View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 23:04

Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Basstärkarbygge igen (line out funderingar) 
Author Message

Post Basstärkarbygge igen (line out funderingar)
Detta bygge började ta form för snart två år sen och lite grejer för byggandet köptes. Sen då jag tänkte dra igång och bygga totalraserade mitt liv med en separation som varit allt annat än lätt och nu ett drygt år senare är väl livet fortfarande ett stort djävla kaos och jag är ensam med två pojkar 4 och 6 år på heltid. Men jag tänkt försöka ta tag i byggandet igen och då jag även spelar lite bas igen känns detta bygge ut som ett bra projekt att sätta igång med på kvällarna då grabbarna sover.

Det mesta kring bygget är väl avhandlat i andra trådar och så här ser det ut nu, en stärkare med två parallella kanaler där den ena kanalen hämtad från Weber AB200 ska få stå för botten och sen en 4-stegare med James tonkontroll ska kunna addera dist på det rena basljudet från AB200 kanalen, loop och slutsteg är i stort sett taget från Ampeg V4B.

Egentligen det jag nu funderar på är vilken nättrafo jag skall ta, har en Partridge TH2024 från en Dan Armstrong 100W som skall klara av glödströmmen och bör ge nånstans runt 560V på anoden, 2:a alternativet är en nättrafo från en Randall RT100 som väl bör landa runt 500V. Utgångstrafon hade jag tänkt ta från en Peavey Duce. Då detta blir en basstärkare så känns det spontant ut som att man använder upp Partridgetrafon med sina höga spänningar och sen kör med zenerdioder till skärmgaller och har fyra EL34 slutrör. Vad säger ni om det resonemanget?

Hoppas verkligen att jag kommer igång med byggandet snart så slipper skämmas med en liten Ampeg Class D topp på scen :wink:

I övrigt ser det hela ut så här kommenterar gärna om det är något som verkar galet eller annat som kan vara bra att ta med.

[img=http://s5.postimg.org/m4imlcusn/Para_Drive_layout_Page_1.jpg]
pic host

[img=http://s5.postimg.org/y7ny8x5uv/Paradrive_bass_amp_V4_B.png]
image hosting over 2mb

Last edited by busse on 05 Sep 2015, 14:31, edited 1 time in total.

04 Sep 2015, 09:41
Profile

Post Re: Basstärkarbygge igen
Var sak har sin tid...fick släppa allt och ta ensam vårdnad om min 3-åring (som nu är 24). Tackade nej till jobb som heltidsmusiker (som jag varit innan) och prioriterade rätt. Det verkar du också göra, så kämpa på !

LF Audioservice

04 Sep 2015, 19:02
Profile WWW

Visst är det så, jag vet väl att jag gör rätt dock så känns det ibland jävligt surt att få ta hand om allt bara för att exet ska göra det hon vill vilket enligt mig och alla andra är helt vansinnigt.

Några funderingar kring stärkarbygget?

05 Sep 2015, 05:53
Profile

busse wrote:
Visst är det så, jag vet väl att jag gör rätt dock så känns det ibland jävligt surt att få ta hand om allt bara för att exet ska göra det hon vill vilket enligt mig och alla andra är helt vansinnigt.

Några funderingar kring stärkarbygget?

En Line Out borde du kunna lägga i anslutning till loopen, en sån skulle kunna vara användbar, speciellt när den ligger före Mastern.

LF Audioservice

05 Sep 2015, 08:51
Profile WWW

Hur skall man koppla in en line out? Kan man splitta med ett till motstånd på 470K vid R112 före mastern och koppla in en till pot för att justera line nivån? Fast egentligen vore det väl bättre att ta line out vid send på loopen där sitter ju line out på V4B men då hamnar ju loopen efter och det är ju kanske inte så bra och då kan man ju använda sendjacket på loopen till line out.

Det jag funderar på är om man skulle bygga en egen line out med en fet trissa istället för rör motsvarande en katodföljare och placera den efter loopen, man ska ju hur som helst plugga in signalen i kisel så det spelar ju ingen roll att det inte är rör här :wink: . Hur är det om man vill ha en balanserad XLR är det tjorvigt att bygga nåt sånt? Största problemet jag har i denna stärkare är att få plats med allt på baksidan då jag även tänkt montera mätuttag och justerpotar för bias, fasvändare och glöden. Fast om jag skippar ett högtalarjack och bara har ett telejack så kan jag nog klämma in en line out som telejack och en nivåkontroll för line out med. Känns vettigare med bara ett högtalarjack och en line out mot två högtalarjack, de flesta lådor har ju dubbla jack och om inte annat är det ju enkelt att bygga en splitbox eller montera in ett till jack i en låda.

