View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 20:54

Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Värderingshjälp 
Author Message

5500 SEK är rimligt i butik, sneaka åt dig en gratis fika + kaka i dealen också :mrgreen: .

Har för mig att de brukar gå för typ 4500 SEK privat, och då kan du ju oftast inte göra ett smack åt dolda fel i efterhand.

Det är sköna gitarrer tycker jag, ofta skönare än många moderna lågpris Gibson juniorer.

Last edited by Cabretta on 25 Feb 2015, 15:12, edited 1 time in total.

25 Feb 2015, 13:14
Profile ICQ YIM WWW

Vinyljunkie wrote:
Affären har också upplysningsplikt.

Det hela är egentligen lite av en ickefråga vad beträffar sakfrågan. De flesta som köper en begagnad gitarr är också allmänt intresserade av äldre instrument och vet vad de köper in i minsta detalj. Tex - jag kikade på en gitarr nyligen med ett Kahler Spyder-svaj. Jag är en nörd och jag vet att det inte finns reservdelar till det svajet och att det kan vara lite hawaii efter 25 år. Gitarren var ändå intressant och jag skulle knappast åberopa garantin på det (som så många andra här på Bojen har jag såklart en massa svaj liggandes...). Slitna band är en helt annan fråga eftersom detta rimligtvis borde göra gitarren 3000kr billigare! Aldrig att en musikaffär skulle ta hänsyn till det, något sådant har aldrig hänt, och det är snarare denna medvetna taskiga attityd jag vänder mig mot. Och det gäller fanimej alla butiker.

Begagnade varor säljs i 'Befintligt skick'
Eftersom det rör sig om begagnade varor, får man som kund acceptera att de kan ha vissa brister, utan att vara felaktiga i lagens mening. Om butiken tydligt har informerat att en viss vara har någon defekt eller något skönhetsfel, kan du inte klaga på just dessa fel efter köpet.

Det innebär att det blir en tolkningsfråga om vad som är ett 'fel' på ett begagnat instrument, jag gissar att samtliga synliga defekter
som INTE gör det omöjligt att spela på det innefattas i 'befintligt skick. Vid reklamation tar man också hänsyn till ålder osv.

Dina slitna band gör inte en reklamation möjlig så länge det inte kraftigt försämrar funktionen så den blir i princip ospelbar.
I det fallet ska butiken självfallet upplysa om det. Det kan aldrig ses som ett 'dolt fel' heller.

Säljer dom dig en gitarr med en mick som är helt död utan att upplysa om det så tror jag du har en 50/50 % att få det reklamerat i ARN även då du själv har undersökningsplikt som kund

Om man i butiker skulle dra av 3000:- på gitarrer med slitna band så skulle man självklart tillämpa det också när man byter in gitarrer. Det känns helt ok tycker jag på en dyrare gammal paddel, men på en Burny blir det ju liksom inget kvar av värdet.

Även ditt svaj hamnar inom samma lagrum, om det fungerar hjälpligt vid köpet är det inte att betrakta som ett 'fel' någon frivillig garanti får du troligen ej. Om du fått en garanti så är det villkoren i den som styr, inte lagen

25 Feb 2015, 13:32
Profile ICQ WWW

Post Re: Värderingshjälp
Vinyljunkie wrote:

Det hela är egentligen lite av en ickefråga vad beträffar sakfrågan. De flesta som köper en begagnad gitarr är också allmänt intresserade av äldre instrument och vet vad de köper in i minsta detalj. Tex - jag kikade på en gitarr nyligen med ett Kahler Spyder-svaj. Jag är en nörd och jag vet att det inte finns reservdelar till det svajet och att det kan vara lite hawaii efter 25 år. Gitarren var ändå intressant och jag skulle knappast åberopa garantin på det (som så många andra här på Bojen har jag såklart en massa svaj liggandes...). Slitna band är en helt annan fråga eftersom detta rimligtvis borde göra gitarren 3000kr billigare! Aldrig att en musikaffär skulle ta hänsyn till det, något sådant har aldrig hänt, och det är snarare denna medvetna taskiga attityd jag vänder mig mot. Och det gäller fanimej alla butiker.

