View unanswered posts | View active topics It is currently 15 Jul 2026, 19:11

Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Skillnad på olika fender förstärkare. 
Author Message

Post Skillnad på olika fender förstärkare.
Jag känner att jag har dålig koll på fender combos!
Har alltid spelat marshall men börjar känna lite sug
efter en tex super reverb.

Så vad är skillnaden på super,twin,deluxe,vibrolux?

05 Jun 2014, 19:25
Profile
Post Re: Skillnad på olika fender förstärkare.
Du glömde Blues Junior, Hotrod Deluxe, samt
Bassman. Så listan blir nu:

Super
Twin
Deluxe
Vibrolux
Blues Junior
Hotrod Deluxe
Bassman

Skillnaden är väl mest priset!
:lol:

05 Jun 2014, 19:30

Det är en stor fråga, finns otroligt många utgåvor, serier och generationer, vad är du ute efter?

Vintage, i väldigt stora drag, varje generation hade stärkare från 5 watt och uppåt till 185 watt för super twin reverb som kom 77:

Silver face, Rent ljud, sent 60-tal till tidigt 80-tal. De här har jag använt i 35 år, mest twin reverb, grymt bra rent lite hårt ljud, tar pedaler fantastiskt, nästan omöjligt att dista utan pedaler, fullt spätt så spricker det men man blir nästan döv, riktigt bra reverb och tremolo.

Black face, 60-tal, Lite mer spräck. Har jag aldrig ägt nån men spelat på och de spricker upp lite mer och tidigare, mjukare, varmare om man kan säga så, men fortfarande Fender sprilliga.

Tweed, har aldrig provat men många älskar dessa, börjar bli riktigt sällsynta då de slutade tillverkas i början av 60-talet,

Sen fanns det en Blond serie efter tweed och innan black face, tror jag, efter Silver face kom Riviera eran, många som gillar dessa också, de är ganska prisvärda point to point rörisar.

Modernt, nu finns det reissues på de flesta ovanstående och modernare digitala prylar också, plus de freppe nämde, så det är inte lätt att bena ut skillnader på några rader.
Själv har jag downsizeat till en 6-watts Bronco från 73, grymt bra rent ljud med ett riktigt gött tremolo, funkar t.o.m på rep om man inte öser som galningar :-)

05 Jun 2014, 20:06
Profile
Om du är ute efter ett substitut till Fender,
så kolla då in Award-Session Blues-Baby 22.

Den har fått bättre omdömen än både Deluxe och Blues Junior.

Ska själv skaffa en sådan när Award Session
säljer dom med "IKEA-baltiskt björk kabinett".
-Ja det är faktiskt sant, för 3000 SEK (inkl frakt),
får du en stärk på 22W som låter bättre än en riktig Fender.

05 Jun 2014, 21:04

Freppezon wrote:
Om du är ute efter ett substitut till Fender,
så kolla då in Award-Session Blues-Baby 22.

Den har fått bättre omdömen än både Deluxe och Blues Junior.

Ska själv skaffa en sådan när Award Session
säljer dom med "IKEA-baltiskt björk kabinett".
-Ja det är faktiskt sant, för 3000 SEK (inkl frakt),
får du en stärk på 22W som låter bättre än en riktig Fender.

Bättre omdöme i vilket test då menar du?
Har du provat en själv eller du ger råd till folk utifrån vad du hört på youtube?
Den är säkert bra, men tvivlar fett på att den skulle va bättre än en riktig Fender på fendersoundet,
speciellt mot en deluxe

05 Jun 2014, 21:11
Profile
-Du får själva läsa på deras hemsida!

Jag tror definitivt den är en "stark contender".
Dessutom slipper man släpa på 22 kg förstärkare.
Som dessutom måste röras om med rätt ställd bias.

Allt står på deras hemsida.
Jag tror inte att ett youtube klipp får avgöra,
Award Session har förresten öppet köp
där du kan kors-jämföra med en "riktig" all tube förstärkare.

