|
| Author |
Message |
|
ChronicTown
|
 Re: 4Sound-rea
Magnus Olsson wrote: Det priset det var innan var ju ett sänkt pris det också, inte vad varan skall kostar. Förr 18900:- (18875:- i en butik, 19100:- i en annan osv), den skall kosta 20000:-. Nu 14995:-, den skall fortfarande egentligen kosta 20000:- och det är därifrån det är rea.
Vad varan "skall" kosta? Vad i helsicke innebär det? Som Mike påpekat får man bara göra jämförelser med faktiska priser, eller som Konsumentverket uttrycker det: "Man får exempelvis bara göra jämförelser med priser som man själv eller andra faktiskt tillämpar. [...] En jämförelse med ett rekommenderat cirkapris är endast tillåtet om cirkapriset faktiskt tillämpas på marknaden."
|
| 27 Feb 2015, 01:11 |
|
 |
|
dr.drygh
|
Väldigt mycket diskussion om "ska kosta" och "borde kosta". När jag är spekulant på ett instrument eller vad fan som helst brukar jag i stället tänka: Vad är den här produkten värd för MIG? Är den så bra att jag vill ha den? Matchar försäljarens pris min egen uppfattning om vad grunkan är värd händer det ibland att det blir affär. Så blev tyvärr inte fallet på 4Sound-rean idag, var på vippen att gå hem med en urläcker CS-Strata men fick i sista sekunden av någon anledning för mig att jag har tillräckligt med gitarrer  Ångrar mig nu 
_________________ Skill is nothing without style
|
| 27 Feb 2015, 01:23 |
|
 |
|
ChronicTown
|
dr.drygh wrote: Väldigt mycket diskussion om "ska kosta" och "borde kosta". När jag är spekulant på ett instrument eller vad fan som helst brukar jag i stället tänka: Vad är den här produkten värd för MIG? Är den så bra att jag vill ha den? Matchar försäljarens pris min egen uppfattning om vad grunkan är värd händer det ibland att det blir affär. Fast det är ju en helt annat fråga. Har var ju diskussionen om det är lämpligt, eller ens tillåtet, att under rean göra en jämförelse med ett pris man aldrig tillämpat för att på så sätt ge intrycket av en extra stor prissänkning.
|
| 27 Feb 2015, 01:29 |
|
 |
|
dr.drygh
|
ChronicTown wrote: dr.drygh wrote: Väldigt mycket diskussion om "ska kosta" och "borde kosta". När jag är spekulant på ett instrument eller vad fan som helst brukar jag i stället tänka: Vad är den här produkten värd för MIG? Är den så bra att jag vill ha den? Matchar försäljarens pris min egen uppfattning om vad grunkan är värd händer det ibland att det blir affär. Fast det är ju en helt annat fråga. Har var ju diskussionen om det är lämpligt, eller ens tillåtet, att under rean göra en jämförelse med ett pris man aldrig tillämpat för att på så sätt ge intrycket av en extra stor prissänkning. Jomen det är väl knappast något nytt att nasare oavsett om det gäller gitarrer, beg bilar eller vad fan som helst inte skyr några medel för att få just deras vara att framstå så oemotståndligt förmånligt prissatt att man som presumtiv kund är en fullständig idiot om man avstår? Det är bara att inse att alla affärsidkare, hur hyvens de än må vara, alltid i slutändan är ute efter ens pengar. Därav mitt uttalande ovan, hur rånad man än blir så kan man aldrig vara missnöjd om man själv är överens med priset 
_________________ Skill is nothing without style
|
| 27 Feb 2015, 01:40 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
dr.drygh wrote: Jomen det är väl knappast något nytt att nasare oavsett om det gäller gitarrer, beg bilar eller vad fan som helst inte skyr några medel för att få just deras vara att framstå så oemotståndligt förmånligt prissatt att man som presumtiv kund är en fullständig idiot om man avstår? Det är bara att inse att alla affärsidkare, hur hyvens de än må vara, alltid i slutändan är ute efter ens pengar. Därav mitt uttalande ovan, hur rånad man än blir så kan man aldrig vara missnöjd om man själv är överens med priset  Du kan tänka dig hur det skulle vara om det inte fanns några regler att ta hänsyn till. Stämmer att dom struntar i det, blir anmälda, rättar sen fortsätter det tills det blir ett rejält vite då stoppar det lite igen. Marknadsföring är så förljuget över lag att det är skrämmande. Dom som jobbar med det blir väl avtrubbade på nåt sätt.
