|
Luthman och 4sound går i konken... ?
| Author |
Message |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10937 Location: I skogen utanför Göteborg
|
 Re: Luthman och 4sound går i konken... ?
Frisk wrote: toandfro wrote: Clas Ohlson kränger ju gitarrer, stärkare och strängar mm. Är det så framtidens musikaffärer ser ut i Sverige? Det känns väl som att det är ganska sannolikt att det är så det kommer att se ut i framtiden. Nja, mer sannolikt är nog att allt är på nätet (och gissningsvis nästan alla annan handel också). Clas Ohlson går ganska dåligt de också. Av liknande orsaker. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 21 Oct 2019, 15:33 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Magnus Olsson wrote: Nja, mer sannolikt är nog att allt är på nätet (och gissningsvis nästan alla annan handel också). Clas Ohlson går ganska dåligt de också. Av liknande orsaker.
/Magnus
Vad baserar du det på? Och vad är framtiden för dig 5 år, 10 år eller 50 år? Clas Ohlson gör c:a 500 Mkr i vinst varje år sen 2009 , senast 2018 års bokslut var plus 467 Mkr
| 21 Oct 2019, 20:26 |
|
 |
|
Frisk
|
Magnus Olsson wrote: Nja, mer sannolikt är nog att allt är på nätet (och gissningsvis nästan alla annan handel också). Clas Ohlson går ganska dåligt de också. Av liknande orsaker.
/Magnus Jaja, men jag pratade inte om näthandel utan om fysiska butiker 
|
| 21 Oct 2019, 20:36 |
|
 |
|
Vino Tinto
|
”Imorgon fortsätter köpfesten och vi höjer rabatten till 50 %” https://www.4sound.se/maintenance-se-8.htmSe där! Synd man är stuck at work.
|
| 21 Oct 2019, 21:13 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Clas Ohlson ställer om till e-handel, även om butiker finns kvar och därmed kommer konkurrensen öka ytterligare. Om ett par år finns förmodligen även Amazon på den svenska marknaden, vilket kommer påverka alla. Jula, Biltema, Rusta ser ut att fungera, men det är uttalade lågprisbutiker, Bauhaus undantaget som även säljer dyrare varor. Jag har inget svar på frågan, men när en vara får konkurrens på nätet uppstår problem för butikerna. Clas.. https://www.market.se/nyhet/clas-ohlson ... tallningen
|
| 21 Oct 2019, 21:17 |
|
 |
|
Tubis
|
Grejen är att för många varor vill kunden fortfarande se varan IRL. Så nätet kan inte helt ta över all handel. Att dessutom kunna köpa varan samma dag är en faktor. Behöver jag en skruv nu inte fan beställer jag den på nätet när det finns en butik 5minuter bort.
_________________ Johan Hansson
|
| 21 Oct 2019, 21:23 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Tubis wrote: Grejen är att för många varor vill kunden fortfarande se varan IRL. Så nätet kan inte helt ta över all handel. Att dessutom kunna köpa varan samma dag är en faktor. Behöver jag en skruv nu inte fan beställer jag den på nätet när det finns en butik 5minuter bort. Håller delvis med, sedan spelar priset roll. Får du samma vara 20% billigare kanske du tar chansen och köper den osett. Tidigare var butiken ett bollplank, idag är det internet. Att söka på en vara ger väldigt mycket svar, nästa steg blir att hitta ett attraktivt pris. Där är internet överlägset. En dyr Fender/Gibson kanske man vill känna på först. Men ”hårda” paket köper många via e-handeln. Därav ser det ut som det gör.
|
| 21 Oct 2019, 21:31 |
|
 |
|
lpstd
|
Åtminstone nya elgitarrer måste ju vara svårt att leva på i längden. Är inte marknaden sedan länge mättad på elgitarrer? De har tillverkats i 70 år, och är för det mesta ganska hållbara saker. På de 40 år som gått sedan jag började spela har jag inte köpt mer än tre nya gitarrer. Gamla gitarrister dör och gitarrerna finns kvar.
Så marknaden måste ju svämma över av begagnat. Hur kan man då få lönsamhet i att kränga nytt?
|
| 22 Oct 2019, 00:39 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
lpstd wrote: Åtminstone nya elgitarrer måste ju vara svårt att leva på i längden. Är inte marknaden sedan länge mättad på elgitarrer? De har tillverkats i 70 år, och är för det mesta ganska hållbara saker. På de 40 år som gått sedan jag började spela har jag inte köpt mer än tre nya gitarrer. Gamla gitarrister dör och gitarrerna finns kvar.
