| Author |
Message |
|
Sir Realistic
Joined: 07 Mar 2004, 12:58 Posts: 1948 Location: Stockholm
|
 Gammal rörstärkare
Denna skapelse har jag haft sedan ung tonåring, gissar att det var c:a 1973 som pappa och jag snickrade ihop lådan. Den fina ventileringen är från ett bakstycke till en elorgel som skrotats, pappa jobbade i den branschen och så även jag lite senare.  Idag kopplade jag in den efter c:a 20 års vila - och den hostade igång direkt, lite scratchy i potarna och det luktade bränt damm men annars helt OK.  Vad är då detta? Jo, det är en gammal Quad II som suttit i en radiogrammofon från 50-talet. Det låter gudomliga 15W om den, ingen master (förstås) så det är till att dra på och lira starkt - då svettas den så fint. Gissar att de två KT66-rören är original 50-tal.  Den här borde jag bygga in i ett bättre chassi, den gamla burken har aldrig varit riktigt bra att släpa på - framförallt inget att ställa på en högtalarlåda. Funderar på att göra något åt den separata förförstärkaren, byta ut potar och dra fram dem till en panel. Den här skulle kunna bli hur bra som helst med lite tid och kärlek. Det borde gå att göra en mastervolym. Eller kanske en hotplate eller liknande för att få den mer tyglad. Jag är ju inte ute efter gain utan mer att låta den svettas som den är. Tänker jag rätt? Några förslag?
_________________ "Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"
|
| 05 Apr 2015, 18:49 |
|
 |
|
Geleråtta
Joined: 10 Jul 2013, 01:01 Posts: 316
|
 Re: Gammal rörstärkare
Delarna betingar nog ett hyfsat värde på hifimarknaden även i befintligt skick så möjligen synd att leka med dem som gitarrförstärkare.
|
| 05 Apr 2015, 19:11 |
|
 |
|
albert
Joined: 29 Jun 2007, 09:19 Posts: 2560 Location: Malmö
|
 Re: Gammal rörstärkare
Cool! Men att den bara levererar 15 watt med två KT66:or? Beror det på låg spänning?
_________________ Mats
|
| 05 Apr 2015, 19:20 |
|
 |
|
Sustain
Joined: 02 Mar 2003, 23:01 Posts: 1934 Location: Bollnäs
|
 Re: Gammal rörstärkare
Inga ovanliga förstärkare, men för gitarrbruk har jag aldrig sett någon förut. Enligt serienumret på slutsteget så det troligtvis tillverkat 1960. Lägg gärna upp fler bilder på det, för de förekommer i lite olika varianter. Inte från fabrik, men dels anpassade för S-märkning, dels använde Sveriges Radio massor av dem, ombyggda för deras krav. Man kan se ett par av dessa i en dagsfärsk Blocket-annons: http://www.blocket.se/stockholm/2_st_QU ... 8.htm?sa=1De är rejält moddade/"förstörda". Jag tror det förekommer SR-versioner med utgång för 50 och/eller 100V linjematning, så det får man se upp med om man är spekulant. Ett fräscht slutsteg kan vara värt några lakan. Preampen är den ursprungliga mono-varianten, så den är inte så intressant. Men en bojare och nästan-granne till mig har ett gammalt specialbyggt mixerbord med ett antal så'na där preampar inbyggda, en för varje kanal. Präktig pjäs!  Här ett exempel på hur slutstegen ser ut från fabrik, utan några anpassningar. Jag har tre st., de övriga två är S-märkta och har därför bl.a. gallerkåpor.
Attachments:
DSC_4424s.jpg [ 179.71 KiB | Viewed 3159 times ]
|
| 05 Apr 2015, 21:02 |
|
 |
|
Sir Realistic
Joined: 07 Mar 2004, 12:58 Posts: 1948 Location: Stockholm
|
 Re: Gammal rörstärkare
Oj, tack Sustain för infon. När jag Googlade hittade jeg ett sånt slutsteg för 14k på Agnegatan på Kungsholmen. Men det var förmodligen genomgånget i toppskick.