Du utgår hela tiden ifrån att de flesta där ute är likadana som du i sitt köpbeteende.
Men det gör den inte, ditt (och för all del mitt) köpbeteende är en extrem minoritet.
De flesta som köper beg i butik gör det för att de vill komma billigare undan på en gitarr, de vet inte ens om det är en gammal eller nyare modell och har absolut noll koll på detaljer. Nytt var lite dyrare än de tänkt "ni har inget begagnat?".
Så ser standardkunden ut.

Självklart blir priset satt lägre om gitarren har helt slitna band än om den inte har det.
Troligen inte så mycket som du eller jag skulle önska, men klart lägre än om den hade helt nya band.
Precis som på allt annat beg som säljs, slitage sänker priset men aldrig så mycket som det skulle kosta att åtgärda det.

/Magnus

25 Feb 2015, 13:43
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Begagnade varor säljs i 'Befintligt skick'
Eftersom det rör sig om begagnade varor, får man som kund acceptera att de kan ha vissa brister, utan att vara felaktiga i lagens mening. Om butiken tydligt har informerat att en viss vara har någon defekt eller något skönhetsfel, kan du inte klaga på just dessa fel efter köpet.

Det innebär att det blir en tolkningsfråga om vad som är ett 'fel' på ett begagnat instrument, jag gissar att samtliga synliga defekter
som INTE gör det omöjligt att spela på det innefattas i 'befintligt skick. Vid reklamation tar man också hänsyn till ålder osv.

Dina slitna band gör inte en reklamation möjlig så länge det inte kraftigt försämrar funktionen så den blir i princip ospelbar.
I det fallet ska butiken självfallet upplysa om det. Det kan aldrig ses som ett 'dolt fel' heller.

Säljer dom dig en gitarr med en mick som är helt död utan att upplysa om det så tror jag du har en 50/50 % att få det reklamerat i ARN även då du själv har undersökningsplikt som kund

Om man i butiker skulle dra av 3000:- på gitarrer med slitna band så skulle man självklart tillämpa det också när man byter in gitarrer. Det känns helt ok tycker jag på en dyrare gammal paddel, men på en Burny blir det ju liksom inget kvar av värdet.

Även ditt svaj hamnar inom samma lagrum, om det fungerar hjälpligt vid köpet är det inte att betrakta som ett 'fel' någon frivillig garanti får du troligen ej. Om du fått en garanti så är det villkoren i den som styr, inte lagen

Menar du på fullt allvar att en butik någonsin har upplyst att banden är slut på en beggad gitarr de säljer? Har fan aldrig hänt...
Alltså hade jag en butik och köpte in en gitarr med band som var slut så hade jag sett till att få det åtgärdat innan den gick ut till försäljning. Självklart påverkar det inköpspriset med samma summa.

25 Feb 2015, 13:48
Profile

Magnus Olsson wrote:
Vinyljunkie wrote:

Du utgår hela tiden ifrån att de flesta där ute är likadana som du i sitt köpbeteende.
Men det gör den inte, ditt (och för all del mitt) köpbeteende är en extrem minoritet.
De flesta som köper beg i butik gör det för att de vill komma billigare undan på en gitarr, de vet inte ens om det är en gammal eller nyare modell och har absolut noll koll på detaljer. Nytt var lite dyrare än de tänkt "ni har inget begagnat?".
Så ser standardkunden ut.

Självklart blir priset satt lägre om gitarren har helt slitna band än om den inte har det.
Troligen inte så mycket som du eller jag skulle önska, men klart lägre än om den hade helt nya band.
Precis som på allt annat beg som säljs, slitage sänker priset men aldrig så mycket som det skulle kosta att åtgärda det.

/Magnus

Men det är ju precis det jag inte gör, bara utgår från mig själv. Tänk om det kommer in en förälder i butiken som ska köpa en julklapp till sitt barn. De väljer en begagnad just av anledningen du nämner. Efter ett tag när den börjar låta illa och den verkligen behöver en bandslip/bandbyte (och garantitiden gått ut) kanske nån kunnig vän påpekar att "men banden är ju helt slut på den här gitarren". Kan ju inte vara smart av affären att bara skita i det faktumet...

Och nytt är ju heller inte dyrare än mycket begagnat om man tar överpriser. :roll: Vilket görs överallt.

25 Feb 2015, 13:57
Profile

Konstig diskussion detta.
Grundregeln är att du köper begagnade varor i befintligt skick.
Det sätter press på konsumenten att förvissa sig om vilka defekter skador etc som ev finns, antingen
genom att själv inspektera varan eller genom att ställa frågor.