Så marknaden måste ju svämma över av begagnat. Hur kan man då få lönsamhet i att kränga nytt? ´ Jag har en känsla av att rätt många av oss gubbnördar som hänger här har avsevärt fler gitarrer per person än den generation gitarrister som nu börjar gå ur tiden. När det är dags för oss, som ligger kring sträcket för döhalvan, att kasta in handduken så kommer en flod av gitarrer dyka upp. Men dit är det väl 15-30år?
|
| 22 Oct 2019, 10:01 |
|
 |
|
Polytone
|
Idag blev det en Gibson J-45 på 50% rean. Har redan en Martin D18 GE men det var sådant "liv" i J-45:an så jag kunde inte hålla emot.. 
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 22 Oct 2019, 11:32 |
|
 |
|
ralvejd
|
Blev en LP standard 
_________________ ralvejd@pc010:~$ Generalist, kan inget om allt
|
| 22 Oct 2019, 12:49 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
Var just i Göteborgsbutiken och där var enormt utplockat.
|
| 22 Oct 2019, 13:38 |
|
 |
|
Andreas Nyström
|
Heh, blir fortsatt 30% i Sthlm. Inga 50% där dom fina grejerna finns.
|
| 22 Oct 2019, 15:17 |
|
 |
|
albert
|
Väldigt länsat i Malmö i förmiddags också. Det stod en Fender ’57 Custom Deluxe kvar som lockade mig bara med sitt utseende. Men jag tog mitt förnuft till fånga och insåg att jag aldrig kommer att använda en sån på allvar.
_________________ Mats
|
| 22 Oct 2019, 15:18 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
Nu florerar rykten och fakta i en intressant blandning.
Butikerna i Norge är köpta. Hur de skall drivas vet jag inte.
Butiken i Köpenhamn lär vara såld till Thomann.
Luthman Scandinavia lär ha två seriösa intressenter och konkursboet levererar fortfarande till butiker för att få in pengar och få ut varulagret.
/Mats N
|
| 22 Oct 2019, 15:58 |
|
 |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2802 Location: Kalmartrakten SWISH
|
albert wrote: Väldigt länsat i Malmö i förmiddags också. Det stod en Fender ’57 Custom Deluxe kvar som lockade mig bara med sitt utseende. Men jag tog mitt förnuft till fånga och insåg att jag aldrig kommer att använda en sån på allvar. Pris? 
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
|
| 22 Oct 2019, 17:04 |
|
 |
|
albert
|
Granis67 wrote: albert wrote: Väldigt länsat i Malmö i förmiddags också. Det stod en Fender ’57 Custom Deluxe kvar som lockade mig bara med sitt utseende. Men jag tog mitt förnuft till fånga och insåg att jag aldrig kommer att använda en sån på allvar. Pris?  Ca 24’ x 50 %.
_________________ Mats
|
| 22 Oct 2019, 17:08 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Abe Normal wrote: Tidigare var butiken ett bollplank, idag är det internet. Att söka på en vara ger väldigt mycket svar, nästa steg blir att hitta ett attraktivt pris. Där är internet överlägset.
. Om man tillbringar en timme en lördagseftermiddag runt några av Stockholms större handelsplatser, tex Kungens Kurva, Heron City , Moraberg, Barkarby osv så fascineras man av den myrstack av människor som kommer ut med prylar i händerna, Lång kö vid varuutlämningen mm, massor av folk i varuhusen. Ta sen hela Stockholm City med tusentals butiker, gågator, gallerior hundratusentals människor som shoppar Att tro att det ska försvinna på några år när E-handel tagit 10% totalt hittills på 20 år är ganska naivt. Det är en långsam process även om det tagit fart. En aspekt som kanske inte är så kul för den del är att HELA kakan ökar, vi köper helt enkelt FLER prylar ju mer lättilgängligt det blir och billigare. Det mest troliga är det tråkiga alternativet att det kommer finnas både och , åtminstone i större städer, på landsbygden kanske vi får köpa mobiltelefon och skor på Ica istället Detta redan om 5-10 år kanske. Därav jag frågade om tidsperspektiv. När man diskuterar hur framtiden kommer se ut är det ganska omöjligt att göra detta utan att formulera om man menar i närtid eller en generation bort.
| 22 Oct 2019, 20:14 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Mike Leaf wrote: Abe Normal wrote: Tidigare var butiken ett bollplank, idag är det internet. Att söka på en vara ger väldigt mycket svar, nästa steg blir att hitta ett attraktivt pris. Där är internet överlägset.
