View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 16:42

Reply to topic  [ 27 posts ] 
En sann kommunist! Reissman KR-56/ Ljudklipp 
Author Message

Post En sann kommunist! Reissman KR-56/ Ljudklipp
Image

Mm.? Vafan har jag gjort nu?! :mrgreen: :lol:

Faktiskt haft ett öga öppet efter en länge. Här snackar vi "kofferverstärker" på allvar...

Last edited by Racing on 31 Jul 2015, 23:30, edited 1 time in total.

01 Jul 2015, 20:55
Profile

Nog för att brödrostarna var stygga, men den här tar tamigfan hem nobelpriset i stygghet flera gånger om :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Den som har den styggaste, mest välrytande stärken när han dör vinner liksom. Och det är du! :mrgreen: :mrgreen:

Ska bli kul att se resultatet av denna "frukt"

01 Jul 2015, 21:22
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: DDR. Reissman
Mm.
Suttit och studerat lite datablad osv,och den använder för det första ett EZ-12 som RLR. Ett dito orkar inte med speciellt mkt ström (ung 100mA) varför det blir respass på det. Behöver,om mina tankar stämmer,iaf ha dubbla kapaciteten vs vad det orkar med för att få en maskin som e någorlunda styv i allt volymen går upp.
Använt EZ-12 tidigare och..gör sitt jobb,men som sagt det storknar nånstans efter 20w eller så. (Med ett rimligt antal flaskor på plats)

I sin tur då EL-12N.
Min första tanke var att ersätta dem med ett par EL-34´or,men efter en kortare kontroll i datablad visar det sig att de trivs med omkring 8k i Ra-a. Läser vidare online och ser då att ngn använt dem i en gitarrmaskin med en OT på 5k Ra-a och då plockat strax under 50 watt.
Vad för OT som sitter i denna Reissman KR-56 har jag inte en levande susning om ännu.

Poängen,som jag ser det,är att annorlunda flaskor alltid kan vara kul. Kanske framför allt när vi talar gamla NOS grejer eftersom de håller en helt annan kvalitet än det vi köper över disk idag. De låter nog sällan bättre,men som sagt..de håller tills hjulen trillar av.
Å..då är nästa fråga att ställa vad de kostar och det visar sig att i fallet med EL-12N handlar det i princip om samma pengar som för ett vanligt EL-34 rakt över disk. Typ JJ mfl.
På det sägs det då av de som använt det för gitarrbruk att EL-12N har med sig EL-34´ans karaktär,bara råare. Å även om det nu kanske handlar om nyanser så..i enlighet med det ovan-varför inte.?
Man ger ung 300 spänn för ett par på tyska e-bay. (Ett av de saknas ju i denna maskinen).

Sen sitter det "bara" två novaler i den. ECC-83´or. Även om man nu kan få ett alena par att ryta så känns det som att det att addera kanske 200mA i glöd osv...yeah yeah. Frågan blir nog snarare av layout karaktär. Dvs,plats.

På det är detta en katodbias maskin. Lite märkligt,men i databladet från RFT anges dem till att man "skall" köra dem i katodbias. Märkligt för att i de byggen jag letat reda på online i det närmaste alla kör fast negativ biasförspänning.
Jaja. Jag ser ingen anledning till ngt annat jag heller,så så får det bli.

Nu är ju denna maskinen inte direkt i mint condition..så där i sin tur ser jag faktiskt total frihet. Humorn i den ligger snarast i just utförandet..för se det ÄR verkligen en resväska :mrgreen:

Image

På det väger hela klumpen ca 12kg.

Kan bli ett kul projekt!

02 Jul 2015, 12:38
Profile

Å idag kom den så.

Nope. Inga bilder,idag. FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN va cool den e! :shock: :shock:
E verkligen som en liten väska,å dess innehåll har i sanning sett tidens tand. Detta kommer kräva en hel del arbete,så e re. Chassit e krokigt å skevt,inte minst av min insats.
Packa upp det hela på utsidan. Tyskar...i vanlig ordning paketerat för att ta en kärnvapenexplosion... Så..fram kommer denna LILLA "väska". Coolt! Tar skiten i dess handtag å åker upp 3 våningar. In i hallen. DÄR brister handtaget,som e i läder. Efter vad? 60år? Vafan e oddsen liksom,å det hela går i backen i hallen,Cissi tittar på mig å bara skakar på skallen,med ett ljudligt "thud".