| 27 Feb 2015, 09:17 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10934 Location: I skogen utanför Göteborg
|
ChronicTown wrote: Magnus Olsson wrote: Det priset det var innan var ju ett sänkt pris det också, inte vad varan skall kostar. Förr 18900:- (18875:- i en butik, 19100:- i en annan osv), den skall kosta 20000:-. Nu 14995:-, den skall fortfarande egentligen kosta 20000:- och det är därifrån det är rea.
Vad varan "skall" kosta? Vad i helsicke innebär det? Som Mike påpekat får man bara göra jämförelser med faktiska priser, eller som Konsumentverket uttrycker det: "Man får exempelvis bara göra jämförelser med priser som man själv eller andra faktiskt tillämpar. [...] En jämförelse med ett rekommenderat cirkapris är endast tillåtet om cirkapriset faktiskt tillämpas på marknaden." Med skall kosta menar jag tillverkarens rekommenderade utpris. Och förutom i stora städer, där det finns många musikaffärer, är det oftast det pris butiken har på prylarna, på prislappen, när det inte är rea. Det rekommenderade utpriset tillämpas mycket oftare än det inte gör det. På dyra kapitalvaror brukar priset i slutänden bli vad thomann säljer det för, men det pris som står på prislappen i butiken är tillverkarens rekommenderade utpris. Så när det är rea så är det från det pris det brukar stå på prislappen. Så det rekommenderade utpriset ärende bara en fantasisumma som aldrig tillämpas, som några här tycks tro. I större städer är priset på prislappen ofta mer thomann anpassat hela tiden, men även där är det de remonterande utpriset på prislappen ganska ofta. Det är i princip bara på dyra Gibson och Fender som det inte är det. På billigare grejer är de det remonterande utpriset på grejerna nästan alltid, så länge det inte är någon form av rea. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 27 Feb 2015, 09:32 |
|
 |
|
Dannä
|
Jag köpte en Cort CEC5 för hundra spänn. Saknas 3 stämskruvar, mick och preamp samt trasigt stall men det kanske går att fixa : )
|
| 27 Feb 2015, 10:05 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
'Rekommenderade utpriser' , 'listpris' och sånt ska inte förekomma överhuvudtaget oavsett det gäller taxiresor, frisör, elgitarrer osv. Butiker köper in sina varor till ett pris, därefter ska de efter sina egna förutsättningar (affärsläge, personalkostnad, konkurrens etc) sätta ett pris till kund. Det får vara i princip hur lågt eller högt som helst. Sen är det upp till konsumenten att göra en prisjämförelse.
Sen kan dom ju trassla med det ändå som de flesta verkar tycka vara ok.
Däremot att sätta ett 'fiktivt' pris man aldrig tagit för en produkt på Rean som ordrinarie pris är inte ok.
Om vi tittar lite i närliggande branscher där det inte är lika konkurrensutsatt så har detta med listpriser vållat hela branscher problem. Man har en 'leverantörsprislista' som alla följer slaviskt, i den är det typ 50% marginal på inköpspris.
Enskilda konsumenter som handlar hos dessa butiker betalar samma höga pris oavsett vilken kedja de handlar om, det blir alltås en kartell som sätter fri konkurrens ur spel.
Det slog konsumentverket ned hårt på för några år sen. Man tvingades distibuera prisfiler med riktpriser i.
sÅKLART SER DET ANNORLUNDA UT FÖR ELEKTRONIKHANDELN, MEN PRINCIPEN ÄR DENSAMMA
| 27 Feb 2015, 10:14 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4972 Location: Northbottom
|
Mike Leaf wrote: Egentligen tycker jag det där är skit, att man ger olika priser till olika kunder, försäljare med miniräknare i handen. Häst och beg bilhandlare, Trodde vi kommit förbi det stadiet.
