|
|
Page 1 of 1
|
[ 20 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Granis67
Joined: 05 Sep 2011, 07:49 Posts: 2802 Location: Kalmartrakten SWISH
|
 Kartellbildning
https://www.google.ch/amp/s/amp.reddit. ... ZWv7_tSG0ETja, förvånad blir man inte men undrar just hur pass mycket priserna har hållits uppe... 
_________________ granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.
Religion vs fossils. Fossils win.
|
| 08 Aug 2021, 19:38 |
|
 |
|
lpstd
|
 Re: Kartellbildning
TT har lagt ut nyheten i svenska medier, men där står det uttryckligen att det handlar specifikt om fioler: https://www.svd.se/fiolkartell-avslojad ... upp-priser
|
| 08 Aug 2021, 23:18 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10937 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Bötessumman är för hög för att kunna gälla bara fioler. Jag tror att det är allt. /Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 09 Aug 2021, 09:23 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Det är bara ett drygt år sen senast, då var också Roland och Yamaha inblandade plus Korg. Den domen gällde Storbritannien. Man kan väl nästan anta att det nu aktuella fallet nystades upp i samband med det. I varje fall gjordes "en gryningsräd i april 2018" https://www.bundeskartellamt.de/SharedD ... 8&src=ilawhttps://www.musictech.net/news/industry ... ce-fixing/
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 09 Aug 2021, 09:45 |
|
 |
|
Goran
|
Fender gör väl inte fioler? Elfioler möjligen.
|
| 09 Aug 2021, 17:57 |
|
 |
|
Granis67
|
I det här radioinslaget från kulturnytt (5 augusti) pratar man om just fioler men det torde röra sig om fler segment än just fioler. https://sverigesradio.se/artikel/olagli ... instrument
|
| 09 Aug 2021, 18:41 |
|
 |
|
Frisk
|
Föga förvånande. Rena ockret på gitarrförsäljning de senaste åren.
Sedan är det nog rätt så naivt att tro att detta endast gäller dessa tillverkare. Det gäller nog i stort sett alla.
|
| 10 Aug 2021, 18:49 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Nästa bandnam: Kriminella fioler
När ska EU slå till mot Kantarellkartellen? Där finns mer fioler att hämta än violiner.
Edit:
Förresten var det inte så att när prissättning diskuterades Senast så tyckte en del bojare att det enklare att allt kostar lika mycket oavsett var man handlar? Då är ju kartellen optimal. Konkurrens är ju lite krångligt i sig.
| 10 Aug 2021, 19:27 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Mike Leaf wrote: Förresten var det inte så att när prissättning diskuterades Senast så tyckte en del bojare att det enklare att allt kostar lika mycket oavsett var man handlar? Då är ju kartellen optimal. Konkurrens är ju lite krångligt i sig. Frågan är om lagen i detta fall jobbar för eller emot konkurrens. På sätt och vis säger domen att Thomann måste ha så låga priser att små lokala handlare (de som finns kvar) inte kan konkurrera med dem -> mera monopol
|
| 11 Aug 2021, 08:25 |
|
 |
|
zoork_1
|
Mike Leaf wrote: Senast så tyckte en del bojare att det enklare att allt kostar lika mycket oavsett var man handlar? Då är ju kartellen optimal. Konkurrens är ju lite krångligt i sig. Har du studerat ekonomi och imperfekta marknader?
|
| 11 Aug 2021, 08:51 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Lynxtrap wrote: Frågan är om lagen i detta fall jobbar för eller emot konkurrens. På sätt och vis säger domen att Thomann måste ha så låga priser att små lokala handlare (de som finns kvar) inte kan konkurrera med dem -> mera monopol
Nja, lagen säger att tillverkare inte får tvinga ÅF att hålla högre priser än de vill, samt att samarbete med prissättning mellan tex ÅF är olagliga om de kan missgynna konsumenter. Själva effekten tar man inte hänsyn till, dvs att om det nu är att Thomann tar en större marknadsdel på andras bekostnad (vilket leverantören är rädd för) så kan det få ett antal olika konsekvenser, tex att de kan ställa högre krav på tillverkaren och bibehålla sitt låga pris, alternativt höja det igen när konkurrensen minskat. Oavsett är det leverantörerna gjort olagligt, och allt baserar sig på det gamla inlåsta tänket med att leverantören ska styra slutpriser till konsument, 'av leverantören rekommenderat listpris, lokala avvikelser kan förekomma' Alla ÅF ska sätta sina egna priser utifrån Cogs, sina egna kostnader, marginal etc.. Leverantören ska sen inte straffa de som väljer att sälja till lägre pris. Finns massor av såna här mål och hållt på sen 80-talet, Levis mfl företag har kraftigt motarbetat fri prissättning Samma gäller bilbranschen som kanske är värst på att köra med riktpriser.
| 11 Aug 2021, 12:47 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Mike Leaf wrote: Nja, lagen säger att tillverkare inte får tvinga ÅF att hålla högre priser än de vill, samt att samarbete med prissättning mellan tex ÅF är olagliga om de kan missgynna konsumenter.
