 'fake Fenders' som tillverkas i Kina säkert veckovis, Tror Du inte det är fler än de som hemsnickrar och köper dekaler? De finns i uppsjö i alla länder , Asisen , Europa, Usa osv. Fast dom faller ju under punkt ett, inte punkt tre enl. den Olssonska skalan.  Ändra: Fast att skilja dom åt kräver ju kunskap så för en novis äe det ju samma iofs... 
|
| 02 Apr 2014, 09:34 |
|
 |
|
holmis63
|
Och vad är skillnaden på kategori 1 & 3 i den Olssonska skalan? För mig är de identiska, men jag är ju novis också!
|
| 02 Apr 2014, 09:42 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Det är ett otyg och finns inga 'skalor' i detta , sätter man på en märkeslogga på en kinesgitarr så är det stor risk att någon blir lurad (utöver en själv) och det är oftast meningen också.
'kopior med ett annat namn' har ju funnits i decennier och utgör inget hot längre. Och har ju inte ens i diskussionen om 'falskloggat' att göra.
Förresten är det väl bara huvudformen som går att mönsterskydda utöver logotypen/namnet.
| 02 Apr 2014, 09:49 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
holmis63 wrote: Och vad är skillnaden på kategori 1 & 3 i den Olssonska skalan? För mig är de identiska, men jag är ju novis också! Jag tänkte mig skillnaden som i att en fabrik bygger en kopia av X modell (tänk Kina style) VS någon hemmanisse som köper delar (warmoth, allparts eller nått) och falskloggar den. Den andra inte tvunget gjort av byggaren för att luras i försäljningssyfte, mer att det för betraktare skall tro att det är en Fender (eller för att han tycker att det är snyggare så). Lite samma grej som relic, ge det en look av något det inte är. /Magnus
|
| 02 Apr 2014, 10:36 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Mike Leaf wrote: Magnus Olsson wrote: Förutom några få som gör det i syfte att lura en köpare är det nog anledningen till nästan all falsklogning där ut, tror jag.
/Magnus
Verkligen ? Några få? Hur är det med de tusentals 'fake Fenders' som tillverkas i Kina säkert veckovis, Tror Du inte det är fler än de som hemsnickrar och köper dekaler? De finns i uppsjö i alla länder , Asisen , Europa, Usa osv. Du läser slarvigt. Jag kommenterade "Enda "legitima" anledningen till att sätta t.ex. en Fenderlogga på sitt hembygge är om man är väldigt noga med utseendet och tycker att det ser helt fel ut om det inte står Fender med precis rätt typsnitt och siffror och grejer." Fabriker i Kina (eller andra länder) blir nog lite lurigt att få in i begreppet hemmabygge för oss här på ljudbojen. /Magnus
|
| 02 Apr 2014, 10:55 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Magnus Olsson wrote: Du läser slarvigt. Jag kommenterade "Enda "legitima" anledningen till att sätta t.ex. en Fenderlogga på sitt hembygge är om man är väldigt noga med utseendet och tycker att det ser helt fel ut om det inte står Fender med precis rätt typsnitt och siffror och grejer."
Fabriker i Kina (eller andra länder) blir nog lite lurigt att få in i begreppet hemmabygge för oss här på ljudbojen.
/Magnus Ja , det var slarvigt läst, sorry. Dock finns det inga 'legitima anledningar' att falsklogga ett instrument.
| 02 Apr 2014, 10:59 |
|
 |
|
holmis63
|
Magnus Olsson wrote: holmis63 wrote: Och vad är skillnaden på kategori 1 & 3 i den Olssonska skalan? För mig är de identiska, men jag är ju novis också! Jag tänkte mig skillnaden som i att en fabrik bygger en kopia av X modell (tänk Kina style) VS någon hemmanisse som köper delar (warmoth, allparts eller nått) och falskloggar den. Den andra inte tvunget gjort av byggaren för att luras i försäljningssyfte, mer att det för betraktare skall tro att det är en Fender (eller för att han tycker att det är snyggare så). Lite samma grej som relic, ge det en look av något det inte är. /Magnus OK, fast en köpare ser ju (förhoppningsvis) samma sak, en gitarr som ger sig ut för att vara nåt den inte är! I alla fall gäller det att vara på sin vakt, eller ta det säkra före det osäkra, minsta tvekan/misstanke, back off!
|
| 02 Apr 2014, 11:00 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
holmis63 wrote: OK, fast en köpare ser ju (förhoppningsvis) samma sak, en gitarr som ger sig ut för att vara nåt den inte är! I alla fall gäller det att vara på sin vakt, eller ta det säkra före det osäkra, minsta tvekan/misstanke, back off! Det blir ingen skillnad i slutändan , väldigt många av de HPD som förses med logo kommer sen ut på annons vid ett senare tillfälle OFTAST angiven som kopia men efter ett par ägarbyten försvinner den uppgiften. Personligen skiter jag i Fender , dom övelerver nog, skiter också i om det är en 'lika bra' gitarr. Det har inte med saken att göra. Det är 2 saker jag reagerar negativt på 1 Unga mindre kunniga köpare blir lurade 2 Det blir vädigt knepigt i längden att både köpa och sälja begagnade Fender pga misstänksamhet om ursprung Självklart kommer dessa säljas ändå på olika ställen , Facebook osv, men jag tycker det är bra att Ljudbojen inte tillåter det. Handlare som tar in dessa i butiken och säljer dom tycker jag saknar en del etik.
| 02 Apr 2014, 11:12 |
|
|