Mm. Chassit e krokigt,för det här vart fan inte första ggn.

Men. Allt verkar helt. Mikrofon trafona går som alltid till Aleks... Men med det sagt,den har fan en djävla MYRIAD av coola detaljer! Å det roliga,eller..ptja,e att den ÄR verkligen klädd i det där mörkbruna och GRÖNA. :mrgreen:
HELVITTE va fult!

Men.. Mjo. Denna får rensas helt. Så e re. Å eftersom chassit e i stålplåt (heja kommunism!) så får det nog fan förstärkas lite med.

JÖSSES va cool den e en Reissman KR-56! DRA mig åt h-vete! :shock: :D
Jo. Som sagt. Den saknade ju sitt ena EL-12N. Har fixat ett NOS. NIB.

Detta ska fan bli kul att göra! EZ-12 flaskan...pension. Här ska fan tas ut effekt..

09 Jul 2015, 23:23
Profile

Image

Okidoki. Det visar sig då att chassit är av lackerad aluminium. Hammarlackat no less! :mrgreen: Porrigt!
Å se krokigt e ´re. Som fan,å då underlättar det ju att det är av aluminium. Blir bra mkt enklare att rikta.

Image

Samma e re ju där. Handtaget e alltså av,men då tänker jag som så att...syl å björntråd lär lösa det om man hanterar det omlott. Vet att jag e lite kinky med detta,men jag gillar faktiskt när det är så här slitet. Grejen e den att det e orört. Dvs,allt e som det kom från fabrik och det gör på ngt sätt att slitaget är ok. Det är äkta,å reparerade gamla grejer som iom det har bibehållen funktion...e fan vackert. Iaf i min bok.

Maskin,"resväskan",är alltså inte uberdjävligt stor på ngt vis. Som en större sminkväska skulle jag sagt. Bara det att den väger lite mer... :lol:

Image

EZ-12 e förvisso en trevlig flaska som likriktarrör,men i ljuset av moset ett par EL-12N kan såsa i sig räcker helt enkelt EZ-12 inte till. Tänkte som så att innan jag spikar vars detta skall ta vägen får jag mäta AC HT sekundär. Saken är den att maskin har justerbar ingångsspänning. Där FINNS 240VAC tapp.. Men i nuläget har jag inte klart för mig var den sekundärspänningen kommer hamna. Blir det högt,vilket är att förvänta,så blir det ett GZ-34. Om inte...dioder.

Image

EL-12N ja. Alltså ett lite äldre rör,fast med den tillgången att de rent relativt sett är billiga. Det i kombination med att de uppenbart vill ha lite annorlunda Ra-a än EL-34 gör att det blir lite av en no-brainer att de skall vara kvar. Datablad på dem e ju inga som helst konstigheter. Nu är det samtidigt så att den andra flaskan jag fixade NIB ser HELT annorlunda ut. Den har formen som ett gammalt 6L6G (i detta fallet e den av TESLAs fabrikat). Nåja. Som sagt,behöver de ersättas som par e det inga förmögenheter.

Image

Coolt... Det till höger e alltså ett gränssnitt,den svarta. Det är alltså en converter från DIN till en lite äldre trepinnars standard för input. De två strutarna intill TROR jag e micktrafos. Jag TROR det.

Image

Jomen. Som sagt,strutar. Vidare verkar det,utan att jag dykt i det,som maskin har ett antal glödlindningar. Ger för handen att man kan ställa glödbalans på lite av varje...

Image

Som jag fattar det e DIN kontakten preamp out. Mkt märklig lösning.

Image

Jaaaauuudu... ICKE en levande susning. Innanför hålet där hänger det en lös kabel. Inte en djävla susning om vad de e. Sen..iom att chassit som sagt är av aluminium,och därmed förhoppningsvis kan riktas enkelt,hoppas jag att typskylten kommer överleva.

Reissman råkkänråll model. Erich Hoennecker edition... :mrgreen:
(Mm..till skillnad från Il Duce å "kills fascsists"...detta blir ju då Hoennecker..."kills commies".. :lol: )

Image

Jamenasså...de e juh fan bara för våkkert! I genuin Östtysk backelit no less!!

Image

Tyskarna å deras tornlytar. Som synes sitter det ditos invändigt med. Invändigt verkar annars det mesta iordning.

Image

Jopp. Invändigt finner vi alltså även en choke. Coolt!

