View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Jun 2026, 20:01

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Helt plötsligt kom här en 63 år gammal bilradio! 
Author Message

Post Helt plötsligt kom här en 63 år gammal bilradio!
Hej!
Ett tag sedan jag gjort så mycket väsen av mig. Har mer ägnat mig åt att spela än att meka med grejorna. Håller på med en gammal jänkare som har en AM rörradio i sig. Den kommer ju aldrig att funka i Sverige men jag tänkte serva igång den och helt enkelt montera in en 3,5mm ljudingång. Kan det vara så mycket svårare än att gå in vid volympotten med signalen men att göra det med ett stereojack som switchar bort radiosignalen. Nu är det ju naturligtvis monoradio vi pratar om så man kanske måste koppla ihop höger/vänster via någon resistans också?

Ha det bra!
Anders
Attachment:
m2 schem liten.jpg [232.45 KiB]
Not downloaded yet

26 Jun 2015, 11:15
Profile

Post Re: Helt plötsligt kom här en 63 år gammal bilradio!
Om tanken är att använda den som ren förstärkare så..ptja. Varför inte?
Det enda du kan behöva kika över är amplituden i den punkten eg,men i ljuset av vad normala mob telefoner osv har ut..prova. Kan ju inte bli mer än skit.

Edit.
Slog precis upp datablad för 6SQ7 och frågan är om det inte vore vaket att använda ett annat rör i den oktalsockeln.?

26 Jun 2015, 12:49
Profile

Racing wrote:
Om tanken är att använda den som ren förstärkare så..ptja. Varför inte?
Det enda du kan behöva kika över är amplituden i den punkten eg,men i ljuset av vad normala mob telefoner osv har ut..prova. Kan ju inte bli mer än skit.

Edit.
Slog precis upp datablad för 6SQ7 och frågan är om det inte vore vaket att använda ett annat rör i den oktalsockeln.?

Jo det är väl så tanken är att köra den som förstärkare med ton och volym bara.

Tror faktiskt att dom bytte röruppsättning men behöll kretsen till året efter då min radio är gjord. Där sitter i tur och ordning
6BA6, 6BE6, 6BA6, 6AV6, 6V6 och som likriktare 6X5. 6AV6 påminner väl en hel del om ena halvan på en 12AX7 om jag förstått det rätt men har bara 7 pins.

Om jag nu ska ha den bara som stärk! Måste jag då ens bry mig om dom andra rören som har med radiosignalerna att göra? Vad händer om man tar bort dessa om det är fel på dom? Det intressanta blir väl Power supply, fasvändare 6AV6 och slutsteg 6V6?

Ha de bra!

26 Jun 2015, 13:58
Profile

Fan vad intressant, jag har ju liknande funderingar. Har en 60:a Cadillac med fungerade originalradio just nu kör jag den med en AM-sändare köpt här http://www.vcomp.co.uk/spitfire/spitfire.htm som jag har liggandes i handskfacket, dock verkar inte modellen jag har vara kvar men det är ju 9 år sen jag köpte den.

Skulle det ju vara enklare att skippad sändningen och koppla in sig direkt i radion och jag funderade som du på att helt enkelt koppla in signalen på volymkontrollen via två mixmotstånd för stereosignalen. Får man för låg signal in till volymkontrollen får man väl bygga ett enkelt transistor gainsteg och blir den för hög går det väl att dämpa med en spänningsdelare.

I 1960 Cadillac sitter faktiskt en transistor som slutsteg men det hela verkar vara väldigt rörinspirerat med utgångstrafo, man har nog valt denna lösning för att kunna driva radion på 12V. I min radio är det någon form av trebelbleed på volymkontrollen vilken inte funkar nåt vidare utan då man dämpar ljudet blir det vasst och man får vrida av ton och sen då man ökar volymen får man dra på tonen igen.

Återkom gärna med resultatet och hur det funkar som man vet om det är lönt att bygga om, du verkar ju ha en Ford och en radio som går på andra spänningar än GM:s "hybrid" radioappartare från samma tid.

Hur som helst är det ju lite små fränt att köra originalljud även om ljudkvalité och bastrycket inte är det bästa.

26 Jun 2015, 14:46
Profile

Jag tycker nog att det är mera sportigt att ha en AM-sändare som matas av en usb-spelare. Då kan ju bilarna runt om
också njuta av den bästa musiken.

AM sändare kan väl vem som helst tota ihop idag, behövs inga kit här.

26 Jun 2015, 15:07
Profile WWW

E nog fan me duh här Peter.

Hur som.
6X5 kan man säga inte har världens bästa rykte. Inte heller regnar det av dem,men nu e re så att jag moddat pisset ur ett gäng Gelosos ...å dem har haft dem sittande i par.
Säg bara till om du behöver reserv.

26 Jun 2015, 22:25
Profile

Jag har ju en fungerande AM-radio i min Cadillac men som jag ser det finns det en fördel med att skippa radiosändaren och det är den att man förmodligen skulle slippa ifrån de vinande störningar som uppstår i då man tar emot radiosignalen och det är av den anledningen som jag funderar på att koppla in mig direkt på volymkontrollen.

Om nu 6X5 är ett dåligt likriktarrör vore det inte lika bra att byta ut det mot dioder och sen sänka spänningen med ett motstånd på B+ linan? Det är ju inte så att man ser själva radion och rören i bilen, frågan är väl bara hur original taliban man är då det gäller bilar.

Nu har jag kört med AM-sändaren i handskfacket sen jag köpt bilen i början av maj och dess för innan hade jag AM-sändaren i mitt ex 65:a Mustang. Fördelen med en 60:a Cadillac mot en 65:a Mustang är att Cadillacen är tyst och skrammelfri i landsvägsfart så det går att lyssna på originalradion i Mussen kunde man lyssan upp till ca 60-70 km/h sen lät det för mycket om bilen.

27 Jun 2015, 22:15
Profile

Ingenting hindrar att man har en modern ljudapparat monterat dolt, t.ex. i hanskfacket och låter radion sitta kvar som dekoration. På så sätt slipper man göra ingrepp i en antikviktet och kan ändå få fram ljud ur en modern apparat.

27 Jun 2015, 23:38
Profile WWW

Precis och de flesta har nog stereon i handskfacket i sina jänkare, sen finns ju Retro Sound stereon som ser ut i princip som originalet men med modernt innehåll. Nackdelen med stereon i handskfacket är ju att styra den utan att måsta ha öppet handskfack. I min förra jänkare hade jag en Kenwood stereo med rattfjärr där jag förlängde kablarna så IR-dioden hamnade inne i handskfacket och hade sen kontrollen placerad under askkoppen. Alpine verkar ha ett fjärkontrollskit där det följer med en IR-förlängare och denna bör ju funkar om man vill ha stereon i handskfacket . Har själv funderat på det kittet, och en av deras billigare mediaspelare problemet är att jag inte vet var jag skall montera högtalarna, har elsoffa på bilen så under soffan blir det nog för trångt.

Vad säger ni om att recappa en rörbilradio som går på 12V om den i övrigt fungerar? Det är ju inga våldsamma spänningar här som i Fordradion. Är det bara att tuta och köra?

28 Jun 2015, 06:52
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]