View unanswered posts | View active topics It is currently 09 May 2026, 08:36

Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Ljudbojen är lite trött 
Author Message

Post Re: Ljudbojen är lite trött
Med tillräckligt modern plattform hade dragspelsforumet haft hundratusentals besökare.
Är det inte bara så att elgitarrer blir allt mer ointressanta?
Jag klarar lätt av forumsformen, sitter på telefonapparaten just nu, allt är hyfsat lätt.
Utom att lägga in bilder.
Jag är nöjd.

15 Apr 2020, 20:19
Profile WWW

Visst blir gitarrer mer ointressanta. Bara se vad den allra största majoriteten av unga idag lyssnar på. Där ingår inte någon elgitarr. Inte eller ingår speciellt ofta heller riktiga trummor eller bas. Nej det ska vara syntbaserat för deras del och totaltkvantiserat on the grid. Inte kommer de att börja lyssna på gubbrock, punk eller metal när de blir äldre. Bara att inse att vi är ett utdöende släkte och inte kommer att saknas när vi är borta. Få gitarrföretag kommer att finnas kvar om 20-30 år då vi gubbarna har blivit för gamla för att köpa nya gitarrer eller ens kan spela längre. Forum tillhör det förgångna och så småningom även fejsbook, som kommer att ersättas av annat. Inget varar länge historiskt, förutom några få ting, och dit hör inte elgitarrer.

15 Apr 2020, 21:36
Profile

Om fiolen har överlevt tills idag så nog skulle jag misstänka att elgitarren kommer duga ett litet tag till :D

16 Apr 2020, 08:31
Profile ICQ WWW

Jag är helnöjd med Bojen som den är. Lugn, överblickbar och lättläst med bra svart font mot en ljus bakgrund. Skönt att slippa mörk tröttsam bakgrund, reklam, ovidkommande bilder och en massa annat fancy krafs som stör. Behöver inte ett modernare utseende eller en fantasifylld logga. Användarvänlighet, innehåll och god ton är betydligt viktigare än att layouten är modern och flashig.

Det är dock lite synd att aktiviteten har minskat. Men om det inte hotar Bojens existens så gör inte det så mkt heller. På sätt och vis lite skönt att inte bli överöst med alltför mycket inlägg så att man orkar hänga med på det mesta. Det vore dock väldigt tråkigt om Bojen tynar bort och måste läggas ner.

Det enda som kan vara lite störande är väl möjligen svårigheterna att lägga in bilder - om det fortfarande är på det viset (har inte provat på ett tag). När jag provat har jag lyckats ibland och ibland inte, kanske beroende på bildernas storlek. Finns det möjligen en storleksbegränsning? Om man är medveten om den så kan man kanske leva med det också.

Har också problem när jag försöker söka efter "username". Verkar inte längre gå att välja begynnelsebokstav när man gör sökningen. Men det kan man klara sig utan.

16 Apr 2020, 10:50
Profile ICQ YIM WWW

beneri wrote:
Jag är helnöjd med Bojen som den är. Lugn, överblickbar och lättläst med bra svart font mot en ljus bakgrund. Skönt att slippa mörk tröttsam bakgrund, reklam, ovidkommande bilder och en massa annat fancy krafs som stör. Behöver inte ett modernare utseende eller en fantasifylld logga. Användarvänlighet, innehåll och god ton är betydligt viktigare än att layouten är modern och flashig.

Det är dock lite synd att aktiviteten har minskat. Men om det inte hotar Bojens existens så gör inte det så mkt heller. På sätt och vis lite skönt att inte bli överöst med alltför mycket inlägg så att man orkar hänga med på det mesta. Det vore dock väldigt tråkigt om Bojen tynar bort och måste läggas ner.

Det enda som kan vara lite störande är väl möjligen svårigheterna att lägga in bilder - om det fortfarande är på det viset (har inte provat på ett tag). När jag provat har jag lyckats ibland och ibland inte, kanske beroende på bildernas storlek. Finns det möjligen en storleksbegränsning? Om man är medveten om den så kan man kanske leva med det också.

Har också problem när jag försöker söka efter "username". Verkar inte längre gå att välja begynnelsebokstav när man gör sökningen. Men det kan man klara sig utan.

Det finns en storleksbegränsning när det gäller bilder. Det finns flera sätt att lägga ut bilder här. Personligen förminskar jag alltid mina bilder till 800 x 533. Sedan är det bara att klicka på "img" ; kopiera bildadressen där man lag ut bilden -och klistra in mellan [img] och [img]. -Easy.

/ Jonken

16 Apr 2020, 11:46
Profile

Inte tillräckligt med hyllande av EVERTUNE

Åt helvete med gubbstall som stämmer ur sig :mrgreen:

16 Apr 2020, 12:22
Profile

Facebook har sina för och nackdelar och den här typen av forum har sina för- och nackdelar.