Image

Mm. Sammantaget får jag säga att hardpartsen i maskin framstår som av god kvalla. Riktigt god kvalla rent av. Lite stridsvagnskänsla sådär.

Image

Man justerar alltså för inspänning genom att lossa centerskruven på den där svarta plastplattan och vrida den. Säkringen e då det som flyttas från tapp till tapp.

Image

Krokigt var ordet. Innebär att chassit kommer behöva rensas helt,innan hammare å pfaff kommer fram. Nåja. Blir väl,å som sagt...cool grej detta. :mrgreen:

Sen kan man ju lugnt sagt undra hur pårökt den fan var som valde färgerna utvändigt. Mörkbrunt och grönt? Det går bra nu? :lol: :lol:

10 Jul 2015, 21:19
Profile

Image

Dare to be different. Jomen se...sådär ser ett par Hoennecker mick trafos ut då va... :lol:

Image

ESR mätare e fan da shit. Så e re bara. Innan jag ens övervägde att slå en kontakt i väggen för den här gamlingen...så dels tvättades det rent,och dels då så mättes alla lytar.
Aaaaaaaaas it turns out...så vart den sista i serien,den som eg inte servar ngt speciellt (kolla schemat) ledsen. Å...nåra "tornlytar" om 8uF hade jag då fan inga men iaf ngt som funkade.

Image

Jamen. Krokigt å djävligt e allt chassit som sagt,meeeeeen...den gamle apparajten fungerar iaf! Så mycket är säkert. In mot EZ-12 flaskan ligger där rätt exakt 400VAC. Ut i andra änden under last kom ung 450VDC.
Spekulerar mkt i det med val av "ny" rörlikriktare. Ett GZ-34 är ju det naturliga valet kan jag tycka,men en sådan vill ha 5VAC glöd,å se det saknar en Reissman.
Alternativet hade ju då varit ett par EZ-81. Hade ju gett mos så det räcker de med. Meeen...fan vet om det inte e vaknare att helt resolut åka just GZ åsså...en droppresistor. Mindre delar...mindre trubbel.

Image

De två EL-12N flaskorna ser rent fysiskt milt sagt olika ut. Det till trots visade det sig att de såsar i sig ungerfär likvärdigt med mos när man mäter över den trådlindande resistorn som sitter för balans dem emellan. Å tyst e den...

Sen.
Nä. En original Reissman e fan inget man ringer hem om ur perspektivet sound. Eller,ingen normalt funtad gör iaf. Den låter verkligen fan sådär,som bäst.

Men några riktigt positiva grejer finns ju verkligen i detta. Enkelt kan summeras att skiten fungerar. Dvs att alla delar av den rent tekniskt gör vad de skall. De e bra...
Om ni kikar på schemat så ser ni vidare snart nog att den iaf har glödlindningar så det räcker å blir över,till den grad att alla långt ifrån används. Det jag ställer mig tvivlande till är moset ett GZ vill ha då.. Fan vet.
Originalet,EZ-12 flaskan,tar ju ni inte mkt inte.....å i sin tur ett par EZ-81..jofan...det löser den garanterat det med. Ett GZ däremot...mm..
Prova kan man ju iaf alltid.

11 Jul 2015, 18:53
Profile

http://www.elektroakustik-reissmann.de/technik/verstaerker/KR56/REISSMANN-Kraftverstaerkeranlage-KR56_Schaltbild_V1.pdf

Schema

Märk fö bruket av en choke på RÄTT sätt.

Sven fö.

Image

SÅ skall dem eg se ut. Mao,ja...det saknas lugnt sagt en plåt...

11 Jul 2015, 18:58
Profile

Image

SNACKA om å slå sig trött! Nu e jag väl att anse som hyggligt van vid hammare och pfaff,men det här vart fan rent ut sagt löjligt.
Merparten av TRE TIMMAR spenderades med att rikta chassit. Det hade gått MYCKET fortare att bocka ett nytt,inte tu tal om saken.
Men men. Nu då å andra sidan får det gamla originalchassit alltså ett nytt leasingavtal på livet.

Å jopp. Ni ser rätt. EZ-12 flaskan har fått respass. Till att börja med nu så blir det ett 5R4GYB...då finns där mos så det räcker för lite effekt iaf..å om nu spänningsfallet skulle bli för mkt så får jag väl dynga dit ngt annat då. Så länge vi håller oss till 2A glöd skall det nog lösa sig. Vill tro det iaf för kablaget till detsamma från trafon e iaf inte det klenaste vi hittar.

