View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Aug 2026, 08:36

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Värdet på gitarrer med eller utan svaj? 
Author Message

Post Värdet på gitarrer med eller utan svaj?
Jag har bara lirat ett år men jag upplever att andrahandsvärdet på begagnade gitarrer med svaj ofta är lägre och att de generellt är mera svårsålda, stämmer detta?

Verkar också väldigt vanligt att folk som har gitarrer med svaj ändå låser det, i synnerhet Stratocaster ägare men även många med Floyed Rose? Är det här någon sorts trend eller har det alltid varit så?

29 Jan 2016, 10:04
Profile

Post Re: Värdet på gitarrer med eller utan svaj?
Nej jag tror det mer har att göra med vad det är för gitarr. En strata med så kallad "hardtail" (fast stall) brukar ofta tinga mindre pengar än en som har svaj. Så det är nog väldigt olika.

Att man blockar ett stall är nog mer en personlig preferens varför man gör det. Använder man inte svajet så är det en bra lösning.

29 Jan 2016, 10:27
Profile

Ja, det är klart, håller vi oss just till Strator i diskussionen kan det bli lite annorlunda. En äkta Strata ska så klart ha svaj och flytande stall, sedan att många ändå inte använder dem är en annan sak men jag antar att just den typen av stall ändå är en del av helheten till Strata soundet. Hardtail på Strator blir väl ungefär som när Fender försöker utrusta deras olika modeller med humbuckers anpassade för modern rock, det mottas inte alltid så väl av entusiasterna. ;-) Att folk väldigt ofta blockar och tar bort svajet från Strator antar jag mest har att göra med att de i vissa fall kan vara kluriga att få hålla stabil intonering/stämning annars, i synnerhet jobbigt för nybörjare.

Min fundering var dock mera generell, inte bara Strator.

toandfro wrote:
Nej jag tror det mer har att göra med vad det är för gitarr. En strata med så kallad "hardtail" (fast stall) brukar ofta tinga mindre pengar än en som har svaj. Så det är nog väldigt olika.

Att man blockar ett stall är nog mer en personlig preferens varför man gör det. Använder man inte svajet så är det en bra lösning.

Last edited by makatech on 29 Jan 2016, 10:52, edited 1 time in total.

29 Jan 2016, 10:30
Profile

makatech wrote:
Ja, det är klart, håller vi oss just till Strator i diskussionen kan det bli lite annorlunda. En äkta Strata ska så klart ha svaj och flytande stall, sedan att många ändå inte använder dem är en annan sak men jag antar att just den typen av stall ändå är en del av helheten till Strata soundet. Ungefär som när Fender försöker utrusta deras olika modeller med humbuckers, det mottas inte alltid så väl av entusiasterna det heller. ;-) [/i]

En "äkta" stratta kan mycket väl ha ett fast stall. Det har alltid funnits hardtail, ända sedan 50-talet, dock i mindre omfattning.
När det gäller hur en stratta "skall" vara så har Fender väldigt många olika strattor på sitt program i dagsläget. Allt ifrån väldigt traditionella modeller till strattor med mer moderna features.

En gitarrs värde är inte kopplat till om den har svaj eller inte men om skall generalisera något så är eventuellt billiga instrument med komplicerade svajsystem (floydkopior och dyl.) inte speciellt attraktiva på andrahandsmarknaden.

29 Jan 2016, 10:52
Profile

Men frågan är om det ändå inte är större efterfrågan på gitarrer utan svaj rent generellt, syftar i synnerhet på beg marknaden nu, därför kan modellerna med svaj bli lite svårare att sälja? Kanske undantaget Strat dock som är väldigt starkt förknippat med flytande stall.

Har sett en del exempel på modeller som både levereras med och utan svaj att värdet på modellerna med svaj ser ut att gå lägre på beg marknanden eller ligga ute betydligt längre för försäljning.

Var själv väldigt nära att fynda en ESP Ltd EC-1000 med svaj men drog mig ur just för att den hade svaj. ;-) Aldrig någonsin sett en EC-1000 så billigt utan svaj.

Tyckt mig se liknande tendenser på PRS, Ibanez etc, att modellerna utan svaj verkar vara mera lättsålda?

