View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Jun 2026, 02:48

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Tips vid mixning för att få bort cymbaler? 
Author Message

Post Tips vid mixning för att få bort cymbaler?
Finns det något tips för att få bort cymbalerna lite på en inspelning?
De är ganska framträdande och ringer ut lite för mycket. Försöker jag med eq så tar det bort annat jag vill ha kvar, tex virvelns krispighet.

Lyckades få bort en del med en deEsser sist i effektkedjan, men kommer inte längre.
Antar att jag måste be trummisen slå lösare nästa gång eller dämpa dem på ngt vis.
Men nu är det som det är, så om det finns någon annan lösning som jag missat så är jag idel öra.

04 Feb 2020, 11:46
Profile WWW

Post Re: Tips vid mixning för att få bort cymbaler?
Shoegazers Anonymous wrote:
Finns det något tips för att få bort cymbalerna lite på en inspelning?
De är ganska framträdande och ringer ut lite för mycket. Försöker jag med eq så tar det bort annat jag vill ha kvar, tex virvelns krispighet.

Lyckades få bort en del med en deEsser sist i effektkedjan, men kommer inte längre.
Antar att jag måste be trummisen slå lösare nästa gång eller dämpa dem på ngt vis.
Men nu är det som det är, så om det finns någon annan lösning som jag missat så är jag idel öra.

Vad är det för spår du jobbar med? En stereomix av hela trumsetet? Trumset inspelat med 1-2 mickar?
Om du har ett stereospår där cymbalerna är panorerade eller ligger i sidorna kan du alltid testa att separera mid-side så att du kan equalisera sidorna och mitten separat.
Finns inbyggt i många pluggar, t.ex denna gratis eq från Voxengo https://www.voxengo.com/product/overtonegeq/

04 Feb 2020, 13:13
Profile

Det är inspelat mono med baskagge, virvel, overhang och en ”mittmick”. Det är bara ”mittmicken” som används som ett experiment. En gammal Sennheiser MD403 som sitter i mitten av trumsetet över bastrumman. Låter fantastiskt bra förutom att cymbalerna är lite väl framstående.

Ska jobba vidare med det och det går framåt. Var mest nyfiken på tips om jag missat något väsentligt och enkelt. :D

04 Feb 2020, 13:33
Profile WWW

Det är inspelat mono med baskagge, virvel, overhang och en ”mittmick”. Det är bara ”mittmicken” som används som ett experiment. En gammal Sennheiser MD403 som sitter i mitten av trumsetet över bastrumman. Låter fantastiskt bra förutom att cymbalerna är lite väl framstående.

Ska jobba vidare med det och det går framåt. Var mest nyfiken på tips om jag missat något väsentligt och enkelt. :D

Ok, då är det knepigare. Du kan ju alltid experimentera med en multibandcompressor, men kan bli svårt att få till ett vettigt resultat.

04 Feb 2020, 13:35
Profile

Min erfarenhet (eller brist på) säger att just cymbaler är det stora problemet vid uppmickning med få mikrofoner. Själv är jag förtjust i "the Gyn Johns method" dvs tre mickar. Men det gäller att trummisen vet vad som gäller, och spelar sina trummor och cymbaler efter den förutsättningen!
Vad som kanske skulle kunna funka, har dock inte själv testat, är att skapa ett midi-spår med hjälp av någon "Drum Replacer plugg". Ställ filtreringen så att du bara får midi-noter på det du vill ska låta. Gör ett litet samplingsbibliotek på trummisens trummor. Balansera sen upp drum replace spåret med den ursprungliga inspelningen.
I Sonar Platinum finns denna plugg som exempel:
https://www.cakewalk.com/products/drum-replacer

04 Feb 2020, 20:24
Profile

Jag använder Drumatom 2 i studion. Perfekt till att ta bort läck med. https://www.youtube.com/watch?v=subKUkAeFvw

05 Feb 2020, 00:06
Profile

LabLord wrote:
Jag använder Drumatom 2 i studion. Perfekt till att ta bort läck med. https://www.youtube.com/watch?v=subKUkAeFvw

Det kommer inte funka om dom inte har separata spår på allting.