. Om man tillbringar en timme en lördagseftermiddag runt några av Stockholms större handelsplatser, tex Kungens Kurva, Heron City , Moraberg, Barkarby osv så fascineras man av den myrstack av människor som kommer ut med prylar i händerna, Lång kö vid varuutlämningen mm, massor av folk i varuhusen. Ta sen hela Stockholm City med tusentals butiker, gågator, gallerior hundratusentals människor som shoppar Att tro att det ska försvinna på några år när E-handel tagit 10% totalt hittills på 20 år är ganska naivt. Det är en långsam process även om det tagit fart. Frågan generellt är intressant, vi kan om vi inte redan gör det ställa diagnoser via nätet. Kapaciteten på nätet ökar hela tiden och tekniken utvecklas. En aspekt som kanske inte är så kul för den del är att HELA kakan ökar, vi köper helt enkelt FLER prylar ju mer lättilgängligt det blir och billigare. Det mest troliga är det tråkiga alternativet att det kommer finnas både och , åtminstone i större städer, på landsbygden kanske vi får köpa mobiltelefon och skor på Ica istället Detta redan om 5-10 år kanske. Därav jag frågade om tidsperspektiv. När man diskuterar hur framtiden kommer se ut är det ganska omöjligt att göra detta utan att formulera om man menar i närtid eller en generation bort. Mitt inlägg ovan syftade på musikaffärer. Det finns ju en anledning till att Luthman/4Sound går i putten och ett stort skäl är sannolikt e-handeln? Ska vi vidga diskussionen till att omfatta handeln generellt, så ligger flera av dina exempel i periferin. Den stora frågan är priset på varan och omkostnader för butiken. Att driva butiker centralt är kostsamt, tex butikerna på Drottninggatan i Stockholm har problem, flera har redan slagit igen. Så visst är det en omställning, sen tror jag att butiker som ligger i utkanterna kan hålla ut längre och fortfarande attraherar köparna. Vi får se vad som händer, nästa steg ser ut att bli Amazon och vilken inverkan det kommer att få, tex nedläggningar av stora köpcenter i USA är ett faktum. Som summering, konkurrenskraftiga priser på nätet kommer sätta tryck på fysiska butiker. Nästa frågan bli om butikerna kan hålla ut (låga omkostnader). Distributionen av varor kommer utvecklas ännu mer, med korta leveranstider och attraktiva priser för dem som handlar elektroniskt.
|
| 22 Oct 2019, 21:10 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Vill bara understryka, detta är ingen trätofråga från min sida, utan utvecklingen kommer rulla på oavsett vad vi tycker på Bojen. Men det slog mig och har för mig att frågan har ställts i tråden. Vem ska sälja Gibson/Fender i Sverige nu när Luthman upphör.
Alla som siar om näthandeln tror att Amazon blir nästa stora aktör i Sverige och Amazon har redan en säljplattform för Gibson/Fender. Så svaret kanske ligger där?
|
| 22 Oct 2019, 21:59 |
|
 |
|
rifle
|
En sak som slår hårt mot många butiker med näthandel är först och främst längre pris på nätet sen att stor del av kunderna har börjat utnyttja returrätten som är gratis ofta som en testfunktion.
|
| 23 Oct 2019, 07:39 |
|
 |
|
supro
|
Någon som var i Västerås idag? Fanns det något Fender/Gibson kvar?
|
| 23 Oct 2019, 21:57 |
|
 |
|
CarlM
|
Mike Leaf wrote: CarlM wrote: Men så går det när stora tillverkare vägrar att inse att marknaden är global. Ger man bättre villkor till stora tyska och brittiska aktörer, så kommer de skandinaviska distributörerna och handlarna inte att kunna täcka sina kostnader. Så enkelt är det. Fler branscher är på väg åt samma håll.