Om man förväntar sig att försäljare ska ösa ur sig om smådefekter och sånt i en försäljningssituation har man nog
för stor tro på mänskligheten. Däremot om man frågar specifikt så talar dom säkert om att banden är slitna

Sen möjligheten att reklamera, ja det finns ju i begränsad form även för begagnat, men hamnar man där har det gått snett i köpet redan.

Tycker dom flesta butiker brukar vara ganska trevliga och tillmötesgående även om det blir något knas efter köpet på beg
(med ett undantag, och nej jag säger inte vem)

Vill man ha ett bättre skydd och mindre risk för fel i produkten ska man köpa nytt.

25 Feb 2015, 14:10
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Konstig diskussion detta.
Grundregeln är att du köper begagnade varor i befintligt skick.
Det sätter press på konsumenten att förvissa sig om vilka defekter skador etc som ev finns, antingen
genom att själv inspektera varan eller genom att ställa frågor.

Om man förväntar sig att försäljare ska ösa ur sig om smådefekter och sånt i en försäljningssituation har man nog
för stor tro på mänskligheten. Däremot om man frågar specifikt så talar dom säkert om att banden är slitna

Sen möjligheten att reklamera, ja det finns ju i begränsad form även för begagnat, men hamnar man där har det gått snett i köpet redan.

Tycker dom flesta butiker brukar vara ganska trevliga och tillmötesgående även om det blir något knas efter köpet på beg
(med ett undantag, och nej jag säger inte vem)

Vill man ha ett bättre skydd och mindre risk för fel i produkten ska man köpa nytt.

Äh lägg ägg va. Jag köper nästan bara beggade gitarrer och ett av skälen är att det just är mindre risk för att det blir surt i efterhand. Behöver jag ens nämna trä som inte är färdigtorkat här...

Och problemet med att köpa beggat i butik för den som är insatt är inte något av det du nämner utan för sjuttioelfte gången ATT ALLA AFFÄRER UNDANTAGSLÖST SÄTTER DUBBLA MARKNADSVÄRDET!

25 Feb 2015, 14:20
Profile

Vinyljunkie wrote:
för sjuttioelfte gången ATT ALLA AFFÄRER UNDANTAGSLÖST SÄTTER DUBBLA MARKNADSVÄRDET!

Gitarren som diskuteras i denna tråd verkar de flesta vara överens om är värd c:a 4500 vid privatförsäljning och dom släpper den för 5500:- så jag förstår inte hur du räknar riktigt.

Oavsett matematiken så är ditt påstående felaktigt av flera skäl, för det första är 'marknadspriset' olika vid butik och privatförsäljning.
Utöver det så är försäljningspriset ofta direkt relaterat till inköpspriset vilket kan variera pga hur man köpt in det , via byte etc...

Som flera andra påpekat så är det tydligen bara Du som har det här problemet, butiker i Stockholmsområdet sätter oftast helt ok
priser och har även justerat ned sen den allmänna nedgången senaste 6 åren.

Så lugna dig lite nu...

25 Feb 2015, 14:45
Profile ICQ WWW

Vinyljunkie wrote:
Menar du på fullt allvar att en butik någonsin har upplyst att banden är slut på en beggad gitarr de säljer? Har fan aldrig hänt...
Alltså hade jag en butik och köpte in en gitarr med band som var slut så hade jag sett till att få det åtgärdat innan den gick ut till försäljning. Självklart påverkar det inköpspriset med samma summa.

Så borde det ju vara. Men du vet ju att ingen butik kan debitera vad en ombandning kostar, inte på en dussingitarr mellan 1500 - 10000SEK. Lika lite som en privatperson kan ta ut hela kostnaden för en ombandning vid försäljning. Har ombandningen kostat dig 2000 spänn skulle jag säga att du högst får ut 500 spänn.

Följden av detta, skulle jag säga, är att ingen butik tar in en gitarr med helt slut band, annat än till ett extremt skambud. Därför uppstår problemet sällan.

(Detta gäller då vanliga gitarrer mellan 1500-10000 SEK, klart att det finns undantag med speciella guror som det lönar sig att banda om, både för privatpersoner och handlare. Att det sen ändå är vettigt att banda om för privatperson på en gitarr man har tänkt att behålla är en annan sak.)

