View unanswered posts | View active topics It is currently 18 May 2026, 09:07

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Polvänt och glödspänning.. 
Author Message

Post Polvänt och glödspänning..
Har två frågor angående min Hagström 310:

1, Testade köra den i stereo med min Orange och kände direkt att det lät skumt. Drog som hastigast slutsatsen att Hagströmmaren går i "motfas". Vände på utgångstrafots primärtåtar och kom på när det hela var klart att jag kanske skulle titta med oscilloskopet INNAN jag började köra igång med lödkolven. Nu efter så ser det ut som jag tycker det borde. Men stämmer det att jag borde sett "motfasbeteendet" med hjälp av oscilloskopet?
(Känner att jag förklarar dåligt nu men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Jag har sjukt dålig erfarenhet att använda oscilloskåp som ni kanske förstår. :oops: )

2, Jag har lött in ett par 0,33 ohmsmotstånd till glöden för att kompensera för dagens väggspänning, men mäter upp glödspänningen till endast 5,8V. Är detta för lite? Hur påverkar detta någonting? Behöver jag åtgärda detta och i så fall hur?

01 Jul 2015, 16:54
Profile WWW

Post Re: Polvänt och glödspänning..
Om två olika stärkare spelas med samma signal finns det stor risk att de spelar i motfas. Det beror på hur många stärkarsteg det finns i resp. stärkare. Varje steg fasvänder signalen. En katodföljare gör det inte. Udda antal steg fasvänder ing.signalen och vice versa. Kör man som du och de låter som om de är i motfas så vänder man SEKUNDÄREN på utg trafon. Dvs du byter plats på tåtarna på högtalaren. Annars riskerar du att få en tjutande stärkare, beroende om den har NFB. Negative Feedback (Motkoppling, ofta från högtalaren och tillbaka till lämpligt steg) för att "tämja" stärkaren ifråga, eller inte.
En stärkare kan inte spela i motfas med sig själv, utan endast relativt andra.
Hoppas det hjälper :D

01 Jul 2015, 23:28
Profile

Jag svarar på den andra frågan då.
Prova utan motstånd och se vad du får för spänning då. Om det inte är mer än c:a 6,5V, så strunta i motstånden.
Kolla gärna vilken nätspänning du har också.

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

02 Jul 2015, 00:39
Profile WWW

Hasse:
Jag tycker nog man visst kan påstå att en stärkare kan gå motfas mot dig självt. Som jag får det förklarat för mig så kommer ju högtalaren jobba bakvänt och "suga" snarare än "trycka". Dessutom borde väl det inte vara helt omöjligt att det kan uppstå något skumt med andra instrument som istälket arbetar korrekt??
Anledningen till att jag vände primären istället för högtalaren är för att jag tittade på schemat och kom fram till att signalen vänder 3ggr och behövdes vändas en till för att hamna rätt. Inte nog med det så vet jag att min Orange går rätt eftersom att den har NFB.
Rätta mig om jag har fel i något av ovanstående påståenden.
Men till min egentliga fråga: visst borde jag kunna se detta med oscilloskopet?

Sustain:
jag kan testa det, men som sagt; hur påverkas saker och ting ifall spänningen är för låg? Drar det vara mer ström då eller? Risk för att överbelasta MT?

Last edited by David Wikström on 02 Jul 2015, 18:11, edited 1 time in total.

02 Jul 2015, 13:44
Profile WWW

229V i väggen just nu och faktiskt 6,17V MED motstånden. Testade utan också och det blev 6,9V.
Funkar det med 6,17V eller är det för lite?

02 Jul 2015, 17:14
Profile WWW

David Wikström wrote:
229V i väggen just nu och faktiskt 6,17V MED motstånden. Testade utan också och det blev 6,9V.
Funkar det med 6,17V eller är det för lite?

6.17 blir alldeles utmärkt. 6.9 är för mycket.

