|
Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
| Author |
Message |
|
makatech
|
 Re: Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??
Mike Leaf wrote: Kul med entusiaster, detta kommer aldrig kunna bära sig ekonomiskt tyvärr, det säger sig självt.
Undrar om du kan utveckla detta tvärsäkra påstående, menar inte att du har fel eller rätt, bara nyfiken på hur du tänker, en liten motivering?
|
| 14 Jan 2016, 12:37 |
|
 |
|
martink78
|
Magnus Olsson wrote: Det finns absolut kopior som är på nivå, eller överträffar originalet. Men oftare är det kopieköpares behov av att framhålla för allt och alla hur mycket bättre grejer de har fått för mycket mindre pengar.
"Där går du i din dyra Gore Tex jacka när jag köpte min Ullared Gore Pex jacka som är minst lika bra, troligen bättre, för bara 800:-. Man blir bara lurad om köper märken".
Vilket egentligen betyder. "Jag svettas och fryser om vartannat för att jag var snål och trodde jag kunde komma billigt undan, det gör inte du. Egentligen är min högsta dröm en riktig Gore Tex jack".
Applicera på vilken sorts pryl du vill.
/Magnus Fast det är ju inte precis ovanligt med det omvända heller, det är ju mänskligt att försvara sina inköp, inför sig själv och andra, nånstans finns det väl alltid ett tvivel/undran om inte märkesprylen är bättre när man köpt kopian och omvänt om man bara betalt för märket när man köpt märkesprylar... Och det blir ju inte bättre av att ljud är så subjektivt, påverkas väldigt av våra fördomar och att det knappast kryllar av (seriösa) blindtester. Det förvånar mig en del att det inte görs fler sådana bland professionella recensenter men det finns väl ingen marknad antar jag, eller så är det för många parametrar även för de med lite mer resurser.
|
| 14 Jan 2016, 13:04 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Magnus Olsson wrote: Det finns absolut kopior som är på nivå, eller överträffar originalet. Men oftare är det kopieköpares behov av att framhålla för allt och alla hur mycket bättre grejer de har fått för mycket mindre pengar.
"Där går du i din dyra Gore Tex jacka när jag köpte min Ullared Gore Pex jacka som är minst lika bra, troligen bättre, för bara 800:-. Man blir bara lurad om köper märken".
Vilket egentligen betyder. "Jag svettas och fryser om vartannat för att jag var snål och trodde jag kunde komma billigt undan, det gör inte du. Egentligen är min högsta dröm en riktig Gore Tex jack".
/Magnus Det där går ju inte att applicera på prylar med olika sorts komponenter och i synnerhet inte gitarrer där exemplar i samma modell och serie kan vara både lyckade och misslyckade pga trä är ett levande material. Dessutom vet vi alla att firmamärket inte talar om vilken kvalitet ett instrument har...
|
| 14 Jan 2016, 13:22 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10934 Location: I skogen utanför Göteborg
|
martink78 wrote: Magnus Olsson wrote: Det finns absolut kopior som är på nivå, eller överträffar originalet. Men oftare är det kopieköpares behov av att framhålla för allt och alla hur mycket bättre grejer de har fått för mycket mindre pengar.
/Magnus Fast det är ju inte precis ovanligt med det omvända heller, det är ju mänskligt att försvara sina inköp, inför sig själv och andra, nånstans finns det väl alltid ett tvivel/undran om inte märkesprylen är bättre när man köpt kopian och omvänt om man bara betalt för märket när man köpt märkesprylar... Och det blir ju inte bättre av att ljud är så subjektivt, påverkas väldigt av våra fördomar och att det knappast kryllar av (seriösa) blindtester. Det förvånar mig en del att det inte görs fler sådana bland professionella recensenter men det finns väl ingen marknad antar jag, eller så är det för många parametrar även för de med lite mer resurser. Jag tycker nog att det är ganska ovanligt åt andra hållet, att kopian är bättre alltså. Men som jag skrev, det händer och ibland till och med bättre. Men det är väldigt sällan de är så märkbart mycket billigare då. Det finns ju ingen som inte vet att man betalar för märket i sig själv. Ett okänt märke skulle kunna göra en gitarr av samma kvalitet som en 20K "känt märke" för kanske 15K. Men ingen kan göra det för 5K. Det kan hända att en 5K gitarr är bättre än en 20K, men oddsen är inte på ens sida. När det gäller just instrument så är det så mycket mer än bara kvalitén på gitarren som spelar in i helhetsintrycket. Det är inte så svart och vitt som med mitt Gore Tex exempel där det ena är bra och det andra verkligt skit. Jag menar saker som hur instrumentet rent känslomässigt får en att känna, både att äga och spela på, hur det inspirerar en osv. Saker som kanske i en rationell hjärna är ganska fåniga, men som påverkar hur mycket man plockar upp det och hur länge, och som gör stor skillnad för ens inspiration (det viktigaste delen av allt). Vill man ha en Gibson Les Paul men köper en "whatever" (och även om den som instrument skulle vara lika bra) för att spara lite pengar så kommer det inte att kännas lika bra. Inspiration och lust att spela är det viktigaste som finns och det får gärna kosta rätt mycket. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 14 Jan 2016, 14:29 |
|
 |
|
makatech
|
Ett problem är ju att denna tråd spårat ut från början... med ämnet "Green Guitars (Guitarnet.se) - Bättre än Gibson??"
Den typen av diskussion fungerar aldrig och inte ens Green själva hävdar ju detta även om de nu gör egna jämförelser med just Gibson på deras site.
