| Author |
Message |
|
Brint
|
 recept för en fet strataton?
https://www.youtube.com/watch?v=QiFh26fwdSIJag fullkomligt älskar John Mayers lead sound från detta klipp. Men hur får man till ljudet? Strata in i en... ja vadå? Blackface? Tweed? 5e3? Allmän boutique? Om jag ska vara ärlig vet jag inte skillnaderna i sound på dessa.. Någon OD inblandad?
_________________ mot oändligheten, och vidare!
|
| 23 Apr 2015, 08:58 |
|
 |
|
southbeck
|
 Re: recept för en fet strataton?
Tror det är en Fuchs han spelar på där. Alltså typ boutique stärk åt fender/dumble-hållet. Valfri fenderstärk plus någon overdrive med dumblekaraktär ska väl komma i närheten. Och fet strata. Låter ju varmt och inte så sprilligt så rosewood hjälper säkert till och feta strängar.
|
| 23 Apr 2015, 09:51 |
|
 |
|
Bumbi
Joined: 18 Jun 2011, 14:31 Posts: 1096 Location: Sollentuna
|
southbeck wrote: Tror det är en Fuchs han spelar på där. Alltså typ boutique stärk åt fender/dumble-hållet. Valfri fenderstärk plus någon overdrive med dumblekaraktär ska väl komma i närheten. Och fet strata. Låter ju varmt och inte så sprilligt så rosewood hjälper säkert till och feta strängar. Tror du inte det är hans TwoRock signature? Här en sida med alternativ http://equipboard.com/pros/john-mayer/#amplifiersLeadljud gör han nog oftast med stärkardist,ev. färgat med nån od pedal
Last edited by Bumbi on 23 Apr 2015, 10:26, edited 1 time in total.
|
| 23 Apr 2015, 10:17 |
|
 |
|
southbeck
|
Jo det tror jag! Och det var faktiskt two rock jag tänkte på.. Inte Fuchs alltså.
|
| 23 Apr 2015, 10:25 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Bumbi wrote: southbeck wrote: Tror det är en Fuchs han spelar på där. Alltså typ boutique stärk åt fender/dumble-hållet. Valfri fenderstärk plus någon overdrive med dumblekaraktär ska väl komma i närheten. Och fet strata. Låter ju varmt och inte så sprilligt så rosewood hjälper säkert till och feta strängar. Tror du inte det är hans TwoRock signature? Här en sida med alternativ http://equipboard.com/pros/john-mayer/#amplifiersLeadljud gör han nog oftast med stärkardist,ev. färgat med nån od pedal Mayer har alltid hävdat att han vill ha sin stärk helt ren med mycket headroom. Spelar tydligen svinhögt på scen och tar all od från boost/od/fuzz pedaler. Vid den tiden från klippet var det bl a Keeley Katana boost, Klon, TS10 i hans rack. Och 2 st Two-Rock JM Sig ihop med en äkta Dumble. Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 23 Apr 2015, 10:36 |
|
 |
|
Hartsner1
|
Han spelar med sin SSS dumble och en JM signature Two-rock.
|
| 23 Apr 2015, 10:55 |
|
 |
|
kjelle
|
Själv blev jag positivt överraskad när jag plockade fram min Ceriatone 18W TMB , och kopplade in den i en Marshall 1960AX. Grymt fett ljud även cleant med en strata, bestyckad med Lundgrens 50's Fromvar! Tror att 4x12:an spelade stor roll...
| 23 Apr 2015, 13:23 |
|
 |
|
Frisk
|
Hermida Zendrive. Grym overdrive pedal för feta Dumble-liknande sound.
Fetare strängar, fetare singlecoils, en bra tonkontroll på gitarren är andra saker man kan experimentera med.
|
| 23 Apr 2015, 13:28 |
|
 |
|
Bumbi
|
Brint wrote: https://www.youtube.com/watch?v=QiFh26fwdSI
Jag fullkomligt älskar John Mayers lead sound från detta klipp. Men hur får man till ljudet?
Strata in i en... ja vadå? Blackface? Tweed? 5e3? Allmän boutique? Om jag ska vara ärlig vet jag inte skillnaderna i sound på dessa.. Någon OD inblandad? För att summera och underlätta för TS Clapton har rätt,jag trodde TwoRock var tvåkanalig men den är bara enkanalig 100w säkert inte helt olik Dumble SteelStringer Hur han varierar topparna eller kör dom simultant vet jag inte men för att få till JM's ljud så handlar det nog som Clapton skrev i grunden om: En ren bra Fendertyp förstärkare En cleanboost,(just Katana är rätt fet i tonen) en Ts-10 el 808 som han tydligen också använder,Klon är säkert med i bilden för ljudet här är rätt smutsigt Han ställer TS pedalen med mycket volym och lite gain,det är egentligen SRV-recept som JM snott där. Att stacka pedaler så ger bra punch och spänst in i förstärkaren,och en stärk med högt headroom viker inte undan och komprimerar bort trycket utan förstärker det desto mer Hans mickar heter Big Dipper och är rätt midscoopade,det påverkar också en hel del Sen handlar det om att själv höra vilket ljud man vill ha ut ur fingrarna när man rattar in allting Ljudet har väldigt lite med Dumble ODS signatur-ljud att göra,det är en helt annan värld imo,det ljudet kan man komma i närheten av med en Zendrive,Ethos,Simble el liknande pedaler,men det blir aldrig som en D-förstärkare ifråga om dynamik och djup.