25 Feb 2015, 15:20
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
för sjuttioelfte gången ATT ALLA AFFÄRER UNDANTAGSLÖST SÄTTER DUBBLA MARKNADSVÄRDET!

Gitarren som diskuteras i denna tråd verkar de flesta vara överens om är värd c:a 4500 vid privatförsäljning och dom släpper den för 5500:- så jag förstår inte hur du räknar riktigt.

Oavsett matematiken så är ditt påstående felaktigt av flera skäl, för det första är 'marknadspriset' olika vid butik och privatförsäljning.
Utöver det så är försäljningspriset ofta direkt relaterat till inköpspriset vilket kan variera pga hur man köpt in det , via byte etc...

Som flera andra påpekat så är det tydligen bara Du som har det här problemet, butiker i Stockholmsområdet sätter oftast helt ok
priser och har även justerat ned sen den allmänna nedgången senaste 6 åren.

Så lugna dig lite nu...

Undantagen bekräftar givetvis regeln... jag bara vet att varje gång jag hittar nåt i butik jag vill ha så är priset alltid ungefär det dubbla mot marknadsvärdet. I Göteborg...

Det rödmarkerade var det dummaste jag läst på länge.

25 Feb 2015, 17:23
Profile

Vinyljunkie wrote:
Och problemet med att köpa beggat i butik för den som är insatt är inte något av det du nämner utan för sjuttioelfte gången ATT ALLA AFFÄRER UNDANTAGSLÖST SÄTTER DUBBLA MARKNADSVÄRDET!

Men skruva ner lite nu! Vi gamla blir ju caps-lock-skadade...

Så några ord om logik: Du refererar till något du kallar marknadsvärdet. För det flesta innebär nog marknadsvärdet det värde som marknaden sätter. Eftersom musikaffärerna är en del av marknaden och bevisligen säljer en del begagnade instrument, så går det inte ihop.

Om vi istället definierar marknaden som det du verkar tänka på, nämligen privatsålda, begagnade musikprylar, så går det ändå inte ihop. De flesta sådana prylar i bra skick, som saknar kuriosa- eller samlarvärde, brukar säljas för lite över halva nypriset. Det skulle i så fall innebära att alla musikaffärer säljer begagnade musikprylar för mer än nypriset.

Min erfarenhet säger mig att du har fel. Skulle du ändå ha rätt, så är mitt råd att köpa nya grejor. Sen kan du pröva att sälja dem för "dubbla marknadsvärdet".

25 Feb 2015, 17:39
Profile

Burny shmurny...

25 Feb 2015, 17:43
Profile

"Marknadsvärde" styrs ju av oss som köper och säljer. Är vi beredda att betala mer för en vara i när den säljs i en butik än om den säljs på Blocket så är marknadsvärdet också högre i en butik. Det tycker inte jag är så konstigt.

Om t.ex en butik tror att man kan sälja en vara för 7000 så vore det ju ett slags tjänstefel att sätta ut den för 5000. Deras jobb är att i bästa fall generera vinst och i sämsta fall gå runt. Annars skulle de ju inte ens existera.

För butiken gäller det förstås att hitta det optimala priset, tillräckligt lågt för att någon ska vilja köpa men tillräckligt högt för att det fortfarande ska vara lönsamt.

Sätter de för högt pris blir varan osåld. Då får de väl sänka när den hängt tillräckligt länge. Det reglerar sig själv. Att "okunniga" betalar högre pris i butiken för att de inte vet att den finns billigare på Blocket tror jag liksom inte på att det skulle vara ett stort samhällsproblem.

25 Feb 2015, 18:12
Profile

albert wrote:
Vinyljunkie wrote:

Men skruva ner lite nu! Vi gamla blir ju caps-lock-skadade...

Så några ord om logik: Du refererar till något du kallar marknadsvärdet. För det flesta innebär nog marknadsvärdet det värde som marknaden sätter. Eftersom musikaffärerna är en del av marknaden och bevisligen säljer en del begagnade instrument, så går det inte ihop.