Men det kan så klart vara så att mitt intryck och intuition är helt uppåt väggarna, med tanke på era svar så antar jag att det är så. :-)

Blev nyfiken på om det var en allmän trend på marknaden att gitarrer med svaj börjat minska i popularitet.

glassfinger wrote:
makatech wrote:
Ja, det är klart, håller vi oss just till Strator i diskussionen kan det bli lite annorlunda. En äkta Strata ska så klart ha svaj och flytande stall, sedan att många ändå inte använder dem är en annan sak men jag antar att just den typen av stall ändå är en del av helheten till Strata soundet. Ungefär som när Fender försöker utrusta deras olika modeller med humbuckers, det mottas inte alltid så väl av entusiasterna det heller. ;-) [/i]

En "äkta" stratta kan mycket väl ha ett fast stall. Det har alltid funnits hardtail, ända sedan 50-talet, dock i mindre omfattning.
När det gäller hur en stratta "skall" vara så har Fender väldigt många olika strattor på sitt program i dagsläget. Allt ifrån väldigt traditionella modeller till strattor med mer moderna features.

En gitarrs värde är inte kopplat till om den har svaj eller inte men om skall generalisera något så är eventuellt billiga instrument med komplicerade svajsystem (floydkopior och dyl.) inte speciellt attraktiva på andrahandsmarknaden.

29 Jan 2016, 10:58
Profile

Köper man en begagnad gitarr med Floyd Rose får man vara beredd på att ägaren innan kan ha slitit ut det genom att höja å sänka stallhöjden med strängtrycket på...

Själv tar jag ALLTID ner alla strängar innan jag höjer å sänker stränghöjden. Och drar dessutom i stallet bakåt så det inte ska ha nån kontakt med stolpen i huvutaget. Haha.

Jag kanske är "för noga" men hellre för noga än att slita ut dyra komponenter i onödan :)

29 Jan 2016, 11:14
Profile

Gör en vettig jämförelse.

Exempel
American standard strata 14700 på 4sound 8-10000 på blocket
American standard tele 14700 på 4sound 9-10500 på blocket
Sg standard 13900 på 4sound 8-9000 på blocket

Min slutsats: ingen skillnad svaj/icke svaj på jämförbara gitarrer.

Kolla större underlag (jag har bara kollat ett 10-tal annonser).

Spekulera kan ju vara kul. Data är bättre.

/M

29 Jan 2016, 11:23
Profile ICQ WWW

Hmm...

Kanske blir klurigt om man jämför med två av världens mest klassiska gitarr modeller som är stenhårt förknippade med respektive utan svaj, tänker på Strat och Teles.

Får intrycket av att mitt inlägg missförstås alternativt att jag faktiskt hade helt fel och att det därför är bäst att vi droppar det? :-)

1. Det kanske helt enkelt inte är någon tendens att svajande börjat bli mindre populärt nu senaste år jämfört med vad det varit tidigare.

2. Kanske inte heller blivit någon större skillnad i efterfrågan eller värdering av gitarrer med eller utan svaj vilket jag fått för mig (jag trodde att gitarrer utan svaj var mera lättsålda).

Angående punkt 2 så syftar jag väl framförallt på gitarrer och modeller (eller liknande modeller) som levereras både med och utan svaj, inte på superklassiska modeller som stenhårt förknippats med eller utan svaj (typ Strat och Tele).

Sedan att väldigt många Strat ägare verkar ta bort svajet eller blocka det är en annan sak, dock lite rolig.

bongus wrote:
Gör en vettig jämförelse.

Exempel
American standard strata 14700 på 4sound 8-10000 på blocket
American standard tele 14700 på 4sound 9-10500 på blocket
Sg standard 13900 på 4sound 8-9000 på blocket

Min slutsats: ingen skillnad svaj/icke svaj på jämförbara gitarrer.

Kolla större underlag (jag har bara kollat ett 10-tal annonser).

Spekulera kan ju vara kul. Data är bättre.

/M

Last edited by makatech on 29 Jan 2016, 11:40, edited 1 time in total.

29 Jan 2016, 11:28
Profile

makatech wrote:
Hmm...

Kanske blir klurigt om man jämför med två av världens mest klassiska gitarr modeller som är stenhårt förknippade med respektive utan svaj, tänker på Strat och Teles.