Image

Yup. Tom socklarna för EL-12N flaskorna har hittat tillbaka till chassit. Dessvärre är det då så att det splitternya Tesla röret börjat bli mjölkigt invändigt,så det blir att beställa ett par. Inte mer med det,och inte heller världens ände då de som sagt inte är uberblodigt dyra.

Image

Jag säger det igen. Ni gör er fanimig inte en uppfattning om hur skevt chassit var. ALLT var krokigt! Så att ha fått den bakre gaveln som ni ser på bilden där...tog en stund.
Japp. IEC kontakt redan installerad.
Tyvärr är det så att allt hamrande fått en del av färgen att flagna,men..det e ju vad det e. Nu har jag iaf en "frisk" utgångsplåt att arbeta med. En där mått osv stämmer.

Imorgon blir det bla att handla dels en pilotlampa och dels en dubbelbrytande nätswitch. Så tar vi det därifrån antar jag.
Det och beställa ett par EL-12N snarast..
På det behöver jag lista ut var jag skall placera en tredje novalsockel. Choken hoppar vi över. Kommer åka zeners mot g2 i denna iaf så...

12 Jul 2015, 21:52
Profile

Image

Gamla maskiner. Ofta e det så i min erfarenhet att de lite äldre pinalerna/hardparts i större grad kan pillas isär och servas. Så e fallet även i denna Reissmans fall...pottarna vart smutsiga som fan invändigt,men fullt tjänsbara.

Hittade fö en dubbelbrytande nätbrytare i gömmorna som påminner mkt om originalet..så den installerades kvickt den med.

Image

Mm. Rengjort å klart för nytt arbete..

Image

En del av kablaget vart helt enkelt pensionsfähigt. Inte mycket mer med det,så.. I den vevan..lite krympslang för att hålla ihop piskorna och vanliga buntbandsankare i sin tur för att hålla det på plats.

Image

Specen för 5R4GYB är lite udda när det kommer till max kapacitans i första smäll. Man anger i vanlig ordning lite resistorvärden osv. I denna Reissmans fall innebär det att där sitter en trådlindad historia om 82 Ohm som första grej ut från likriktaren. Funkar väl såväl som ngt annat antar jag. Båda ändar av den är "sydda" på plats. Dvs att där sitter en liten bit komponentben som ett "lås" för resp sida. Den lilla trådlindande gröna historien i sin tur är ett 1 Ohms motstånd som ligger i serie med likriktarens glöd. Funkar klockrent. Har preciiiiiiiiiiiiiiiis under 5VAC mot flaskan nu.

Image

Cabbens bärhandtag var ju sopor. Detta har nu reparerats med björntråd och lim. Även den hällan som var hel fick sig lite lim,som jag hoppas "impregnerar" materialet såpass att det skapar en tuffare slityta.
I sin tur får sig allt vad beslag heter en vända i den roterande stålborsten. Rost känns faktiskt inte speciellt kul.

Image

Jaaahaaaaw,å här har vi den Östtyska lösningen på att rör skapar en del värme i en såpass fysiskt liten cab. Det där tror jag banne mig är genuin Östtysk asbest!!!
Frågan e vad göra där. Det vaknaste alla kategorier är givetvis att slitsa för en öppning eller ngt liknande med överhandsfräsen i den ände som är solitt stängd fn. Genomströmning is da grej liksom,men sen vetti faen om det inte kunde vara vaket med just ngn form av isolering,å isf misstänker jag att modern sk "svetsmatta" är en bra grej.
Får se var detta landar,för om det blir som jag tänkt kommer maskin iaf inte producera MINDRE värme med allt sagt å gjort.

Image

Mm. Det börjar ta sig. Jag vill ju ha dit en noval till,å tro mig bara nu...det börjar fan bli trångt om härligheten.
Samtidigt..behöver å behöver,men..tvåstegare känns hyggligt utdaterat och tillika gör det med "one trick ponys" detsamma. Så en extra noval får dit.
Det jag kan se som aber i sammanhanget är att det bli väldigt tight mellan flaskorna. Så e re..å även om jag nu tänkt använda skärm till småsignalarna så..mja.. Fan tro´t. Antar att värsta scenario blir en skärm.?