Om vi istället definierar marknaden som det du verkar tänka på, nämligen privatsålda, begagnade musikprylar, så går det ändå inte ihop. De flesta sådana prylar i bra skick, som saknar kuriosa- eller samlarvärde, brukar säljas för lite över halva nypriset. Det skulle i så fall innebära att alla musikaffärer säljer begagnade musikprylar för mer än nypriset.

Min erfarenhet säger mig att du har fel. Skulle du ändå ha rätt, så är mitt råd att köpa nya grejor. Sen kan du pröva att sälja dem för "dubbla marknadsvärdet".

Det är väl så enkelt att musikaffärerna tillför den ändan av snittpriset som är högst... 8) OCH DET RETAR MIG! :P För jag brukade gilla att gå i musikaffärer förr i tiden. Nu är det meningslöst då allt går att hitta mycket billigare privat.

mvh/ Caps-Lock-terroristen

25 Feb 2015, 18:29
Profile

Vinyljunkie wrote:
Det är väl så enkelt att musikaffärerna tillför den ändan av snittpriset som är högst... 8) OCH DET RETAR MIG! :P För jag brukade gilla att gå i musikaffärer förr i tiden. Nu är det meningslöst då allt går att hitta mycket billigare privat.mvh/ Caps-Lock-terroristen

Jag håller med att det har blivit så. MEN mycket av det skulle jag vilja tillskriva internet, det har blivit skrämmande enkelt och effektivt att sälja själv, att anonymt köpslå fram och tillbaka, baka in byten etc., det är många fördelar. Med bilder och allt är det en konkurrent som heter duga mot beghandlarna. Den gamla tidens beghandlare med relativt billiga bruksgitarrer är väl nästan på utdöende.

Enormt många av de bra lättsålda objekten går privat.

Om vi tar Twang som exempel så är man ju tvungen att kombinera gitarrförsäljningen med fik, dagens lunch och småspelningar för att dra runt det hela.

25 Feb 2015, 19:20
Profile ICQ YIM WWW

Vad bestämmer marknadspris? I Göteborg, Stockholm, Krokom, Mogadishu? Men är privatpriserna i Göteborg lägre än butikspriserna kan det ju lika gärna vara privatsäljarna som inte förstått marknadsvärdet. Eller säljer billigt för snabbt avslut, bor på en adress svår att ta sig till, jobbar udda tider, är en udda person, lever med åtta katter som haft gitarren söm klösbräda och caset som låda osv. Fördelarna det ofta kan innebära att handla i butik har redan nämnts.

26 Feb 2015, 09:55
Profile ICQ WWW

Kan inget om Göteborg, men i Stockholm har det alltid gått och går fortfarande att göra bytesaffärer med de som säljer begagnat, då får man ibland ut det
man skulle fått vid en Bojenförsäljning i INBYTE , sen så klart betalar man lite extra för den gitarr man vill ha.

Det är skillnad när man gillar lite udda, äldre, vintage osv gitarrer, då gäller det mer att hitta rätt gitarr än rätt pris.
Till skillnad från det som Thomann/4sound vräker ut i parti och minut där är nog Blocket bäst att handla.

Handlarna vet ju om det också och prissätter ibland lite efter hur 'nice' en begagnad gitarr är.

Det har blivit tråkigare att gå runt och kolla, det har det. Runt 1994 fanns det 5-6 st musikaffärerbara i Götgatsbacken i Stockholm, Sound Side, Vintage Guitars mfl har alla lagt ned nu. Bara Halkan kvar, och på ett sämre läge.

Second Hand Music var en rolig större affär som bara pysslade med beggat , och dom köpte ju in dessutom till 60% av 'värdet'. Där fanns alltid något nytt att kolla på , Marshalltoppar, guror, pedaler mm allt begagnat. 'Beppe' skötte ruljansen...

Nu är det nåt sån där 40:-/pappmuggen amerikanskt Coffe ställe där istället.

26 Feb 2015, 10:17
Profile ICQ WWW

Cabretta wrote:
Vinyljunkie wrote:
Det är väl så enkelt att musikaffärerna tillför den ändan av snittpriset som är högst... 8) OCH DET RETAR MIG! :P För jag brukade gilla att gå i musikaffärer förr i tiden. Nu är det meningslöst då allt går att hitta mycket billigare privat.mvh/ Caps-Lock-terroristen

Jag håller med att det har blivit så. MEN mycket av det skulle jag vilja tillskriva internet, det har blivit skrämmande enkelt och effektivt att sälja själv, att anonymt köpslå fram och tillbaka, baka in byten etc., det är många fördelar. Med bilder och allt är det en konkurrent som heter duga mot beghandlarna. Den gamla tidens beghandlare med relativt billiga bruksgitarrer är väl nästan på utdöende.