Nu har dock diskussionen lett in på mera generella frågeställningar.
|
| 14 Jan 2016, 17:07 |
|
 |
|
martink78
|
Magnus Olsson wrote: martink78 wrote: Fast det är ju inte precis ovanligt med det omvända heller, det är ju mänskligt att försvara sina inköp, inför sig själv och andra, nånstans finns det väl alltid ett tvivel/undran om inte märkesprylen är bättre när man köpt kopian och omvänt om man bara betalt för märket när man köpt märkesprylar... Och det blir ju inte bättre av att ljud är så subjektivt, påverkas väldigt av våra fördomar och att det knappast kryllar av (seriösa) blindtester. Det förvånar mig en del att det inte görs fler sådana bland professionella recensenter men det finns väl ingen marknad antar jag, eller så är det för många parametrar även för de med lite mer resurser.
Jag tycker nog att det är ganska ovanligt åt andra hållet, att kopian är bättre alltså. Men som jag skrev, det händer och ibland till och med bättre. Men det är väldigt sällan de är så märkbart mycket billigare då. Det finns ju ingen som inte vet att man betalar för märket i sig själv. Ett okänt märke skulle kunna göra en gitarr av samma kvalitet som en 20K "känt märke" för kanske 15K. Men ingen kan göra det för 5K. Det kan hända att en 5K gitarr är bättre än en 20K, men oddsen är inte på ens sida. När det gäller just instrument så är det så mycket mer än bara kvalitén på gitarren som spelar in i helhetsintrycket. Det är inte så svart och vitt som med mitt Gore Tex exempel där det ena är bra och det andra verkligt skit. Jag menar saker som hur instrumentet rent känslomässigt får en att känna, både att äga och spela på, hur det inspirerar en osv. Saker som kanske i en rationell hjärna är ganska fåniga, men som påverkar hur mycket man plockar upp det och hur länge, och som gör stor skillnad för ens inspiration (det viktigaste delen av allt). Vill man ha en Gibson Les Paul men köper en "whatever" (och även om den som instrument skulle vara lika bra) för att spara lite pengar så kommer det inte att kännas lika bra. Inspiration och lust att spela är det viktigaste som finns och det får gärna kosta rätt mycket. /Magnus Jag pratade iofs om själva argumentationen, att även märkesköpare har ett behov av att framhålla hur mycket bättre märket just de köpte är jämfört med andra, inte bara kopior utan också andra märkes-märken. Fender vs Gibson vs PRS vs Ibanez etc är ju inte precis ovanliga diskussioner, vad man än köper så finns ett behov av att försvara köpet. Men jag tror inte heller en 5k gitarr är lika bra som en 20k's märkesvariant (annat än undantagsvis), men jag inbillar mig att de flesta inte förväntar sig det heller (idioter finns ju alltid förstås), intressantare för mig är hur t.ex en 5k gitarr skiljer sig mellan Gibson, Epiphone, Vintage etc. Och jag köper att känslan är viktig när det gäller gitarrer, inte bara märket utan utseende, etc. och ger det inspiration så får det naturligtvis kosta. För mig personligen är det tvärtom, eftersom jag är nybörjare så skulle det kännas löjligt att köpa en dyr Gibson (eller PRS o dyl för den delen), även om jag har råd utan några större problem så skulle det kännas som att stå i skidbacken med svindyr utrusning och sedan åka i gröna backen... Sedan vill jag inte ha en gitarr som jag inte vågar ha framme. Men alla är ju olika, blir man inspirerad av nånting är det ju bara köra på det, bortsett från rena piratkopior så är det ju en ganska ofarlig last att vilja ha märkesgitarrer.
|
| 14 Jan 2016, 17:35 |
|
 |
|
makatech
|
martink78 wrote: Jag pratade iofs om själva argumentationen, att även märkesköpare har ett behov av att framhålla hur mycket bättre märket just de köpte är jämfört med andra, inte bara kopior utan också andra märkes-märken. Fender vs Gibson vs PRS vs Ibanez etc är ju inte precis ovanliga diskussioner, vad man än köper så finns ett behov av att försvara köpet. Men jag tror inte heller en 5k gitarr är lika bra som en 20k's märkesvariant (annat än undantagsvis), men jag inbillar mig att de flesta inte förväntar sig det heller (idioter finns ju alltid förstås), intressantare för mig är hur t.ex en 5k gitarr skiljer sig mellan Gibson, Epiphone, Vintage etc. Och jag köper att känslan är viktig när det gäller gitarrer, inte bara märket utan utseende, etc. och ger det inspiration så får det naturligtvis kosta. För mig personligen är det tvärtom, eftersom jag är nybörjare så skulle det kännas löjligt att köpa en dyr Gibson (eller PRS o dyl för den delen), även om jag har råd utan några större problem så skulle det kännas som att stå i skidbacken med svindyr utrusning och sedan åka i gröna backen... Sedan vill jag inte ha en gitarr som jag inte vågar ha framme. Men alla är ju olika, blir man inspirerad av nånting är det ju bara köra på det, bortsett från rena piratkopior så är det ju en ganska ofarlig last att vilja ha märkesgitarrer. Jag håller generellt med, däremot har jag nu (äntligen) förstått att det verkligen kan vara värt pengarna att lämna in sina gitarrer på en seriös setup / justering hos en bra gitarrtekniker med det gäller ju oavsett om man har en premium eller en billigare gitarr, kan bli en helt enorm skillnad i upplevd spelbarhet/känsla. Frågan är om man ska ha större fokus på setupen än att jaga sin drömgitarr och tro att det löser alla problem, man riskerar bli besviken. Pristrycket är ju så extremt nu för tiden att man faktiskt kan komma över begagnade premium gitarrer till "hyfsade priser", möjligtvis undantaget tex Gibson Les Pauls som ofta är frustrerande dyra även begagnade, SGs dock mera överkomliga. Fina ex av Fender American Stratocaster/Telecaster Standard är som jag tidigare skrivit hyfsat enkla att komma över till dryga halva nypriset inklusive hardcase om man har lite tålamod, då är man nere på 6500-7500kr intervallet, mycket pengar det också men något mera överkomligt. En fördel med begagnad premium är att man då ofta kan ha sin gitarr utan att förlora en krona på den när/om man säljer den vidare eller väldigt lite. Svårare att lyckas med det när man köper en Kina gitarr, åtminstone om man också uppgraderar delar på den. Sist men inte minst, gitarrer är både snygga och coola instrument, förstår verkligen folk som gillar att samla på dem även om jag försöker undvika det själv. 