Image

Så är vi då där liksom.. Japp. Bias krets. Funkar klockrent. Samma med likriktaren. Den gör sitt jobb.
Mao..återstår det med att befolka de båda brädorna som är tänkta att användas.

13 Jul 2015, 21:07
Profile

Image

Hepp! Nu sitter där tre novaler iaf,och V1 då gummiupphängd. E käcka som fan de där småttingarna. Invändigt sitter det som små stålinsatser i form av rör,vilket alltså gör att man drar skruven i sig stumt och så "lagrar" gummibussningarna det hela i chassit.
För full effekt skulle man väl eg använda "linz" tråd med...men detta räcker länge rent initialt iaf.

Image

Alltså,om det finns NÅTT jag tycker e tråkigare än att se färg torka i samband med ett bygge så är det att installera kablage för glöd. Denna ggn återanvände jag ett par av de talrikt förekommande "entbrummer" pottarna. Funkar såväl som ngt annat antar jag.

Image

Mao ligger vi totalt sett i startgroparna. De tre socklarna jag vill ha är på plats som sagt,det mesta annat kring det hela är faktiskt löst det med.

Image

Image

Mm. "Compact living". Så e re ju,å inte heller denna Reissman är ngt under av utrymme direkt. Så den där brädan innehåller allt som behövs för att driva runt de 3 novalerna. Det som kvarstår hamnar vad det lider på den andra brädan.
Lytar mm i komponentväg som väger lite mer än det andra säkras vidare även med ngr kluttar lim. Som sagt,hellre safe än sorry..

Image

På det fick den allmänt ganska nergångna cabben sig en vända. Allt vad avser skruv och beslag har fått sig en vända i den roterande stålborsten,och tolexet i sin tur har tvättats rent med tvättaceton. Nödvändgit denna ggn då det rent ut såg för djävligt ut på lite närmare håll.
I sin tur har div beslag riktats mm,så nu funkar det alltså att snäppa dit locket med-å det blir sittande.

Sen kan man ju verkligen undra vad det e för en färgblind OCH totalt smaklös djävel som valt kulörerna...inte ens kopiösa mängder hasch hade ju fått en normal människa att välja den där kombinationen.
Det som gör det till ren humor i sin tur är insidan av locket som är klätt med vinröd nålfilt. Typ. Skär sig inte alls....närå. Inte det minsta.. :mrgreen:

Ååååååååå till sist. Ett par nya,matchade,EL-12N ligger för att skickas häråt i Tyskland. Mao,sannolikt är att jag hinner göra färdigt det mesta av denna innan de dyker upp i nästa vecka. Lika väl är väl det kanske.
Tex..kommer göra samma lösning som på Geloso G.27an. Dvs klippa till en plåt i naturanodizerad aluminium,och då täcka den nedre delen av faceplaten så man slipper alla de där förbannade hålen.

14 Jul 2015, 21:33
Profile

Image

Nu e ´re ju ingen direkt brådska fn,men bit för bit iaf...

Image

15 Jul 2015, 22:21
Profile

Jaha. Ja,jo.

Image

...å ja väntar å väntar... :mrgreen:

18 Jul 2015, 23:45
Profile

Jaha.
Jesper 8år stampandes på parkettgolvet som vore jag kissenödig..för fick precis besked om att det kommit ett par EL-12N...å klockan e fan halv tio.

Jääääääääääääääääävla skit!!! :mrgreen:

Jaja. *muttrar för mig själv*. Jag SKA ge mig till tåls till imorgon! JAJADÅ! :evil:

20 Jul 2015, 21:26
Profile

Jag tror någon är otålig :-)

20 Jul 2015, 22:00
Profile WWW

:wink: :wink:

Mm. Ja e nörd.
Så skjut mig då.
:mrgreen:

20 Jul 2015, 22:48
Profile

Racing wrote:
:wink: :wink:

Mm. Ja e nörd.
Så skjut mig då.

D.I.Y. med pilbåge. :mrgreen:

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

21 Jul 2015, 02:01
Profile WWW

Krumlauf?

21 Jul 2015, 13:27
Profile

Nää. Den klarar bara småvinklar. 180 grader - aldrig.
Men om du springer fortare än pilen så kan du greja det.

