View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 01:33

Reply to topic  [ 25 posts ] 
NGD 
Author Message

Post NGD
Köpte grisen i säcken, en Sonnemo Vintage st från Malmö musikaffär utan att testa innan. Känns skitbra än så länge! Har testat en Vintage St tidigare på tgt11 som jag gillade väldigt mycket. Och den här är nog en av dom gitarrer jag köpt som känts mest självklar direkt när man tagit upp. Halsprofilen, stålbanden, sustainen och mickarna. Man blir kompis direkt. Ingenting som stör alls. Möjligtvis att jag kommer vilja ha lite mer sprill ur halsmicken. Det här är hans Srv som är lite överlindad och fetare. Men det återstår att se. Ska bli väldigt kul att bekanta sig med ordentligt!

Image
Image

13 May 2021, 16:12
Profile

Post Re: NGD
Ser schysst ut. Och inget färdigslitet? Huvudet är riktigt snyggt på Sonnemostratorna. Lustig logga med den där ostkroken dock.

Malmö Musikaffär har grymt mycket fina gitarrer. Livsfarligt att gå nära...

13 May 2021, 18:05
Profile

Tackar! Nope ingen relic på den här. Annars kör han ju mycket relics. Men den ser dock rätt vintage ut tycker jag så skulle inte störa mig om den får lite dings.

13 May 2021, 18:13
Profile

Grattis! Mycket snygg gitarr!
Alla Sonnemo som jag har testat har varit riktigt bra. Om jag ska ha en strata eller tele till så kommer det med all sannolikhet bli en Sonnemo.

20 May 2021, 09:19
Profile WWW

albert wrote:
Ser schysst ut. Och inget färdigslitet? Huvudet är riktigt snyggt på Sonnemostratorna. Lustig logga med den där ostkroken dock.

Malmö Musikaffär har grymt mycket fina gitarrer. Livsfarligt att gå nära...

Jag håller helt med. Det absolut snyggaste huvudet på strata/tele som inte är Fender. Men loggan...

20 May 2021, 09:25
Profile WWW

albert wrote:
Lustig logga med den där ostkroken dock.
Undrar om man det går att få den med en ostbåge istället för ostkrok om man är stockholmare och spekulant...

20 May 2021, 09:42
Profile

Fin!
Ang. ostkroken, får den mig att associera till Charles Nonsens(Johan Hagelbäck).

20 May 2021, 09:49
Profile ICQ WWW

Tackar!
Haha jo det där S-et är lätt att ha synpunkter på.. Men vad fasiken. Jag har en Tyler. Då är allt snyggt i jämförelse.

Men gitarren känns skitbra fortfarande och börjar bli riktigt bra kompis med den. Har dock redan bytt hals och mittmicken till Suhr Ml standards. Är så van med det soundet och har kört på dom i rätt många år. Känns som hemma. Sonnemos mickar mäter sig lika bra dock som alla dom stora. Just modellen som satt på den här var bara lite för överlindad för min smak. Ville ha något lite mer öppet och klassisk stratadiskant.

20 May 2021, 10:12
Profile

Säkert en svinbra gitarr! Och det där Gotoh-svajjet är det enda "vintagestratasvajjet" som duger!

Och nu kom jag på varför huvudformen alltid sett bekant ut på de där - det är ju det gamla 90-talsmärket Fenix!

20 May 2021, 14:44
Profile

Vinyljunkie wrote:
Säkert en svinbra gitarr! Och det där Gotoh-svajjet är det enda "vintagestratasvajjet" som duger!

Och nu kom jag på varför huvudformen alltid sett bekant ut på de där - det är ju det gamla 90-talsmärket Fenix!

Det har du rätt i. Kommer ihåg att jazz gitarristen Göran Klinghagen gillade dem. Lite fetare band var det på dessa.
Image

George Harrison

20 May 2021, 19:14
Profile

Se där, inte sett dom där förut. Väldigt likt!

21 May 2021, 10:19
Profile

Hur skiljer en Sonnemo strat i jämförelse med en Fender Mexiko? Jag tänker kanske inte i första hand på materialet, utan mer operativt! Hur mycket bättre än Fender är den att spela på? Vad är det som motiverar att en gitarr av likartad konstruktion är tre gånger dyrare?
Jag betvivlar inte på något sätt att Sonnemo är en sjukt bra gitarr, men hur mycket bättre, tre gånger bättre?

Har förstått att Sonnemo stora grej är relicering, men är inte det lite ute nu? har personligen aldrig förstått vitsen med det.
Lite som att man vill få sin publik att tro att man har varit på en tio år lång turne runt alla Texas syltor och salooner!

21 May 2021, 10:47
Profile

Hm. Ja, vad ska man säga. Det är ju som att jämföra vilken high-end strata som helst med Fender mexico. Det korta svaret är att den är sjukt mycket bättre. Men hur sätter man fingret på det? Det är en handbyggd gitarr där allt är gjort med precision i minsta detalj jämfört med en fabriksbyggd, massproducerad dito. Tycker Sonnemo är billiga för vad man får.
För mig är det helheten. Spelkänslan, klangen, bandjobbet, sustainen, hur den håller stämningen, elektroniken. Svårt att beskriva vad som gör en gitarr bra. Det är ju mer än bara soundet.