|
| 14 Jan 2016, 17:41 |
|
 |
|
Patrick Zimbalist
|
makatech wrote: Mike Leaf wrote: Kul med entusiaster, detta kommer aldrig kunna bära sig ekonomiskt tyvärr, det säger sig självt.
Undrar om du kan utveckla detta tvärsäkra påstående, menar inte att du har fel eller rätt, bara nyfiken på hur du tänker, en liten motivering? son till saida! jag tror visserligen att han har rätt...låg nettovinst per såld enhet och inte tillräckligt många gitarrköpare i sverige (eller norden). custom-gitarrerna (och/eller det dyrare sortimentet) säljer nog inte jättebra...de är ju alldeles för dyra  (fgn sägs dock vara oerhört prisvärda)
|
| 14 Jan 2016, 19:09 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
martink78 wrote: Jag pratade iofs om själva argumentationen, att även märkesköpare har ett behov av att framhålla hur mycket bättre märket just de köpte är jämfört med andra, inte bara kopior utan också andra märkes-märken. Fender vs Gibson vs PRS vs Ibanez etc är ju inte precis ovanliga diskussioner, vad man än köper så finns ett behov av att försvara köpet. Men jag tror inte heller en 5k gitarr är lika bra som en 20k's märkesvariant (annat än undantagsvis), men jag inbillar mig att de flesta inte förväntar sig det heller (idioter finns ju alltid förstås), intressantare för mig är hur t.ex en 5k gitarr skiljer sig mellan Gibson, Epiphone, Vintage etc. Och jag köper att känslan är viktig när det gäller gitarrer, inte bara märket utan utseende, etc. och ger det inspiration så får det naturligtvis kosta. För mig personligen är det tvärtom, eftersom jag är nybörjare så skulle det kännas löjligt att köpa en dyr Gibson (eller PRS o dyl för den delen), även om jag har råd utan några större problem så skulle det kännas som att stå i skidbacken med svindyr utrusning och sedan åka i gröna backen... Sedan vill jag inte ha en gitarr som jag inte vågar ha framme. Men alla är ju olika, blir man inspirerad av nånting är det ju bara köra på det, bortsett från rena piratkopior så är det ju en ganska ofarlig last att vilja ha märkesgitarrer.
Jo, det finns det också, det har du rätt i. Men jag tycker mig nog att det går tio "kopioköpare" (i brist på annat ord) som skall fylla nätet med hur bra det är på 1 original köpare. Inom alla de grejer jag håller på med lite mer aktivt, musik, skidåkning och foto är det världsligt mycket så "min billiga kopia grej är fan minst lika bra som din dyra original". Kläder, objektiv och gitarrer och förstärkare speciellt. Jag tror att de är ganska få som har 5000:- kopian tror att den är lika bra som 20k originalet i sitt hjärta. (Med det sagt så stöter jag ofta på, ibland flera gånger i veckan, folk som tror att om de köper en Ibanez RG350 A 4500:- och sen två Steve Vai mickar så har de verkligen samma gitarr som en JEM för 30K, bara att de inte har de kosmetiska lull-lullet. De på riktigt tror att det är allt som skiljer). Men det är extremt vanligt att deras utåt åsikt är den, läser man på nätet får man det ju i överflöd. De som sen är nybörjare och/eller inget kan som läser tror på det och så är bollen i rullning. Se bara alla youtube debatter som pågår som är sprungna ur samma tanke (tonträ, till exempel). Det är förvisso så att ju bättre man är på att lira ju mindre viktigt blir kvalitén på gitarren. Även att om man är kass på att lira kan man inte tillgodogöra sig skillnaderna mellan en okay och super gitarr ändå, man har inte vad som behövs för att använda dynamiken, nyanser osv i sina fingrar. /Magnus
|
| 14 Jan 2016, 19:10 |
|
 |
|
storis
|
Fast det är ju inte precis ovanligt med det omvända heller, det är ju mänskligt att försvara sina inköp, inför sig själv och andra, nånstans finns det väl alltid ett tvivel/undran om inte märkesprylen är bättre när man köpt kopian och omvänt om man bara betalt för märket när man köpt märkesprylar... Och det blir ju inte bättre av att ljud är så subjektivt, påverkas väldigt av våra fördomar och att det knappast kryllar av (seriösa) blindtester. Det förvånar mig en del att det inte görs fler sådana bland professionella recensenter men det finns väl ingen marknad antar jag, eller så är det för många parametrar även för de med lite mer resurser.[/quote]
Jag tycker nog att det är ganska ovanligt åt andra hållet, att kopian är bättre alltså. Men som jag skrev, det händer och ibland till och med bättre. Men det är väldigt sällan de är så märkbart mycket billigare då.
