|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Ocku
|
 Placering av trafon
Ni som har erfarenhet av toroida nättrafon och vanliga utgångstrafon, hur skulle ni placera dem i ett bygge? Nättrafon tänkte jag placera i ena kortsidan (vid strömbrytaren) på motsatt sida från ingången, men hur skulle ni göra med utgångstrafon. Mitt emellan eller närmare nättrafon för att komma så långt som möjligt från ingången?
Alla rör löper längs baksidan.
_________________ ------ Dom låter alla lika
|
| 08 Jul 2015, 19:16 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
 Re: Placering av trafon
Hej Ocku En bra sak med Toroid (ringkärna) trafos är att de har mycket lågt magnetiskt läckfält jämfört med en trafo med vanlig bladad E-kärna. Det gör att du inte får någon magnetisk koppling mellan PT o OT oavsett hur du monterar dem. Utgångstrafon kan du faktiskt montera nära ingången. På min KLD 30 så sitter faktiskt utgångstrafon nära ingången o första röret.. /Kalle
|
| 08 Jul 2015, 20:17 |
|
 |
|
Ocku
|
Tack Kalle. Då blir det PT nära nätsladden och OT i mitten nära högtalarutgångarna. Då blir kablarna korta.
_________________ ------ Dom låter alla lika
|
| 08 Jul 2015, 21:01 |
|
 |
|
skumberg
|
Tänk också på att inte ansluta något jordat på ovansidan i skruven som håller fast trafon(varför man nu skulle göra det). Står det på den toroid jag köpte i alla fall. Kan tydligen bli någon sorts magnetisk kortslutning.
_________________ /Nicklas
|
| 09 Jul 2015, 00:39 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|