View unanswered posts | View active topics It is currently 05 Oct 2026, 13:30

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Adapter för IEC uttag 
Author Message

Post Adapter för IEC uttag
Jag tänker tillverka några "påhängslådor för ett IEC-uttag" att montera
på utsidan av en förstärkare.

Orsaken är att jag är trött på den amerikanska metoden att köra in
nätkabeln i ett hål, slå knut på den, och löda fast den. Jag vill hellre
ha ett IEC uttag men inte alla chassis har plats att ta upp ett hål.
En "påhängslåda" löser detta , c:a 50x50mm och skruvhål för fastsättning
på en plan yta.

Det kommer att kosta lika mycket att göra 10-50 stycken som att göra de 2 jag behöver.

Är det någon som är intresserad ?

Peter h

30 Dec 2014, 23:19
Profile WWW

Post Re: Adapter för IEC uttag
Skitbra idé. Prislappen, mellan tummen och pekfingret?
Och en bra idé till, kanske...hade den burken även kunnat hysa en "riktig" nätströmbrytare som bryter både fas o nolla?

En polare har ett par USA-importerade monoblock som verkligen hade behövt lite elsäkerhetstänk... helt öppna/oskyddade undertill(!), enpoliga brytare...och inte ens en dragavlastning i form av knut på nätsladden. Undertill/inuti är det ont om plats precis överallt.

31 Dec 2014, 18:54
Profile

Ballz wrote:
Skitbra idé. Prislappen, mellan tummen och pekfingret?
Och en bra idé till, kanske...hade den burken även kunnat hysa en "riktig" nätströmbrytare som bryter både fas o nolla?

En polare har ett par USA-importerade monoblock som verkligen hade behövt lite elsäkerhetstänk... helt öppna/oskyddade undertill(!), enpoliga brytare...och inte ens en dragavlastning i form av knut på nätsladden. Undertill/inuti är det ont om plats precis överallt.

De finns endast som cadmodell, jag kan ju addera en strömbrytare. Alternativt göra hålet för en IECbrunn med strömbrytare.
Men som de är så kan man borra upp ett hål och det finns plats för en 2 polig vippbrytare ( eller 2 säkringar). Jag är öppen för
förslag.

Har ingen aning om kostnaden, skulle jag gissa så blir det någon 100-lapp styck vid en 50-serie.

01 Jan 2015, 02:58
Profile WWW

Jag glömde säga:
Är det någon som kan tillverka dessa; gör det gärna så köper jag två direkt. Alt om ni gör jobbet åt mig på
rent kommersiella villkor.
Hör av er om ni vill ha cad-modell.

01 Jan 2015, 10:19
Profile WWW

Prislappen är OK, men får du ihop 50 st?

Du skriver 50x50mm. Djupet då? En nutida 2-polig brytare bygger ju rätt mycket...tamparna ska ju ledas bort från den utan överslagsrisk mot evt metallchassin som burken skruvas fast på?
I polarens fall är det trächassi, men ändå..

01 Jan 2015, 23:42
Profile

Ballz wrote:
Prislappen är OK, men får du ihop 50 st?

Du skriver 50x50mm. Djupet då? En nutida 2-polig brytare bygger ju rätt mycket...tamparna ska ju ledas bort från den utan överslagsrisk mot evt metallchassin som burken skruvas fast på?
I polarens fall är det trächassi, men ändå..

I min skiss blev det lagom med 40mm "höjd" dvs från den ytan man skruvar fast den. IEC sitter på sidan .
Men det är ett förslag som skulle passa mig i min tillämpning. Jag inser att det finns ingen utformning som
passar alla, i mitt förslag är det egentligen bara IEC , men man kan till nöds få dit hål för en brytare.

50st är mellan tummen och pekfingret det antal där man får en rimlig balans mellan uppstart och styckpris. Jag skulle
alltså lägga dem i en hög någonstans och vänta på kunder :)

Uppstår inget intresse kan det hända att jag nöjer mig med ett par prototyper. Fast jag tyckte iden var rätt
käck, att sätta dosan inne i en combo, skyddad från skav utan att sticka ut men ändå ge möjlighet till en
IEC-nätkabel åtkomlig från baksidan.

Last edited by peterh on 02 Jan 2015, 15:12, edited 1 time in total.

02 Jan 2015, 00:48
Profile WWW

Bild : http://n.manet.nu:/fm1/IEC-dosa.jpg

( hur f-n postar man bilder till detta forum ? Nåja, jag kunde lägga det på egen maskin)

02 Jan 2015, 15:11
Profile WWW

Nu vill jag inte vara någon glädjedödare men vore det inte lika enkelt att köpa tex denna box eller nåt liknade http://www.electrokit.com/g104-aluminiu ... 35mm.42600 sen lite borrande och filande för att få in uttaget i den och borra hål i botten för fastsättandet och kabeln ut.

Hoppas i alla fall att du får ihop nog många för att få till tillverkningen för det är ju som kul med egna grejer.

02 Jan 2015, 18:26
Profile

busse wrote:
Nu vill jag inte vara någon glädjedödare men vore det inte lika enkelt att köpa tex denna box eller nåt liknade http://www.electrokit.com/g104-aluminiu ... 35mm.42600 sen lite borrande och filande för att få in uttaget i den och borra hål i botten för fastsättandet och kabeln ut.

Hoppas i alla fall att du får ihop nog många för att få till tillverkningen för det är ju som kul med egna grejer.

Jovisst skulle denna låda funka. Fast då är man där och skall fila upp ett rektangulärt hål för IEC, med två
skruvhål, samt ett större ( för kabeln) och några mindre ( för fästskruvarna ) i botten.

Vitsen med "min" är att det är bara att dra i 4 självgängande skruvar i minteringsvinklarna så sitter det fast.
( bilden visar att den står på "monteringsvinklarna", dessa skall då ha 4 skruvhål. )

02 Jan 2015, 19:06
Profile WWW

Japp jag såg hur du tänkt, som sagt hoppas du får ihop nog för att få till en tillverkning.

02 Jan 2015, 21:54
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]