05 Jun 2014, 21:16

Det är väldigt enkelt. Super Reverb är kungen av gitarrförstärkare. 4x10 AlNiCo element, 45W, grym attack!

http://youtu.be/5t-tB-nzPTQ

05 Jun 2014, 21:31
Profile
Hönsgärna wrote:
Det är väldigt enkelt. Super Reverb är kungen av gitarrförstärkare. 4x10 AlNiCo element, 45W, grym attack!

http://youtu.be/5t-tB-nzPTQ

-Grym attack?, det veti fan...

Men jävligt fizzig top!

Men det är snyggt maskerat och snyggt "mastrad" så mig lurar du inte!
:mrgreen:

Fast å andra sidan ljudbojen verkar älska små 5-Wattare med fladdrig bas
och fizzig odefinierad diskant!
-Sur för att jag inte har råd med en Super Reverb?...
Inte alls!...
Om vi pratar grym attack får du posta ett Bassman-klipp iallafall..
8)

05 Jun 2014, 21:45

Antingen har de 6V6 eller 6L6 i slutsteget. 6V6 orna låter "glasigare" (sprödare?) -oftast stärkarna upp till 25W
Sgs samma försteg på de flesta. Det som ofta gör skillnaden -tycker jag- är storleken på trafos, både nät och OT. En del SKA ha underdimensionerade grejor, andra inte (typ Bassman)
Ett högtalarbyte kan påverka mer än stärkarbyte.
Någon kommer att säga emot, men detta är min grundsyn

05 Jun 2014, 21:52
Profile

Daz_j wrote:

Mycket ligger i vad det är för högtalare. Super har ju ofta 4x10, twin 2x12, deluxe 1x12. Vibrolux vetefasen. 2x10 kanske.

Du nämner ju inte bassman. Marshall låg ju inte så långt ifrån dem från början och låter rätt annorlunda från en twin. Tror du ska utgå ifrån om du vill att stärkaren ska spricka upp eller vara helt ren och köra med pedaler. En twin eller deluxe är väl så klassiskt det blir.

05 Jun 2014, 22:49
Profile

Ett problem med att bedöma olika Fender-combos, är förstås att alla, mer eller mindre, förekommer i flera olika versioner beroende på när de är tillverkade. Och nu menar jag ändå bara den "ursprungliga" perioden fr.o.m. 60-talet till i början av 80-talet.
Dessutom förekommer det olika fabrikat av högtalarelement, liksom, särskilt i fallet Super Reverb, både med Alnico och keramiska magneter.
Ytterligare en detalj som påverkar hur en Super Reverb (och t.ex. Vibrolux Reverb, Pro Reverb och Deluxe Reverb) beter sig är att olika utgåvor har olika likriktarrör. Inte för att jag tror att de direkt påverkar ljudet, men det faktum att de ger olika spänningar till förstärkarkretsen gör det definitivt. Det är dock enkelt att byta likriktarrör mellan några olika varianter.
Utöver allt detta är jag ganska säker på, att om man har två samtida Super Reverb, eller annan modell, med likadana högtalare och rör, så låter de ändå inte helt lika.

Man ser ofta i annonser om Fender-förstärkare att det är en "SF 70-talare" eller bara SF/Silver Face, ungefär, som om det skulle betyda att de är i ett visst utförande i.o.m. det. I praktiken är det i de flesta fall betydligt större skillnader mellan en tidig och en sen SF, än mellan en tidig SF och en Black Face 60-talare.
De förstärkare som ändrades minst under SF-perioden är, såhär på rak arm, Princeton Reverb, Deluxe Reverb och Vibrolux Reverb. De större förstärkarna hamnade ju t.o.m. i en annan effektklass från början av 1977. 45-wattarna blev 70 (inga likriktarrör längre), 100-wattarna blev 135.

