View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 04:08

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Reverend Gil Parris Signature 
Author Message

Post Reverend Gil Parris Signature
Reverend släpper en Strata för drygt 14 000:-.
Mer än Fender Player eller Pro: rostad lönnhals, låsstämmisar, Fishmanpuppor.
Min Fender Player har Fishmanpuppor, Fender låsbara stämmisar, Highwoodsadlar och Dynaguide. Ingen rostad hals men summan är drygt 10 000 för allt. Vilken skulle ni välja? Svajen är olika, men likvärdiga tycker jag. För- och nackdelar med bägge.
https://www.reverendguitars.com/guitars/gil-parris-signature-gps

/z

28 Jan 2021, 23:06
Profile WWW

Post Re: Reverend Gil Parris Signature
Jag tycker att Reverend gör bra gitarrer och just denna GP signatur är väldigt intressant.

/Mats N

29 Jan 2021, 11:49
Profile WWW

Personligen anser jag att det är skamligt dåligt av Reverend; att inte kunna matcha konturen på plektrumskyddet bättre till formen av kroppens undre horn. Detta med tanke på vad de begär för instrumentet. Pass formen ser ju ut som på en VÄLDIGT komprimerad Strata. Är det verkligen Gil själv som har så här dålig smak för detaljer? (Dubbelt synd i så fall.)

/ Jonken :?

29 Jan 2021, 12:42
Profile

Säkert bra dom där reverend. Men ett typiskt märke som kan vara svårsålt som beggad om man vill sälja. Och dom där Wilkinson stallen tycker jag är bökiga när man ska intonera. Hade gått på en Fender själv.

29 Jan 2021, 17:45
Profile

Tillverkade i Korea också, så här kan vi inte ha det! :mrgreen:

Religion vs fossils. Fossils win.

30 Jan 2021, 10:04
Profile

Antar att bägge låter bra. Tycker Reverenden ser finfin ut.

1.) Ta den med skönast hals

2.) Ta den som är lättast

30 Jan 2021, 13:26
Profile ICQ YIM WWW

Jonken wrote:
Personligen anser jag att det är skamligt dåligt av Reverend; att inte kunna matcha konturen på plektrumskyddet bättre till formen av kroppens undre horn. Detta med tanke på vad de begär för instrumentet. Pass formen ser ju ut som på en VÄLDIGT komprimerad Strata. Är det verkligen Gil själv som har så här dålig smak för detaljer? (Dubbelt synd i så fall.)

/ Jonken :?

Det är nog ett dåligt foto när gitarren nederkant är ljussatt så den försvinner. Zooma in bilden och kolla sedan denna:

Image

Dumt att använda sådana bilder hursomhelst.

/z

30 Jan 2021, 16:40
Profile WWW

southbeck wrote:
... Och dom där Wilkinson stallen tycker jag är bökiga när man ska intonera. Hade gått på en Fender själv.

Tycker de är ganska OK att intonera och de är stabila när man drar åt salarna. Har en Reverend Reeves Gabrels RG med sådant. Men ljudmässigt tror jag mer på Fenderstallet.
Gissar i alla fall att min Player vinner "bang for the bucks". Tror att Reverend har en brytpunkt prismässigt som de får passa sig för att överskrida. Kanske runt 12000. Lågt andrahandsvärde som nämnts här.

/z

30 Jan 2021, 16:55
Profile WWW

zorro wrote:
Det är nog ett dåligt foto när gitarren nederkant är ljussatt så den försvinner. Zooma in bilden och kolla sedan denna:

Image

Dumt att använda sådana bilder hursomhelst.

/z

Det är samma 'fel' på den bilden. Det är bara knäppt på ett sätt där detta syns mindre.

/ Jonken

30 Jan 2021, 17:31
Profile

Jonken wrote:
Det är samma 'fel' på den bilden. Det är bara knäppt på ett sätt där detta syns mindre.

/ Jonken

Du har nog rätt om man tittar på översidan av undre hornet.

/z

30 Jan 2021, 18:00
Profile WWW

Håller med Jonken, det där känns billigt..

George Harrison

30 Jan 2021, 19:29
Profile

Jonken wrote:

Nu kan jag inte inte se det :shock: Knepig grej faktiskt.

