View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 04:58

Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Ibanez nya telemodeller AZS 
Author Message

Post Ibanez nya telemodeller AZS
Är det någon av er som testat någon av dem än?

Modellen släpptes i början av 2021 men kom ut på marknaden först i oktober.
Helt enkelt en single cut version av de AZ som funnits i några år nu.
En tele med många grymma lösningar, tycker jag. Speciellt den böjda kontrollplattan är ju ett geni drag.

Mest uppmärksamhet har ju Josh Smith modellen fått.
Många som tyckt mycket om att han börjar spela Ibanez.

Själv har jag skaffat två, en utan svaj och en med.
Gjorde en liten spelvideo med den utan.
https://youtu.be/GxLXMQvSJ10

Lyckas tyvärr inte få in bilder.
Här är de iaf.
https://www.ibanez.com/eu/products/model/azs/

//MO

10 Dec 2021, 10:20
Profile WWW

Post Re: Ibanez nya telemodeller AZS
Inte testat men har kikat lite på dem. Ser riktigt schyssta ut. Påminner lite om min James Tyler tele som också har seymour duncan minihumbucker i halsläge. Bra combo på en tele tycker jag. Dom är tillräckligt brighta för vanligt komp men låter utmärkt till mer traditionellt jazzsound också. Kört mycket storband på den kombon t ex där det kan komma någon disco/funklåt också.
Den mest intressanta modellen ibanez har som jag skulle vilja testa är Lari Basilio modellen. Synd att den bara verkar finnas i lila. Och verkar finnas väldigt lite demos etc fast dom presenterade den för rätt länge sen. Den här:

Image

10 Dec 2021, 12:08
Profile

southbeck wrote:
Inte testat men har kikat lite på dem. Ser riktigt schyssta ut. Påminner lite om min James Tyler tele som också har seymour duncan minihumbucker i halsläge. Bra combo på en tele tycker jag. Dom är tillräckligt brighta för vanligt komp men låter utmärkt till mer traditionellt jazzsound också. Kört mycket storband på den kombon t ex där det kan komma någon disco/funklåt också.
Den mest intressanta modellen ibanez har som jag skulle vilja testa är Lari Basilio modellen. Synd att den bara verkar finnas i lila. Och verkar finnas väldigt lite demos etc fast dom presenterade den för rätt länge sen. Den här:

Image

Ja, mini humbucker funkar förvånade bra, tycker jag.
Jag var lite skeptisk innan jag fick provaspela men nu efter några månader så gillar jag det (tycker dock att man får justera den väldigt lågt).
Jag är verkligen glad gris över att få mitt teleljud med fortfarande med den spelkänsla jag gillar (ibanez AZ).

Lari modellen är kanon, men som du säger, färgen är lite mycket för att kunna funka överallt.
Jag själv föredrar den vanliga versionen, bara för det att jag föredrar 12" hela vägen framför compound på greppbrädan.
Men hennes mickuppsättning är verkligen spännande.

Om inte Deluxe sålt sin så har de en där att testa.

/Magnus

10 Dec 2021, 12:15
Profile WWW

Ruskigt ful men låter kanon!

10 Dec 2021, 15:29
Profile

Hur bra dessa än må vara- och det betvivlar jag inte-är de smått vansinnigt prissatta.
Flat V-modellen (Josh Smith) för runt 25 000:- är enl min åsikt, tokigt för en Tele-modell från Ibanez.
Vai´s "Pia" och några andra signatur-IBZ har höga priser, vilka lättare kan motiveras.

10 Dec 2021, 15:40
Profile

Goran wrote:
Ruskigt ful men låter kanon!

Men vad säger du pojk?!? :D

Det tar ett tag att vänja sig vid utseendet, absolut.
Ja, de låter fantastiskt bra.