Gick i KK samma dag som denna post. Ett alternativ hade varit att konkursförvaltaren låtit dom drivas vidare med nya ägare då det inte syntes samma förluster i verksamheten som MRS Jo, jag vet. Men när jag skrev inlägget var inte Bolagsverkets offentliga register uppdaterade med den uppgiften. Mike Leaf wrote: Förstår inte riktigt vad du menar med 'ger man bättre villkor till stora tyska och brittiska aktörer' Ju större ÅF ju bättre priser och sekundära fördelar får man som tex lägre fraktpriser, även tex 50% billigare att ha arbetskraft i UK än Sverige.
Vem är 'man' och vad skulle alternativet vara?
Kanske omformulera till: 'Väljer kunderna att handla från utländska webshopar för att de är billigare så..'
Alla mindre branscher är precis på väg åt samma håll, man får släppa på marginaler och har högre omkostnader samt lyckas inte realisera att man har vissa fördelar som affärsläge, lokal marknadsföring, leverans över disk,merförsäljning av marginalstarka tillägg, personlig service och reklamationshantering, hjälp med installation etc.. (Inget som tysken kan uppfylla)
Är man dessutom kass på att inse och leverera dessa fördelar blir det ju inte bättre (säger inte att 4S varit det dock) Tycker dom gjort ett bra jobb i Skandinavien med sitt koncept senaste åren och detta kunde hänt för flera år sen OK, då ska jag utveckla vad jag menade: Förr såg man ofta ett ensidigt producentperspektiv och då är det lätt att dra de slutsatser som du gör. Ju större antal någon beställer, desto lägre pris. Detta oavsett hur resten av produktens resa till konsument ser ut. Man brukar kalla detta för ”push”. Idag när marknaden blir mer och mer global och kunderna vet vad en produkt kostar i andra länder blir det vanligare med ”pull”, det vill säga att man räknar från andra hållet, det vill säga från konsumentens perspektiv. 1. Alla pengar i systemet kommer från konsumenterna. Om inte konsumenterna trycker in pengar, så finns det ingen pengar att fördela emellan de tre parterna: - Återförsäljare (De som har kontakt med konsumenten, sköter säljprocessen och tar hand om kundens service och supportbehov efter köpet.) - Distributören (Tillverkarens lokala representant, som ansvarar för fabrikatets ställning på landsnivå och som är återförsäljarnas leverantör och stöd.) - Tillverkaren (Den som är ursprunget för de produkter som flödar genom systemet.) Utan betalade konsumenter så hjälper det inte vad någon part gör. Men för att konsumenterna ska vilja köpa en produkt så måste någon eller några skapa ett sug, ett intresse och de som gör det måste kunna täcka sina kostnader. Om någon part i kedjan inte kan täcka sina kostnader, så kommer deras bidrag till processen att upphöra och då måste de om möjligt ersättas av någon annan, annars rasar hela distributionskedjan. Rollerna kan omfördelas om emellan de olika parterna, men allt jobb måste göras. Det är ingen del av arbetet eller ansvaret som går att ta bort. 2. Den lokala marknaden har ersatts av en global, eller i alla fall regional marknad. Alla kollar priser online och få accepterar överpriser. Till skillnad från vad du tror, så kostar det inte mindre att driva försäljningsverksamhet i Storbritannien än i Sverige och trots en högre lönenivå i Tyskland så är kostnaden inte varken högre eller lägre där heller. 3. Den som sätter reglerna är tillverkaren. En tillverkare kan agera så att priserna ligger på samma nivå i hela världen om den vill det och om den är övertygad om att det är viktigt. Men alla begriper inte det och ibland är suget efter snabba pengar eller kortsiktiga resultat så stort, så att man offrar någon marknad för att fixa siffrorna i nästa kvartalsrapport. Tittar man på Lutmans räkenskaper så har de under många år fått nöja sig med alldeles för små marginaler för att det ska gå ihop, så trots ökad försäljning under flera år så går det inte driva en verksamhet år ut och år in, när villkoren är för hårt pressade. Så vad blir då konsekvenserna? Jag livet går vidare. Folk kommer att köpa instrument och musikprylar, men inte efter att ha blivit sugna efter en provspelning i en butik, utan köpen kommer att influeras av annat. T ex överdrivna skrytsamma webshopar med billiga u-landstillverkade dekaltrimmade prylar (Toxic Pedals, G***n etc.), vi kommer att se mer av influencers på forum och i sociala medier som får ersättning av tillverkare att påverka forummedlemmar och följare och det kommer bli svårare för den som utvecklar något nytt bra och kostsamt att kunna visa sina produkter för potentiella kunder, vilket kommer att hämma den tekniska utvecklingen eftersom det blir svårare för nya innovatörer att nå fram i bruset. Andra bättre marknadsförda aktiviteter och köp kommer att minska intresset för att spela och köpa musikutrustning. Så alla parter förlorar i förlängningen, utom möjligen de asiatiska skräptillverkarna som kommer att ta större marknadsandelar, när det blir ”tro” i högre grad än ”vetande” som kommer att styra köpen. Det är naturligt att det här sker först i Norden, eftersom vi här dels har kommit längre i vår IT-utveckling och eftersom hela befolkningen kan kommunicera på engelska tillräckligt bra för att kunna genomföra ett onlineköp. I andra länder har man inte kommit lika långt och då klarar sig butikerna bättre även även de länderna är utsatta för konkurrens från i första hand Tyskland och Storbritannien. Men man behöver inte tro på något av det jag skrivit, men det är mitt svar på Mike Leafs fråga.