Själva effekten tar man inte hänsyn till, dvs att om det nu är att Thomann tar en större marknadsdel på andras bekostnad (vilket leverantören är rädd för) så kan det få ett antal olika konsekvenser, tex att de kan ställa högre krav på tillverkaren och bibehålla sitt låga pris, alternativt höja det igen när konkurrensen minskat.
Oavsett är det leverantörerna gjort olagligt, och allt baserar sig på det gamla inlåsta tänket med att leverantören ska styra slutpriser till konsument, 'av leverantören rekommenderat listpris, lokala avvikelser kan förekomma'
Alla ÅF ska sätta sina egna priser utifrån Cogs, sina egna kostnader, marginal etc.. Leverantören ska sen inte straffa de som väljer att sälja till lägre pris.
Finns massor av såna här mål och hållt på sen 80-talet, Levis mfl företag har kraftigt motarbetat fri prissättning Samma gäller bilbranschen som kanske är värst på att köra med riktpriser. Jo självklart är det så. Menar närmast att myntet har två sidor, och att det inte är helt enkelt att veta vad man ska tycka om det hela när man tar hänsyn till de långsiktiga konsekvenserna. Tillverkarnas intresse av minimipris ligger är väl rimligtvis också i att återförsäljarna ska vara mer "jämställda", för att inte förlora säljkanaler?
|
| 11 Aug 2021, 15:00 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Lynxtrap wrote: Jo självklart är det så. Menar närmast att myntet har två sidor, och att det inte är helt enkelt att veta vad man ska tycka om det hela när man tar hänsyn till de långsiktiga konsekvenserna. Tillverkarnas intresse av minimipris ligger är väl rimligtvis också i att återförsäljarna ska vara mer "jämställda", för att inte förlora säljkanaler?
Ja dom vill ju inte bara ha ett par större ÅF som får större påverkan, dock brukar ju marknadskrafterna ta hand om dessa förhållanden rätt bra av sig själv, blir T för stora kommer en annan aktör rikta in sig på Norden, finns ju redan konkurrenter. Att priserna ska hållas upp med tvång för att rädda lokala butiker tror jag är helt fel tänkt, de måste sälja in sina fördelar som lokala lager, provspelning, reparationer, personlig kundservice, rådgivning etc. Och de kunder som vill gynna lokal handel ska ju handla där i så fall även om det är dyrare. Har iofs blivit sämre nu på den svenska marknaden sen 4S försvann tycker jag
| 11 Aug 2021, 15:22 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Mike Leaf wrote: Att priserna ska hållas upp med tvång för att rädda lokala butiker tror jag är helt fel tänkt, de måste sälja in sina fördelar som lokala lager, provspelning, reparationer, personlig kundservice, rådgivning etc. Och de kunder som vill gynna lokal handel ska ju handla där i så fall även om det är dyrare.
Jo det är en bra tanke, tyvärr börjar även det vara en lyx förunnad de som bor i större städer. Och hälften av de som provspelar grejer i butik går väl hem och beställer prylen från Thomann.
|
| 11 Aug 2021, 17:02 |
|
 |
|
Frisk
|
För mig personligen så räcker det om någon affär (vilken som helst inte nödvändigtvis en musikaffär) som finns över hela landet. Typ t.ex Clas Ohlson, säljer det nödvändigaste som strängar och plektrum. Nu säljer de strängar, fast jag tycker de borde utöka utbudet, samt lägga till lite fler grejer som plektrum samt kanske något annat smått.
De stora grejerna beställer ju typ alla ändå. Tycker provspelning i butik är jävligt överskattat. Om man gillar det för att man tycker det är kul så kan jag förstå det men man får inte ut mycket av det. Och om man beställer en gitarr som visar sig vara så pass dålig att man verkligen känner sig blåst så kan man alltid utnyttja ångerrätten.
Sitta och prova gitarrer och stärkare i en butik säker lite och ingenting om hur det kommer att vara med sina egna prylar, i sin egen studio, sovrum, vardagsrum, källare, garage, eller på en stor scen.
Service behöver inte vara sämre bara för att man beställer något.
Information om saker finns i överflöd på internet.
Det är bättre för ekonomin och miljön att köpa saker direkt från tillverkare.
|
| 12 Aug 2021, 22:11 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Frisk wrote: För mig personligen så räcker det om någon affär (vilken som helst inte nödvändigtvis en musikaffär) som finns över hela landet. Typ t.ex Clas Ohlson, säljer det nödvändigaste som strängar och plektrum. Nu säljer de strängar, fast jag tycker de borde utöka utbudet, samt lägga till lite fler grejer som plektrum samt kanske något annat smått.
De stora grejerna beställer ju typ alla ändå. Tycker provspelning i butik är jävligt överskattat. Om man gillar det för att man tycker det är kul så kan jag förstå det men man får inte ut mycket av det. Och om man beställer en gitarr som visar sig vara så pass dålig att man verkligen känner sig blåst så kan man alltid utnyttja ångerrätten.
