View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Sep 2026, 18:20

Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Sunkiga gitarrsounds ? 
Author Message

Post Sunkiga gitarrsounds ?
Ett försök att skapa lite Lördagsnöje, garanterat OK ur epidemiologiskt perspektiv!

Dom flesta bojare är ju riktiga munskänkare, gitarrister i gourmé klass, eller för att citera Billy Gibbons "har man bara ordning på tonen så behöver man aldrig överanstränga sina händer när man spelar gitarr" !

Men då kommer min fråga: Ge exempel på avskyvärt fult, ruggigt, raggigt, äckligt giatrrsound!

Mitt bidrag är: TOTO "Hold the line" och allt som låter i Tool.

OBS! Det är inte musikens mening eller känsla som menas, utan bara "soundet" i sin kranka blekhet!

05 Sep 2020, 16:05
Profile

Post Re: Sunkiga gitarrsounds ?
Introt till GuitarGeeks Podcast. Det känns som att köra en syl genom trumhinnan varje gång jag hör det.

05 Sep 2020, 18:13
Profile

pudas wrote:
Ett försök att skapa lite Lördagsnöje, garanterat OK ur epidemiologiskt perspektiv!

Dom flesta bojare är ju riktiga munskänkare, gitarrister i gourmé klass, eller för att citera Billy Gibbons "har man bara ordning på tonen så behöver man aldrig överanstränga sina händer när man spelar gitarr" !

Men då kommer min fråga: Ge exempel på avskyvärt fult, ruggigt, raggigt, äckligt giatrrsound!

Mitt bidrag är: TOTO "Hold the line" och allt som låter i Tool.

OBS! Det är inte musikens mening eller känsla som menas, utan bara "soundet" i sin kranka blekhet!

Gud vad jobbigt för dig! Känner med dig... Nåt annat du kan komma på att gnälla om som vi andra ta del av?

05 Sep 2020, 20:34
Profile

Äckligt blaskiga 80-talssound med chorus (vilken idiotisk effekt) och digitala delay. Brrrr...

05 Sep 2020, 20:44
Profile

DrSlim wrote:
Äckligt blaskiga 80-talssound med chorus (vilken idiotisk effekt) och digitala delay. Brrrr...

Lyssnar mycket på John Scofield och hans 80-tals sound, med dist och chorus samtidigt, är bland det goaste jag hört :lol:

En annan favorit, Jeff Beck, har haft en del sunkiga sounds live.

05 Sep 2020, 21:30
Profile

Ett gitarrljud som jag brukar reagera över hur dåligt det låter är när låten Crazy Train av Ozzy råkar spelas på radion.

Tror jag läste att gitarristen Randy Rhoads använde en MXR distortion+ rakt in i mixerbordet. Det låter både trasigt och helt kraftlöst på såmsta möjliga vis. Det sämsta gitarrljud jag hört troligen.

05 Sep 2020, 22:11
Profile

Det mesta med Neil Young? :-)

05 Sep 2020, 22:53
Profile

Allting med Slayer. De har aldrig haft något bra gitarrljud. Judas Priest allbum Demolition. Riktigt dåligt. Varför bestämde de sig för ett sånt sunkigt ljud? Pajasbandet Manowar. Bara lyssna på deras platta Hail to England. Så fizzigt att det bara skär i öronen.

05 Sep 2020, 23:50
Profile

Tycker detta är svårt när man refererar till +40 år gamla
Inspelningar. Olika tidsepoker har olika ljudideal
Samt trender. Sen har tekniken utvecklats också.

Jag säger allt med U2 the Edge, coldplay och liknande
Orkestrar. Hemskt med en massa reverb effekter och
Låter rent ut skit.

06 Sep 2020, 09:04
Profile ICQ WWW

Ballz wrote:

:shock:
Neil har ju helt grym ton....

06 Sep 2020, 09:20
Profile

Frank Zappa hade ingen "boutique" ton häller, precis!

06 Sep 2020, 10:03
Profile

Tidiga Metallica. Rakbladsdiskant och bumlig bas, med noll mellanregister. :shock: Att det inte drunknade totalt var väl för att resten av ljudbilden matchade. :lol:
Överlag tycker jag att mycket halvgammal metal har vidriga gitarrljud helt utan kärna. Förton gånger mer dist än "nödvändigt" och det hade lika gärna kunnat vara en synth som lirade.