/Magnus

10 Dec 2021, 15:58
Profile WWW

Fingers on fire wrote:
Hur bra dessa än må vara- och det betvivlar jag inte-är de smått vansinnigt prissatta.
Flat V-modellen (Josh Smith) för runt 25 000:- är enl min åsikt, tokigt för en Tele-modell från Ibanez.
Vai´s "Pia" och några andra signatur-IBZ har höga priser, vilka lättare kan motiveras.

Jag håller nog inte med dig. Det finns liksom inget motsvarande (bygge och delar) på marknaden som kostar mindre.
Jag tycker rent av att de är "jämfört med annat på marknaden" billiga.
Vill man ha en Surh (som väl är det närmaste) är man uppe över 40K för samma specs.

Gillar man inte att Ibanez gör en tele kan man nog se det annorlunda.

/Magnus

10 Dec 2021, 16:02
Profile WWW

Böjd kontrollplatta var coolt, och bolt-through känns som en rimlig utveckling. Designen på kroppen är jag nog lite för mycket av en traditionalist för att uppskatta.

Hur står den sig mot de andra teles du har? Vill minnas att 8köpte en riktigt läcker esp för några år sen.

10 Dec 2021, 17:45
Profile WWW

Har huvudet fått lite rundare, mindre Ibanez-aktig form, eller är det en synvilla?

10 Dec 2021, 17:55
Profile

Den ser riktigt illa ut, men låter riktigt fint!

George Harrison

10 Dec 2021, 20:39
Profile

Robert wrote:
Böjd kontrollplatta var coolt, och bolt-through känns som en rimlig utveckling. Designen på kroppen är jag nog lite för mycket av en traditionalist för att uppskatta.

Hur står den sig mot de andra teles du har? Vill minnas att 8köpte en riktigt läcker esp för några år sen.

Kontrollplattan är ett genidrag, tycker jag.
Volym och ton sitter exakt där det sitter på en vanlig tele medan mickswitchen sitter som på strata.
Mickswitchen på en tele sitter ju normal helt galet, tycker jag.

Den i videon är 100% tele ljudmässigt men med modernare spelkänsla.
Känns som en vanlig AZ men låter som en tele (med lite fler möjligheter ljudmässigt).
Den står sig väldigt bra mot andra teles jag har, annorlunda men lika bra.
Jag har en custom Ibanez tele sen länge som jag gillar lika mycket men annars har denna blivit min absoluta favorit gitarr.
Den med svaj är mer fusion än tele och den har inte fallit mig smaken lika mycket även om spelkänslan är identisk.

/Magnus

10 Dec 2021, 22:09
Profile WWW

iStofil wrote:
Har huvudet fått lite rundare, mindre Ibanez-aktig form, eller är det en synvilla?

Det stämmer, den är mycket rundare och mindre kantig.
Vågar man säga ”vuxnare”?

/Magnus

10 Dec 2021, 22:10
Profile WWW

Polytone wrote:
Den ser riktigt illa ut, men låter riktigt fint!

Jag som gillade dig :shock: :D

Jag älskar hur den ut, speciellt det att den inte ser ut som en vanlig tele (som jag också älskar).

Ja, den låter kanon även i händerna på folk som kan spela.

/Magnus

10 Dec 2021, 22:12
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
Jag som gillade dig :shock: :D

Jag älskar hur den ut, speciellt det att den inte ser ut som en vanlig tele (som jag också älskar).

Ja, den låter kanon även i händerna på folk som kan spela.

/Magnus

Ha ha, f´låt... Det är den banan formade kontrollplattan som blir för mycket för mig tror jag.

George Harrison

11 Dec 2021, 11:45
Profile

Har inte testat en sån här själv än; men det räcker ju lixom att kolla på specsen på gitarren -för att förstå att den låter bra. Al kropp, rostad hals, ben nöt och topphylle stämskruvar: Borgar för en högst formbar och dynamisk, akustisk klangbild. Har en gitarr en bra AK-klang; är man ju inte beroende av att behöva pusha det elektriska med Alnico V eller keramiska magneter (som allt som oftast tyvärr har varit fallet med Ibanez). Här har man istället släppt ner återhållsammare micktyper -med traditionell vintage karaktär och Alnico II magneter. Resultatet av detta; bör vara en varm och krämig elektrisk tonbild. Stor kontrast mot den sträva, kantiga, gryniga elektriska tonen vi vanligtvis tänker på i dessa instrument.