Sitta och prova gitarrer och stärkare i en butik säker lite och ingenting om hur det kommer att vara med sina egna prylar, i sin egen studio, sovrum, vardagsrum, källare, garage, eller på en stor scen.
Service behöver inte vara sämre bara för att man beställer något.
Information om saker finns i överflöd på internet.
Det är bättre för ekonomin och miljön att köpa saker direkt från tillverkare. Jag skulle personligen aldrig någonsin köpa en ny gitarr eller förstärkare utan att prova de specifika exemplaren först. Speciellt gitarrer är ju extremt mycket individer, ett exemplar av X modell är grymt bra och ett annat av exakt samma modell helt värdelöst. Att prova dem säger precis allt jag behöver veta om hur det kommer att vara med mina egna prylar. /Magnus
|
| 13 Aug 2021, 09:08 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Magnus Olsson wrote: Speciellt gitarrer är ju extremt mycket individer, ett exemplar av X modell är grymt bra och ett annat av exakt samma modell helt värdelöst.
/Magnus Kanske är så med Ibanez? Det kommer bli svårare framöver att provspela, säg 3 olika gitarrmodeller Om man inte ska flänga runt i Sverige. Man kommer vara hänvisad till mässor eller show rooms i större städer är min gissning. Jag provade 3st nya Les Paul senast jag köpte en ny, alltså 3 olika exemplar. 2 var i princip identiska, den tredje hade lite mer snärt i diskanten opluggad så jag tog den. Fördelarna med att handla på nätet är så stora så de flesta kommer anamma det, och resten räcker inte att hålla lokala butiker igång. Har man bara returrätt så kan man ta risken och returnera om man får ett 'värdelöst x' Det är bara en tidsfråga innan det blir bara caféer och modebutiker i centrumkärnor och jag kan inte se att musikinstrument är stort nog för köpcentrum/gallerior. Stora ÅF har redan idag ett mindre sortiment med prylar, tex Nettonnet. Kanske Biltema kommer ta den delen också som dom gjorde nyligen när dom började med hästgrejer nu blir frun glad att åka till Biltema plötsligt Dock går allt ganska långsamt, man har ju hört detta redan nu i > 10 år.
| 13 Aug 2021, 14:54 |
|
 |
|
Magnus Olsson
|
Mike Leaf wrote: Magnus Olsson wrote: Speciellt gitarrer är ju extremt mycket individer, ett exemplar av X modell är grymt bra och ett annat av exakt samma modell helt värdelöst.
/Magnus Kanske är så med Ibanez? Det kommer bli svårare framöver att provspela, säg 3 olika gitarrmodeller Om man inte ska flänga runt i Sverige. Man kommer vara hänvisad till mässor eller show rooms i större städer är min gissning. Jag provade 3st nya Les Paul senast jag köpte en ny, alltså 3 olika exemplar. 2 var i princip identiska, den tredje hade lite mer snärt i diskanten opluggad så jag tog den. Fördelarna med att handla på nätet är så stora så de flesta kommer anamma det, och resten räcker inte att hålla lokala butiker igång. Har man bara returrätt så kan man ta risken och returnera om man får ett 'värdelöst x' Det är bara en tidsfråga innan det blir bara caféer och modebutiker i centrumkärnor och jag kan inte se att musikinstrument är stort nog för köpcentrum/gallerior. Stora ÅF har redan idag ett mindre sortiment med prylar, tex Nettonnet. Kanske Biltema kommer ta den delen också som dom gjorde nyligen när dom började med hästgrejer nu blir frun glad att åka till Biltema plötsligt Dock går allt ganska långsamt, man har ju hört detta redan nu i > 10 år. Det är så med alla märken, helt utan undantag. Jag skulle nog vilja påstå att man får gå igenom i alla fall 100 exemplar (av samma modell) för att hitta två som är tillräckligt lika för att (i brist på bättre ord) kunna ersätta varandra. Jag har väldigt många gitarrer, väldigt många är av identisk modell också, inte en enda av dem låter likadant. Och nej, det är inte bara Ibanez. /Magnus
|
| 13 Aug 2021, 15:13 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Magnus Olsson wrote: Jag skulle nog vilja påstå att man får gå igenom i alla fall 100 exemplar (av samma modell) för att hitta två som är tillräckligt lika
/Magnus Ok, hur menar du att en vanlig köpare ska kunna utföra detta då? Om det är omöjligt i praktiken så spelar det ju ingen roll egentligen. Man kan lika bra beställa en på nätet i så fall.
| 13 Aug 2021, 15:19 |
|
 |
|
Granis67
|
Magnus Olsson wrote: Bötessumman är för hög för att kunna gälla bara fioler. Jag tror att det är allt. /Magnus Ska tydligen gälla hela stråkinstrumentsegmentet och varit lite av en ”snackis” under ett par års tid.
|
| 13 Aug 2021, 18:20 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 20 posts ] |
|