Sen måste jag säga att vissa grejer med David Gilmour (Pink Floyd) under gulderan var hemskt också. Sinnessjukt vasst och obehagligt, men han lirade ju så fint så det gick hem ändå. :)

06 Sep 2020, 10:12
Profile

Randy Rhodes. Fantastisk gitarrist, men gitarrljudet på Ozzys solodebut är obegripligt kasst trots att handspeglar på bra grejer.

06 Sep 2020, 11:01
Profile ICQ YIM WWW

Goran wrote:
Ballz wrote:

:shock:

+ 1

06 Sep 2020, 13:34
Profile WWW

Ja det finns en del sunkiga.
På plattan Let there be rock med ac/dc låter det som att Angus solon är lagda rakt in i bordet.
Men det som är underligast på den plattan är hur ostämt det är i introt på ”Hell aint a bad place to be” Det är så nackhåren reser sig. 8)
Men jag gillar ju plattan ändå för det är fullt ös på nåt vis!

06 Sep 2020, 15:21
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
Tycker detta är svårt när man refererar till +40 år gamla
Inspelningar. Olika tidsepoker har olika ljudideal
Samt trender. Sen har tekniken utvecklats också.

Jag säger allt med U2 the Edge, coldplay och liknande
Orkestrar. Hemskt med en massa reverb effekter och
Låter rent ut skit.

Visst du har en poäng där men nu var väl inte frågan det utan om vad man tycker nu. Oavsett om det är 40 år gamla inspelningar. Håller med dig när det gäller U2, Coldplay etc. Alla i stort sett dagens metalband. Allt som är så jävla nedstämt i A, G och tom ändå ned till E på sina 7-8-9 strängade gitarrer. Låter bara skit. Står inte ut att höra på sånt.

06 Sep 2020, 15:54
Profile

Vibrolux wrote:
På plattan Let there be rock med ac/dc låter det som att Angus solon är lagda rakt in i bordet.
Men det som är underligast på den plattan är hur ostämt det är i introt på ”Hell aint a bad place to be” Det är så nackhåren reser sig. 8)

Stämma var visst inte så viktigt för dem på den tiden. Men de var inte ensamma om det då. Visar på att bra låtar är trots allt viktigast. Bra gitarrljud blev det inte förrän Brian kom in som sångare och Mutt Lange som producent, som säkert låg bakom att det var dags att krana till bra ljud, på Back in Blackplattan.

06 Sep 2020, 15:57
Profile

Rock N Rolf i Running Wild har nästan alltid haft fantastiskt coolt gitarrljud även på deras tidiga 80 tals plattor.

Men något måste ha slagit seriöst slint i skallen på karln när han spelade in Rogues En Vogue plattan.

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
https://www.youtube.com/watch?v=Yd3gFj-5GSo

Hur man kan få en Engl Savage att låta sådär illa har jag ingen aning om

06 Sep 2020, 16:55
Profile

Tokerekloker wrote:
. Alla i stort sett dagens metalband. Allt som är så jävla nedstämt i A, G och tom ändå ned till E på sina 7-8-9 strängade gitarrer. Låter bara skit. Står inte ut att höra på sånt.

Har ingen referens till detta då jag inte lyssnar på det, men jag kan tänka mig att ett bra gitarrljud inte står så högt på listan i den genren,
eller så tycker dom att det låter bra själva?

06 Sep 2020, 19:18
Profile ICQ WWW

Vibrolux wrote:

Möjligt att det stämmer, men annars har han enligt mig oftast det bästa ljudet man kan ha i en elgitarr.
Denna typ av trådar brukar spåra ur rätt fort då folk helt enkelt har olika musiksmak.

06 Sep 2020, 19:21
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Tokerekloker wrote:
. Alla i stort sett dagens metalband. Allt som är så jävla nedstämt i A, G och tom ändå ned till E på sina 7-8-9 strängade gitarrer. Låter bara skit. Står inte ut att höra på sånt.

Har ingen referens till detta då jag inte lyssnar på det, men jag kan tänka mig att ett bra gitarrljud inte står så högt på listan i den genren,
eller så tycker dom att det låter bra själva?

Såklart tycker de själva att det låter så bra och så tungt. Men tungt har ju inget med saken att göra. Det är ju hur man spelar som avgör den saken. Säg vad man vill men under 80-talsmetallen så låt alla lika olika som det fanns band och plattor. Idag låter minst 90 %av alla banden likadana och det inte bara i gitarrljud.

06 Sep 2020, 19:23
Profile

Tvåtakt wrote:
Rock N Rolf i Running Wild har nästan alltid haft fantastiskt coolt gitarrljud även på deras tidiga 80 tals plattor.