Enormt många av de bra lättsålda objekten går privat.

Om vi tar Twang som exempel så är man ju tvungen att kombinera gitarrförsäljningen med fik, dagens lunch och småspelningar för att dra runt det hela.

Du har ju rätt i allt du skriver.

Men...

Det är ingen som håller en pistol mot tinningen på tex 4Sounds ägare och säger: "du måste köpa in begagnade gitarrer och sen ställa ut dem till överpris". Det är ett medvetet val för att de vill och kan.

26 Feb 2015, 13:26
Profile

Vinyljunkie wrote:
Det är ingen som håller en pistol mot tinningen på tex 4Sounds ägare och säger: "du måste köpa in begagnade gitarrer och sen ställa ut dem till överpris". Det är ett medvetet val för att de vill och kan.

PÅ 4Sound Götgatan/Sthlm får man nog fan hålla en pistol mot tinningen på samtliga anställda om man vill att de ska köpa in något begagnat :mrgreen: , och då är det ändå under förutsättning att det är ett inbyte och att du köper för över 20 pannor. DlxMusic kanske är något bättre, men inte mycket.

Man har väl dragit ungefär samma slutsatser som vi, att tåget i stort sett har gått för att hålla på och handla med beg i butik.

26 Feb 2015, 14:01
Profile ICQ YIM WWW

Cabretta wrote:

Man har väl dragit ungefär samma slutsatser som vi, att tåget i stort sett har gått för att hålla på och handla med beg i butik.

Men jag vet inte, jag tror det finns en marknad för en större butik i Sthlm med begagnade instrument, konsoller , telefoner och
vad för elektronik som helst. Dels är det på modet med 'buy back' dels finns det massor av pryttlar som vill byta ägare

Men då gäller det att det inte är 'albert och Herbert' stuk på butiken utan modernt och effektivt.

Många skulle gärna ta sig dit och kolla bara på måfå, sälja det man inte behöver längre osv.
Handla i butik istället för att åka hem till okända med pengar i fickan, betala med kort osv

Jag vet att det fanns en kedja som startade upp för många år sen med butik i Hornstull, men dom fick klappa igen då
det samlades en massa löst folk där som sålde stöldgods.

Kanske något för pantbankerna att ta upp, så de blir lite mer som i USA (om nån kollar på Pawn stars)

Vet att det finsn en massa 'men' i detta , men helt fel skulle det inte vara ,vänta gav jag just bort en affärsidé?

26 Feb 2015, 14:57
Profile ICQ WWW

Här i Göteborg har två butiker som säljer mest nytt klappat igen för att ersättas av två som mestadels säljer beggat. Tror inte affärer som säljer/köper beggat är hotade. Däremot funkar det inte att ha dylik butik i samma områden som förr eftersom stan växer så den knakar. Med låg hyra och en internetuppkoppling funkar det garanterat utmärkt ändå, fast inte i trendiga butikstråk då..

26 Feb 2015, 15:43
Profile

Tack för hjälpen gubbs.. Diskussionen efteråt känner jag mig dock inte helt skyldig till.. :wink:

Idag hade jag åter vägarna förbi Twang, och tänkte väl mer eller mindre åka dit och köpa den Burny les paul junior som jag dreglat över... De öppnar enligt uppgift 14.. Jag var där 14.40... Jalusiet är då endast halvt uppdraget och en stängtskylt hänger där.. Frågar lite halvdryg kafépersonal om det är öppet eller ej.. Hon kollar och de säger där nerifrån att jag är välkommen tillbaka vid 15.30.... Då kanske de har öppnat..

Är man så ointresserad av att driva en affärsrörelse att man gör så här, så är de nog inte så intresserade av att sälja.. Min juniorjakt går därmed vidare.. Fasen att jag inte slog till på chrille80:s dito när jag hade chansen..