Det finns ju ingen som inte vet att man betalar för märket i sig själv. Ett okänt märke skulle kunna göra en gitarr av samma kvalitet som en 20K "känt märke" för kanske 15K. Men ingen kan göra det för 5K. Det kan hända att en 5K gitarr är bättre än en 20K, men oddsen är inte på ens sida.
När det gäller just instrument så är det så mycket mer än bara kvalitén på gitarren som spelar in i helhetsintrycket. Det är inte så svart och vitt som med mitt Gore Tex exempel där det ena är bra och det andra verkligt skit. Jag menar saker som hur instrumentet rent känslomässigt får en att känna, både att äga och spela på, hur det inspirerar en osv. Saker som kanske i en rationell hjärna är ganska fåniga, men som påverkar hur mycket man plockar upp det och hur länge, och som gör stor skillnad för ens inspiration (det viktigaste delen av allt). Vill man ha en Gibson Les Paul men köper en "whatever" (och även om den som instrument skulle vara lika bra) för att spara lite pengar så kommer det inte att kännas lika bra.
Inspiration och lust att spela är det viktigaste som finns och det får gärna kosta rätt mycket.
/Magnus[/quote]
Bifaller till 100%, bra där Magnus, men utan att orkat ögna igenom alla inläggen, finns det verkligen någon som tror att en kopia kan bli bättre än originalet ?? En kopia är väl ämnad att likna sin förebild som mycket det bara går, och en riktigt lyckad kopia (finns inga än) är den som är identisk......Bättre kan den aldrig bli.......då har tillverkaren misslyckats kapitalt !! En Green gura kan aldrig bli något annat än en Green gura, så klart.
|
| 14 Jan 2016, 20:26 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Jag kikade runt på Guitarnets sida lite och hittade denna: http://www.guitarnet.se/sv-SE/gitarrer- ... r-28837325Den måste vara ruskigt bra om någon väljer att köpa den istället för en Gibson Jr. Prisskillnaden är marginell. Dessutom bör Guitarnet byta kåpyrajter - maken till mycken, osammanhängande och upprepande text har jag sällan sett annat än hos Billebro. Verkar väldigt amatörmässigt.
|
| 14 Jan 2016, 20:43 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Quote: Undrar om du kan utveckla detta tvärsäkra påstående, menar inte att du har fel eller rätt, bara nyfiken på hur du tänker, en liten motivering? Marknaden är för liten, troligen liten förtjänst på såld enhet, ingen egen design på produkten, man lägger till ett distributionsled, målgruppen är van att själva beställa på nätet direkt från tillverkaren, finns ett antal byggsatser på marknaden där man har större möjlighet till merförsäljning eftersom de inte är utrustade ens med tex kvalitetsmickar... Sen att man hållit på i 5 år utan att få en omsättning, trender kommer och går och man måste vara snabbfotad om man ska hänga med. Låter ju väldigt negativt och dom får väl visa om det är fel resonerat, men jag skulle inte satsa i en sån här verksamhet rent affärsmässigt, därav anser jag att det är entusiaster som gör detta och kanske inte behöver plocka ut löner och annat då kanske det går. De som importerat tidigare till Sverige och haft egna märken har gjort det som en liten del av en större verksamhet för att addera en sak inte ha det som huvudprodukt Kanske var lite för tvärsäkert uttalat när jag läser det igen.
| 14 Jan 2016, 21:20 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
makatech wrote: Jag syftar väl framförallt på Gibson Les Paul Standard och Gibson Les Paul Studio (samt i Fender jämförelsen deras Standard och Special serier) i denna diskussion som jämförelser men jag förstår att man ändå inte kan generalisera så, generaliseringar blir oftast fel, sorry. Förstår att Gibson Les Pauls är dyrare att tillverka etc vilket förklarar en del att de är så dyra men inte allt. Att den typen av gitarrer (Les Pauls samt Les Pauls kopior) är så dyra att tillverka gör i och för sig priserna hos tex Green och Epiphone än mer imponerande, det gör att det blir en sådan brutal prisskillnad. Men visst, det är summan av alla detaljerna, delarna, träval, setupen, tillverkningen, precisionen etc som gör det och det ska så klart vara vassare på en Gibson Les Paul (vilket jag inte tvivlar på) samt att man betalar en bra slant för märket och tillverkningsland också. Sedan finns det ju flera tillverkare som faktiskt tillverkar dyrare premium kopior av Les Paul också (inklusive Green själva) och att jämföra dessa mot riktiga Gibsons är säkert en väldigt mycket jämnare mera rättvis match, i många fall anser väl folk att kopiorna faktiskt överträffar originalet men då handlar det nog mer om smak och ljud än att man så enkelt kan planka ner på skillnader i kvalitét. Läste tex en tråd här om någon som var fullständigt lyrisk över sin Greco. På sätt och vis har ju även Green gjort som de större märkena, de har en billigare serie och en dyrare Master serie. Angående humbuckers vs singlecoil så hade jag fått för mig att gitarrer utrustade med humbuckers är något populärare än singlecoils nu för tiden, kanske i synnerhet av den yngre generationen men detta kan så klart vara helt fel intryck jag fått? Gibson är ju väldigt stora inom segmentet humbucker utrustade gitarrer och Fender inom segmentet singlecoil utrustade gitarrer. Utbud och efterfrågan brukar ju vara effektivt för att driva upp priser. Jag hade känslan att Gibson generellt är mer eftertraktade än Fenders och att det är en av flera orsaker till det kraftiga prisgapen både på ny samt beg marknaden? Mina intryck kan så klart vara helt uppåt väggarna, men det var så jag tänkte.  