Får intrycket av att mitt inlägg missförstås alternativt att jag faktiskt hade helt fel och att det därför är bäst att vi droppar det? :-)

Hmm. Jag menar inte att du har fel utan att om du verkligen är intresserad av svaret kan du kolla upp för dig relevanta modeller. Det är ju faktiskt ganska enkelt att få ett faktabaserat svar på frågan utan att spekulera. Jag valde modeller för mitt exempel just för att de är typiska svaj/icke svajmodeller i samma prisklass.
Min slutsats var inte avsedd att vara generell.
Det finns inget som säger att samma gäller för Ibanez i 3000kronorsklassen t ex.

Ha det
/M

29 Jan 2016, 11:39
Profile ICQ WWW

makatech wrote:
Sedan att väldigt många Strat ägare verkar ta bort svajet eller blocka det är en annan sak, dock lite rolig.

Var har du fått det ifrån? En del gör väl det, absolut, men att "väldigt många", som en väldigt stor andel av alla strataägare skulle blocka svajet har jag väldigt svårt att tro. Jag tycker att den här tråden mer verkar handla om att du inte gillar svajstall, och sedan letar efter tecken på att det samma gäller andra också.

29 Jan 2016, 11:47
Profile WWW

Fast lite rätt kan jag ge TS i att rätt många sällan använder sitt stratasvaj eller Bigsby, man gillar mest att det finns där och ser
coolt ut (speciellt Bigsby).

Rent logiskt borde nästan stratasvajstallet vara ett extra option om det bara handlade om svajfunktionen, så få som använder det. Min uppfattning är att det alltid varit så med stratan, men konstruktionen i sig med fjädrar etc. påverkar ju tonen, så de flesta vill ha denna konstruktion trots att den inte används rent svajmässigt.

Värdemässigt, det finns tusen andra saker som spelar större roll i sammanhanget.

Last edited by Cabretta on 29 Jan 2016, 12:04, edited 1 time in total.

29 Jan 2016, 11:54
Profile ICQ YIM WWW

Jag är här för att lära mig. :-)

Har fått intrycket av att det är väldigt vanligt att ta bort svajarmen och antingen blockera stallet eller göra det styvare med hjälp av en extra fjäder eller två, om vi nu snackar Strator.

Mitt intryck kan säkert vara totalt fel, som sagt, jag är här för att lära mig.

Detta intryck har jag fått genom egna efterforskningar på Internet samt en del kommentarer från folk och butiker jag pratat med, ungefär så?

Som Cabretta skriver så påverkar dock typen av stall som Strator har ljudet (det karaktäristiska Strata ljudet) oavsett om stallet är blockat eller ej?

Robert wrote:
makatech wrote:

Var har du fått det ifrån? En del gör väl det, absolut, men att "väldigt många", som en väldigt stor andel av alla strataägare skulle blocka svajet har jag väldigt svårt att tro. Jag tycker att den här tråden mer verkar handla om att du inte gillar svajstall, och sedan letar efter tecken på att det samma gäller andra också.

29 Jan 2016, 12:02
Profile

Ja, det är absolut vanligt att slänga på en extra fjäder och plocka bort svajarmen. Blockningar skulle jag säga är mindre vanligt.

Ska man ha det vintagekorrekta strataljudet så ska man nog heller inte (åtminstone i teorin) blocka stallet.

29 Jan 2016, 12:08
Profile ICQ YIM WWW

Floyd Rose-stall är ju dock något som många har åsikter om. På åttiotalet skulle alla ha det och på nittiotalet blev det mindre populärt, nu börjar det ju komma tillbaka via t.ex. Gibsons Axcess-modeller eller de Charvel San Dimas-reissues som dykt upp.

Jag vet inte om det är att generalisera men jag skulle gissa att de flesta nu för tiden rynkar på näsan åt Floyd Rose men att det samtidigt finns en hängiven skara fans av just dessa stall.

29 Jan 2016, 12:31
Profile

Cabretta wrote:
Ja, det är absolut vanligt att slänga på en extra fjäder och plocka bort svajarmen. Blockningar skulle jag säga är mindre vanligt.

Ska man ha det vintagekorrekta strataljudet så ska man nog heller inte (åtminstone i teorin) blocka stallet.

Det är väl inte så många som totalt blockar stallet? Däremot upplever jag det vanligt att man justerar svajet så att det ligger an mot kroppen, och inte går att svaja uppåt i tonhöjd.