Fördelarna här är:

- Sökbarhet. Man kan ganska enkelt hitta tillbaka till gamla värdefulla tips och instruktioner vid behov.
- Mycket kunnande och mycket egen erfarenhet
- En ganska god stämning generellt. (Vi har en medlem från huvudstadsregionen och en från Göteborg som ryker ihop med jämna mellanrum, men det får vi väl stå ut med.)
- Det lägre tempot, d v s en diskussion är inte helt plötsligt långt ner i en oändlig lista som på Facebook och en tråd kan leva över längre tid.

Det är ett bra ställe det här.

Facebook är egentligen bara bättre när man ska sälja eller köpa grejer. Allt går fort och många ser annonserna.

Last edited by CarlM on 17 Apr 2020, 10:51, edited 1 time in total.

16 Apr 2020, 13:39
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
Facebook har sina för och nackdelar och den här typen har sina för och nackdelar.

Fördelarna här är:

- Sökbarhet. Man kan ganska enkelt hitta tillbaka till gamla värdefulla tips och instruktioner vid behov.
- Mycket kunnande och mycket egen erfarenhet
- En ganska god stämning generellt. (Vi har en medlem från huvudstadsregionen och en från Göteborg som ryker ihop med jämna mellanrum, men det får vi väl stå ut med.)
- Det lägre tempot, d v s en diskussion är inte helt plötsligt långt ner i en oändlig lista som på Facebook och en tråd kan leve över längre tid.

Det är ett bra ställe det här.

Facebook är egentligen bara bättre när man ska sälja eller köpa grejer. Allt går fort och många ser annonserna.

Det där stör mig som gillar att köpa och sälja grejer...Det är ju fan att man ska behöva skaffa Facebook bara för att det är ett bättre köp o säljställe. :x

George Harrison

16 Apr 2020, 14:15
Profile

Polytone wrote:
Det där stör mig som gillar att köpa och sälja grejer...Det är ju fan att man ska behöva skaffa Facebook bara för att det är ett bättre köp o säljställe. :x

Håller med.

16 Apr 2020, 14:31
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Om fiolen har överlevt tills idag så nog skulle jag misstänka att elgitarren kommer duga ett litet tag till :D

Det där har diskuterats in absurdum 8)
Dels beror det ju på vad man menar med ett litet tag, är det 10 år eller 100 år?
Sen får kanske ställa i relation vilket avtryck Gitarrbaserad pop och rock har satt i musikhistorien jämfört med fiolen , eller varför inte dragspel då det kommer
upp hela tiden. Hur många dragspelsartister har såld hundratals miljoner plattor, sålt ut wembley 5 dagar i rad osv...

Elgitarren blir svår att ha ihjäl helt, men har man ett tillräckligt långt perspektiv framåt så kanske alla 'fysiska' instrument är museiföremål
trummor, gitarrer, piano blåsinstrument mm.

Det hörde jag förresten första gången i en Studio redan 1984 när de lite mer avancerade syntarna dök upp.
Då var det s a s 'godnatt' för alla andra instrument, men så har ju inte skett även om det delvis inträffat, tex hyr man väl inte gärna
en hel symfoniorkester längre för en inspelning.

Men det har ju faktiskt bara gått 36 år sen dess.

Vintage gitarrer kommer bli värdelöst, ja det har jag hört åtminstone i 20 år nu..

16 Apr 2020, 14:49
Profile ICQ WWW

Polytone wrote:

Ja, trist som fasen och att folk accepterar att FB egentligen är tekniskt undermåligt. Det finns överallt på alla plattformar. Begrunda att FB's ursprung är från ett Universitet i USA där Zuckerberg var student och ville ha nåt som gjorde att studenterna lättare kunde hitta partys.

Har nån av er sålt nåt på FB och sedan fått frågan vem som köpte det? Jag har fått det ett par gånger senaste tiden och undrar vad fasen har FB med det att göra??? :evil: :evil: :evil: :evil:

16 Apr 2020, 14:50
Profile

Menar du själva fejsboken eller andra användare som frågar vem som har köpt? Själv har jag inte fb. Räcker att tanten har fb och gått genom henne när jag köpt eller sålt något där. Men men är man singel så är det en annan femma. Vend vågar man väl knappat köpa nåt från längre pga alla skojare som finns där. Tycker det är någon varje vecka som lägger upp att de blivit blåsta där.

17 Apr 2020, 13:07
Profile

valvetubes wrote:
[Har nån av er sålt nåt på FB och sedan fått frågan vem som köpte det? Jag har fått det ett par gånger senaste tiden och undrar vad fasen har FB med det att göra??? :evil: :evil: :evil: :evil:

Tja, du har ju gett dom tillgång och rättigheter till allt du postar , gillar och laddar upp när du gick med.
Det är ju deras affärsmodell ,du är inte kund du är den produkt de säljer till sina kunder.
För att kunna samla in mycket data är det en gratistjänst.

