Re: Helt plötsligt kom här en 63 år gammal bilradio!
Fan vad intressant, jag har ju liknande funderingar. Har en 60:a Cadillac med fungerade originalradio just nu kör jag den med en AM-sändare köpt här
http://www.vcomp.co.uk/spitfire/spitfire.htm som jag har liggandes i handskfacket, dock verkar inte modellen jag har vara kvar men det är ju 9 år sen jag köpte den.
Skulle det ju vara enklare att skippad sändningen och koppla in sig direkt i radion och jag funderade som du på att helt enkelt koppla in signalen på volymkontrollen via två mixmotstånd för stereosignalen. Får man för låg signal in till volymkontrollen får man väl bygga ett enkelt transistor gainsteg och blir den för hög går det väl att dämpa med en spänningsdelare.
I 1960 Cadillac sitter faktiskt en transistor som slutsteg men det hela verkar vara väldigt rörinspirerat med utgångstrafo, man har nog valt denna lösning för att kunna driva radion på 12V. I min radio är det någon form av trebelbleed på volymkontrollen vilken inte funkar nåt vidare utan då man dämpar ljudet blir det vasst och man får vrida av ton och sen då man ökar volymen får man dra på tonen igen.
Återkom gärna med resultatet och hur det funkar som man vet om det är lönt att bygga om, du verkar ju ha en Ford och en radio som går på andra spänningar än GM:s "hybrid" radioappartare från samma tid.
Hur som helst är det ju lite små fränt att köra originalljud även om ljudkvalité och bastrycket inte är det bästa.