View unanswered posts | View active topics It is currently 02 Oct 2026, 00:35

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Billigare Floyd-gitarrer 
Author Message

Post Billigare Floyd-gitarrer
Hej,
Min nioåring har snöat in på hårdrock och börjar snegla på gitarrer som går mer i den linjen. Själv var jag hårdrockare på 80-talet (lyssnade på Metallica och Slayer när det fortfarande ansågs vara musik för mentalpatienter) men har ingen som helst koll på nyare tiders metalgitarrer.

Framförallt undrar jag hur bra nutidens låsbara svaj är. Jag menar, när det sitter ett licensierat Floyd Rose på en gitarr för 2500 blir man ju lite misstänksam. Kommer reservdelar att funka när man runddrar hexskruvar och så? Och hur är Ibanez' egna Edge-svaj? Okej? Får man tag på reservdelar till sådana eller är det bara att Floyda om ifall något pajar?

Hälsningar,
Henrik

01 Apr 2014, 20:11
Profile WWW

Post Re: Billigare Floyd-gitarrer
Jag kommer själv köpa en sådan här gitarr som en "beater" för backup live och om man ska göra typ muskkvideos i dåliga väderförhållanden å så haha. Jag har dock inte provat en själv, men vet att Bach gör väldigt stadiga grejer.
http://www.bachmusik.com/en/bach-bib-6f ... 6f-wh_p826
Jag har haft en Bach Explorer (vanligt tune-o-matic dock) och den kändes väldigt bra.

Det är mitt tips iallafall.

Kan säga att inte ens dagens tysk-tillverkade Original Floyd Rose håller måttet, jag har en gitarr med riktigt OFR och den ser sliten ut redan efter bara 2 år ungefär. Jag kommer BARA köra på Gotoh Floyd Rose hädanefter, med undantag kanske för den här Bach-guran, som dock antagligen går bra att köra på tills man slitet ut så kan man uppgradera med ett Gotoh stall för bara 1300 spänn ungefär. Jämfört med OFR 2500... Både Bach stallet å Gotoh (å typ alla andra) har ju 74 mm bredd melllan stolparna så om gängorna i bushingen stämmer överens är det ju bara å ploppa ner en bättre stolpe å köra typ

01 Apr 2014, 20:24
Profile

OK, tack. Framförallt är det hållbarheten jag oroar mig lite över. Det känns som att låsbara svaj är relativt komplicerade konstruktioner och man vill gärna veta att det finns en väg ut om/när grejerna slits. Men kanske oroar jag mig helt i onödan.

Tja,
Henrik

01 Apr 2014, 20:34
Profile WWW

Vore kul om du slog till på den å sen skrev hur pass den dög :)

Annars får man sikta in sig på FRT-1000-2000-3000 svaj, gjorda av Floyd Rose fast i Korea. Ska vara "samma specs" som OFR, vilket inte stämmer alls, men dom jag provat har ändå känts okay å håller stämningen.
Dom finns ofta på Charvel strator å Jackson gitarrer i 5-8000 kr klassen.
Men det kanske är för dyrt?

Floyd Rose Special är rätt kassa kan jag varna för, alla jag provat är riktigt rassliga! Å stämmer ur sig oftare än man hinner ta en ton. Det är ett svaj dom slänger på billigare guror.

01 Apr 2014, 21:11
Profile

Kollar du runt lite kan du med tur hitta en Japan-Jackson för under 3000 spänn. Sitter ofta licens-flojd på dom, kräver lite mer justering än the real McCoy men hållbarheten ser jag inte som något problem alls...om man inte tok-drar skruvar med fel verktyg etc, men i så fall klara man nog att pajja det mesta.
Har svårt att tänka mig ett bättre instrument för pengarna om man är på jakt efter en metall-yxa.

01 Apr 2014, 21:41
Profile

Har inte svårt alls där, RG 550 / 570 dyker titt som tätt upp för 3000 eller under, o det är bättre än valfritt importfloyd

01 Apr 2014, 22:13
Profile ICQ YIM WWW

WebGringo wrote:
Har inte svårt alls där, RG 550 / 570 dyker titt som tätt upp för 3000 eller under, o det är bättre än valfritt importfloyd

Det brukar jag kolla efter också men vissa tar ju typ 4-5000 ibland mer

01 Apr 2014, 22:15
Profile

Rent generellt (nog ganska mycket utan undantag faktiskt) så är Floyd på nya gitarrer i 2-3000:- klassen rätt kass.
Inte bara att de pajar, de håller inte stämningen ok ens när de är nya.
Lägger man till en tusenlapp och köper något i still med en Ibanez RG350 (senare modeller med EDGE-Zero II stall) så får man riktigt bra svajsystem med backstop system.

Köper man beg är det bra om man kan kolla gitarren, svaj slits fort (även om de är bra från början) om de behandlas fel.

Lycka till med jakten!