|
| 23 Apr 2015, 14:05 |
|
 |
|
jasså
|
Ren stärkare som matas med en diskret od, tex ecoplex-klon. Finns kinakopior på ebay för några hunkor. Magiskt!
|
| 23 Apr 2015, 14:08 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Hemligheten ligger i hur midden beter sig. Skillnaden mellan en Dumble-typ förstärkare och en vanlig Fender (Blackface och framåt) ligger framför allt i tonstacken, som släpper igenom mer mid än Fender och Marshalls. Det är i stort sett hela hemligheten med dessa hajpade förstärkare, om vi snackar om den rena kanalen (vilket til syvende og sidst är den de flesta spelar på). Slutstegen är ju annars identiska med Fenders. Därför krävs det nån sorts pedal med midhump för att få fram den typen av sound med stärkare av fendertyp (alltså med TMB-tonstack). Det sägs att Robben Ford, när han inte har möjlighet att spela på sin Dumble, spelar på en Twin (midscoopat som ingen annan fender) med en Tubescreamer, (midhump!) framför. När det gäller just John Meyer är fetare mickar, som föreslagits, fel väg att gå, hans mickar har tvärtom väldigt lite mid, fetman återskapas i stärkaren och ev. pedaler. Sen, som sagt, högt som fan, så bidrar slutsteget och högtalarna till att midden blir ännu mer markant.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 23 Apr 2015, 18:20 |
|
 |
|
Bumbi
|
Martin Kuhn wrote: Hemligheten ligger i hur midden beter sig. Skillnaden mellan en Dumble-typ förstärkare och en vanlig Fender (Blackface och framåt) ligger framför allt i tonstacken, som släpper igenom mer mid än Fender och Marshalls. Det är i stort sett hela hemligheten med dessa hajpade förstärkare, om vi snackar om den rena kanalen (vilket til syvende og sidst är den de flesta spelar på). Slutstegen är ju annars identiska med Fenders. Därför krävs det nån sorts pedal med midhump för att få fram den typen av sound med stärkare av fendertyp (alltså med TMB-tonstack). Det sägs att Robben Ford, när han inte har möjlighet att spela på sin Dumble, spelar på en Twin (midscoopat som ingen annan fender) med en Tubescreamer, (midhump!) framför. När det gäller just John Meyer är fetare mickar, som föreslagits, fel väg att gå, hans mickar har tvärtom väldigt lite mid, fetman återskapas i stärkaren och ev. pedaler. Sen, som sagt, högt som fan, så bidrar slutsteget och högtalarna till att midden blir ännu mer markant. Ja,midgrejen stämmer ju bra med dumble som du säger,men Dumblehypen har ju mest med ODS och dess od-kanal att göra,även om den rena kanalen är suveränt bra också,fast den talas det inte så mycket om Steel Stringer har ju bara en ren kanal och är egentligen bara en ovanligt solid grundförstärkare med mer mid än många Fender RF har nog använt Zendrive betydligt oftare än TS framför en Twin,det låter bättre,speciellt med stallmicken då Zendrive inte skär bas på samma sätt som TS
|
| 23 Apr 2015, 20:24 |
|
 |
|
bluescaptain
|
Fet strataton? Maila och fråga Robin Trower vad han kör på! 
|
| 23 Apr 2015, 21:51 |
|
 |
|
pudas
|
Jag tycker att en strata kräver tjocka strängar för att låta bra, sen tycker jag det är viktigt att inte hals och mitt-micken är justerade för nära strängarna, helst nästan i nivå med plektrumskyddet för att undvika dubbelton. Är sen greppbrädan vintage-välvd så kan man inte ha superlåg stränghöjd om man vill benda strängarna. Obs! Det är så jag ser det, jag har ingen aning om hur John Mayers går till väga.
_________________ pudas
|
| 23 Apr 2015, 22:06 |
|
 |
|
Somewhere_Audio
|
Mayers mickar är ju lite scoopade i midden också, kolla in Klein Jazzy Cat mikar, har ett sånt set i min Clapton strata, är mycket nöjd! =)
|
| 23 Apr 2015, 22:28 |
|
 |
|
Uncle Fred
Joined: 29 Dec 2007, 18:23 Posts: 1837 Location: Hill Valley
|
Jag gillar John Mayer. Han e bra som fan. Sjunger bra, lirar bra, bra låtar, skitbra band. Schysst gitarrljud men jag tycker inte det låter så märkligt - en rörstärkare som man puttar på med en Boss OD. What's the problem liksom?