Fråga: Är det så att Gibson generellt håller värdet betydligt bättre begagnat än vad Fenders gör? Att komma över mycket fina Fender American Standards (Telecaster och Stratocaster) verkar man kunna göra till drygt ca halva nypriset om man har lite tålamod, är det samma enorma pristapp för tex Gibson Les Paul Standards och Les Paul Studios? Huvudorsaken till den ofta kraftiga prisgapet kanske helt enkelt är att Gibsons är dyrare att tillverka (av olika orsaker) som ni skriver men jag ville förklara mina tankar/teorier i mera detalj.Rent marknadsföringsmässigt tror jag att tillverkare som Green ska satsa betydligt mera på att försöka få till seriösa reviews/tester på deras gitarrer. Gjorde både av tidningar, seriösa gitarrister samt publicera dem både på youtube och på webben. Kommer det fram seriösa positiva reviews/tester på deras gitarrer med gott betyg så lär det ha en kraftigt positivt effekt på försäljningen. Det räcker ju liksom inte med att antyda att de håller Gibson liknande kvalité/ljud, det måste upp till bevis. Om nu inte ägarna är så bra att spela gitarr själva (vilket de skriver här och där på siten) så tycker jag de bör hålla den informationen för sig själva, känns något amatörmässigt, låt duktiga gitarrister spela gitarrerna istället. Kul att det är ett svenskt företag samt att de verkar satsa en del på svensktillverkade pickuper (Lundgren tex). -Kan hålla med allt du skriver, en del av de bra japanska kopiorna tillverkades på 70-80-talet när orginalen ofta höll en lägre kvalitet än de gör idag , pga att de drevs i stordrift med dålig koll på material osv... där fanns en lucka att fylla. Att man skulle sortera bort 'mindre bra ex' i kvalitetskontrollen är nog en önskedröm tyvärr, ska vara ganska stora skavanker typ krokig hals om Gibson ska destruera en färdig gitarr. Man får sortera materialen INNAN man kapar och sätter ihop dom. Sen får det variera mellan olika ex och det gör det.
| 14 Jan 2016, 21:40 |
|
 |
|
LabLord
|
Tycker rman glömmer lite här i gnället över "dyra" märkesgitarrer att kostnaden för arbetskraft skiljer sig en hel del vad det gäller Asien jämfört med väst.
|
| 14 Jan 2016, 21:55 |
|
 |
|
makatech
|
Förstår, du har säkert rätt men vi får väl hoppas att du har fel, ändå kul med lite svenska initiativ som dessutom lyfter fram svenska pickuper i en del av sina modeller. Sedan går det så klart att diskutera hur svenskt det är när majoriteten av alla övriga delar kommer från Asien.  Mike Leaf wrote: Quote: Undrar om du kan utveckla detta tvärsäkra påstående, menar inte att du har fel eller rätt, bara nyfiken på hur du tänker, en liten motivering? Marknaden är för liten, troligen liten förtjänst på såld enhet, ingen egen design på produkten, man lägger till ett distributionsled, målgruppen är van att själva beställa på nätet direkt från tillverkaren, finns ett antal byggsatser på marknaden där man har större möjlighet till merförsäljning eftersom de inte är utrustade ens med tex kvalitetsmickar... Sen att man hållit på i 5 år utan att få en omsättning, trender kommer och går och man måste vara snabbfotad om man ska hänga med. Låter ju väldigt negativt och dom får väl visa om det är fel resonerat, men jag skulle inte satsa i en sån här verksamhet rent affärsmässigt, därav anser jag att det är entusiaster som gör detta och kanske inte behöver plocka ut löner och annat då kanske det går. De som importerat tidigare till Sverige och haft egna märken har gjort det som en liten del av en större verksamhet för att addera en sak inte ha det som huvudprodukt Kanske var lite för tvärsäkert uttalat när jag läser det igen.
|
| 15 Jan 2016, 09:58 |
|
 |
|
glassfinger
|
makatech wrote: Förstår, du har säkert rätt men vi får väl hoppas att du har fel, ändå kul med lite svenska initiativ som dessutom lyfter fram svenska pickuper i en del av sina modeller. Sedan går det så klart att diskutera hur svenskt det är när majoriteten av alla övriga delar kommer från Asien.  Det finns varken något eget eller svenskt i Guitarnets Green instrument. Samtliga modeller är baserade redan etablerade modeller från Gibson, Fender eller PRS. Det är naturligtvis kul att det sitter Lundgren-mickar på några modeller men det är ju inte särskilt exklusivt eller ovanligt. Hagström, som i dagsläget inte heller kan ses som särskilt svenskt, kör redan några modeller med Lundgren-mickar. Guitarnet har FGN i sitt sortiment och det är nog där de skall lägga sin tyngd i stället för att försöka uppfinna hjulet igen med halvdana kinakopior. Smålandsstenar lär nog få påhälsning av Luthman/Gibson så småningom också om man fortsätter.