/Magnus

01 Apr 2014, 23:05
Profile WWW

På 80-talet så köpte jag mig en Kramer Focus 6000. Hade den i c:a 5 år och spelade dagligen på den. Den körde jag hårt med när vi lirade Van halen covers. Floydet gick inte sönder och den stämde bra hela tiden jag hade den. Måste varit bra kvalité :D

01 Apr 2014, 23:40
Profile

Overtone wrote:
På 80-talet så köpte jag mig en Kramer Focus 6000. Hade den i c:a 5 år och spelade dagligen på den. Den körde jag hårt med när vi lirade Van halen covers. Floydet gick inte sönder och den stämde bra hela tiden jag hade den. Måste varit bra kvalité :D

Nu har jag inte provat någon 80-tals floyd gitarr men det där kan jag inte säga om nutida Original Floyd Rose. Min är sliten efter bara 2 år, även om den håller stämningen rätt bra, men jag ser att den börjar slitas om jag plockar av den...
Aldrig OFR igen! Bara gotoh

02 Apr 2014, 07:54
Profile

Allt var bättre på 80-talet :)
På min Strata sitter ett no-name cheapy-snik-flojd av okänt ursprung (kan vara Japan) som jag tjackade på DeLuxe 1984, har suttit där sedan dess och blivit flitigt använt och misshandlat. Fortfarande helt spotless performance! Härdningen verkar det inte vara något fel på i alla fall, Arne lyckades inte fila ur sadeln för trussrodjusteringen vid montering så han fick svarva ner bulleten i stället :!:
(Ursäkta swengwlskan men jag hade lite bråttom)

02 Apr 2014, 08:08
Profile

Undrar varför kvalitén på floyd å sånt blivit sämre med åren? Kvantite framför kvalite kanske.

02 Apr 2014, 09:13
Profile

Grymma tips – tack alla!

Vad brukar det kosta att floyda en gitarr? Anta att man vill fräsa ur kroppen så att det går att svaja uppåt också.

Hälsningar,
Henrik

02 Apr 2014, 09:17
Profile WWW

Man kan göra som på gamla Charvel å så, med topmount floyd. Man borrar i ett par stolpar och "shimmar" halsen, det behöver man inga mer specialverktyg än en borr å göra. Iförsig en bänkborr kanske, men ändå.

Så får man stoppa i nån liten bit längst in på halsen mot kroppen så den får lite lutning att matcha höjden på stallet också.

Detta är också en bra grej om man vill köra Gotoh floydet eftersom den har lite längre block (41 mm) för då behöver man inte byta ut det.
En TILL fördel är att man måste inte va dödspetig med avståndet på stolparna eftersom Gotoh stallet har en vanlig knife edge som håller den på plats och sen en helt rak, som tillåter små skillnader. Man ska ändå se till att det är så nära 74 mm som möjligt.
http://gitarrdelar.se/product_info.php?products_id=1052
Kostar bara hälften av ett OFR och kommer förmodligen hålla mycket längre också.

Jag har gjort detta en gång å det funkade utmärkt! :mrgreen:

02 Apr 2014, 10:40
Profile

Bra alternativ ibanez RG med original edge-stall. Kolla bara så knivarna är ok och inte allt för slitna. Är stallet fint rent utseendemässigt så brukar detta vara en indikation på att det är dugligt rent funktionellt. Dock inte alltid.
Edge-stallen håller mycket bra klass, enligt mig samma liga som ett original floyd, dock något annourlunda känsla om man jämför. Andra enklare floyd kopior skulle jag absolut undvika. Du får förövrigt en riktigt bra gitarr för runt 3 lax om du köper en gammal RG570 tex.

02 Apr 2014, 12:30
Profile

Grym input, tack!

Hälsningar,
Henrik

02 Apr 2014, 13:30
Profile WWW

Förresten, en fråga till:
Anta att man ändå hamnar med ett av de billigare licensierade Floyd Rose-svajen. Är de olika svajen så lika varandra att de är utbytbara – det vill säga, anta att man köper en billig Jackson Dinky och senare vill uppgradera till ett Gotoh Floyd Rose. Är det då bara att sätta dit det på de stolpar där Jacksonsvajet satt etc?

Hälsningar,
Henrik

02 Apr 2014, 15:04
Profile WWW

Tvåtakt wrote:
WebGringo wrote:

Det brukar jag kolla efter också men vissa tar ju typ 4-5000 ibland mer

Vad de vill ha och vad de får är två vitt skilda saker.

2500 - 3000, sätter du ut en för det så får du sålt den.

Fantasipris, tja, vill frugan att du ska skövla så är det alltid en ursäkt, jo men är ju ute, men marknaden går trögt.

02 Apr 2014, 15:05
Profile ICQ YIM WWW

Vogel wrote:
Förresten, en fråga till:
Anta att man ändå hamnar med ett av de billigare licensierade Floyd Rose-svajen. Är de olika svajen så lika varandra att de är utbytbara – det vill säga, anta att man köper en billig Jackson Dinky och senare vill uppgradera till ett Gotoh Floyd Rose. Är det då bara att sätta dit det på de stolpar där Jacksonsvajet satt etc?

Hälsningar,
Henrik

Det borde vara samma stolpavstånd (74mm) men det är inte säkert att stolparna har samma gängor som bussningen i kroppen.
Om den däremot har samma gängor så är det bara å byta ut å va glad, bussningar i sämre kvalitét tror jag inte gör lika mycket skillnad som typ dåliga stolpar som bara nöts ner.

Ännu bättre med Gotohs låsbara stolpar, med liten skruv inuti man drar åt så att stolpen helt enkelt inte rör på sig. Suverän grej, jämfört med OFR

02 Apr 2014, 17:15
Profile

Tack, tack!

/H

02 Apr 2014, 17:21
Profile WWW
Reply to topic   [ 20 posts ]