|
|
Page 1 of 1
|
[ 16 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Traynor?
Huh?  Jo. Asså. Den gode Conviction hör av sig till mig..."du..jag har ett gammalt Traynor YGM-3 chassi stående. Kanske kunde vara nått för dig din djävla dåre.?" Mm. De e ju de  . (STORT tack Conviction!!) YGM-3 Guitarmate innebär ett par EL-84´or...reverb å tremolo....*gäspar* Mm.. Traynors e nu iofs bra skit,byggda i Canada för dem som inte vet, byggt som pansarvagnar. Med,vid tiden,lite mer utsvävade egenskaper i VISSA fall än tex motsvarande Fenders. I VISSA fall faktiskt med dist som är rent användbar. Men. Nu vart det alltså inte så mkt Traynor kvar  (Like i´d care!!)  Jajamen!!! *gäspar igen*  Inga trafos kvar. Plattan kvar...pottar osv. Ok. Vi tar det liksom därifrån då eller.?  Jo. Jooo.... (Jag lurar knappast ngn ombord på Bojen längre iaf va?) Det där vart vad som blev kvar. Jag menar...HALLÅ!!!  Ok. Okeeey. Ren bräda,de va la bra då,men...vänta lite här nu!!!! Väääääääääänta!!!! 4 oktalsocklar? Vafalls? Mm.. Let´s see how we can fuck THIS up!!  Trafos saknades. Ok. Så? Hylla. Hylla e bra. På hylla hittar vi en pinal som ger 330VAC mellan HT tapparna,å de e ju bra. På det hittar vi en OT som ger Ra-a kring 3k. Huh? 3k? 4st oktaler? Ska´re bli nån lurig EL-34 maskin med "i&ur"? Nä..nä,de ska de inte. Men som sagt,"let´s see how we can fuck this up..."  Mmm. Precis. Allas vår Håkansson (Peter H) hade ju en kvartett liggandes...så we fix. Japp. Detta e tänkt att liksom bli en hyggligt rytande typ.."40 wattare" eller så,medelst 4st 6V6!  Men? Men,då blir ju chassit bra trångt eller? Ja. Jo. Det blir ju det. Varför en sköld installeras mellan trafos och rör. Alltid en bra grej.  Hyllan va det. Hylla e bra,men...PT´n saknar tappar för å lösa det med negativ bias,så..en sketen kretskortstrafo om ~36VAC fixar den biten. På det en andra trafo..som löser att styra 12VDC relän. Så e re,så blir e...  Nu har jag bara lurat på det lite idag,men fan vet om det inte får bli ett par nya. Poängen e den att dessa gamla Traynors bara har en enda säkring...å det duger fan inte. På det så kommer det med reverb och tremolo fullständigt lämnas därhän...å sannolikt lämnas åt en loop istället. Ni vet.."hej å välkommen till 2015"...sort of... Jaja. Vi fortsätter imorgon i mån av tid! Ett snabbygge i väntan tex på Riessman maskinen 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 03 Jul 2015, 20:09 |
|
 |
|
Axewall
|
 Re: Traynor?
Ut i solen med dig!  Annars "workshop-tan", ha-ha! /Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 04 Jul 2015, 11:40 |
|
 |
|
Racing
|
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 04 Jul 2015, 13:32 |
|
 |
|
Sustain
|
Kul projekt!  När den är klar så vill jag att du byter ut de fyra 6V6:orna mot två EL34, få se om du märker nån skillnad? Du behöver troligen inte ens ställa om bias. Jag byggde för ett antal år sedan om en Barratt/Carlsbro 50 TOP åt "Lasse Svaj", för att kunna köra den med 4x6V6 som alternativ. Det blev liksom ingen skillnad... 
|
| 04 Jul 2015, 15:24 |
|
 |
|
Racing
|
Hör dig Sixten,och de tankarna har allt funnits med. Appropå ut i solen...helvete,man flyter ju bort bara man rör sig just nu  ! Gött e ´re,men se..om en stund ut till verkstan iaf. Varför? För att där e svalt.. 
|
| 04 Jul 2015, 16:20 |
|
 |
|
Racing
|
 Svalt var det,å iom det blev det allt något gjort idag med  . Städat tror jag e ordet...  Yep. Zeners. E som så att jag har inte en förbannade aning om vad den där PT´n kommer fixa,så..better safe than sorry. På det skall lytarna limmas samman. Jaja..jag vet..hängslen å livrem,men hellre det än motsatsen. (I denna ligger ju alla komponenterna som de installeras,mao ingen speciell last av sin vikt osv)  Mm. E väl eg inte så mkt att orda om? I vanlig ordning,många kablar blir de..  Å i vanlig ordning iordninggjort utanför chassit som flying lead. Det att lösa allt utanför gör att man får ett slutresultat som e bra mkt mindre kladdigt som intryck. Ni som överväger att göra iordning en gammal maskin..bara gör´t. Jag VET att det inte e den lätta vägen,men fan skall veta att det är den RÄTTA vägen.  Å se där har vi oss en LTP fasvändare. Sitter det ju i dessa original så...  ..igen. Jopp. Ni ser helt rätt. Jopp..allt kablage vad avser att mata spänning som jord dit det skall ligger under kortet. E ju så att där e två sådana där "masonitbitar". Den ena med öljetterna och den andra,undre,som isolation mot chassit. Så..? Varför inte använda det liksom? Kablage i sig e trots allt rätt oporrigt så.. Jaja. Imorgon,i mån av tid,skall där dit det där extra kortet med trafona..åsså e re väl dags att kika på pottar å signalkabel antar jag. Smugglat lite på det med faceplate å baksida...gör nog fan ändå så att jag klipper till eget tror jag. Traynor kommer det ju stå på baffeltyget iaf liksom å..eftersom det kommer bli en del borrande osv tror jag den lösningen kommer ge ett renare intryck än att modda originalet.
