View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 10:41

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Wah-pedaler och val av fot 

Vilken fot wahwah:r du med?
Vänster 13%  13%  [ 3 ]
Höger 78%  78%  [ 18 ]
Det varierar 9%  9%  [ 2 ]
Total votes : 23

Wah-pedaler och val av fot 
Author Message

Post Wah-pedaler och val av fot
Okej, kanske är ett dumt ämne men jag känner personligen att jag inte vet vilken fot jag borde använda när jag spelar med wah-pedaler. Jag är högerhänt och högerfoten känns kanske bäst, men när man trampar på pedalen så åker ju liksom benet och gitarren upp lite och påverkas av fotens rörelse. Använder jag vänsterfoten så är den inte lika "rörlig" eller stark som högern men den är inte i vägen för själva spelandet.

Så hur gör ni i förhållande tlll om ni är vänster- eller högerhänta? Finns det en korrekt fot att använda? :)

11 Nov 2021, 23:45
Profile

Post Re: Wah-pedaler och val av fot
Höger fot alla gånger. Tror jag omedvetet vinklar gitarren lite för att benet inte ska vara i vägen.
Men om du påverkas negativt av en sådan minimal förändring från fotens position är det nog läge att öva lite på att vara bekväm i olika lägen. Låter som att du är väldigt stel/låst i en viss position.

12 Nov 2021, 00:43
Profile WWW

höger fotad tror jag..
men använder alltid höger till wha-wha

men med händer är jag ganska allsidig, meckar o skruvar bra med båda
använder gärna mus med vänster oxå, och med höger
allt är en träningssak

12 Nov 2021, 02:00
Profile ICQ WWW

Robert wrote:
Höger fot alla gånger. Tror jag omedvetet vinklar gitarren lite för att benet inte ska vara i vägen.
Men om du påverkas negativt av en sådan minimal förändring från fotens position är det nog läge att öva lite på att vara bekväm i olika lägen. Låter som att du är väldigt stel/låst i en viss position.

Det mest smidiga är väl att ha gitarren lite åt sidan av högerbenet men det känns ändå lite konstigt att behöva ändra position bara för att man ska använda en pedal. Jag har sett en del högerhänta gitarrister använda vänsterbenet och de kan ju på så vis spela i samma position som innan. Synd bara att vänsterfoten är helt orytmisk. :roll:

12 Nov 2021, 12:21
Profile

toandfro wrote:
Robert wrote:

Det mest smidiga är väl att ha gitarren lite åt sidan av högerbenet men det känns ändå lite konstigt att behöva ändra position bara för att man ska använda en pedal. Jag har sett en del högerhänta gitarrister använda vänsterbenet och de kan ju på så vis spela i samma position som innan. Synd bara att vänsterfoten är helt orytmisk. :roll:

Du kan ju alltid köra gitarren lika högt som Beatles annars ;)

12 Nov 2021, 12:48
Profile

Jag använder båda fötterna. Har Wah pedalen på höger sida -och Uni/Deja -viben på vänster sida på mitt pedalbord. Om det skall sjungas i mick samtidigt; blir det högerfoten. Eftersom jag har 'hi-hat-fot'; har jag oftast låt takten i vänster benet. Då blir det ganska naturligt att även 'vänstra'. Wah pedalen är ju inte endast strikt en rytm effekt i komp -utan även ton formnings effekt Ex i solon. Jag använder Wah-pedalen på båda dessa sätt. Kör man långa grejer/låtar med pedalen; tenderar min ena doja tröttna lite av ansträngningen. Då är det trevligt att skifta fot vid tillfälle.

Hade faktiskt en intressant diskussion om någonting relaterat till detta nyligen: Var och hur i kroppen man fysiskt låser in låt takten i olika situationer. Hur duktig/kapabel man är på att flytta denna 'groove'; om man behöver det. För att relatera detta till funderingen i tråden: Låt oss opponera att man gillar att hålla takten med högerfoten -samtidigt som man har höger som sin Wah-wah fot: Blir det inte då automatiskt svårare att vara i sync med låten; om man skall anpassa Wah effekten till forma toner/noter -istället för att svepa strikt i standard låt takt?

Alla duktiga och framgångsrika musiker är duktiga på att ha takten/groovet de spelar i -i kroppen när de gör 'sin grej'. Det är detta som är grundpelaren för tid, timing och groove i en låt. (Den kan även vara under delad.) För att vara intressantare på en live scen; bör man även kunna röra sig obehindrat -med takten låst i kroppen. Och då pratar jag inte endast om de spelmässigt enklare delarna i en låt; utan även de mer krävande dito. Här sa min vän något riktigt intressant: Ungefär så här: Släng på vilket live klipp du vill på dina 'heroes'; och istället för att dreggla över vad de gör över brädan: Försök istället se var på kroppen de gömmer sitt takt och groove -när de kör sin show. Och sedan hur fixar du din grej själv. Riktigt intressant och annorlunda infalls vinkel tycker jag.

/ Jonken :o

12 Nov 2021, 13:27
Profile

Jag gjorde det enda raka. Sålde whawhapedalen. Tycker det är jättecoolt med whawha, men det blev för många bollar i luften för mig.

12 Nov 2021, 18:24
Profile

Höger fot, svänger över gitarren åt höger så den hamnar mer på höften.
Köpte för övrigt en Fulltone Deluxe Wah idag.