Zagray! - test & review

21 Jul 2015, 14:54
Profile WWW

:lol: :lol:

Jahaja. Oops.
Oops,för nu ger jag mig fan på att han den där ytterst ansvarige killen vid tiden,Erich,vrider sig i sin grav va..
Anledningen e enkel. Såvitt jag vet vart han inget större fan av det Jimmy å killarna sysslade med ens kring slutet av -60,å då lär han hata den här...för sedan idag e det så att i denne fan bor det ngn illvillig.
Helt klart,för nu blev ngt sådär rätt igen. En låååååååååååååång väg bort ifrån allt vad man ens kunde tänka vid tiden i DDR misstänker jag.

Image

Ja,asså... Nu hade det ju kommit friska EL-12N så det hade la inte fan tid med att dra kablar seriöst! Ville ju ha igång eländet,fortast möjligt! Nyfiken som en 8-åring som sagt!

Image

Nåja. Ingen anledning till oro. Allt,precis allt,föll på plats. B+ hamrade in på 440VDC+ å...då med ung 32mA per flaska. I sig ngt som krävde ganska lite negativ biasförspänning skall sägas. Kring 20VDC minus.

Image

Satsningen på ett 5R4GYB visade sig mao vara helt rätt. Det ger ett ganska stort spänningsfall,kring 60VDC+ ungefär,och det kan väl kort konstateras vart vad doktorn ordinerade.
Mao ett likriktarrör med ganska stort spänningsfall och i sin tur ganska stor kapacitet vad avser "mat". (Vill minnas 225mA)

Nåja. Hade lite trussel med brum,vilket visade sig ligga i mitt eget misstag. Hade inte sett till att jorda ngr av stiften på sockeln för EF-86 flaskan.
I sin tur har jag ju återanvänt gamla socklar i detta bygget,och det är det kanske inget fel på i sig men..oxid. Så enkelt förklarat,fram med en mejsel för att spänna stift och på det lite oxidlösare å jucka stiften i & ur.

Med det gjort började det hela trilla på plats,och...japp. Snacket om att EL-12N lämpar sig för "våra" typer av övningar stämmer. Maskin låter osannolikt bra,å HÖGT för den delen!
20 watt?
Kyss mig i räven adjö att den stoppar där. Har inte mätt,men mos ger den..så det räcker å blir över. Men... Det e ju nu inte det imperativa,utan det imperativa är hur den låter. Å det gör den. Rent av fantastiskt bra.
Nu har jag bara provat den med EF-86´an aktiv i nosen på preampen,men...jaja. E lite av det där dramigåthelvete...igen. ENORM separation TROTS enorma mängder dist. Den ligger liksom bara på rätt plats i smeten.

Nu återstår då att avvakta tills metallservice öppnar så man kan få fatt i lite anodiserad aluminiumplåt..å hantera de bitarna.
Efter att ha lutat mig på den,tungt,i 20-30min ...vad det nu kan ha varit,inser jag åxå att den avyttrar värme. Såpass att jag begriper det med asbestplattorna i taket på cabben. Men..asbest idag..näfan.
Så där får det bli lite sk svetsmatta men..samtidigt..cabben behöver ventileras bättre som jag ser det så fan vet om inte överhandarn skall fram här. Själva ramen på cabben tror jag e gjord i solitt trä..så. Jaja. Löser sig.

Om inte annat, Erich Hoenecker. Skit på dig,för den här hade du fan inte räknat med! :lol:

21 Jul 2015, 20:27
Profile

Sååå....ngr dagars uppehåll.

Image

Nu e relästyrningen iaf på plats i denna med. Den lilla microbrytaren syns ganska dåligt i bild,men den gör iaf sitt jobb.
Haft en del trussel med att maskin varit i mitt tycke ovanligt störningskänslig. Kommit tillrätta med det i stort men grunnar på om jag inte skall ta mig för att installera ngr rent fysiska skärmar.
Fick bla flytta relät...men med allt sagt å gjort nu är den som sagt rimligt tyst även på full patte tills man ber den om ngt annat.

Image

Som sagt. Det hela är en ganska kompakt liten grej. Skall inte påstås annat. Å som jag tidigare tangerat blir det lite försenat med frisk plåt till bla faceplaten pga semestrar.

Cabben har jag försett med aluminiumtejp i dess botten,som iom det agerar skärm den med. Jag å vännen Daniel satt sedan å lekte med den en stund,å..den låter bra. Alltså,den låter rent av riktigt bra,men jag grunnar på om jag denna ggn skulle ge mig i kast med ngn form av presence kontroll.?
Lurar på om det fan inte kunde vara modellen.?