Men det är väl ett sätt att överleva och då är alla medel tillåtna. Jag tror att det är omöjligt att komma förbi detta. Det är så det funkar. Men samtidigt är det ju upp till kunden att lägga ner energi på att "göra sin affär". Detta gäller i allt; inte bara när det gäller instrument. Och känner man att man kommer till korta: Kan ju alltid ta hjälp av vänner som har stenkoll på grejerna. Ex: När jag skulle köpa en bil. Jag åkte till butiken och tittade på bilen. Jag synade, provkörde osv osv; -och allt var OK för en affär. Men vi lyckades inte komma överens om priset. Jag åkte hem utan bilen. Jag ville ju verkligen ha bilen. Bara att jag inte för min värld ville betala riktigt det säljaren villa ha för den. Surrade senare med en polare som verkligen håller på med specialbilar. Min polare blev nästan sur; och insisterade på att vi tillsammans skulle åka tillbaka och kika på bilen en gång till. Halvt motvilligt gick jag med på detta. Packade in oss i bilen -och åkte genom halva Sverige igen. När vi kom dit skötte han hela snacket. Allt slutade med att vi åkte därifrån med BÅDA bilarna. Och inte bara det: Summan som jag betalade för bilen var BETYDLIGT LÄGRE än det pris som jag bjöd för den när jag var ensam tidigare! Så svar: -Ja: Det hjälper något otroligt om man verkligen VET vad man snackar om; när man gör affär. Sedan om detta är rättvist -eller inte; blir givetvis en annan diskussion för sig. / Jonken
|
| 27 Feb 2015, 13:52 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Mike Leaf wrote: Egentligen tycker jag det där är skit, att man ger olika priser till olika kunder, försäljare med miniräknare i handen. Häst och beg bilhandlare, Trodde vi kommit förbi det stadiet.
Men det är väl ett sätt att överleva och då är alla medel tillåtna.
Där slog du huvudet på spiken men vad jag menade med "trevligt om allt kostade samma för alla överallt". Att folk INTE behöver betala överpris (eller bara mer) för att de inte kan snacka för sig, inte känner snubben i butiken, inte är coola snubben, bor i en liten stad med bara en butik, inte kan eller vill pruta, inte kan eller vill lägga all sin vakna tid på att prisleta osv. Alla fattar att det inte fungerar så, aldrig har och aldrig kommer att göra det, men visst fan vore det trevligt att veta att varan kostar samma vart än i landet du bor och vem du än är. Och det inte ett dugg för min egen del, jag kan ordna väldigt bra priser på prylar jag behöver (oberoende av märke), utan för att det helt enkelt är... Well... moraliskt ifrågasättbart. /Magnus
|
| 27 Feb 2015, 19:06 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Magnus Olsson wrote: Mike Leaf wrote: Egentligen tycker jag det där är skit, att man ger olika priser till olika kunder, försäljare med miniräknare i handen. Häst och beg bilhandlare, Trodde vi kommit förbi det stadiet.
Men det är väl ett sätt att överleva och då är alla medel tillåtna.
Där slog du huvudet på spiken men vad jag menade med "trevligt om allt kostade samma för alla överallt". Att folk INTE behöver betala överpris (eller bara mer) för att de inte kan snacka för sig, inte känner snubben i butiken, inte är coola snubben, bor i en liten stad med bara en butik, inte kan eller vill pruta, inte kan eller vill lägga all sin vakna tid på att prisleta osv. Alla fattar att det inte fungerar så, aldrig har och aldrig kommer att göra det, men visst fan vore det trevligt att veta att varan kostar samma vart än i landet du bor och vem du än är. Och det inte ett dugg för min egen del, jag kan ordna väldigt bra priser på prylar jag behöver (oberoende av märke), utan för att det helt enkelt är... Well... moraliskt ifrågasättbart. /Magnus Fast nu menade ju jag i samma butik till olika kunder, det är ju inte samma sak som att prylen kostar samma i alla butiker, det ser jag som onaturligt Det är ju en helt annan sak, det ena är godtycklig prissättning det andra är konkurrens.
| 27 Feb 2015, 19:11 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Jonken wrote: Mike Leaf wrote: Egentligen tycker jag det där är skit, att man ger olika priser till olika kunder, försäljare med miniräknare i handen. Häst och beg bilhandlare, Trodde vi kommit förbi det stadiet.