05 Sep 2015, 12:27
Profile

Ny tanke då det gäller line out, om man vill "ha med" hela förstärkaren borde man inte kunna ta signalen från högtalarutgången och sen strypa den med någon form av attenuator och sen en volymkontroll på det hela. En sån krets borde väl få så stor reststans att den inte påverkar impedansen på utgångstrafon i övrigt. Tänker mig då man kopplar in ett 270R motstånd för att rädda OT:n vid glapp i impedansväljare och högtalarkabel.

Nackdelen med det är väl att den hamnar efter mastervolymen så line out nivån påverkas av mastern.

05 Sep 2015, 13:05
Profile

Fan känns som att jag är lite på gång nu :D Ska försöka ställa i ordning mitt elektroniklekrum i källaren som idigare var ett hobby rum för exet och utsatt för vattenskada dagarna innan hon stack. En fördel att inte ha någon kvinna i huset är att nu har jag två lekrum i källaren, ett att skruva stärkare och sånt i och ett till musikgrejerna och att spela i :D

Vad tror ni om att ex ta senddelen från denna loop http://www.tdpri.com/forum/attachments/ ... x_loop-jpg och sen byta ut 84K och 2.7K motstånden som går mellan jord och source till en 100K pot för att få en nivåkontroll på lineutgången?

05 Sep 2015, 13:39
Profile

Fler funderingar om detta med line out, samtliga av de nättrafos som jag tänkt använda har ju lindningar för lågspänning till att driva transistor jox. Är det vansinne att då ta och bygga en line out med en fettrissa som matas från B+ högspänningen om man kan köra med en transistor med lägre drivspänning?

Har i alla fall bestämt mig för att fixa nån form av line out och lyckats klämma in det på bakpanelen, nu blir det tryckning av nya bakpanelen så line out också kommer med.

05 Sep 2015, 14:30
Profile

Post Re: Basstärkarbygge igen (line out funderingar)
Nä,det låter väl vettigt.
Iom att det handlar om lineout tror jag dock inte det finns ngt behov av en "feting". I princip funkar vilken trissa som helst.
Amplituden ut samt utgångsimpedans är väl det som blir intressant som jag ser det. Inkommande signal för trissan ifråga är ju bara att justera...

05 Sep 2015, 15:08
Profile

busse wrote:
Fler funderingar om detta med line out, samtliga av de nättrafos som jag tänkt använda har ju lindningar för lågspänning till att driva transistor jox. Är det vansinne att då ta och bygga en line out med en fettrissa som matas från B+ högspänningen om man kan köra med en transistor med lägre drivspänning?

Har i alla fall bestämt mig för att fixa nån form av line out och lyckats klämma in det på bakpanelen, nu blir det tryckning av nya bakpanelen så line out också kommer med.

Om du tänker mata den med B+ så är en ecc82 som katodföjare ett bättre alternativ.

Annars skulle jag ( fast det gör jag inte !) likrikta glöden och köra med en enkel emitterföljare från vad jag får ut av den
likriktade glöden.

05 Sep 2015, 16:05
Profile WWW

peterh wrote:
busse wrote:

Om du tänker mata den med B+ så är en ecc82 som katodföjare ett bättre alternativ.

Annars skulle jag ( fast det gör jag inte !) likrikta glöden och köra med en enkel emitterföljare från vad jag får ut av den
likriktade glöden.

Jag tänkte skippa en rördriven katodföljare med för att spara fysisk plats och signalen ska ju hur som helst in i kiselvärlden så det spelar väl ingen roll om det redan är kisel i stärkaren :wink:

Jag behöver ju inte likrikta glöden utan de trafos jag har att tillgå har redan lindningar om jag minns rätt så är det en 50V lindning med centertapp på (25V-0-25V) på Randall trafon och Partridgen bör ha nån liknade lindning så där är ju smartast att ta spänningen.

Några konkreta tips på en en transistordriven line out kan se ut om den drivs med säg 24-50V?