|
| 15 Jan 2016, 10:28 |
|
 |
|
makatech
|
Möjligt att jag missförstår dig men du menar om man kopierar etablerade modeller som exempelvis Les Pauls, SGs, Telecasters och Stratocasters så räknas det inte? För att få godkänt av dig så kräver du att de utvecklar helt nya modeller? Sedan skrev jag ju i mitt inlägg "Sedan går det så klart att diskutera hur svenskt det är när majoriteten av alla övriga delar kommer från Asien.". glassfinger wrote: makatech wrote: Förstår, du har säkert rätt men vi får väl hoppas att du har fel, ändå kul med lite svenska initiativ som dessutom lyfter fram svenska pickuper i en del av sina modeller. Sedan går det så klart att diskutera hur svenskt det är när majoriteten av alla övriga delar kommer från Asien.  Det finns varken något eget eller svenskt i Guitarnets Green instrument. Samtliga modeller är baserade redan etablerade modeller från Gibson, Fender eller PRS. Det är naturligtvis kul att det sitter Lundgren-mickar på några modeller men det är ju inte särskilt exklusivt eller ovanligt. Hagström, som i dagsläget inte heller kan ses som särskilt svenskt, kör redan några modeller med Lundgren-mickar. Guitarnet har FGN i sitt sortiment och det är nog där de skall lägga sin tyngd i stället för att försöka uppfinna hjulet igen med halvdana kinakopior. Smålandsstenar lär nog få påhälsning av Luthman/Gibson så småningom också om man fortsätter.
|
| 15 Jan 2016, 10:53 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
makatech wrote: Möjligt att jag missförstår dig men du menar om man kopierar etablerade modeller som exempelvis Les Pauls, SGs, Telecasters och Stratocasters så räknas det inte? För att få godkänt av dig så kräver du att de utvecklar helt nya modeller?
Glassfinger har ju helt rätt, gitarrerna är som fakta exakta kopior på redan etablerade modeller (förutom huvudformen, för då skulle de inte få finnas överhuvudtaget). Det till och med saluförs som Stratocaster, Telecaster och Les Paul (Fender och Gibson varumärken). Det har ingenting med räknas eller inte att göra, det är mer ett vaket konstaterande, det tillförs inget nytt eller eget på nått sätt. Och ärligt, att måla av andras tavlor är knappast något man får någon kreativ respekt för, ännu mindre om man inte ens gör målandet själv. Huvudformen, och hela gitarren, på Green Les Paul är identisk med modeller som salufördes här i landet under namnet Leader tidigare. Och det är gissningsvis samma gitarrer från samma fabrik. Även då var det att importören själv valde lite om hur halsprofil skulle vara, vilken hardwear det skulle vara, vilken färg det skulle vara osv. Om jag bygger en exakt kopia på en Volvo V70, och kallar den Blue V70 och det enda som skiljer är att jag har ett annat märke på däcken jag sätter på hade jag nog haft rätt svårt att se det som att jag tillförde något eget till det hela. Av den enkla anledningen att jag inte tillför något mer än att jag försöker tjäna pengar på att erbjuda kopior på andras framgång till ett lägre pris. Jag har inte skrivit en låt, eller tillfört något kreativt, om jag snor The Look med Roxette men sjunger The Hooks istället heller. Överhuvudtaget är det ju rätt äckligt att allt detta kopierande av andras grejer ens är tillåtet att existera. Ännu mer att vi i rika länder utnyttjar folk som har det klart sämre och som får jobba under kass omständigheter för kassa löner bara för att vi skall kunna köpa billiga kopior på saker. /Magnus
|
| 15 Jan 2016, 11:22 |
|
 |
|
makatech
|
Men är det inte massvis med tillverkare som gör eller gjort tex Les Paul kopior? Exempelvis ESP, Greco, Ibanez, Vintage, Tokai etc (listan kan sannolikt göras gigantisk)? Antar att vi missförstår varandra nu, vänligen förklara? Det ni stör er på är att Greens kopior är för exakta kopior av originalen samt att de tillverkas i låglöneländer? Magnus Olsson wrote: makatech wrote: Möjligt att jag missförstår dig men du menar om man kopierar etablerade modeller som exempelvis Les Pauls, SGs, Telecasters och Stratocasters så räknas det inte? För att få godkänt av dig så kräver du att de utvecklar helt nya modeller?
Glassfinger har ju helt rätt, gitarrerna är som fakta exakta kopior på redan etablerade modeller (förutom huvudformen, för då skulle de inte få finnas överhuvudtaget). Det till och med saluförs som Stratocaster, Telecaster och Les Paul (Fender och Gibson varumärken). Det har ingenting med räknas eller inte att göra, det är mer ett vaket konstaterande, det tillförs inget nytt eller eget på nått sätt. Och ärligt, att måla av andras tavlor är knappast något man får någon kreativ respekt för, ännu mindre om man inte ens gör målandet själv. Huvudformen, och hela gitarren, på Green Les Paul är identisk med modeller som salufördes här i landet under namnet Leader tidigare. Och det är gissningsvis samma gitarrer från samma fabrik. Även då var det att importören själv valde lite om hur halsprofil skulle vara, vilken hardwear det skulle vara, vilken färg det skulle vara osv. Om jag bygger en exakt kopia på en Volvo V70, och kallar den Blue V70 och det enda som skiljer är att jag har ett annat märke på däcken jag sätter på hade jag nog haft rätt svårt att se det som att jag tillförde något eget till det hela. Av den enkla anledningen att jag inte tillför något mer än att jag försöker tjäna pengar på att erbjuda kopior på andras framgång till ett lägre pris. Jag har inte skrivit en låt, eller tillfört något kreativt, om jag snor The Look med Roxette men sjunger The Hooks istället heller. Överhuvudtaget är det ju rätt äckligt att allt detta kopierande av andras grejer ens är tillåtet att existera. Ännu mer att vi i rika länder utnyttjar folk som har det klart sämre och som får jobba under kass omständigheter för kassa löner bara för att vi skall kunna köpa billiga kopior på saker. /Magnus
|
| 15 Jan 2016, 11:35 |
|
 |
|
glassfinger
|
makatech wrote: Det ni stör er på är att Greens kopior är för exakta kopior av originalen samt att de tillverkas i låglöneländer?