02 Jul 2015, 17:38
Profile WWW

David Wikström wrote:
Hasse:
Jag tycker nog man visst kan påstå att en stärkare kan gå motfas mot dig självt. Som jag får det förklarat för mig så kommer ju högtalaren jobba bakvänt och "suga" snarare än "trycka". Dessutom borde väl det inte vara helt omöjligt att det kan uppstå något skumt med andra instrument som istälket arbetar korrekt??
Anledningen till att jag vände primären istället för högtalaren är för att jag tittade på schemat och kom fram till att signalen vänder 3ggr och behövdes vändas en till för att hamna rätt. Inte nog med det så vet jag att min Orange går rätt eftersom att den har NFB.
Rätta mig om jag har fel i något av ovanstående påståenden.
Men till min egentliga fråga: visst borde jag kunna se detta med oscilloskopet?

Sustain:
jag kan testa det, men som sagt; hur påverkas saker och ting ifall spänningen är för låg? Drar det vara mer ström då eller? Risk för att överbelasta MT?

En högtalare jobbar fram o tillbaka. Lika mycket åt båda håll. Den kan inte jobba "bakvänt" eller som jag sett flera skrivit tidigare att den suger/trycker. En ljudvåg uppstår när luften sätts i rörelse. Oavsett om högtalaren är "felvänd". Koppla in en sinussignal i stärkaren. Det låter piiiiiip. Fasvänd signalen. Det låter piiiiip likförb_nnat :wink: Dina öron hör inte den första mikrosekunden, utan ett ljud är den sammansatta rörelsen över en viss tid som utgör själva ljudet.
Har du däremot en fasvändare innan slutsteget som inte fungerar korrekt, slutrör som inte är matchade eller en kass utg.trafo, kan det resultera i att ett "push/pull slutsteg gör att högtalaren jobbar "offcenter". Dvs att dess vilopunkt flyttas närmare gallret eller korgen när den spelas på. Har inget att göra med motfas eller inte men kan kanske påverka ljudet?
Två olika instrument kan inte spela i motfas med varandra. Fullständigt omöjligt! Ingen stärkare är kopplad "rätt" eller "fel". En Superreverb tex. är kopplad åt båda hållen, beroende vilken ingång du väljer. Normal kanalen har ett udda antal steg färre. Ingen har klagat hittills :wink:
Om den låter knas så är det nog något annat. En 310:a tycker jag låter skumt i alla lägen. Användbar men inte så jättekul.
O-skåpet kan du använda om du har två kanaler. En probe på ing.signalen och den andra som kollar utg.signalen. Då kan du kanske avgöra om de ligger i fas. Om det nu är intressant.

02 Jul 2015, 19:13
Profile

Fair enough. Men det jag menar när jag säger trycker/suger handlar ju alltså bara om den absolut första rörelsen i konen. Om plus är minus så kommer ju rörelsen börja med ett sug.
Jag ska absolut inte påstå att jag skulle höra någon skillnad men en god vän till mig som jobbat som ljudtekniker (studio inte live) i 25 år som snackat om det där. Kommer dock inte ihåg exakt vad han sa. . Har för mig att han hade nåt exempel som handlade om baskaggen just.

02 Jul 2015, 21:26
Profile WWW

Alla, nästan alla, datablad specar glödspänning till mellan 5.7V och 6.9V.
Men vad händer med dina 6.17V (2 decimaler? Varför?) om nätspänningen sticker upp eller ner 10%. Man får väl alltid ha en vridtrafo med sig....

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

02 Jul 2015, 23:02
Profile WWW

David Wikström wrote:
Fair enough. Men det jag menar när jag säger trycker/suger handlar ju alltså bara om den absolut första rörelsen i konen. Om plus är minus så kommer ju rörelsen börja med ett sug.
Jag ska absolut inte påstå att jag skulle höra någon skillnad men en god vän till mig som jobbat som ljudtekniker (studio inte live) i 25 år som snackat om det där. Kommer dock inte ihåg exakt vad han sa. . Har för mig att han hade nåt exempel som handlade om baskaggen just.