12 Nov 2021, 19:34
Profile ICQ WWW

Harvester wrote:

Grattis! Kör mestadels med den också. Den bästa Wah pedalen i min värld.

/ Jonken

12 Nov 2021, 20:00
Profile

Jonken wrote:
Harvester wrote:

Grattis! Kör mestadels med den också. Den bästa Wah pedalen i min värld.

/ Jonken

Gött!
Är lte smått förtjust i Fulltone och har samlat på mig några pedaler, rädd för att det blir fler.

12 Nov 2021, 20:08
Profile ICQ WWW

toandfro wrote:
Okej, kanske är ett dumt ämne men jag känner personligen att jag inte vet vilken fot jag borde använda när jag spelar med wah-pedaler. Jag är högerhänt och högerfoten känns kanske bäst, men när man trampar på pedalen så åker ju liksom benet och gitarren upp lite och påverkas av fotens rörelse. Använder jag vänsterfoten så är den inte lika "rörlig" eller stark som högern men den är inte i vägen för själva spelandet.

Så hur gör ni i förhållande tlll om ni är vänster- eller högerhänta? Finns det en korrekt fot att använda? :)

Ha, ha! Jag trodde att det bara var jag! Men vänsterfoten funkar inte för mig. Så jag krånglar med högerfoten trots att gitarren åker fram och tillbaka i takt med wahwah:ndet.

Fast det är som är nästan lite svårt är att hitta en wahwah som funkar för mig. Jag vet inte hur många jag köpt genom åren. Men de är många och allt är Brian Robertsons fel.

13 Nov 2021, 22:06
Profile ICQ YIM WWW

Jag använder alltid högerfoten.
Har aldrig tänkt på hur jag gör med gitarren, men jag antar att jag flyttar undan den lite så att den inte på verkas av benet.

16 Nov 2021, 12:24
Profile WWW

Harvester wrote:
Gött!
Är lte smått förtjust i Fulltone och har samlat på mig några pedaler, rädd för att det blir fler.

Rekommenderar dig verkligen att testa den gamla Fulltone Deja'Vibe 2:an. (De som har på 220V uttagen.) Sånna här: https://reverb.com/p/fulltone-deja-vibe-2 :FY FAN va bra dom är!

-Vet eventuellt av en som KAN vara till salu här i Sverige -om det lockar. (Övertala den nuvarande ägaren måste du göra själv i så fall.) :o :shock:

/ Jonken :wink:

16 Nov 2021, 14:02
Profile

Vänster fot.
Vänsterhänt men spelar högerhänt.
En del andra saker gör jag som en högerhänt så jag är nog inte helt vänsterhänt ändå...

16 Nov 2021, 20:13
Profile

Jag använder vänsterfoten, då det som andra sagt funkar bättre med gitarren på det sättet. Har inte tänkt på att det skulle vara svårare, jag tror att det beror på hur man har det med dominerande sida i kroppen. Min vänstersida är lite dominant, vilket jag tror beror på att jag stått så mycket med tyngden på det benet med gitarren på, och fokuserat mycket på vänsterhanden när jag spelat. Försöker råda bot på det nuförtiden med att träna fingerplock...

Vad gäller favoritwawa är det denna, som jag köpte för typ 45 år sedan. Still going strong efter ett kondingbyte, helt tyst... https://reverb.com/item/20918736-vintage-colorsound-supa-wah-wah-original-sola-sound-pedal

Har ett brett svep på tonen om jag förstått diverse recensioner rätt.

Är fullt medveten om att den inte ligger och dräller i var mans byrålåda, men det kanske finns någon liknade?

Det var främst Michael Schenker som inspirerade till köpet!

16 Nov 2021, 20:44
Profile

Jonken wrote:
Harvester wrote:
Gött!

Rekommenderar dig verkligen att testa den gamla Fulltone Deja'Vibe 2:an. (De som har på 220V uttagen.) Sånna här: https://reverb.com/p/fulltone-deja-vibe-2 :FY FAN va bra dom är!

-Vet eventuellt av en som KAN vara till salu här i Sverige -om det lockar. (Övertala den nuvarande ägaren måste du göra själv i så fall.) :o :shock:

/ Jonken :wink:

Tack för tipset, är egentligen för tillfället mest sugen på en Mini Deja Vibe MK 2.

17 Nov 2021, 10:21
Profile ICQ WWW

Harvester wrote:
Tack för tipset, är egentligen för tillfället mest sugen på en Mini Deja Vibe MK 2.

Jag gillar inte alls MK 2:an. Tycker att MDV-3 V2 är mycket bättre:
https://www.thomann.de/se/fulltone_mini_deja_vibe_mdv_3.htm

Men ingen av dessa har inte ens i närheten av samma naturliga djup i soundet -som sin större, fetare, äldre broder. Men samtidigt: Idag måste man ju tänka mer storlekar -och platser saker tar på pedalborden.

Själv funderar jag på att beställa en Dunlop Cry Baby Mini 535Q Wah. Kompatibel, liten Wah för flyget -som tål längre signalvägar:
https://www.thomann.de/se/dunlop_cry_baby_mini_535q_wah.htm

/ Jonken

17 Nov 2021, 11:23
Profile

Wha inte Wah 8)

17 Nov 2021, 12:14
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Wha inte Wah 8)

Vah?

17 Nov 2021, 15:36
Profile ICQ WWW