Men det är väl ett sätt att överleva och då är alla medel tillåtna. Jag tror att det är omöjligt att komma förbi detta. Det är så det funkar. Men samtidigt är det ju upp till kunden att lägga ner energi på att "göra sin affär". Detta gäller i allt; inte bara när det gäller instrument. Och känner man att man kommer till korta: Kan ju alltid ta hjälp av vänner som har stenkoll på grejerna. Ex: När jag skulle köpa en bil. Jag åkte till butiken och tittade på bilen. Jag synade, provkörde osv osv; -och allt var OK för en affär. Men vi lyckades inte komma överens om priset. Jag åkte hem utan bilen. Jag ville ju verkligen ha bilen. Bara att jag inte för min värld ville betala riktigt det säljaren villa ha för den. Surrade senare med en polare som verkligen håller på med specialbilar. Min polare blev nästan sur; och insisterade på att vi tillsammans skulle åka tillbaka och kika på bilen en gång till. Halvt motvilligt gick jag med på detta. Packade in oss i bilen -och åkte genom halva Sverige igen. När vi kom dit skötte han hela snacket. Allt slutade med att vi åkte därifrån med BÅDA bilarna. Och inte bara det: Summan som jag betalade för bilen var BETYDLIGT LÄGRE än det pris som jag bjöd för den när jag var ensam tidigare! Så svar: -Ja: Det hjälper något otroligt om man verkligen VET vad man snackar om; när man gör affär. Sedan om detta är rättvist -eller inte; blir givetvis en annan diskussion för sig. / Jonken Jag tror att "veta vad man snackar om" spelar mycket liten eller ingen roll alls när vi pratar nyförsäljning. Begagnade bilar, hus osv så gör det troligen enormt stor skillnad. I ditt fall är det ju ganska uppenbart att du fick bra pris för att du känner Ingemar. Och hade inte Ingemar varit butikschef, utan en vanlig butiksförsäljare, hade du inte fått ett jättebra pris ens om du kände honom mycket väl för då skulle han inte ha befogenhet att sänka priser speciellt mycket. Hade du kunnat ännu mer än du gör nu, men aldrig varit där förut och inte träffat någon av dem någonsin, skulle du inte fått något superpris. Känna eller kunna erbjuda gentjänster ger en bra pris, kunna och orka pruta sönder sig gör skillnad, men jag tror att kunskap gör mycket lite skillnad vid nyförsäljning. /Magnus
|
| 27 Feb 2015, 19:25 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Mike Leaf wrote: Magnus Olsson wrote: Där slog du huvudet på spiken men vad jag menade med "trevligt om allt kostade samma för alla överallt". Att folk INTE behöver betala överpris (eller bara mer) för att de inte kan snacka för sig, inte känner snubben i butiken, inte är coola snubben, bor i en liten stad med bara en butik, inte kan eller vill pruta, inte kan eller vill lägga all sin vakna tid på att prisleta osv. Alla fattar att det inte fungerar så, aldrig har och aldrig kommer att göra det, men visst fan vore det trevligt att veta att varan kostar samma vart än i landet du bor och vem du än är.
Och det inte ett dugg för min egen del, jag kan ordna väldigt bra priser på prylar jag behöver (oberoende av märke), utan för att det helt enkelt är... Well... moraliskt ifrågasättbart.