27 Jul 2015, 20:58
Profile

Jaahaaaa....
Som Lennart skrev på ett annat ställe;-"Jesper mäter ju numer lytar och det medför att många av de gamla blir sittande"-.
Mm.
Men som tex Aleks påpekat vid ett antal tillfällen är det verkligen inte hela sanningen,och gammalt ÄR alltid gammalt. Funktionellt eller inte.

Började höra tydliga tecken på överslag. Sprang omkring som en enbent höna och försökte upptäcka var,rent okulärt.
Icke.
Till slut gav den lilla maskinen upp. Gav upp som i att 330 Ohm/5w keramen mellan lyt 1&2 brann upp.
Ok. Telltale..gott nog. Lödade loss åsså fram med ESR metern igen.. Jomen. Överslag. Den lilla 20uF/500V lyten som sitter mot slutrörens skärmgaller hade tackat för kaffet å gått hem,vilket renderade byte å se..i den vevan fick det allt blir 47uF istället.

Nåja. I samma veva vart ngt jag irriterat mig på lite att maskin komprimerade mer än jag ville vid tyngre utslag på PPIMV´n (varav det med 47uF kanske faller på plats),och nu är det ju så att schemat föreskriver 50 Ohm mellan likriktaren och första lyt. Det sitter då 82 Ohm. Allt givetvis en funktion av det stackars likriktarröret och det med inströmmande mos vid tillslag..
Mm.
Labbade lite med det där,och den gyllene medelvägen verkade hamna kring 20 Ohm. Inte helt rätt..neh de e re inte.. Men så fick det bli.

Vilket givetvis för upp den närmast halvt retoriska frågan hur mkt smisk man kan ge en RLR under givna förutsättningar.?
Har tummat lite på det där tidigare och det VERKAR som att de lite äldre flaskorna har en tendens att utstå misshandeln det innebär än nyare producerade dito.
I sin tur föreskriver ju 5R4GYB max 20uF i första smäll,vilket iofs EZ-12 gör med.

Nåja. Det praktiska resultatet vart mer tilltalande i min mening. Den överdrivna kompressionen (läs-jag överdriver dess inverkan MED) e som bortblåst. Spänningarna invändigt hoppade naturligtvis upp en bit,och bias justerades därefter.

Det jag ligger och labbar med mkt fn är diskant ut ur EF steget som jag tänker att det behöver "komplettera" när man drar i det steget för solobruk. Tycker nog det börjar landa i rätt ände.. Som sagt,maskin låter oförskämt bra. Inte mer med det,men även solsken kan ju reflektera lite olika. :lol:

Fö. B+ under last ligger nu på ~485VDC vs ~445 innan.

30 Jul 2015, 12:00
Profile

https://www.youtube.com/watch?v=6gSsAHvobCQ#t=124

Jupp. Hjomen! :lol: :mrgreen:

31 Jul 2015, 23:29
Profile

Post Re: En sann kommunist! Reissman KR-56/ Ljudklipp
WTF - jag kollade just på sågningen av Idol-Anna (hon med Ring Ring och tandställnings-disten) på Youtube och hade skruvat upp rejält för att höra bra...sen lyssnar jag på detta klipp med samma volym och lyfter nästan ur stolen. Bra jobbat, tammefan. Rock på riktigt. :shock:

01 Aug 2015, 01:39
Profile

Tack&bock Rickard! :D

Nu e den som sagt inte helt färdig än,men det kommer sig iaf. :mrgreen:

01 Aug 2015, 11:56
Profile

Bara Erich Honeckers gamla paltå med utbytt foder. Någon kommunist-DNA finns inte kvar där. Låter snarlikt en "urspårad lokomotiv". Sälj den till Ted Nugent. (Födda efter 1980 behöver inte leta efter dolda budskap i detta).

Zagray! - test & review

01 Aug 2015, 12:16
Profile WWW

01 Aug 2015, 12:42
Profile

Image

Mm. Så slutligen då. Dit med grejerna som gör det till en komplett maskin. Den låter ju riktigt bra redan som den står,men...vart la "lite" farlig kanske...
Nu skall det med nätet förstärkas lite har jag tänkt. I sin tur behöver jag rent estetiskt få till ngt på den nedre av de två installerade plåtarna. Ser allt allt allt för "bart" ut som de e.

08 Sep 2015, 00:28
Profile
Reply to topic   [ 27 posts ]