Edit:
Vad sägs om att sno senddelen från denna? http://s68.photobucket.com/user/Morocot ... P.jpg.html

J201:an är väl utgången, men kan man hitta på nåt med MPF102 eller nåt annan fettrissa?

05 Sep 2015, 16:22
Profile

busse wrote:
peterh wrote:

likriktade glöden.

Jag tänkte skippa en rördriven katodföljare med för att spara fysisk plats och signalen ska ju hur som helst in i kiselvärlden så det spelar väl ingen roll om det redan är kisel i stärkaren :wink:

<snip>

Det är en principsak :-) Kisel räknar man med, ljud åker första klass dvs rör!

05 Sep 2015, 17:24
Profile WWW

Oj, vad det skrivs här. På min Weber 6S100 och på Hiwatten har jag balanserad LineOut, kopplat på utgångstrafon. Fungerar , men vill man ratta scenvolym under giget så ändrar man ju också nivån till PA:t.

Så här kan det se ut:
Image

På AB200:an så finns det en loop som jag inte använder, men jag har kopplat SEND-jacket så att det inte bryter signalen förbi loopen. På så sätt kan jag skicka en SEND signal till en DI box. Och Mastern ligger ju efter så scenvolymen påverkar inte PA-signalen.

LF Audioservice

05 Sep 2015, 19:34
Profile WWW

Jag känner mig lite på gång nu, i och för sig kommer älgjakten nu som börjar på måndag så närmaste tiden blir det nog inte att bygga plus att jag måste beställa potar, kondingar och motstånd till bygget.

Jag vill nog helst ha en line out före mastern just för att kunna ratta scen volymen utan att påverka signalen till PA:t.

Eventuellt kan jag kanske få plats med ett ECC82 rör till i bygget och då kan jag ju lika gärna bygga en rördriven line out men om det blir trångt får det bli kisel. Vad tror ni om att sno senddelen från Kleinulatorn med J201:or som jag länkat till tidigare?

06 Sep 2015, 00:26
Profile

Ny bakpanel med line out är nu beställd för tryckning så nu är det klart att det blir line out i alla fall :D

Fler funderingar efter att legat vaken i natt, efter att ha kollat lite mer på chassit i går kväll kan jag nog med lite tur klappa in ett ECC82 till.

Om man kör en katodföljare som line out med ett ECC82/12AU7 skall man använda bägge halvorna parallellt och tjänar man något på det eller skall man bara ta en halva och låta andra halvan vara oanvänd?

Hur bör en line out se ut med ett ECC82? Är det bara att sno V4B line outen vilken är likadan som sendsteget i loopen på mitt schema och klappa in den efter ett 470K "split motstånd" anslutet till punkten C29, R112 före mastervolymen? 12DW7 är väl en halva 12AU7 och en halva 12AX7 och i Ampeg V4B har man väl 12AU7 halvan som katodföjare till line out och sen 12AX7 halvan till ett gainsteg efter line out precis som jag ritat loopen i mitt bygge bara att Ampeg V4B inte har något egentlig loop med returjack och potar för att justera nivåerna på signalen.

Vad tror ni om detta?

06 Sep 2015, 09:21
Profile

busse wrote:
Ny bakpanel med line out är nu beställd för tryckning så nu är det klart att det blir line out i alla fall :D

Fler funderingar efter att legat vaken i natt, efter att ha kollat lite mer på chassit i går kväll kan jag nog med lite tur klappa in ett ECC82 till.

Om man kör en katodföljare som line out med ett ECC82/12AU7 skall man använda bägge halvorna parallellt och tjänar man något på det eller skall man bara ta en halva och låta andra halvan vara oanvänd?

Hur bör en line out se ut med ett ECC82? Är det bara att sno V4B line outen vilken är likadan som sendsteget i loopen på mitt schema och klappa in den efter ett 470K "split motstånd" anslutet till punkten C29, R112 före mastervolymen? 12DW7 är väl en halva 12AU7 och en halva 12AX7 och i Ampeg V4B har man väl 12AU7 halvan som katodföjare till line out och sen 12AX7 halvan till ett gainsteg efter line out precis som jag ritat loopen i mitt bygge bara att Ampeg V4B inte har något egentlig loop med returjack och potar för att justera nivåerna på signalen.

Vad tror ni om detta?