_________________ Försvinn ur min åsikt
|
| 25 Apr 2015, 01:32 |
|
 |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
Ang~Spelar svinhögt på scen Det är något som de flesta av storfräsarna har gemensam, att spela svin högt.
clapton71 wrote: Mayer har alltid hävdat att han vill ha sin stärk helt ren med mycket headroom. Spelar tydligen svinhögt på scen och tar all od från boost/od/fuzz pedaler. Vid den tiden från klippet var det bl a Keeley Katana boost, Klon, TS10 i hans rack. Och 2 st Two-Rock JM Sig ihop med en äkta Dumble. Matte
|
| 25 Apr 2015, 09:19 |
|
 |
|
laros
|
Jag vill gärna tro att min riktigt feta strata hals har en viss betydelse även om det förmodligen inte är så!
Tjocka strängar i viss mån även om det där är en vattendelare gitarrister emellan men tveklöst har det betydelse i min värld!
Stratamickar och inte minst stärkaren som redan är avklarad i inlägg ovan...
|
| 25 Apr 2015, 10:31 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Jag har alltid gillat SRV's ljud oavsett period om det är Dumble, Marshall , Fender eller alltihop på samma gång. Det är mycket botten i ljudet ändå sprilligt och bra strängseparation. Låter Fender Strata för mig Tjocka strängar , feta mickar och högt som f-n. Soundcheck från 1986 https://www.youtube.com/watch?v=grBmQwLSlDw
| 25 Apr 2015, 10:35 |
|
 |
|
pudas
|
Det kanske för många (inkl mig själv) jobbigaste är att det i slutändan nog mest hänger på spelteknik! Finns t.e.x ett klipp med S.R.V live från Montreux där han lirar på en Music Man förstärkare och det låter i princip....likadant!
_________________ pudas
|
| 25 Apr 2015, 11:11 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
pudas wrote: Det kanske för många (inkl mig själv) jobbigaste är att det i slutändan nog mest hänger på spelteknik! Finns t.e.x ett klipp med S.R.V live från Montreux där han lirar på en Music Man förstärkare och det låter i princip....likadant! Instämmer , med tillägget att för i tiden rattade man fram det ljud man ville ha ur stärkaren, gitarren och diverse pedaler. Punkband som kom till ställen i slutet av 70-talet fick ju lira på det som stod där, oftast en Twin Reverb eller Traynor. Bara att ratta in ljudet och plugga in den gula MXR så blev det bra till slut. Man hade liksom inget val. Idag labbar man med kondingar och mickar i gitarren samt olika rör för att ändra ljudet lite.
| 25 Apr 2015, 12:52 |
|
 |
|
wah-wah
|
Bbenderman wrote: Ang~Spelar svinhögt på scen Det är något som de flesta av storfräsarna har gemensam, att spela svin högt.
clapton71 wrote: Mayer har alltid hävdat att han vill ha sin stärk helt ren med mycket headroom. Spelar tydligen svinhögt på scen och tar all od från boost/od/fuzz pedaler. Vid den tiden från klippet var det bl a Keeley Katana boost, Klon, TS10 i hans rack. Och 2 st Two-Rock JM Sig ihop med en äkta Dumble. Matte Ja, i många fall verkar det vara mer regel än undantag. Minns när Robben Ford spelade hemma i Arvika för en massa år sedan. Ställde mig så nära jag kunde för att se vad han gjorde och vilka prylar han spelade på men pallade inte mer än typ 2,5 låtar. Hade hans dubbla Fender Twin rakt i fejjan och det var olidligt, så det var bara att vackert backa några meter där det var betydligt mer njutbart 
_________________ Keep it simple, stupid!
|
| 25 Apr 2015, 17:13 |
|
 |
|
Brint
|
Ja, exakt samma sound som herr Mayer är ju förstås omöjligt att få till.. det fanns ju bara där och då (sedan genom youtube, min dator, det humör jag var på den dagen.. osv osv..) i sann relativistisk anda.. Men konceptet går ju att härma.. och en zendrive (genom youtube, min dator... osv osv) kommer ju nära på en ren kanal verkar det som. Tycker den pedalen verkar låta riktigt bra (youtube.. dator... ). Absolut värt att åka iväg och testa en i alla fall.
Feta strängar har många nämnt.. Jag är ju van vid att köra med 10:or.. Kanske får testa att hoppa upp till 11:or någon gång..
_________________ mot oändligheten, och vidare!
|
| 26 Apr 2015, 21:44 |
|
 |
|
Axewall
|
bluescaptain wrote: Fet strataton? Maila och fråga Robin Trower vad han kör på!   Läs här http://www.guitarplayer.com/miscellaneous/1139/robin-trower/13924och här http://www.dc-developments.com/cornell_custom_rt100.htm så får man ett hum om vad den gubben använder. /Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 28 Apr 2015, 18:29 |
|
|