|
| 24 Oct 2019, 00:10 |
|
 |
|
Frisk
|
UK lämnar ju dessutom EU. Ska bli intressant att se hur det blir med det också. Det kommer kanske inte vara lika lockande att köpa därifrån om man behöver betala moms och tull.
|
| 24 Oct 2019, 00:32 |
|
 |
|
PistonR
|
supro wrote: Någon som var i Västerås idag? Fanns det något Fender/Gibson kvar? Var förbi där idag, fanns åtminstone en röd transparent Les Paul Studio kvar till 50%, stod innanför disken. Tydligen någon som hade bokat den men backat ur. För mig blev det ett Gator hardcase, en gigbag, marracas och lite kablar, 50% på allt. Personligen tycker jag det är för jävla tråkigt att butiken försvinner, man vill ju lixom kunna svänga förbi och klämma och känna lite och framförallt snabbt kunna få med sig lite strängar och plektrum och dyl. I Västerås har de aldrig varit omöjligt att få till en bra deal.
|
| 24 Oct 2019, 12:51 |
|
 |
|
CarlM
|
Frisk wrote: UK lämnar ju dessutom EU. Ska bli intressant att se hur det blir med det också. Det kommer kanske inte vara lika lockande att köpa därifrån om man behöver betala moms och tull. Det blir inte så komplicerat. Det engelska bolaget säljer dig då varan på export, d v s utan moms (VAT) och sedan får du betala svensk moms och kemikaliskatt i förekommande fall till fraktbolaget som förtullar sändningen åt dig. Tull blir det bara vid en hard Brexit, men den kommer vara ganska låg procentsats. Runt 1% på det mesta musikrelaterat och upp till 4% i vissa fall och några varor kan det bli 0% tull på. Men nu ser det ut som att det blir ett avtal med EU och då blir det sannolikt bara moms som tillkommer precis som vid import från t ex Norge. Det enda sura är väl fraktbolagets fasta avgift för administrationen runt förtullning och eventuellt höjda fraktpriser i och med Brexit. Men många som aldrig handlat utanför EU förut kommer nog att tveka att handla från Storbritannien när Brexit är genomfört.
|
| 24 Oct 2019, 16:25 |
|
 |
|
zoork_1
|
Lite off topic, men... Givet det som sker runt om i världen så tycker jag det är svårt att bedöma e-handelns VS butikers framtid. Klimat-/miljöproblem kan t ex bli en game changer för den del av transportsektorn som drivs av e-handel (och returer av varor) = pris ↑
|
| 24 Oct 2019, 20:22 |
|
 |
|
supro
|
Köpte mig en R8 idag...
Lite gamigt kändes det men jag har handlat en hel av dem förut till normalpris och nästan aldrig beställt något från Thomann.
|
| 24 Oct 2019, 20:44 |
|
 |
|
Polytone
|
supro wrote: Köpte mig en R8 idag...
Lite gamigt kändes det men jag har handlat en hel av dem förut till normalpris och nästan aldrig beställt något från Thomann. Grattis! Vilken butik? Fanns det fler? 
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 24 Oct 2019, 21:42 |
|
 |
|
supro
|
Tack! Täby, det fanns inga fler R8 men en helsvart relikerad Custom Shop LP som inte såg så kul ut tyckte jag, den kostade 60k före rabatt
Last edited by supro on 25 Nov 2019, 00:22, edited 1 time in total.
|
| 24 Oct 2019, 22:21 |
|
|