26 Feb 2015, 16:40
Profile

Spider-Man wrote:
Tack för hjälpen gubbs.. Diskussionen efteråt känner jag mig dock inte helt skyldig till.. :wink:

Idag hade jag åter vägarna förbi Twang, och tänkte väl mer eller mindre åka dit och köpa den Burny les paul junior som jag dreglat över... De öppnar enligt uppgift 14.. Jag var där 14.40... Jalusiet är då endast halvt uppdraget och en stängtskylt hänger där.. Frågar lite halvdryg kafépersonal om det är öppet eller ej.. Hon kollar och de säger där nerifrån att jag är välkommen tillbaka vid 15.30.... Då kanske de har öppnat..

Är man så ointresserad av att driva en affärsrörelse att man gör så här, så är de nog inte så intresserade av att sälja.. Min juniorjakt går därmed vidare.. Fasen att jag inte slog till på chrille80:s dito när jag hade chansen..

Come on, det är en liten butik. Man anordnar "event" med mat och grejer ibland, det händer saker där på ett helt annat sätt än på "IKEA"-4Sound. Gör som du vill, men jag tycker att du kan ha lite överseende.

Folk vill ha små personliga affärer, och tyvärr, det finns en baksida med att vara liten, shit happens på ett annat sät än i en stor affär som hör till en kedja.

Jag lovar att du kan råka ut för liknande hos Halkan, Nysse och alla andra småhandlare inlusive hos alla gitarrfixare.

EDIT.) Och då har vi inte ens pratat om när Stevie Klasson hade en liten shop :mrgreen: .

26 Feb 2015, 16:54
Profile ICQ YIM WWW

Hur man överlever när man inte ens är på plats under de utsatta öppettiderna övergår min fattningsförmåga.

26 Feb 2015, 17:05
Profile

Grekiska öppettider, det är väl ok om man är en arbetslös musiker som bor i kvarteret, men inte annars.
Man måste hålla på tiderna tycker jag, det är det minsta man kan begära.

26 Feb 2015, 17:23
Profile ICQ WWW

Ja jag tycker faktiskt också att man kan kräva detta.. utan att anses vara för krävande.. Detta har ju hänt fler än mig tydligen.. och då är det ju inte bara tillfälligt.. de var ju dessutom där? Skumt imho..

26 Feb 2015, 17:26
Profile

Cabretta wrote:
Spider-Man wrote:

Come on, det är en liten butik. Man anordnar "event" med mat och grejer ibland, det händer saker där på ett helt annat sätt än på "IKEA"-4Sound. Gör som du vill, men jag tycker att du kan ha lite överseende.

Folk vill ha små personliga affärer, och tyvärr, det finns en baksida med att vara liten, shit happens på ett annat sät än i en stor affär som hör till en kedja.

Jag lovar att du kan råka ut för liknande hos Halkan, Nysse och alla andra småhandlare inlusive hos alla gitarrfixare.

EDIT.) Och då har vi inte ens pratat om när Stevie Klasson hade en liten shop :mrgreen: .

Visst kan man ha överseende.
Speciellt som idag när det faktiskt var ett akut sjukdomsfall som gjorde att det inte var öppet förrän 15.30.

26 Feb 2015, 19:52
Profile ICQ YIM WWW

Är det så som du skriver Haraldrig, så är det ju inget konstigt alls med det.. Hade man fått den förklaringen på plats så hade det ju varit ännu bättre förstås.. Då hade jag ju inte skrivit ngt om det överhuvudtaget..

Dessutom är jag ambulanssjuksköterska, så i värsta fall hade jag ju dessutom kunnat vara behjälplig om det var ett akut sjukdomsfall..

26 Feb 2015, 20:05
Profile

Spider-Man wrote:
Är det så som du skriver Haraldrig, så är det ju inget konstigt alls med det.. Hade man fått den förklaringen på plats så hade det ju varit ännu bättre förstås.. Då hade jag ju inte skrivit ngt om det överhuvudtaget..

Dessutom är jag ambulanssjuksköterska, så i värsta fall hade jag ju dessutom kunnat vara behjälplig om det var ett akut sjukdomsfall..

Lalle fick blodförgiftning.
Vet dock inte hur det gick till.

26 Feb 2015, 20:11
Profile ICQ YIM WWW

Riktigt tråkigt att höra.. Självklart en adekvat anledning att prioritera bort sin butik.. Hoppas att han kryar på sig snart

26 Feb 2015, 20:13
Profile
Reply to topic   [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next