Jo. Många äldre har en del "synpunkter" på ljud.
Att man ska ha slutrören i innerfickan ett visst antal månader innan de spelas på. Att ingen kan göra nättrafos som de gjordes förr. Att man spelar sönder gitarrstärkare om man spelar bas genom dem. Osv... Myter. Dessa myter :wink: Har hört massor!
Om denna ljudtekniker hör skillnad på om högtalarens första rörelse går ut eller in. Denna första mikrosekund av en väldigt komplex rörelse av densamma. Vad gör han då om han uppfattar den som felaktig? Flyttar han micken från utsidan till insidan av kaggeskinnet? Löder han om kontakten på micken? Ringer han Bill Putnam och undrar varför han i hel_ete byggt sin LA2:a som han gjort? Återigen: Myter. Dessa myter...
Nä. Ett ljud som är i motfas kan endast fås om man har samma, identiska signal genom två olika förstärkare med udda antal förstärkarsteg jämfört med varandra. Alt. om man mickar upp en stärkare med två mickar på olika avstånd. (En stratas "eggläge" är ett sådant ljud)
De flesta preamps i studiosammanhang har fasvändning inbyggd i sig, ifall man spelar in samma ljudkälla med olika avstånd på mickarna eller om den ena, kanske i ett senare skede innan ljudkortet, går igenom annan elektronisk mackapär som vänder fasen.
Den är alltså inte till för att få en monosignal att "trycka eller suga" högtalaren.
Nu kan du stoltsera för honom med att veta vad du snackar om. Utan att behöva gå på dessa myter :D

03 Jul 2015, 00:20
Profile

Kanske har det uppstått begreppsförvirring här? Jag vill mena att jag alltid är noga med att koppla högtalarsladdarna på min stereo enligt märkningen på chassit för att undvika just fasfel mellan högtalarna. Jag vill nog hävda att jag med vissa högtalare upplevt sämre basåtergivning från bägge högtalarna när en av högtalarna varit felkopplad. Och det är ju i praktiken 2 oilka förstärkare som matas med samma signal - i alla fall i monoläge. Rauna Leira och OA12-orna var känsliga för det, speciellt på låg volym.
Om min subjektiva upplevelse nu är felaktig: varför finns det alltid pol-markeringar på förstärkarutgångar?

Eller pratar vi om olika saker här? :?:

03 Jul 2015, 03:59
Profile

Hasse: Min vän Ola har nog kunnat tala mycket bättre för dig själv än vad jag kan å hans vägnar. Du hade märkt rätt omgående att det rör sig om en mycket begåvad man. Troligen hade han ursäktar sig för hur fel jag lägger fram hans teori och förklarat dig hundra gånger bättre.

Ballz: Nej då. Vi pratar samma sak, och du har en poäng där. Sen är jag fel person för att uttala mig mer om detta, men pedanten i mig tycker ändå att rätt ska va rätt och stör mig på sådana saker annars. Precis som hur jag kan göra om en lödning för att den blev ful, eller hur jag bryr mig om att vända motstånd åt samma håll och kondingar med texten synlig osv..

03 Jul 2015, 05:08
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Alla, nästan alla, datablad specar glödspänning till mellan 5.7V och 6.9V.

6.17V (2 decimaler? Varför?)

Tack. Precis vad jag ville veta. Däremellan alltså. Och vad kan hända om spänningen är lägre än 5.7?

2 decimaler bara för att jag skrev medan allt stod igång och bara skrev vad som stod på multimetern just i detta då.