Så, det är inte så enkelt som att köpa sig t.ex. en Super Reverb vilken som helst, för att få sitt drömljud. Sorry! ;-)

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

06 Jun 2014, 00:05
Profile WWW

Daz_j wrote:

Vad är skillnaden på olika Marshallförstärkare?

06 Jun 2014, 00:24
Profile ICQ WWW

En viktig skillnad är att alla har volymkontroll, speciellt de mindre modellerna. Undvik de som inte låter bra trots detta.

06 Jun 2014, 09:12
Profile

Bongo Bob wrote:
En viktig skillnad är att alla har volymkontroll, speciellt de mindre modellerna. Undvik de som inte låter bra trots detta.

Fenderförstärkare? Alla Fenderförstärkare har verkligen inte volymkontroll, det gäller speciellt för de mindre modellerna.

06 Jun 2014, 09:36
Profile ICQ WWW

woodstock wrote:
Bongo Bob wrote:

Fenderförstärkare? Alla Fenderförstärkare har verkligen inte volymkontroll, det gäller speciellt för de mindre modellerna.

Ok, det hade jag missat. Hoppas att det klarför alltsammans för mr Daz_j

Den verkliga paradoxen är kanske att rörbyte både kan minska och öka skillnaderna.

06 Jun 2014, 09:55
Profile

Jag kanske var lite otydlig i mitt inlägg men det
är väl mest hur stor skillnad det är ljudmässigt mellan
dom olika. Alltså vilken distar mer eller vilken som är en klockren
plattform för pedaler. Reverb är ett måste... älskar reverb så bassman går bort för den
har väl inget reverb...?
Fick en bra beskrivning av holmis63 just mellan silverface och blackface.

Alla tycker ju olika men är igentligen bara ute efter lite grundläggande
fakta sen så får jag själv ge mig iväg och testa dom olika modellerna och se vad som funkar för mig.

06 Jun 2014, 22:39
Profile

Kul fråga!

Jag kan nog bara svara för Twin och Super reverb som jag har haft många av. Några helt subjektiva tankar kommer här..

Twinnen spelar väldigt högt och rent och tar pedaler jättebra, men helt enkelt för tung att bära... Det ska sägas att de utan master börjar vara ganska svåra att hitta... (Ej reissue)

Super Reverb är ju även den ett as att bära på men ack så bra den låter och känns när man får dra på volymen. Superns sweetspot kommer förståss på en aningen lägre volym än Twinnens. Disten får åtminstone jag lösa med pedaler före, kanske går att få till även utan men det beror förståss vad man är ute efter. Jag gillar endast modellerna utan mastervolym och ultralinjärt slutsteg, dvs före typ 75, de är betydligt trevligare att spela på än de senare lite stiffare modellerna. För riktig Super-reverb-lycka så har jag kommit fram till att man ska vara väldigt noga med vilka rör man kör på, jag försöker hålla mig till det som satt i som original dvs RCA mm. Kan även tipsa om CTS-alnico-högtalarna som känns väldigt musikaliska när man får dra upp volymen lite. Det enda jag frångått original på min favo-super är att jag satt in en pot för att kunna minska negativa feedbacken i slutsteget en aning.

Ja det var lite svammel.. Men jag hävdar bestämt att man överhuvudtaget inte levat om man inte provkört en hederlig gammal fender Silver/Blackface utan mastervolym, ja och det är inte i sovrummet den gör sig bäst utan ute på fältet... Ska även erkännas att jag inte ens testat reissuemodellerna och inte vet hur dom låter. :wink:

Super Twin Reverb tycker jag är en märklig skapelse som jag tycker du kan utesluta i din jakt på lyckan.

06 Jun 2014, 23:07
Profile

Svullo wrote:
Kul fråga!

Jag kan nog bara svara för Twin och Super reverb som jag har haft många av. Några helt subjektiva tankar kommer här..