30 Jan 2021, 19:32
Profile

Det spelar inte så stor roll att Reverend kallar gitarren ”Gil Parris Signature” alla vet vad den är tänkt att efterlikna. Jag gillar ju Reverend, har några stycken, men vill jag ha en Stratocaster köper jag en Fender. Med det sagt är jag övertygad om att Joe Naylor gjort ett gediget designjobb och att gitarren i fråga är en toppengitarr trots ”snålskjuts” gällande det ögat ser.

Man kan ju undra om stora företaget F kommer höra av sig till lilla företaget Reverend på samma sätt som sägs ha skett när stora företaget G tyckte att Reverend travade omkring i G-terräng.

30 Jan 2021, 20:30
Profile

Jag är inte insatt i Fenders alla olika serier och modeller men förmodar att Player och Pro som du nämner (och som jag inte ens känner till) är MIM? Vad betingar dessa i pris i Sverige?

Alla tillverkare jagar kostnader så även Fender och Reverend. Kan också tänka mig att Fender har en starkare förhandlingsposition gentemot underleverantörer etc. jämfört med Reverend vilket också i någon mån återspeglas i prissättning. Fender täcker in ett vidare prissegment (från billiga gitarrer till riktigt dyra...) än Reverend vars gitarrer prismässigt håller sig inom en förhållandevis snävare prisbild och möjligen är det med andra gitarrserier än Player och Pro av Fender som jämförelsen ska göras, inte vet jag men ju mer jag funderar så framstår inga svar helt självklara. Man kan jämföra utifrån olika aspekter, pris är en, specifikationer en annan om än kanske ”svårare” jämförelse att få till då subjektivt tyckande med stor sannolikhet blir en faktor.

Nästan 14’000 kr för en Reverend Gil Parris Signature är mycket pengar vill man sedan ha ett Reverendcase till blir det ytterligare ett par tusen.

En skillnad företagen emellan är att folket på Reverend är väldigt tillgängliga (och hjälpsamma.) Inga problem med att få tag på CEO Ken Haas m.fl. Betvivlar att folket på Fender är lika tillgängliga, förhoppningsvis är de lika hjälpsamma men det vet jag inget om. Kanske är denna kundorienterade tillgänglighet ett mervärde som kan vara värd några kronor?

31 Jan 2021, 18:15
Profile

Jag köpte en Reverend tele för ca ett år sen.
Grymt snygg och skön, rostad, hals. En av deras dyrare modeller.
Hur den lät provade jag inte förrän jag kom hem.

Jag tror att jag aldrig stött på en gitarr, oberoende av prisklass, med en svajigare och ostabilare hals.
Det gick helt enkelt inte att spela in med den, rörde man sig svajade den, flyttade man handen svaja den (detta utan att det är något svaj på den) och stämde om sig konstant.
Att lyckas få en rostad hals så instabil är ett mysterium.

Efter det har jag testat flera av samma modell i andra butiker och alla har varit likadana.
Helt obrukbara så länge man inte har mycket förlåtande pitchuppfattning.

/Magnus

01 Feb 2021, 16:27
Profile WWW

Ser ut som en billig asiatisk stratakopia, men för 14k?
Kroppen ska tydligen vara gjord i solid korina, om det nu stämmer så kan det såklart motivera en högre kostnad
än Basswood eller vad dom brukar använda i Korea.

01 Feb 2021, 18:36
Profile ICQ WWW

Magnus Olsson wrote:
Jag köpte en Reverend tele för ca ett år sen.
Grymt snygg och skön, rostad, hals. En av deras dyrare modeller.
Hur den lät provade jag inte förrän jag kom hem.

Jag tror att jag aldrig stött på en gitarr, oberoende av prisklass, med en svajigare och ostabilare hals.
Det gick helt enkelt inte att spela in med den, rörde man sig svajade den, flyttade man handen svaja den (detta utan att det är något svaj på den) och stämde om sig konstant.
Att lyckas få en rostad hals så instabil är ett mysterium.

Efter det har jag testat flera av samma modell i andra butiker och alla har varit likadana.
Helt obrukbara så länge man inte har mycket förlåtande pitchuppfattning.

/Magnus

Låter som en Pete Anderson Eastsider av något slag, var det i affär hoppas jag att du reklamerade gitarren, så ska det ju inte vara! Oroväckande att andra exemplar av samma modell uppvisat liknande "egenheter" (verkar vara ett fel som är trasigt! :? :lol:)
Testade du några andra modeller eller endast Eastsider?

01 Feb 2021, 23:31
Profile
Reply to topic   [ 17 posts ]