03 Jul 2015, 05:15
Profile WWW

Ballz wrote:
Kanske har det uppstått begreppsförvirring här? Jag vill mena att jag alltid är noga med att koppla högtalarsladdarna på min stereo enligt märkningen på chassit för att undvika just fasfel mellan högtalarna. Jag vill nog hävda att jag med vissa högtalare upplevt sämre basåtergivning från bägge högtalarna när en av högtalarna varit felkopplad. Och det är ju i praktiken 2 oilka förstärkare som matas med samma signal - i alla fall i monoläge. Rauna Leira och OA12-orna var känsliga för det, speciellt på låg volym.
Om min subjektiva upplevelse nu är felaktig: varför finns det alltid pol-markeringar på förstärkarutgångar?

Eller pratar vi om olika saker här? :?:

Nejdå. Helt rätt!
Fasfelet ligger inte i högtalaren i sig utan i betraktarens huvud :wink:
Kopplar du ena stereo högtalaren bakvänt, relativt den andra, så uppstår fasfel när man lyssnar på båda. Just basåtergivningen märks oftast mest. Den brukar ju också ligga rätt centrerad i mixen. Det beror inte på att basåtergivningen blir sämre utan att de "släcks ut" när ljudvågorna träffar varandra, vilket resulterar i en karakteristisk ljudbild medelst motfas. Jämför stratans mickar: Stallmicken ensam låter bra. Mittmicken, relativt stallmicken fasvänd, ensam låter bra. Båda tillsammans låter tunnare! Inte fetare :shock: Dessutom slutar den brumma... Beroende på att brummet från de båda mickarna "släcks ut".
Har du dina öron exakt mitt emellan högtalarna har du maximerat fasfelet och det låter tunt. Flyttar du dej närmare den ena, vilken som helst, så kommer basen att öka och fasfelet försvinner. Jag skulle tro, utan att veta helt o fullt, att man med fördel bör koppla stereohögtalare som anvisat. Med plus till plus osv.
Vet inte om delningsfiltren på något sätt skulle ställa till det annars? Någon som vet?

03 Jul 2015, 10:03
Profile

Det där med fasen ut på högtalaren skulle låta fel är absolut blahaj. Hur vet du hur fasen ser ut från din gitarrmick? Vänd gitarrmicken ett halvt varv och högtalaren suger i stället för trycker och det låter fel? Sätt en pedal innan som fasvänder, ja sådana finns som är hyllade, och ljudet pajas? Eller varför inte alla hyllade förstärkare som faktiskt fasvänder och de som inte fasvänder och ibland gör olika på olika kanaler? Jag håller med tidigare talare, MYT.

03 Jul 2015, 10:14
Profile

Måste få berätta en helt färsk upptäckt i ämnet fasning av högtalare.
Men först, om man kör med fler än en högtalare, vare sig det är stereo eller mono, så ska de vara likadant kopplade för att undvika fasfel mellan dem. I högtalare med både bas- och diskant-element med delningsfilter, så är det inte ovanligt att man får koppla diskanten "fel" för att kompensera för saker som händer i delningsfiltret. I ett sådant fall påverkas frekvenskurvan runt delningefrekvensen av hur elementen är fasade till varandra. Inget man hör utan att kunna göra en A-B-test.

Till det jag skulle berätta då:
Normalt är ju (?) att om man kopplar ett batteri till en högtalare med plus till plus, så åker konen framåt.
Härom dagen höll jag på med ett litet Leslie (16). När jag skulle provköra det ihop med en annan högtalarlåda, så tyckte jag det lät som att de inte gick i samma fas, trots att jag övertygat mig om att allt var rätt kopplat. Kollade en extra gång och hittade inget fel. Körde batteritestet med både högtalaren i Lesliet och en lös Jensen-12:a, inga problem.
Kollade också att lådan jag hade var rätt kopplad. I den sitter den en JBL E110. Så för säkerhets skull så hämtade jag fram en lös E110:a och körde batteritestet på den. Döm om min förvåning när konen i den rörde sig åt fel håll! Och det gäller fler E110:or som jag har. Frågan är, brukar JBL ha en egen standard?

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

03 Jul 2015, 15:40
Profile WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]