/Magnus
Fast nu menade ju jag i samma butik till olika kunder, det är ju inte samma sak som att prylen kostar samma i alla butiker, det ser jag som onaturligt Det är ju en helt annan sak, det ena är godtycklig prissättning det andra är konkurrens. Jag förstod det. Och jag menade både det och vart man bor. Ingen kan väl tycka att det är trevligt att allt blir billigare bara för att man bor i en större stad med flera butiker? Det handlar inte om att vara emot konkurrens, bara att den blir lite sned som det är nu (småstad VS storstad). /Magnus
|
| 27 Feb 2015, 19:34 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Magnus Olsson wrote:
Ingen kan väl tycka att det är trevligt att allt blir billigare bara för att man bor i en större stad med flera butiker? Det handlar inte om att vara emot konkurrens, bara att den blir lite sned som det är nu (småstad VS storstad).
/Magnus
Tja å andra sidan är det ju mycket annat som är väsentligt billigare på mindre orter, tex boende, butikslokaler, personal. Och lunchen kostar inte 120:- på lokala schappet. Så det kanske jämnar ut sig lite. Jag tror heller inte att det billigare i större städer per definition, det är snarare så att kedjorna är etablerade i större städer. E-handel konkurerar ju med alla oavsett ort. Tillgång och efterfrågan brukar sköta sig självt, så om din idé är att mam ska höja priserna där det är konkurensutsatt för att det ska vara 'lika för alla' så tror jag det är en dödfödd idé.
| 27 Feb 2015, 20:54 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Förlåt om jag "kapar" tråden, men är det ngn somhar köpt ngt skoj på rean?
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 27 Feb 2015, 21:01 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Mike Leaf wrote: Magnus Olsson wrote:
Ingen kan väl tycka att det är trevligt att allt blir billigare bara för att man bor i en större stad med flera butiker? Det handlar inte om att vara emot konkurrens, bara att den blir lite sned som det är nu (småstad VS storstad).
/Magnus
Tja å andra sidan är det ju mycket annat som är väsentligt billigare på mindre orter, tex boende, butikslokaler, personal. Och lunchen kostar inte 120:- på lokala schappet. Så det kanske jämnar ut sig lite. Jag tror heller inte att det billigare i större städer per definition, det är snarare så att kedjorna är etablerade i större städer. E-handel konkurerar ju med alla oavsett ort. Tillgång och efterfrågan brukar sköta sig självt, så om din idé är att mam ska höja priserna där det är konkurensutsatt för att det ska vara 'lika för alla' så tror jag det är en dödfödd idé. Jag har ingen ide jag vill införa, ingenting jag vill förändra, jag tycker bara inte att allt är perfekt som det är nu. Att butikslokaler, personal osv är billigare i små städer bryr sig ju en konsument rätt lite om. Men absolut är boende billigare, extremt mycket billigare (så bara där jämnar det helt säkert ut sig). Lunch är det dock inte. I storstäder hittar man lätt pizza för 35:- med en dricka på köpet, i små byar betalar man 100:- för samma pizza och får köpa en dryck utöver det. Samma sak med bufféer och lunch hak. I vår intressesfär, musikinstrument, är det rejält billigare i stora städer än i små. Både priset på prislappen och vad du tillsist betalar är lägre. I nästan alla mindre orter står det rekommenderat pris på prislappen, i större står det mer street price anpassat på prislappen. Generellt, det finns självklart undantag. /Magnus
|
| 27 Feb 2015, 21:13 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Spider-Man wrote: Förlåt om jag "kapar" tråden, men är det ngn somhar köpt ngt skoj på rean? Vad är det för skit du vill snacka om i vår tråd? Jag ringde runt på lite olika Mesa grejer men var hela tiden försent. /Magnus
|
| 27 Feb 2015, 21:14 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Magnus Olsson wrote: Spider-Man wrote: Förlåt om jag "kapar" tråden, men är det ngn somhar köpt ngt skoj på rean? Vad är det för skit du vill snacka om i vår tråd? Jag ringde runt på lite olika Mesa grejer men var hela tiden försent. /Magnus 
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 27 Feb 2015, 21:20 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4972 Location: Northbottom
|
Magnus Olsson wrote: Jag tror att "veta vad man snackar om" spelar mycket liten eller ingen roll alls när vi pratar nyförsäljning. Begagnade bilar, hus osv så gör det troligen enormt stor skillnad.