Twinnen spelar väldigt högt och rent och tar pedaler jättebra, men helt enkelt för tung att bära... Det ska sägas att de utan master börjar vara ganska svåra att hitta... (Ej reissue)

Super Reverb är ju även den ett as att bära på men ack så bra den låter och känns när man får dra på volymen. Superns sweetspot kommer förståss på en aningen lägre volym än Twinnens. Disten får åtminstone jag lösa med pedaler före, kanske går att få till även utan men det beror förståss vad man är ute efter. Jag gillar endast modellerna utan mastervolym och ultralinjärt slutsteg, dvs före typ 75, de är betydligt trevligare att spela på än de senare lite stiffare modellerna. För riktig Super-reverb-lycka så har jag kommit fram till att man ska vara väldigt noga med vilka rör man kör på, jag försöker hålla mig till det som satt i som original dvs RCA mm. Kan även tipsa om CTS-alnico-högtalarna som känns väldigt musikaliska när man får dra upp volymen lite. Det enda jag frångått original på min favo-super är att jag satt in en pot för att kunna minska negativa feedbacken i slutsteget en aning.

Ja det var lite svammel.. Men jag hävdar bestämt att man överhuvudtaget inte levat om man inte provkört en hederlig gammal fender Silver/Blackface utan mastervolym, ja och det är inte i sovrummet den gör sig bäst utan ute på fältet... Ska även erkännas att jag inte ens testat reissuemodellerna och inte vet hur dom låter. :wink:

Super Twin Reverb tycker jag är en märklig skapelse som jag tycker du kan utesluta i din jakt på lyckan.

Instämmer med dit svammel :mrgreen:
Och den sista kan jag hålla med om, super twin reverb är bara för mycket, men rena ljudet är helt suveränt, den väger 50 kilo och blåser ut rutorna om man vrider på lite :wink:
Jag använde faktiskt en till en hel skivinspelning, då är den ju inständ i ett bås så då kvittar det ju hur sjukt högt den spelar.
Den var designad för klockrent countrytwang och det fixade den ju suveränt, distfunktionen var den sämsta jag överhuvudtaget provat :wink:

06 Jun 2014, 23:53
Profile

Denna skulle jag vara spekulant på om jag vore du http://www.blocket.se/vasternorrland/Fender_Pro_Reverb_1971___Omkladd___Export_mod_53752935.htm?ca=11&w=3

07 Jun 2014, 00:24
Profile

Här finns det en hel del info att läsa. http://fenderguru.com Om man helt håller med eller ej om vad ett bra Fender-ljud är är ju en annan fråga

07 Jun 2014, 14:31
Profile ICQ YIM WWW

Daz_j wrote:

Dom är alla samma stärkare (om vi pratar BF med reverb).
Samma preamp ,samma fasvändare och o många fall samma stärkare, men kommer med olika högtalare.

Så det som skiljer dessa du nämner är slutsteg/effekt

Delux har 6V6 i slutsteget.
Super o vibrolux är samma stärkare men med olika högtalar uppsättning.
Twin har 4 6L6 o högre effekt (samma stärkare som en dual showman).

Så alla tyckande om den ena eller den andra låter bättre, har med effekt/högtalare att göra, inte att dom är "olika" stärkare.

När ja läser tråden så ser jag dom som har koll på läget och andra inte.
1, Klart en Twin tar pedaler bättre än typ en delux, Alla dessa BF stärkare var gjorda för svaga singel mickar och låta "stort" på låg volym (tänk musik affär)
Det är orsaken till att dessa stärkare nr dom blir pressade "skiter på sig i basen".

2. Att Master volym suger i dessa, inte alls! Utan den kretsen låter väldigt bra med RÄTT master.
Men Fender gjorde sin egen grej med pull/puch master, som väldigt få gillar.
Meckat bort detta i många stärkare med nöjda kunder, med rätt master så har man möjlighet att ställa var man vill ha sin "sprätt" men med mastern på så låter det som original.

Många myter o många tyckare som inte förstått insidan av en stärkare.