Green visar tyvärr alla klassiska symptom på att vara en undermålig leverantör/märke. Kolla in skillnaden på hornet på respektive LP-kopia och begrunda huruvida tillverkaren skall kunna hålla en hög kvalitet när man misslyckas så kapitalt med att få det att bli lika. Totalmiss i mina ögon och det skriker B-lag om produktionen lång väg. Om man släpper igenom instrument som skiljer sig såpass rent utseendemässigt, hur skall man kunna lita på kvalitetskontrollen överhuvudtaget?  
|
| 15 Jan 2016, 12:10 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
makatech wrote: Men är det inte massvis med tillverkare som gör eller gjort tex Les Paul kopior? Exempelvis ESP, Greco, Ibanez, Vintage, Tokai etc (listan kan sannolikt göras gigantisk)?
Antar att vi missförstår varandra nu, vänligen förklara? Det ni stör er på är att Greens kopior är för exakta kopior av originalen samt att de tillverkas i låglöneländer?
I mina ögon är det lika förkastligt när Ibanez eller vem som gör identiska kopior. Ibanez blev ju uppskrämda och fick lägga ner det. Menar, att tusen andra gjort det gör inte saken bättre i mina ögon. Jag bryr mig inte jättemycket om saken, världen ser helt enkelt sån ut, men det är knappast något man får respekt för. Att kopiera en sak rakt av och erbjuda den billigare till slutkonsument är ju inte en imponerande verksamhet. Ingen kan väl inte tycka att användandet av folk som jobbar under dåliga omständigheter för dåliga löner bara så att vi som är rika skall kunna köpa billigt är lite äckligt? /Magnus
|
| 15 Jan 2016, 12:25 |
|
 |
|
makatech
|
Du jämför i och för sig två olika serier, Master Series vs Comfort Series men jag förstår din poäng. glassfinger wrote: Kolla in skillnaden på hornet på respektive LP-kopia och begrunda huruvida tillverkaren skall kunna hålla en hög kvalitet när man misslyckas så kapitalt med att få det att bli lika. Totalmiss i mina ögon och det skriker B-lag om produktionen lång väg.
Om man släpper igenom instrument som skiljer sig såpass rent utseendemässigt, hur skall man kunna lita på kvalitetskontrollen överhuvudtaget?
Last edited by makatech on 15 Jan 2016, 13:06, edited 1 time in total.
|
| 15 Jan 2016, 13:00 |
|
 |
|
makatech
|
Jag förstår ditt resonemang gällande kopior, har nog inte tänkt på detta så väldigt mycket själv men det väcker intressanta moraliska frågor, absolut, gränsdragning mellan vad som är kopior och inte är kopior känns dock extremt luddig men det gäller ju inte enbart gitarrer. Mycket handlar dock om branding och tex Ibanez, Gibson och Fender är trots allt oerhört tunga varumärken som håller sitt värde och rykte. Kanske striktare lagar för kopiering etc vore bra i världen så att konkurrenterna skulle tvingas bli mera kreativa dock med risk för monopolställning i vissa fall istället. Dock så stör jag mig utan tvivel på när man även kopierar varumärkens namn som ju förekommer för vissa produkter i vissa länder då och då, helt förkastligt, provocerande och kriminellt. Men det blir inte lätt att hitta ett etablerat märkte som inte har tillverkning i låglöneländer om du önskar följa dina principer, även de största märkena har ju oftast det via deras billigare modeller eller dotterbolag. Sedan kanske "utvecklingsländer" är ett bättre namn än "låglöneländer" (som jag själv skrev), man hoppas och tror ju ändå att utvecklingen i många av dessa länder går framåt. Magnus Olsson wrote: makatech wrote: Men är det inte massvis med tillverkare som gör eller gjort tex Les Paul kopior? Exempelvis ESP, Greco, Ibanez, Vintage, Tokai etc (listan kan sannolikt göras gigantisk)?
Antar att vi missförstår varandra nu, vänligen förklara? Det ni stör er på är att Greens kopior är för exakta kopior av originalen samt att de tillverkas i låglöneländer?
I mina ögon är det lika förkastligt när Ibanez eller vem som gör identiska kopior. Ibanez blev ju uppskrämda och fick lägga ner det. Menar, att tusen andra gjort det gör inte saken bättre i mina ögon. Jag bryr mig inte jättemycket om saken, världen ser helt enkelt sån ut, men det är knappast något man får respekt för. Att kopiera en sak rakt av och erbjuda den billigare till slutkonsument är ju inte en imponerande verksamhet. Ingen kan väl inte tycka att användandet av folk som jobbar under dåliga omständigheter för dåliga löner bara så att vi som är rika skall kunna köpa billigt är lite äckligt? /Magnus
|
| 15 Jan 2016, 13:05 |
|
 |
|
woodstock
|
Kopia, exakt kopia, plagiat, identisk, snarlik: Man får nog välja lite olika ord här. Jag tycker Magnus jämförelse med konst är bra. Oavsett konstform, musik, målning eller något annat, är det alltid några få nyskapande som slår igenom vid rätt tillfälle. Sedan följer andra efter och det uppstår någon form av trend. Men Green gitarrer är inga plagiat eller förfalskade Gibson, Fender eller PRS. De kopierar bara den trend som råder, ger folk vad man tror folk vill ha.