29 Jan 2016, 12:35
Profile WWW

kjelle wrote:
Det är väl inte så många som totalt blockar stallet? Däremot upplever jag det vanligt att man justerar svajet så att det ligger an mot kroppen, och inte går att svaja uppåt i tonhöjd.

Håller med.

Kanske olika vad folk menar med blockning, vad jag menar med blockning är en kil eller annan anordning. Det lär tom. ha funnits
en träkil tillverkad av Fender för detta ändamål, eller om det är en skröna, jag har själv aldrig sett nån.

29 Jan 2016, 13:06
Profile ICQ YIM WWW

En gitarr med svaj är värd mer för den som söker en gitarr med svaj. Och vice versa.
Därav är en hard tail värd olika för olika köpare. Svårare än så är det inte

29 Jan 2016, 14:02
Profile ICQ WWW

Ja, tydligt och logiskt, känns som ett vettigt avslut på denna något tveksamma tråd. :-)

Mike Leaf wrote:
En gitarr med svaj är värd mer för den som söker en gitarr med svaj. Och vice versa.
Därav är en hard tail värd olika för olika köpare. Svårare än så är det inte

29 Jan 2016, 14:40
Profile

TS har rätt i att det varit en trend med gitarrer utan svaj (menar då modeller där folk tidtagare oftast valde dem med svaj och modeller som finns både med och utan svaj) för några år sen (och som höll i sig i kanske 4-5 år). Men den trenden började dö ut för ca 2 år sen och nu är det ungefär 50-50 mellan svaj och utan.
Innan den trenden var det säker 80-20 till svajs fördel.

Hela trenden kom sig av att det var extremt populärt att stämma ner och att folk tyckte det blev lurigt med svaj.
Nu verkar folk ha lärt sig hantera det (mest baserat på att det fortfarande är lika poppis att stämma ner bland tuffare killar).

Andrahandsvärdet tror jag inte påverkas ett dugg om gitarrer har svaj eller inte.

/Magnus

29 Jan 2016, 16:00
Profile WWW

Det verkar som frågan handlar om ifall svajande är hett eller inte, och det stämmer nog jämfört med t ex 80-talet.
Sånt kommer och går under åren som vilka trender som helst.
Värdet på gitarrer med eller utan svaj påverkas dock inte alls tror jag. Snarare då att gitarrer i sig kan tappa värde pga svalnat intresse från köpare, men inte pga svajet.

30 Jan 2016, 01:48
Profile ICQ WWW

Hade ingen aning att det var så mycket som 50-50, hade snarare gissat på 70-30 i favör för icke svaj eller något i den stilen för nyförsäljning av elgitarrer.

Gäller detta Ibanez eller 50-50 är en ungefärlig uppskattning av försäljningen just nu?

Magnus Olsson wrote:
TS har rätt i att det varit en trend med gitarrer utan svaj (menar då modeller där folk tidtagare oftast valde dem med svaj och modeller som finns både med och utan svaj) för några år sen (och som höll i sig i kanske 4-5 år). Men den trenden började dö ut för ca 2 år sen och nu är det ungefär 50-50 mellan svaj och utan.

Hela trenden kom sig av att det var extremt populärt att stämma ner och att folk tyckte det blev lurigt med svaj.
Nu verkar folk ha lärt sig hantera det (mest baserat på att det fortfarande är lika poppis att stämma ner bland tuffare killar).

Andrahandsvärdet tror jag inte påverkas ett dugg om gitarrer har svaj eller inte.

/Magnus

31 Jan 2016, 13:32
Profile

Värde med eller utan svaj har nog mer betydelse vad köparen är ute efter.

Om man går tillbaka till Eclipse så har det nog mer att göra på vad det är för typ av gitarr. En Eclipse är mer eller mindre en Les-Paul kopia och dessa har i regel fast stall av tuneomatic typ. Les-Pauler med Floyd har alltid varit lite udda och kräver en köpare som söker just detta.

31 Jan 2016, 15:17
Profile ICQ WWW

makatech wrote:
Hade ingen aning att det var så mycket som 50-50, hade snarare gissat på 70-30 i favör för icke svaj eller något i den stilen för nyförsäljning av elgitarrer.

Typ , eller 80-20. Säljs mycket nytt nu i de billigare serierna och där har dom sällan svaj.