08 Jun 2014, 08:14
Profile

Amp Healer wrote:

Jaha , men man behöver ju faktiskt inte förstå insidan av en förstärkare för att ha åsikter om hur de låter.
Skulel vilja påstå att det rentav är ointressant för den vanlige användaren.

Däremot inte sagt att det är fel att diskutera kretsar och komponenter, men i slutändan är det ju
det som kommer ut ur högtalaren som är intressant.

Jag förstår att man ser det på ett annat sätt när man är tekniskt insatt och 'meckar' dagligen med prylarna.

08 Jun 2014, 09:26
Profile ICQ WWW

Bongo Bob wrote:

Fender utan volymkontroll: http://ampwares.com/amplifiers/fender-woodie-princeton/

08 Jun 2014, 10:17
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Amp Healer wrote:

Jaha , men man behöver ju faktiskt inte förstå insidan av en förstärkare för att ha åsikter om hur de låter.
Skulel vilja påstå att det rentav är ointressant för den vanlige användaren.

Däremot inte sagt att det är fel att diskutera kretsar och komponenter, men i slutändan är det ju
det som kommer ut ur högtalaren som är intressant.

Jag förstår att man ser det på ett annat sätt när man är tekniskt insatt och 'meckar' dagligen med prylarna.

Må vara, men det är som vissa påstå en fender modell är en Ferrari o nästa är en Volvo, när dom bara är en 140 med olika hästkrafter.

08 Jun 2014, 10:26
Profile

woodstock wrote:

http://www.fenderforum.com/userphotos/i ... ecid=74081

08 Jun 2014, 11:51
Profile

Modernare verson, generation ett behövde inga volymkontroller, det hade man ju på sina lapsteels.

08 Jun 2014, 12:58
Profile ICQ WWW

woodstock wrote:

Enligt schemat har den där både volym- och tonkontroll. De sitter mellan förstegen... Inte för att det spelar någon roll så här drygt sextiofem år senare men just idag känner jag för att märka ord :twisted: :D

08 Jun 2014, 14:04
Profile WWW

woodstock wrote:

Modernare verson, generation ett behövde inga volymkontroller, det hade man ju på sina lapsteels.

Du har hittat ETT ynka undantag som bekräftar regeln och bra är väl det. Fortsätt så.

08 Jun 2014, 18:41
Profile

Skillnaden på olika Fenderförstärkare låter som början på en väldigt intressant tråd. Har moderatorn gett upp eller?

"2. Att Master volym suger i dessa, inte alls! Utan den kretsen låter väldigt bra med RÄTT master.
Men Fender gjorde sin egen grej med pull/puch master, som väldigt få gillar.
Meckat bort detta i många stärkare med nöjda kunder, med rätt master så har man möjlighet att ställa var man vill ha sin "sprätt" men med mastern på så låter det som original.

"

Owe jag antar att det är mig du åsyftar här. Det jag syftar på är att Super Reverb blev sämre när effekten gick upp till 70w likaså Twin när effekten gick upp till 135w, en förändring som mig veterligen kom samtidigt var att man la till en mastervolym, därför är dom lätta att känna igen så jag refererar till modellerna med respektive utan mastervolym. Det är alltså inte mastervolymen jag kritiserar... Å andra sidan kan jag ju göra det med för den som sitter i original är som bekant ingen lyckad lösning.

Vilken master tycker du att man bör bygga om till? PPIMV?

08 Jun 2014, 20:32
Profile

Telemann wrote:
woodstock wrote:

Enligt schemat har den där både volym- och tonkontroll. De sitter mellan förstegen... Inte för att det spelar någon roll så här drygt sextiofem år senare men just idag känner jag för att märka ord :twisted: :D

Du tittar helt uppenbart på fel schema. Inga kontroller på de första förstärkarna, sågs som en del av instrumentet; som redan hade en volymkontroll.

09 Jun 2014, 12:41
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 47 posts ]  Go to page 1, 2  Next