Jag byggde : http://n.manet.nu/fm1/CathodeFollower3.jpg
( direkt plankat av http://www.valvewizard.co.uk/accf.html )
Du behöver bara ena halvan, så du har en halva över till annat ...

06 Sep 2015, 10:29
Profile WWW

Borde du inte kunna skicka signalen på loopreturen direkt till line out ? Om SW5 är DPDT istället så tar du signalen från loopretur/bypassretur..Den signalen torde vara line-level.

LF Audioservice

06 Sep 2015, 11:33
Profile WWW

peterh wrote:
Jag byggde : http://n.manet.nu/fm1/CathodeFollower3.jpg( direkt plankat av http://www.valvewizard.co.uk/accf.html )Du behöver bara ena halvan, så du har en halva över till annat ...

Ska kolla in den, bör ju kunna kompletteras med en volymkontroll efter katodföljaren för att ställa nivån på line signalen.

[quote="bb5000"]Borde du inte kunna skicka signalen på loopreturen direkt till line out ? Om SW5 är DPDT istället så tar du signalen från loopretur/bypassretur..Den signalen torde vara line-level.

Det bör väl funka det enda är väl att man inte får en separat volymkontroll till line out. En fundering då är ju hur de eventuella effekterna i loopen påverkar line out fast det kanske kompenseras av volymkontrollen på send delen.

06 Sep 2015, 16:26
Profile

busse wrote:
peterh wrote:
Jag byggde : http://n.manet.nu/fm1/CathodeFollower3.jpg( direkt plankat av http://www.valvewizard.co.uk/accf.html )Du behöver bara ena halvan, så du har en halva över till annat ...

Ska kolla in den, bör ju kunna kompletteras med en volymkontroll efter katodföljaren för att ställa nivån på line signalen.

bb5000 wrote:
Borde du inte kunna skicka signalen på loopreturen direkt till line out ? Om SW5 är DPDT istället så tar du signalen från loopretur/bypassretur..Den signalen torde vara line-level.

Det bör väl funka det enda är väl att man inte får en separat volymkontroll till line out. En fundering då är ju hur de eventuella effekterna i loopen påverkar line out fast det kanske kompenseras av volymkontrollen på send delen.

Tja, det är väl inget som hindrar en LineOutLevel på line-out, men den kommer ju då efter Send & Return volymkontrollerna när loopen är inkopplad. Switchar man förbi loopen så går signalen direkt till LineoutLevel..

LF Audioservice

06 Sep 2015, 16:34
Profile WWW

Hur skall man koppla den volymkontrollen? Ska man ta två motstånd på ex 470K efter SW5 för att splitta signalen så en går till "recoverysteget" och en signal till line out volymkontrollen? Eller blir det på något annat sätt för att inte line volymen skall påverka signalen som går vidare till slutsteget?

06 Sep 2015, 16:43
Profile

busse wrote:
Hur skall man koppla den volymkontrollen? Ska man ta två motstånd på ex 470K efter SW5 för att splitta signalen så en går till "recoverysteget" och en signal till line out volymkontrollen? Eller blir det på något annat sätt för att inte line volymen skall påverka signalen som går vidare till slutsteget?

Jag skulle sätta volymkontrollen före katodföljaren för att inte sabba den låga utgångsresistanden. Den volymkontrollen kan vara
högohmig ( 470k - 1M ) då katodföljaren lastar väldigt lite.

06 Sep 2015, 17:26
Profile WWW

peterh wrote:
busse wrote:

Jag skulle sätta volymkontrollen före katodföljaren för att inte sabba den låga utgångsresistanden. Den volymkontrollen kan vara
högohmig ( 470k - 1M ) då katodföljaren lastar väldigt lite.

Signalen styps ju till line-nivå före katodföljaren...men splittar vi signalen här "-> katodföljare -> loop" och " Line-level vol -> Line-out" så får vi ju inte med effekterna i loopen till PA:t ?

LF Audioservice

06 Sep 2015, 18:34
Profile WWW

Jag vet inte om jag riktigt hänger med nu men line out måste ju ligga efter Sw5 om man ska få med loopen. SW5 ligger ju efter katodföljaren men innan recoverysteget, katodföljaren och recoverysteget är ju aktivt även om loopen är bypassad. Om man ska ha en line out volym och en loopsend volym så måste man väl ha dessa efter katodföljaren där send volymen är ritat i mitt schema.