Men något måste ha slagit seriöst slint i skallen på karln när han spelade in Rogues En Vogue plattan.

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
https://www.youtube.com/watch?v=Yd3gFj-5GSo

Hur man kan få en Engl Savage att låta sådär illa har jag ingen aning om

Låter som en metalzonepedal använts. :mrgreen: Sången dränkt i reverb och låter som om han står i ett annat rum och sjunger och gör vad han kan för att höras fram. Pukorna låter för mycket boom. Vem fan mixade den här plattan? Låter som hemmapularen fått sitt första betalda jobb. Hur kunde de acceptera sånt här uselt jobb övergår mitt förstånd? Okej om det varit deras första platta men ett band som har funnits sen 80-talet om jag inte minns fel. Aldrig varit ett fan men vet att de hängt med länge.

06 Sep 2020, 19:31
Profile

Tokerekloker wrote:

Alla i stort sett dagens metalband. Allt som är så jävla nedstämt i A, G och tom ändå ned till E på sina 7-8-9 strängade gitarrer. Låter bara skit. Står inte ut att höra på sånt.

Handlar väl mer om att det bara är en mangelmatta som låter likadant på varenda låt och är extremt tröttande för hjärnan. Klarar inte heller av det men beror inte på att gitarrsoundet i sig är sunkigt utan just spelet på guran plus att alla instrument ska pressas till sitt yttersta samtidigt. Trummor, bas, gitarr.... allt ska manglas till sitt yttersta på samma gång hela tiden låt efter låt.

06 Sep 2020, 19:39
Profile

Geleråtta wrote:
Ett gitarrljud som jag brukar reagera över hur dåligt det låter är när låten Crazy Train av Ozzy råkar spelas på radion.

Tror jag läste att gitarristen Randy Rhoads använde en MXR distortion+ rakt in i mixerbordet. Det låter både trasigt och helt kraftlöst på såmsta möjliga vis. Det sämsta gitarrljud jag hört troligen.
Låter mer som någon har skaffat sig en eq pedal och dragit upp midbandet på max och övriga band på min. Rakt in i mixer hade väl låtit tvärtom......

06 Sep 2020, 19:41
Profile

Tubis wrote:
Geleråtta wrote:

Låter mer som någon har skaffat sig en eq pedal och dragit upp midbandet på max och övriga band på min. Rakt in i mixer hade väl låtit tvärtom......

Var tvungen att lyssna på den igen och tänka efter. Det är fan sant, det är väldigt "smalt" register på tonen – tunt och nasalt – men låter ju ändå coolt på nåt sätt. Jag har aldrig stört mig på gitarrljuden på tidiga Ozzy-plattorna.

06 Sep 2020, 20:41
Profile

Never Say Die med Black Sabbath nominerar jag. Inte det sämsta jag hört, men ändå kulmen av en utveckling mot tunnare och surrigare dist som blev tydlig på Technical Ecstasy. Coolt på sitt sätt iofs. Sen blev det ju fetare igen på Heaven And Hell.

06 Sep 2020, 20:50
Profile

kri wrote:
Goran wrote:

+ 1

+2

07 Sep 2020, 08:42
Profile

:shock: :shock: :shock:

Extremt ovant att höra Let There Be Rock bli sågad. Var tvungen att lyssna om på den nu. Konstaterar att all kritik möjligen stämmer, men det spelar ingen roll. Det är ändå en av världshistoriens absolut bästa plattor, kanske rentav den allra bästa, möjligen i konkurrens med en eller två till. Och då finns det ändå flera hundra som jag verkligen håller högt.

Har lyssnat på Let There Be Rock regelbundet sen jag köpte den 1977 eller 1978. Och har inte tröttnat. Inte ännu i alla fall.

(Och inte behöver jag väl förtydliga att mina åsikter gäller bara mig, mig och mig, och att jag respekterar fullständigt att andra tycker annorlunda? Vill inte på något sätt pådyvla någon någonting, utan vill bara berätta hur mycket Let There Be Rock betyder för just mig.)

07 Sep 2020, 12:54
Profile

Ja missförstå mig rätt. Jag tycker ac/dc och framför allt Angus gitarrer brukar låta fantastiskt. Och jag tycker att plattan i fråga är skitbra.

07 Sep 2020, 16:52
Profile WWW

Jag tycker att all sorts gitarrljud låter coolt för vad det är, allt funkar i nåt sammanhang. Det är mest när jag ska spela själv som jag blir kräsen.

07 Sep 2020, 17:54
Profile
Reply to topic   [ 70 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next