|
| 04 Jul 2015, 22:55 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Stod ett sånt här j-la as i varenda replokal man kom till på 80 och 90-talet. Man var ju tvngen att prova och det lät bättre än förväntat. Högljudda rackare dom där. Som en fattigmansMarshall.
| 05 Jul 2015, 20:07 |
|
 |
|
Racing
|
 Mm. Fick gjort mycket av "det tråkiga" idag. Ni vet vad jag snackar om..lägga kablage till glöd osv.  Mm. Där har vi nu de två små extra trafona. Den ena då med uppgift att styra relän och den andra att förse maskin med negativ biasspänning. Vart bra allt sagt å gjort. Får ut ung minus 70VDC..å det regleras sedan på enklaste manér. Inte mkt att orda om.  Säkringar ja. Original e det ju inte direkt så Traynor sått med dem så nu vart det en till glöd,en till "mains" och i sin tur två st till sekundär AC HT. Med detta gjort fick jag som sagt dragit dit glöden iaf till de 4 slutrören,jag fick installerat stoppers på slutrörens galler osv. Återinstallerade huvudbrytaren..å drog kablage kring allt det då. På med pilen Palle...å först då utan säkringarna i på HT sidan. Velade runt lite,och det visade sig med allt sagt å gjort att jag fick byta den 25k trimpott jag satt mot jord till en om 10k i biaskretsen. Med det gjort kom upplösningen för bias som ett brev på posten. Nu hade jag ju som sagt ingen aning om hur PT´n skulle orka,så däri låg väl det riktigt intressanta för dagen. Jodå. Den ger ju 330VAC utan last. I med säkringarna till HT och med DMM´n uppkopplad så man var med i matchen. Det hela slutade på 312VAC och med det rätt exakt 400 pinnar DC @ 22mA/flaska. Mao ett svikt vi iaf i detta läget utan tvekan kan leva med. Känns ju lite som denna maskin börjar ta form tycker jag.? Skall bli intressant att höra den gny med sina 4st 6V6 tids nog.
|
| 07 Jul 2015, 21:44 |
|
 |
|
Racing
|
Jooo....men detta va la bra då! Datorkrasch å fan å hans mormor,å ni vet allihop hur det e.... Helt fräsch burk..in med alla program osv osv. Bara innan man fått laddat upp bilderna från telefon liksom.... *torkar svetten ur pannan*. Nåja. Den lever,å HELVITTE för ett liv sen!  Ber om ursäkt för att det fortsatt är lite rörigt på bilderna,men som sagt..work in progress. Reläet kom på plats som synes. E ju det..det där med alla de små detaljerna som alltid MÅSTE till för att få liv i skiten.  Mm. Redan där...lite mer ordning. I "vanlig" ordning...komponenterna till tonkontrollerna på själva pottarna. De är såpass lätta vad avser egenvikt att jag iaf SÅ långt inte erfarit ngr problem från den formen av installation. Å fan skall veta att det där med James e effektiva grejer. Det,å användarvänligt.  Nu är den som sagt inte helt klar,men den fungerar iaf. I båda sina "lägen". Dvs med eller utan EF-86´an längst fram. Vart såpass ful att jag återanvände original brightswitchen som kanal/mode väljare. På så vis SER det hela ganska orört ut när de e färdigt,men som flertalet Bojare kan intyga från div andra byggen,DÄR slutar fanimig likheterna. Lattjade runt lite med div signalskärm..med skärmarna för EF flaskan osv osv,å till slut landade det hela relativt väl tycker jag. En sak till e förbannat säker,de där fyra 6V6 flaskorna fyller sin funktion. Högljudd e bara förnamnet. Hur som så gick det alltså dit en serie med jack baktill nu. Dels då för speak out och dels för fotswitch,så man kan byta mode på scen. Mm. Mer då? Mjo  Jamen. På gott å ont. Iaf i första läget. Problemet med det där elementet är att det är angivet till 30w...å det passerar maskin med råge. Frågan e hur det kommer orka med i längden. Sen har vi ju det med hur jag vill att det där skall funka/låta. Dvs,läran om att installera träbitar inne i cabben för att få det att sluta låta combo. Dessa senare G12-H30 är ju bra mkt hårdare i tonen,och "toppigare",än de gamla originalen så inget är hugget i sten än. Kommer prova ett Cannabis med,som ju e lite av en favorit bland de billigare elementen.  Jopp. Märkvärdigare än så e re fan inte. 4st 6V6 som sitter som bomben i sina socklar. Saken e nu den att det såvitt jag förstår suttit ett par plankor invändigt med avsikt att skydda slutrören,specifikt antar jag,mot direkt ljudåverkan av elementet.? Ser iaf ut så invändigt.? Okidok. Denna ggn hamnade faktiskt spänningarna lite väl lågt för min smak,så det skall justeras im tänkte jag. På det kommer det där jobbet med att lattja med element,och till sist högst sannolikt installation av en loop. Känns lite som det kan vara en BRA ide i denna.