Rent spontant känns ju bästa placeringen av line out katodföljaren mellan recoverysteget och mastervolymen dock vore det ju smidigt och plats sparande om man kunde utnyttja loopens katodföljare till både loop send och line out med var sin volmkontroll för respektive funktion.

06 Sep 2015, 22:44
Profile

busse wrote:
Jag vet inte om jag riktigt hänger med nu men line out måste ju ligga efter Sw5 om man ska få med loopen. SW5 ligger ju efter katodföljaren men innan recoverysteget, katodföljaren och recoverysteget är ju aktivt även om loopen är bypassad. Om man ska ha en line out volym och en loopsend volym så måste man väl ha dessa efter katodföljaren där send volymen är ritat i mitt schema.

Rent spontant känns ju bästa placeringen av line out katodföljaren mellan recoverysteget och mastervolymen dock vore det ju smidigt och plats sparande om man kunde utnyttja loopens katodföljare till både loop send och line out med var sin volmkontroll för respektive funktion.

Ja, det var min tanke också...men du vill väl ha med effekterna i line-signalen...så då får du lägga line-out efter effekt Return..men före recoverysteget.

LF Audioservice

07 Sep 2015, 07:18
Profile WWW

bb5000 wrote:
busse wrote:

Ja, det var min tanke också...men du vill väl ha med effekterna i line-signalen...så då får du lägga line-out efter effekt Return..men före recoverysteget.

Vi tänker exakt samma :wink: men menar Peter att det skulle bli nåt knas med impedansen om man splittar signalen med motstånd och sen också en pot för line nivån efter katodföljaren?

07 Sep 2015, 09:44
Profile

(Peter här )
min synpunkt på var poten placeras i katodföljaren var att om man sätter den efter så blir
utimpedansen högre då pot-en sannolikt blir högre i impedans än röret . Men det är inte
katastrofalt, men en pot på 10k så blir det ändå hyfsat bra drivförmåga.

Ett ecc82 som katodföljare har < 1kohm som utimpedans .

En fördel men poten på utgången är ju att ingången på katodföljaren ( om man gör en bootstrappad som
på skissen jag sände) är mycket högimpediv > 1Mohm, dvs den lastar föregårnde steg minimalt.

Så det finns fördelar med bägge topologierna, det är snarare systemlösningen som skall optimeras.

( tack för ordet)

07 Sep 2015, 15:48
Profile WWW

Men vad händer om man skall splitta signalen så en signal går till recoverysteget och den andra till line out och en volympot för den efter där effekterna kopplas in på SW5? Följande ordning, katodföljare - send nivå till loop - effekter - splittning av signalen, en signal till recoverysteget och den andra till line out och volymkontroll för line out. Tänker främst på vad motstånden i serie vid signal splitten gör med impedansen?

07 Sep 2015, 18:16
Profile

Har lite snabbt ritat om schemat i paint då jag inte är hemma men så här tänker jag mig det hela, är det rätt tänkt om man skall utnyttja katodföljaren i loopen?

[img=http://s5.postimg.org/ytl8hauav/Paradrive_bass_amp_V4_B.png]

07 Sep 2015, 18:28
Profile

Ett till schema här med katodföljaren efter recoverysteget men före mastervolymen.

[img=http://s5.postimg.org/9empkjg87/Paradrive_bass_amp_V4_B_line_out_katodf_ljare.png]

Enklaste lösningen vore ju att göra som i schemat i posten ovan och utnyttja loppens katodföljare, då blir det ju bara in med två extra motstånd ett jack och en pot (vilket ju hur som helst skall in). Blir ju fler komponeter att få in i den redan trånga layouten med en separat katodföljare för line out men om det är den optimala lösningen är det säkert värt att försöka trycka in dom vilket jag tror går med inte allt för stort arbete.

07 Sep 2015, 19:02
Profile

Ännu fler funderingar om line out, kan man inte bara ta och klappa in en trafo som i 6S100 och Hiwatt som i det schema bb5000 postat och bara koppla in den efter recoverysteget men före mastervolymen? Förmodar att man då får justera motstånden och kanske kondningen på primärsidan av trafon? Vad säger ni om detta finns det någon hake med att göra koppla så?

07 Sep 2015, 19:26
Profile
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next