Att Green är en svensk gitarrtillverkare är tveksamt. Hur svenskt det är är en definitionsfråga. Ett annat sätt att uttrycka det är att det är ett varumärke avsett för den svenska marknaden. Men man har egentligen ingen egen tillverkning/produktion. Guitarnet/Anders definierar sig själv som gitarrtillverkare. Detta trots att man egentligen inte har någon egen tillverkning. Det som verkar vara moderbolaget till guitarnet, eldistributörens E-Krafts hemsida definierar produktion som att man äger produktionsmedel. Här blir skillnaden tydlig mellan att distribuera och att producera. E-Kraft och guitarnet definierar alltså begreppet tillverkare lite olika.
|
| 15 Jan 2016, 13:33 |
|
 |
|
fergusonanders
|
glassfinger wrote: Jag kikade runt på Guitarnets sida lite och hittade denna: http://www.guitarnet.se/sv-SE/gitarrer- ... r-28837325Den måste vara ruskigt bra om någon väljer att köpa den istället för en Gibson Jr. Prisskillnaden är marginell. Dessutom bör Guitarnet byta kåpyrajter - maken till mycken, osammanhängande och upprepande text har jag sällan sett annat än hos Billebro. Verkar väldigt amatörmässigt. Förstår inte vad du syftar på när du säger att de behöver en bättre copywriter. En snabb genomläsning av gitarrens beskrivning enligt länken ovan ger ju glasklara fakta: - Halsen har D-profil och är relativt tunn. Vi vill ha dem tunnare - mer lättspelade - därför har vi valt en C-profil på halsen.- Vi har valt att ha breda och höga band ... Band:22 st Narrow High band- Vi har använt 1957 års specs i stor utsträckning ... Det är en hals som ligger nära originalets 60-tals hals. Betydligt tunnare än en 50-tals halsJag understryker alltid vikten av dubbla korrläsningar...
_________________ /Anders
|
| 15 Jan 2016, 14:27 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
makatech wrote: Du jämför i och för sig två olika serier, Master Series vs Comfort Series men jag förstår din poäng.
Ingen av dom liknar en Gibson Les Paul, sjukt svårt att förstå att man inte ens kan kopiera en design bättre , den undre är ju en designmässig katastrof. Inte en grej sitter på rätt plats och kroppsformen får väl nog anses vara en egen design i så fall, för den liknar inget Gibson byggt.
| 15 Jan 2016, 20:55 |
|
 |
|
Edel
|
Efterssom vi har gitarrtilverkaren av Green guitars i tråden. Så skulle det vara väldigt intressant att veta vilken art av mahognyn som används(artnamnet)i gitarrerna?och var den växt? Då mahogny är ett samlings namn som ibland avser trä som ej ens tillhör familjen mahogny men som används i många gitarrer och specas mahogny tyvärr. Säger inte att så är fallet här(vad vet jag,har alldrig provat en green)
|
| 15 Jan 2016, 22:12 |
|
 |
|
Patrick Zimbalist
|
det var ett jävla gnällande i den här tråden. svenskt gitarrforum från dess sämsta sida. nu jävlar får INGEN bygga en gitarr som påminner om en lp, stratta eller vadsom utan att forum-eliten bajsar på sig...ja, om de inte heter esp, ibanez, edwards, tokai, greco eller ngt annat ball. för då jävlar ska affärsidé, täckningsbidrag, miljövänlighet, entusiaster, försäljningsprognoser etc. granskas. visst är sidan inte helt proffsig...men varsågod, börja böla. visst skrattade jag mig harmynt av fergusonanders geniala inlägg  , men fel går att rätta... fattar inte inte hur ni, ursäkta morgans uttryck, surkukar kan lägga ner timmar på att gråta ut i tråden. låt nu green guitars, som jag råkar vara delägare i, göra sin grej! fy fan vad jag ska tjäna feta stålar nu!!
|
| 15 Jan 2016, 22:52 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Patrick Zimbalist wrote: det var ett jävla gnällande i den här tråden. svenskt gitarrforum från dess sämsta sida. nu jävlar får INGEN bygga en gitarr som påminner om en lp, stratta eller vadsom utan att forum-eliten bajsar på sig...ja, om de inte heter esp, ibanez, edwards, tokai, greco eller ngt annat ball. för då jävlar ska affärsidé, täckningsbidrag, miljövänlighet, entusiaster, försäljningsprognoser etc. granskas. visst är sidan inte helt proffsig...men varsågod, börja böla. visst skrattade jag mig harmynt av fergusonanders geniala inlägg  , men fel går att rätta... fattar inte inte hur ni, ursäkta morgans uttryck, surkukar kan lägga ner timmar på att gråta ut i tråden. låt nu green guitars, som jag råkar vara delägare i, göra sin grej! fy fan vad jag ska tjäna feta stålar nu!! Värsta gnällinlägget hittills.
| 15 Jan 2016, 23:27 |
|
 |
|
Patrick Zimbalist
|
Mike Leaf wrote: Patrick Zimbalist wrote: det var ett jävla gnällande i den här tråden. svenskt gitarrforum från dess sämsta sida. nu jävlar får INGEN bygga en gitarr som påminner om en lp, stratta eller vadsom utan att forum-eliten bajsar på sig...ja, om de inte heter esp, ibanez, edwards, tokai, greco eller ngt annat ball. för då jävlar ska affärsidé, täckningsbidrag, miljövänlighet, entusiaster, försäljningsprognoser etc. granskas. visst är sidan inte helt proffsig...men varsågod, börja böla. visst skrattade jag mig harmynt av fergusonanders geniala inlägg  , men fel går att rätta... fattar inte inte hur ni, ursäkta morgans uttryck, surkukar kan lägga ner timmar på att gråta ut i tråden. låt nu green guitars, som jag råkar vara delägare i, göra sin grej! fy fan vad jag ska tjäna feta stålar nu!! Värsta gnällinlägget hittills. jovars.
|
| 15 Jan 2016, 23:39 |
|
|