_________________ "Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"
|
| 06 Apr 2015, 00:01 |
|
 |
|
trälhavsvägen
Joined: 10 Feb 2010, 22:08 Posts: 2103 Location: Åkersberga
|
 Re: Gammal rörstärkare
Jag tror att även Televerket använde en variant av dessa. Ett välbevarat HiFi anpassat par betingar en del pengar har jag förstått. En person jag känner är förmodligen Sveriges största samlare av HiFi / Radio utrustning. En morgon kom jag hem till honom och på verandan stod 7-8 Quadsteg i lite mer åtgånget skick. Jag frågade honom hur många han hade. Svaret: 70-80 stycken... Jesus! Bosse
_________________bneostman@live.se
|
| 06 Apr 2015, 10:40 |
|
 |
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1898 Location: Förort med Swish
|
 Re: Gammal rörstärkare
Jag har en Quad jag med, cool sak! Jag väntar på att jag ska kunna köpa en till för en billig penning så ska jag ha dom till stereon eller sälja mitt ex för en dyr penning...
_________________ tligen
|
| 06 Apr 2015, 13:36 |
|
 |
|
Sustain
Joined: 02 Mar 2003, 23:01 Posts: 1934 Location: Bollnäs
|
 Re: Gammal rörstärkare
trälhavsvägen wrote: Jag tror att även Televerket använde en variant av dessa. Ett välbevarat HiFi anpassat par betingar en del pengar har jag förstått. En person jag känner är förmodligen Sveriges största samlare av HiFi / Radio utrustning. En morgon kom jag hem till honom och på verandan stod 7-8 Quadsteg i lite mer åtgånget skick. Jag frågade honom hur många han hade. Svaret: 70-80 stycken... Jesus! Bosse Åke? 
|
| 06 Apr 2015, 15:16 |
|
 |
|
trälhavsvägen
Joined: 10 Feb 2010, 22:08 Posts: 2103 Location: Åkersberga
|
 Re: Gammal rörstärkare
Vem annars!  Där andra har vinkällare har Åke hyllor med högtalarelement lagrade i hyllorna. Helt underbart. Bosse
_________________bneostman@live.se
|
| 06 Apr 2015, 20:41 |
|
 |
|
trälhavsvägen
Joined: 10 Feb 2010, 22:08 Posts: 2103 Location: Åkersberga
|
 Re: Gammal rörstärkare
Åter till själva tråden, måste vara kul att ha kvar en sådan pjäs. Själv har tyvärr inte kvar några instrument från tonårstiden. Men hur mår kondingarna i den där. Kan vara bra att se över kanske. Bosse
_________________bneostman@live.se
|
| 06 Apr 2015, 20:53 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Gammal rörstärkare
trälhavsvägen wrote: Åter till själva tråden, måste vara kul att ha kvar en sådan pjäs. Själv har tyvärr inte kvar några instrument från tonårstiden. Men hur mår kondingarna i den där. Kan vara bra att se över kanske. Bosse Ja Bosse det var det första jag tänkte, starta stärkare som inte varit igång på 20 år Vet inte om TS är medveten om vilken risk det medför ? Man vissa har ju tur och tydligen slapp han fyrverkeri Jag skulle dock råda TS att byta dessa. Angående sätta in master, så skulle lämna över det jobbet till Kalle på LH, för kretsen i dessa är så annorlunda att det är inget för den vanliga teknikern. Avråder från Hotplate och dyligt om man inte är 100% säker på vilken impedans den är kopplad till. Kul stärkare annas ! Har själv Quad I o snacka om storlek på trafos i storlek med vad man vanligtvis ser i 120 wattare
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 06 Apr 2015, 21:09 |
|
 |
|
Sustain
Joined: 02 Mar 2003, 23:01 Posts: 1934 Location: Bollnäs
|
 Re: Gammal rörstärkare