I ditt fall är det ju ganska uppenbart att du fick bra pris för att du känner Ingemar. Och hade inte Ingemar varit butikschef, utan en vanlig butiksförsäljare, hade du inte fått ett jättebra pris ens om du kände honom mycket väl för då skulle han inte ha befogenhet att sänka priser speciellt mycket. Hade du kunnat ännu mer än du gör nu, men aldrig varit där förut och inte träffat någon av dem någonsin, skulle du inte fått något superpris. Känna eller kunna erbjuda gentjänster ger en bra pris, kunna och orka pruta sönder sig gör skillnad, men jag tror att kunskap gör mycket lite skillnad vid nyförsäljning.
/Magnus I sanningens namn var det mer så här: I butiken fanns en gitarr -där halsen hade slagit sig; pga av att den hängt i krok när den komprimerat. Och jag har ju som bekant ganska bra koll på hur man fixar dessa fel. Och Ingemar vet ju också det. För mig var det mer: -OK; då har jag någonting att pyssla med i helgen. Jag älskar tonmässigt att ta ner strängnivån REJÄLT närmare ytan på kroppen + omslipa en speciell custom radie på 335:or. Något man vanligtvis bara gör i samband med om-bandningar. Men nu fick jag chansen att göra detta på en helt ny gitarr. Och sånt är ju alltid trevligt. -Sedan har jag nyligen pensionerat en av mina äldre 335:or -och hade behov av en ersättare. Passade också bra i kalendern; när jag inte har något rush-jobb åt någon kund som behöver göras i helgen. Slipade färdigt brädan idag. Imorgon tänkte jag slänga till baka bandstavarna. Sedan kanske belöna mig själv genom att dricka kaffe & lira en del gitarr för mig själv... -bara "kanske"... / Jonken 
|
| 27 Feb 2015, 23:07 |
|
 |
|
Struts
|
ChronicTown wrote: Magnus Olsson wrote: Det priset det var innan var ju ett sänkt pris det också, inte vad varan skall kostar. Förr 18900:- (18875:- i en butik, 19100:- i en annan osv), den skall kosta 20000:-. Nu 14995:-, den skall fortfarande egentligen kosta 20000:- och det är därifrån det är rea.
Vad varan "skall" kosta? Vad i helsicke innebär det? Som Mike påpekat får man bara göra jämförelser med faktiska priser, eller som Konsumentverket uttrycker det: "Man får exempelvis bara göra jämförelser med priser som man själv eller andra faktiskt tillämpar. [...] En jämförelse med ett rekommenderat cirkapris är endast tillåtet om cirkapriset faktiskt tillämpas på marknaden." Vad säger ni om Tip Top sätt att marknadsföra sina gitarrer? "A favorite among professional players, Jazz and fusion players and serious music students.Superb quality! Similar as in photo but with nickel hardware.EU price:19200sek incl 25% VAT.Tip Tops superdeal: 14900 sek"" Det står superdeal på allt. Ibland står det till och med crazydeal. Han ligger 3-4k under EU price på sjukt många gitarrer.
|
| 28 Feb 2015, 09:47 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Struts wrote: Vad säger ni om Tip Top sätt att marknadsföra sina gitarrer? "A favorite among professional players, Jazz and fusion players and serious music students.Superb quality! Similar as in photo but with nickel hardware.EU price:19200sek incl 25% VAT.Tip Tops superdeal: 14900 sek""
Det står superdeal på allt. Ibland står det till och med crazydeal.
Han ligger 3-4k under EU price på sjukt många gitarrer.
Gör en sökning på Tip Top här på forumet... Slutade gå dit och kolla på hans sida för mer än 10 år sen, och inget har väl ändrats vad jag tror.
| 28 Feb 2015, 14:19 |
|
 |
|
brolle89
|
Vet inte om de klassas som ett jättefynd, men köpte en Blackstar HT-1R Ltd i vitt för 1900:-
|
| 28 Feb 2015, 14:26 |
|
|