31 Jan 2016, 18:44
Profile ICQ WWW

makatech wrote:

Gäller detta Ibanez eller 50-50 är en ungefärlig uppskattning av försäljningen just nu?

Magnus Olsson wrote:

/Magnus

Jag pratar bara om modeller som finns både med och utan svaj eller gitarrer där folk oftast valde med svaj förr (till exempel Ibanez RG osv).

Ser man på alla gitarrer som säljs är det nog helt andra siffror som gäller.
Men troligen inte alls åt de siffror håll Mike Leaf gissar på, menar, i princip alla billiga strator där ute har svaj, nästan alla billiga Ibanez har svaj. Hans siffror kan nog stämma om man pratar om gitarrer med Floyd liknande stall.

/Magnus

31 Jan 2016, 22:10
Profile WWW

Ska gå igenom både Blocket och Tradera avseende annonser på gitarrer med/utan svaj och återkommer med exakt fördelning i procent

01 Feb 2016, 16:22
Profile ICQ WWW

Mike brukar sällan vara ironisk, så i det här fallet kommer jag faktiskt invänta en rapport.

Förstår förövrigt inte vad som föder den här tråden...

01 Feb 2016, 16:57
Profile ICQ YIM WWW

Haha :-) som TS känner jag mig skyldig gällande tråden men undrade också nu om Mike var ironisk eller inte. ;-)

Angående trådens syfte... exempel på frågeställningar jag är/var nyfiken på:

Undrade tex om det är som så att det blivit betydligt svårare/trögare att sälja begagnade elgitarrer med svaj senaste åren samt därmed svårare att få ut svajgitarrers "rätta värde".

Svaren jag fått hittills är att det säljs betydligt färre gitarrer med svaj jämfört med utan svaj nu för tiden men att inte begagnat värdet påverkats negativt på gitarrer med svaj (åtminstone inte generellt).

Sedan väcktes väl andra tankar och frågor under trådens gång...

Tex att det vore intressant att veta ungefär hur stor andel av alla Strata ägare som i stort sett aldrig använder svajet och mixtrar med stallet (fjädrar/kil/block etc) för att få Stratan att hålla stämningen bättre. ;-)

OT: Här en ganska skeptisk Scott Groove som diskuterar Strator ur ett nybörjar perspektiv. Tror han blev tvungen att stänga av kommentatorsfältet pga alla hatkommentarer han fick? ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=opmWhJ2Z9DI

Angående Strator så ogillar jag dem absolut inte, tvärtom, har tex John Frusciante som en av mina absolut favoritgitarrister som i huvudsak spelade Stratocaster. Däremot så tycker väl inte jag heller att en Strata med flytande stall och svaj monterat är särskilt nybörjarvänlig.

Jag känner mig rätt nöjd men kan erkänna att tråden är rätt dum.

snutstrut wrote:
Mike brukar sällan vara ironisk, så i det här fallet kommer jag faktiskt invänta en rapport.

Last edited by makatech on 01 Feb 2016, 18:39, edited 11 times in total.

01 Feb 2016, 17:08
Profile

Cabretta wrote:
kjelle wrote:

Håller med.

Kanske olika vad folk menar med blockning, vad jag menar med blockning är en kil eller annan anordning. Det lär tom. ha funnits
en träkil tillverkad av Fender för detta ändamål, eller om det är en skröna, jag har själv aldrig sett nån.

Bästa tråden ever, typ ;)

EC är ju känd för att blockera stallet med träkil, och jag tror nån av Fenders svindyra EC artistmodeller, kanske Blackie, hade en medföljande kil.

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"

01 Feb 2016, 17:16
Profile

snutstrut wrote:

Några frågor måste behandlas först.

* Blockade stall utan svajarm, ska de räknas som svaj eller EJ svaj-gitarrer?
* HPD ska dom ens räknas som 'sålda' då dom är köpta i delar?

01 Feb 2016, 20:55
Profile ICQ WWW

Att jämföra helt olika modeller med varandra känns inte så meningsfullt. Själv vill jag helst ha hardtail, men väljer ändå Stratocaster framför Telecaster alla dagar i veckan. Svajstallet står jag ut med om jag måste. Hur förhåller sig andra Strata-ägare till svajet? Passade på att lägga upp en liten enkät om detta: http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=107373

02 Feb 2016, 12:23
Profile
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next