En sak att särskilt se upp med när det gäller kondingar i slutsteget, är de två kopplingskondingarna till resp. slutrör. Om de INTE läcker DC så är det en sensation! Risk att paja de dyrbara slutrören alltså. Jag provkörde nyligen mina tre slutsteg efter mycket lång inaktivitet. Två funkade till synes utan problem, spelade med dem en god stund. Det tredje, det på bilden ovan, hade kortslutning i första filterkondingen. Det finns bara två, båda inbyggda i en plåtburk. Vid närmare kontroll så läckte alla kopplingskondingarna DC mer eller mindre. Mer när de blir varma, så det är lite lömskt. Här finns en sida med mycket info: http://www.keith-snook.info/quad-ii-val ... ifier.html
|
| 07 Apr 2015, 10:54 |
|
 |
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1898 Location: Förort med Swish
|
 Re: Gammal rörstärkare
Tackar för den! Vi spar den tills den dag jag har 2 st
_________________ tligen
|
| 07 Apr 2015, 11:04 |
|
 |
|
Sir Realistic
Joined: 07 Mar 2004, 12:58 Posts: 1948 Location: Stockholm
|
 Re: Gammal rörstärkare
Amp Healer wrote: trälhavsvägen wrote: Åter till själva tråden, måste vara kul att ha kvar en sådan pjäs. Själv har tyvärr inte kvar några instrument från tonårstiden. Men hur mår kondingarna i den där. Kan vara bra att se över kanske. Bosse Ja Bosse det var det första jag tänkte, starta stärkare som inte varit igång på 20 år Vet inte om TS är medveten om vilken risk det medför ? Man vissa har ju tur och tydligen slapp han fyrverkeri Jag skulle dock råda TS att byta dessa. Angående sätta in master, så skulle lämna över det jobbet till Kalle på LH, för kretsen i dessa är så annorlunda att det är inget för den vanliga teknikern. Avråder från Hotplate och dyligt om man inte är 100% säker på vilken impedans den är kopplad till. Kul stärkare annas ! Har själv Quad I o snacka om storlek på trafos i storlek med vad man vanligtvis ser i 120 wattare Tack för alla inputs om den där Quad'en. Tligen kanske är intresserad av slutsteget? Jag inser nu att jag hade tur, vet inte om jag vågar fortsätta med det där projektet men den är så skön den där stärkaren - vilket sound. Kanske inte ska lägga tid på den där men den är liksom en gammal vän som man inte bara sparkar ut. Ambivalent. 
_________________ "Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"
|
| 08 Apr 2015, 11:28 |
|
 |
|
tligen
Joined: 10 Feb 2004, 19:59 Posts: 1898 Location: Förort med Swish
|
 Re: Gammal rörstärkare
Quote: Tligen kanske är intresserad av slutsteget? Visst det vore trevligt.....om vi kan komma överens om ett lågt och trevligt pris 
_________________ tligen
|
| 08 Apr 2015, 11:46 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Gammal rörstärkare
Gammal? Öh... Näh? http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=101768Möt..."Il Duce". Maskinen med alla 6L6 rörs urmoder. Ni vet...stenåldersristning.  Gjort av Sylvania i nådens år 1937. Lika gammalt som maskinen det sitter i... 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 10 Apr 2015, 23:22 |
|
 |
|
Sir Realistic
Joined: 07 Mar 2004, 12:58 Posts: 1948 Location: Stockholm
|
 Re: Gammal rörstärkare
Hård 
_________________ "Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"
|
| 14 Apr 2015, 16:07 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Gammal rörstärkare
Jo. Vill nog gå så långt som att tom säga vacker. Om ett rör nu nånsin kan bli det. På "maken" till det där sitter det en tejp längst ner. På tejpen är det skrivet med gammaldags bläck på tyska att det kontrollerats sista ggn för funktion/emission 1951. De...e en stund sen.. 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 15 Apr 2015, 01:20 |
|
|