|
| 09 Jul 2015, 00:09 |
|
 |
|
Sustain
|
Här kan du se originalutförandet. Det sitter en bräda i baffeln ovanför tratten, men inte så bred/djup att den bör ha någon avgörande betydelse. (?) Jag ser förresten att din har en skruvad bräda på baksidan, i min är den fast monterad. Om det är originalutförande i din, så kanske det är mer detaljer som skiljer.
Attachments:
baksida.JPG [ 53.46 KiB | Viewed 8348 times ]
|
| 09 Jul 2015, 10:25 |
|
 |
|
Racing
|
Ju mer man håller på,ju mer selektiv blir man..å ju högre hamnar ribban. Så e re ju,å just den biten är dels att förvänta och del är den mkt mänsklig. Det här...blev bra. Det här blev RIKTIGT bra. Nu osar det fan råkkänråll om den där gamle kanadensiske spånhögen så ´re fan räcker å blir över,de e ett som e säkert.  Loopppe var e ja! Återigen TT´s dito,å som sagt..finns fan ingen anledning att återuppfinna hjulet. Har ju provat både deras silikon drivna,som denna,som rördrivna å iaf i min mening finns ingen som helst anledning att jaga det med rör i detta fallet. Kort sagt bra skit till en mkt rimlig peng.  "Kladdigt". Jag vet,å ber om ursäkt för det. Fotot taget direkt efter att det hela var hemma....touché liksom.. Nåja. Hade problem med intern feedback vad avser EF-86 flaskan,combos e ALLTID värre ute där,å ergo sum....gummiupphängt. De styckena e tagna från gamla Philips apparater faktiskt å se nu börjar det förrådet sina..så det blir att kolla vars jag kan hitta liknande...för ett e säkert. Det fungerar. Uta´ helvete... Enda jag ev skulle vilja komplettera med e sk "Linz" tråd. Dvs mkt mkt finkardelad tråd (fan? e de ett ord?) som gör att sockeln ifråga verkligen "svävar". Nåja. Detta funkar. Punkt.  Mm. Kablage lite varstans. Korrekt. Blir så...detta e en form av stileben kring det när man medelst "hightech pinne" flyttar kabel för att just lista ut det med feedback och ifall det möjligen kan vara en form av problem bottnande i självsvängning. Hur som...ni fattar.  Mm. Behöver verkligen en ny faceplate. Jag MÅSTE verkligen ta i detta och eftersom ngr av de som jag hjälper arbetar med screentryck...det finns fan inte ens ngn ursäkt eg. Samtidigt...KISS. Keep It Simple Stupid. JAAA... De där Dymo remsorna e fan inte vackra,helt enig,men..e inte heller de som låter. Yeah yeah liksom..  DEN däremot..skojar man fan itte bort! 6V6 va ´re ja. Mätte...å eländet levererar 52,5 watt. Redigt ur en kvartett 6V6... Högljudd? Mjofan. Så e re. Nöjd nu? Japp. Nöjd nu. Bra där. 
|
| 09 Jul 2015, 22:44 |
|
 |
|
Sustain
|
Bra jobbat! Men glöm nu inte att jämföra med ett par bra EL34:or!
|
| 10 Jul 2015, 10:42 |
|
 |
|
Racing
|
Nope. Promise Sixten. Skall se om jag inte hinner göra ett ljudklipp med den under dagen.
|
| 10 Jul 2015, 13:04 |
|
 |
|
Racing
|
https://www.youtube.com/watch?v=nOzEs6vn3yo&feature=youtu.beMm... Funderar fortfarande på om jag inte skall släppa på lite mer botten. Ryter gör den iaf. Mycket. 
|
| 10 Jul 2015, 21:43 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
Hej Racing Lyssnar på Traynor Hotrod och jämfört med dina tidigare inspelningar på Ceriatone Knut2, WSW 1 o Geloso G.27. Traynorn har ett "basfattigare" ljud än de andra tre som låter väldigt lika o jävligt bra. Lite mer "botten" skulle nog göra susen. /Kalle
|
| 10 Jul 2015, 23:17 |
|
 |
|
Racing
|
Ja. Jag tror åxå det. Eller rättaresagt,IRL upplevelsen är sådan med,så det blir att testa. 
|
| 11 Jul 2015, 07:33 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 16 posts ] |
|