21 May 2021, 11:05
Profile

southbeck wrote:
För mig är det helheten. Spelkänslan, klangen, bandjobbet, sustainen, hur den håller stämningen, elektroniken. Svårt att beskriva vad som gör en gitarr bra. Det är ju mer än bara soundet.

Fick prova en bekants Fender Mexiko "Jimi Hendrix Strat" några timmar, så jag verkligen kunde "kännapå" den!
Jag måste säga att den till fullo, för mig uppfyllde dom ovan ställda kriterierna med råge!
Men jag är givetvis medveten om att det lika väl kan vara ett utslag av mina egna tillkortakommanden som gitarrist som spelar mig ett spratt! Att det krävs mycket i spelteknik för att tillfullo kunna uppskatta ett så exklusivt instrument.
Oavsett så spelar det mindre roll, jag är mest nyfiken på tankegångarna i ämnet.

21 May 2021, 11:26
Profile

Polytone wrote:
Vinyljunkie wrote:

Det har du rätt i. Kommer ihåg att jazz gitarristen Göran Klinghagen gillade dem. Lite fetare band var det på dessa.
Image

När man läser om Fenix strator och teles så verkar folk tycka att de är skitbra men jag har haft en SG som verkligen inte var bra.

21 May 2021, 12:03
Profile

Riktigt fin, grattis! Skulle gärna testa en.. Hörde intervju med Claes Yngström som var väldigt imponerad av Sonnemos strator. Det var de som var närmast hans gamla CBS soundmässigt, något som han menade på hade att göra med att kropparna ”rostas” och torkar ordentligt likt en väldigt gammal gitarr gör över tid.

21 May 2021, 12:25
Profile

Little Wing wrote:
Riktigt fin, grattis! Skulle gärna testa en.. Hörde intervju med Claes Yngström som var väldigt imponerad av Sonnemos strator. Det var de som var närmast hans gamla CBS soundmässigt, något som han menade på hade att göra med att kropparna ”rostas” och torkar ordentligt likt en väldigt gammal gitarr gör över tid.

Tackar! Kan hålla med faktiskt. Inte för att jag har en CBS strata att jämföra med men roastningen gör att dom känns inspelade. Ger än väldigt träigt känsla eller vad man ska säga.

21 May 2021, 12:54
Profile

Little Wing wrote:

Man brukar ju prata om "pre CBS" som den bästa tiden för Fenders gitarrer, men det är kanske det du menar? Alltså tiden från `65 och bakåt.

George Harrison

21 May 2021, 19:53
Profile

Polytone wrote:
Little Wing wrote:

Man brukar ju prata om "pre CBS" som den bästa tiden för Fenders gitarrer, men det är kanske det du menar? Alltså tiden från `65 och bakåt.

Ja precis, pre CBS. Blev fel där.. :lol:

21 May 2021, 20:55
Profile

Förbannat snygg! 8)

30 May 2021, 20:37
Profile

Little Wing wrote:
Hörde intervju med Claes Yngström som var väldigt imponerad av Sonnemos strator. Det var de som var närmast hans gamla CBS soundmässigt, något som han menade på hade att göra med att kropparna ”rostas” och torkar ordentligt likt en väldigt gammal gitarr gör över tid.

Mja detta har vi diskuterat ett antal ggr och avfärdat som en myt, dvs att träet tar +55 år att torka färdigt under lack.
Men det låter ju bra!

31 May 2021, 09:40
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Little Wing wrote:
Hörde intervju med Claes Yngström som var väldigt imponerad av Sonnemos strator. Det var de som var närmast hans gamla CBS soundmässigt, något som han menade på hade att göra med att kropparna ”rostas” och torkar ordentligt likt en väldigt gammal gitarr gör över tid.

Mja detta har vi diskuterat ett antal ggr och avfärdat som en myt, dvs att träet tar +55 år att torka färdigt under lack.
Men det låter ju bra!

Åfan

31 May 2021, 10:19
Profile

Harvester wrote:
Fin!
Ang. ostkroken, får den mig att associera till Charles Nonsens(Johan Hagelbäck).

Ha, ha!

Årets kommentar! Charles Nonsens hade jag glömt bort! Johan Hagelbäck var (eller är) ett geni!

Men annars gillar jag Sonnemo-loggan. Lyckad i mina ögon till skillnad från många andra moderna gitarrmärkesloggor.

31 May 2021, 12:13
Profile ICQ YIM WWW

Grattis!

Kul med en Sonnemo som inte är relic:erad.

31 May 2021, 12:14
Profile ICQ YIM WWW

Tackar! Jepp är också glad att den inte är relicad.

31 May 2021, 20:43
Profile
Reply to topic   [ 25 posts ]