Hittils är jag osäker om trådskaparen sagt ifall dom har separata spår eller bara spelat in allt med olika mickar genom mixer in i ett spår på datorn.

05 Feb 2020, 11:11
Profile

Mickarna är inspelade på egna spår.

05 Feb 2020, 11:37
Profile WWW

Placeringen/vinkel på micken är antagligen lättast att laborera med till att börja med.

05 Feb 2020, 11:54
Profile ICQ WWW

Vid uppmickning á la Glyn Johns kan man tänka att cymbalernas ljud sprider sig timglasformat uppåt och nedåt. Så en mick precis bredvid en ride eller crash tar inte upp cymbalen lika mycket som om den är placerad strax ovan eller nedom. Värt att beakta för den mick som finns vid golvpukan.
För hi-haten gäller närmast det motsatta; ljudet sprids mer horisontellt, åt sidorna. Värt att beakta när man riktar in överhängande virvelmick resp. vid ev. närmickning av virvel.

På redan inspelat material blir det knepigare. Du kan pröva att kopiera de kanaler som har för starka cymbaler, skära bort alla frekvenser under de störande (gissar på allt under 2-3 kHz), sedan fasvänder du denna kanal och lägger den exakt lika panorerad som originalet. På så sätt skulle de störande frekvenserna släcka ut varandra på ett mer transparent och kontrollerbart sätt än med vanlig EQ. Man kan finjustera genom att höja/sänka volymen. Ev. kan du finlira och lägga kompressor (eller expander) på denna kanal beroende på om det är cymbalslag eller -utklingning som stör mest.

Ett annat sätt kunde vara att använda en dynamisk eq-plugg, där enskilda frekvensområden går att komprimera eller expandera selektivt. En jättebra sådan är Pro-Q 3.

05 Feb 2020, 15:02
Profile

Tack för alla tips! Mycket bra grejer. :D

05 Feb 2020, 19:23
Profile WWW

Allt i en mix är ju bara frekvenser man har att laborera med, så att få bort ett ljud i en mix som ligger i samma frekvenser som ett annat går aldrig att vettigt få till.

/Magnus

05 Feb 2020, 23:40
Profile WWW

Min erfarenhet är att det är bra att undvika dåliga beslut vid inspelningen, eftersom det tar mycket tid och kraft att hantera konsekvenserna vid mix.

Men om du har en monoinspelning av trummor där cymbalerna är för starka, så ska du nog först av allt glömma att du kan eq:a bort problemet eftersom det kommer att paja ljudet i de andra delarna av trumsetet.

Däremot att prova olika typer av multibandskompression, kan vara värt att prova.

Här är ett annat knep:

1. Ta ditt monospår och kopiera ut det till nya fyra spår.
2. Döp spåren till: Bastr, Virvel, Pukor och Cymbaler
3. Lägg en noisegate på spåret du kallat Bastrumma. Ställ frekvensen för triggern så att bastrumman triggar gate:n. Ställ attacken så snabb som möjligt och kombinationen hold och release lagom lång för ett bastrummeslag. Sätt dämningen till 3dB till att börja med. Nu kommer gaten att dämpa 3 dB när inte bastrumman spelas och du har därmed sänkt cymballjuden och allt annat med 3dB på det här spåret. prova dig fram med hur mycket gate:ning som funkar. men jag skulle nog inte gå över 5 dB. Eq:a upp basen lite kanske någonstans runt 60 Hz eller var nu din bastrumma har sin topp i basen. Testa runt med olika kompressorer eller multibandskompressorer tills du får ett spår där bastrumman låter starkare än originalspåret.
4. Gör samma sak med kopian du kallat virveln, d v s gate:a fram virveln lite grann, fast här lägger man inte på någon baspuckel utan försök istället eq:a fram lite extra virvelanslag i stället. Avsluta med multibandskompression som framhäver virveln.
5. Nu är det spåret du kallat pukors tur. Gate:a försiktigt fram pukor ur spåret med samma teknik som de andra spåren.
Ett knep som inte har nämnts är att använda noise-gate. Fast inte på det typiskt brutala sättet utan försiktigt. Sätt trigfrekvensen till något som gör att både bastrumma och virveltrumma triggar den. Ställ attacken så snabb som möjligt och kombinationen hold och release lagom lång för ett virvelslag.
6. Den sista kopian som du kallat cymbaler ska du hantera lite annorlunda. Högpassfiltrera hårt och komprimera. Gärna med en långsam vintagekompressor. Fasvänd spåret och dra ner spårets regel helt.
7. Blanda nu originalspåret med de nya spåren Bastrumma och Virvel. Förhoppningsvis hör du nu bastrumma och virvel bättre än med bara originalspåret.
8. Prova att dra upp kopian som du kallat Cymbaler, eftersom den är i motfas fast filtrerad och komprimerad så kommer eventuellt cymballjuden dämpas lite på ett snyggt sätt när du drar upp regeln lite grann. Om inte, så mute:a bara bort det. Annars använd så mycket som låter bra.
9. Slutligen. Dämpa originalspåret 3dB och dra upp kopian pukor till samma nivå som originalspåret. Balansera dem mot varandra.
10. Gruppera alla spår och fortsätt sedan att bearbeta gruppen med dina verktyg för att få det att låta så bra som möjligt.