Jag är inte direkt förvånad. Det ingår i deras kartläggning av folks vanor och intressen.
Däremot blev jag förvånad över debatten i senaten i USA efter valet där inte en enda senator förstod att det fungerade så.

Jag har själv FB men har inte sålts så mycket där ännu, håller väl inte på lika mycket och köper/säljer längre.

Glöm inte bort Blocket annars, man får alltid svar i alla fall, även om det mesta är skambud/oseriöst.

17 Apr 2020, 13:31
Profile ICQ WWW

Jag gillar Bojen som den är. Har inga problem med gränssnitt eller det lite lätt knöliga med att lägga upp bilder.
Mina smidigaste och snabbaste affärer med musikrelaterade grejer har jag helt klart gjort här, man slipper "däcksparkare".

Startar någon en FB-grupp så går jag säkert med även där.

Är inte längre så aktiv men läser nästan dagligen.

17 Apr 2020, 16:03
Profile

Även om jag och ett par till är för någon slags uppfräschning av bojen så känns det ändå som en majoritet vill ha det som det alltid har varit. Så där har vi väl egentligen svaret; Ljudbojen är lite trött och kommer troligtvis fortsätta vara sömnigt. :wink:

17 Apr 2020, 19:52
Profile

Mike Leaf wrote:
Det hörde jag förresten första gången i en Studio redan 1984 när de lite mer avancerade syntarna dök upp.
Då var det s a s 'godnatt' för alla andra instrumen...

Minns när Linn Drum dök upp och prognosen var att alla världens trummisar skulle bli arbetslösa inom kort...

För övrigt håller jag med om allt i ditt inlägg

17 Apr 2020, 22:28
Profile

Facebook för forum är helt värdelöst enligt mig. Allt bli bara en enda rad av ostrukturerade inlägg.

Bildkrånglet borde verkligen lösas, men hur? Vill, orkar och kan administratörerna? Kan nån Bojare hjälpa till på nåt sätt?

När det gäller köp och sälj är Blocket helt överlägset, av det enkla skälet att alla som letar efter något är där.

17 Apr 2020, 23:45
Profile

Kanske skulle man slå ihop diskussionsgrupperna till en igen? Aktiviteten är extremt låg i några... Lämna off topic utanför bara (eller lägg ner den)!

17 Apr 2020, 23:52
Profile

Det här med quick, easy, accessible; medför ofta till att fler åsikter med allt för lite tankeverksamhet luftas. Många av dessa individer är mer intresserade av sin digitala social status. Dessa individer är ofta mycket oförmögna att hantera oliktänkande och kritik till deras åsikter. Betydligt fler av dessa dialoger tenderar i 7 fall av 10; sluta i en klassisk kukmätning. För ingen av de argumenterande parterna har i sin världsbild att acceptera någon form av förlikning: Typ: 'Let us agree to disagree'. En QEA -plattform gör det även enklare och bekvämare för "troll".

Vi Bojare är tacksamma för det finns folk som lägger mer tiden att driva Ljudbojen vidare. Många av oss har varit med och bidragit ekonomiskt -för att detta skall vara möjligt i en reklamfri miljö. Men vi måste också förstå att den personliga tiden våra administratörer lägger ner för att hålla Ljudbojen fungerande idag; är en väldigt avgörande faktor. Vi vill alltså försöka undvika att addera på mer på våra administratörers axlar. Med detta sagt: Tekniska förändringar/uppgraderingar = Mycket mer tid & arbete för Admin. Lägre nivå i Bojare = Mer tid & arbete för Admin, etc, etc...

Kvalitet handlar inte om mängden som sägs -utan innehållet i det som sägs. Kvalitet kommer ofta ur engagemang -och hur mycket tid de som skriver lägger ner i sina inlägg. Dvs, precis som i exemplet ovan gällande Admin: Är tiden och engagemanget avgörande för vilken kvalitet man bidrar med här på Ljudbojen. Kvantitet eller kvalitet? Helst båda; men om bara ett av valen: Utan minsta tvekan; kvalitet! -Någon Bojare som har testat att lista upp sina egna inlägg på sistone? Hur många meningar i snitt -per inlägg rullar man egentligen runt på?

Gällande just kvalitet på innehåll; ligger Ljudbojen i absolut toppklass i hela världen. Detta är för att det finns kunskap -såväl som erfarenhet här på bojen. Det är många utanför Sverige -som kommer in här och svär ikapp med Ex Google translate. Att man överhuvudtaget gör sig detta besvär; innebär att saker som skrivs här -är tillräckligt intressanta. Detta är någonting som vi verkligen ska ta till oss av -och vara stolta över. Dock för att vi skall kunna fortsätta göra det vi gör tillsammans; måste vi värna om plattformen vi har tillgång till idag. Tanken med Bojen är inte bara att tillhandahålla erfarenhet och kunskap; utan även att informera och hjälpa andra medlemmar. Detta helt utan en kommersiell agenda.

/ Jonken

18 Apr 2020, 12:06
Profile
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2