View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 18:52

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Ipad/läsplatta istället för pärm 
Author Message

Post Re: Ipad/läsplatta istället för pärm
Tänkte i och med att jag fick mkt tips osv inför detta återkomma med en follow-up.

Har nu genomför första "riktiga" giget på ca 3 timmar effektivt giggande. Fullt med scenlampor, publik som for upp och ner, ja även jag vevade och hoppade och studsade så mkt jag tyade. Och... Ipad funkade skitbra som text/ackord förmedlare. Är toppennöjd.

1. Vikt: Inga som helst problem. Köpte Air 2 som är lättast hittills men polaren som har air 1 märks inte där heller att det sitter något på mickstativet.
2. Visuellt: Ser mkt bra. Ser totalt sett inte sämre än en pärm utan kanske t.o.m bättre om man har taskig belysning osv.
3. Dropbox: Funkar hur bra som helst. Man får dock inte glömma att när man lagt in alla låtarna i dropbox måste man klicka på resp. dokument en gång för att de skall laddas in i paddan och gå att köra offline.
4. Bläddra mellan sidor: Funkar mkt bättre än jag trodde, ett snabbt vift och sen är det klart. Går hur fort som helst att byta sida framåt eller bakåt.
5. Bläddra mellan låtar: Här är det toppen att man kan klicka på bokstäver i alfabetet och hamna rätt. Nackdelen är väl att dessa är väldigt små och lätt att man klickar fel i stridens hetta.
6. Hållare, ska tillägga att vi kör på K&M hållare båda två, dvs den med en liten arm. Nästan ett måste tycker jag.

Summa summarum så tidigare fick jag in ca 200-låtar i en smockfylld tung pärm som man var tvungen att släpa på ett notställ till. Nu har jag nästan 400-låtar som vi kör och slipper notstället. Mindre saker ivägen på scenen också vilket ibland kan vara bra.

22 Feb 2015, 20:58
Profile

Kul att det funkade bra! Men, missar du inte en av de bästa bitarna med On Song/My Lyric Book? Nämligen: Att lägga upp set lists, som är länkade till de låtar du lagrar i iPaden. Lätt att editera, bara att flytta runt låtarna.

26 Feb 2015, 15:57
Profile WWW

Det beror på. Mitt vanliga arbetssätt är att inte köra på någon setlist överhuvudtaget. Utan anpassar låtarna efter vilken publik det är, samt vilket humör publiken är på vid aktuell tidpunkt. Har man en setlist kan ju den vara helt fel och det vet man ju inte förrän man är på plats och möter publiken. Tycker själv att min stora styrka som "underhållare" ligger just i nuet, att snappa upp något här och där on the fly, man kanske ser någon detalj på någon i publiken, man kanske hör något ord här eller där, och kunna linda in det in någon kort anekdot som härleder till någon låt osv. Men visst ibland kan det vara bra med setlists också särskilt om man är många som skall lira. Men generellt slutade jag med det för över 5 år sedan.

26 Feb 2015, 16:16
Profile

Jag kör ju oftast i band, och det brukar bli för lång startsträcka utan en set list. Annars håller jag med, att välja låtar på gehör är bra. De få gånger jag trubadurar gör jag det så, och använder My Lyrics Book för det. Om man inte behöver de extra funktionerna i dedikerade appar funkar nog Drop Box lika bra. Jag kolla själv, det verkade som om man skulle markera filer som man vill kunna öpnna off line som "favoriter", stämmer det?

BTW, Var det du som brukade köra duo med Ylva?

27 Feb 2015, 14:06
Profile WWW

Kör mkt själv, även duo. Samt när vi är fullt band är vi ändå bara 3 pers och trummisar har ju ändå ingen talan så det är fortfarande bara två som behöver synka ;-)

Nej favoriter har inget med offline att göra. Däremot kan du använda favorit-funktionen som "spellista" fast du kan inte rangordna dessa annat än bokstavsordning. Men man kan inför varje set klicka i dom som troligen kommer att spelas som favoriter så har man mindre och välja/bläddra mellan. dvs dom man markerar som favoriter dyker upp när du klickar på knappen/menyn favoriter.

Offline räcker att du har klickat på varje objekt en gång så dom läses in, sen har du dom.

Någon Ylva känner jag inte till :-)

27 Feb 2015, 17:15
Profile

Donatello wrote:
Kör mkt själv, även duo. Samt när vi är fullt band är vi ändå bara 3 pers och trummisar har ju ändå ingen talan så det är fortfarande bara två som behöver synka ;-)

Nej favoriter har inget med offline att göra. Däremot kan du använda favorit-funktionen som "spellista" fast du kan inte rangordna dessa annat än bokstavsordning. Men man kan inför varje set klicka i dom som troligen kommer att spelas som favoriter så har man mindre och välja/bläddra mellan. dvs dom man markerar som favoriter dyker upp när du klickar på knappen/menyn favoriter.

Offline räcker att du har klickat på varje objekt en gång så dom läses in, sen har du dom.

Någon Ylva känner jag inte till :-)

OK, det var en annan Donatello då! :wink:

27 Feb 2015, 18:06
Profile WWW
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2