Den här typen av metoder med att bryta isär och skapa parallellspår som processas olika och kombineras tar en massa tid och experimenterande, men ibland måse man lösa omöjliga mixproblem och då kan det vara värt allt krångel. men det är rätt kul när resultatet blir bra.

Eller också mickar du på ett sätt som låter bra direkt istället... :)

Lycka till!

06 Feb 2020, 23:38
Profile ICQ YIM WWW

Det kan ev. också gå att trolla litet i något program som hanterar ljudfilen via spektrogram (SpektraLayers, WaveLab10, Ozone). Där kan man med Photoshop-liknande verktyg tvätta undan störande ljud/frekvenser mer eller mindre, inom förvalda områden.

07 Feb 2020, 15:40
Profile

Om möjligt, kalla in trummisen och spela in på nytt. Allt annat blir bara en nödlösning som du kanske inte ens blir nöjd med slutresultatet. Det finns en anledning till att trummisar får lära sig att inte slå lika hårt på cymbalerna i studio som live. Drumatom har nämnts och jättebra men väldigt dyr om man inte tänker använda den ofta är det en onödig investering.

08 Feb 2020, 14:03
Profile

Tokerekloker wrote:
Om möjligt, kalla in trummisen och spela in på nytt. Allt annat blir bara en nödlösning som du kanske inte ens blir nöjd med slutresultatet. Det finns en anledning till att trummisar får lära sig att inte slå lika hårt på cymbalerna i studio som live. Drumatom har nämnts och jättebra men väldigt dyr om man inte tänker använda den ofta är det en onödig investering.

Har för mig att man kan slanga ner en fullt funktionell demo/utvärdering om man bara ska testa under en begränsad tid. Har kört Drumatom de senaste 4-5 åren och även om man gör allt rätt vid uppmickning så känns det rätt skönt att ha möjligheten att tämja cymbalbleeds på vissa grejer.

08 Feb 2020, 14:14
Profile

Det är väl mestadels psykologiskt antar jag, men ofta kan jag tycka att det är enklare att boosta önskade elements frekvenser än att försöka skära något som är så "bredfrekvensigt" som cymbaler är. Kanske funkar det för dig också? Lägg upp trumspåret som två spår där du använder gate och kompressor på det ena för att mejsla fram baskagge, virvel och pukor så gott som det går.

08 Feb 2020, 19:30
Profile

Tackar ödmjukast för alla tips! :D

08 Feb 2020, 21:45
Profile WWW

Tackar ödmjukast för alla tips! :D

Annars PM:ar du mig så kan du maila mig filerna så ska jag köra dom i Drumatom nere i studion å maila tillbaks.

09 Feb 2020, 14:22
Profile

Lab Lord - det var generöst! Jag återkommer om jag inte kan lösa det. Vill helst göra det själv så att jag lär mig något, men går jag helt bet så hör jag av mig. :D

09 Feb 2020, 22:31
Profile WWW
Reply to topic   [ 20 posts ]