Kan inte hjälpa det; men: Mina ögon blir helt enkelt alltid lite gladare varje gång jag ser en Ibanez som inte har en kropp i basswood.

Estetiskt gillar jag inte heller 'bananen' (som dock funktionsmässigt säkert är kanon). Skulle därför alla gånger istället gå på 2200-modellerna; som är 'bananfria'. Tycker även att Ibanez lyckats hyggligt med formen på T-style kroppen. Avsikten här är ju att bygga sin egna T-kropp -och inte rippa orginalet.

/ Jonken

11 Dec 2021, 12:48
Profile

Magnus Olsson wrote:
Den med svaj är mer fusion än tele och den har inte fallit mig smaken lika mycket även om spelkänslan är identisk.

/Magnus

Hej Magnus,

Detta är en intressant observation eftersom du säger att spelkänslan är identisk. Vad tror du att det är som gör att du tycker bättre om den utan svaj?

/Mats N

11 Dec 2021, 13:44
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
iStofil wrote:

Det stämmer, den är mycket rundare och mindre kantig.
Vågar man säga ”vuxnare”?

/Magnus

Tror det är ett smart drag, den blir kanske lite mer tillgänglig för Fender-talibanerna då.

11 Dec 2021, 19:00
Profile

Mats Nermark wrote:
Magnus Olsson wrote:

/Magnus

Hej Magnus,

Detta är en intressant observation eftersom du säger att spelkänslan är identisk. Vad tror du att det är som gör att du tycker bättre om den utan svaj?

/Mats N

Hallå Mats

Det är ljudet som får mig att gilla den utan svaj bättre.
Den låter 100% tele (vilket jag vill ha). Den andra låter inte direkt tele alls, som mest ”teleish”.
Det är ett helt annat bett och resonans i den utan svaj, stor skillnad men fysiskt är den enda skillnaden stallet.
Samma skillnad i alla exemplar jag testat.

Med svaj är objektivt inte sämre, bara annorlunda och för min subjektiva smak sämre.
Min egen hemmasnickrade teori är att flytande svaj och singelcoil i stallet helt enkelt inte är en bra kombination (haft erfarenheten i många andra gitarrer tidigare).

/Magnus

11 Dec 2021, 23:48
Profile WWW

iStofil wrote:

Tror det är ett smart drag, den blir kanske lite mer tillgänglig för Fender-talibanerna då.

Ja, det är ett smart drag. Men det är ingen ny form, bara att de gått tillbaka till en gammal.
En kantig RG skalle på en ganska rundad gitarr skulle helt enkelt inte passa.

/MO

12 Dec 2021, 10:45
Profile WWW

Jonken wrote:
Har inte testat en sån här själv än; men det räcker ju lixom att kolla på specsen på gitarren -för att förstå att den låter bra. Al kropp, rostad hals, ben nöt och topphylle stämskruvar: Borgar för en högst formbar och dynamisk, akustisk klangbild. Har en gitarr en bra AK-klang; är man ju inte beroende av att behöva pusha det elektriska med Alnico V eller keramiska magneter (som allt som oftast tyvärr har varit fallet med Ibanez). Här har man istället släppt ner återhållsammare micktyper -med traditionell vintage karaktär och Alnico II magneter. Resultatet av detta; bör vara en varm och krämig elektrisk tonbild. Stor kontrast mot den sträva, kantiga, gryniga elektriska tonen vi vanligtvis tänker på i dessa instrument.

Kan inte hjälpa det; men: Mina ögon blir helt enkelt alltid lite gladare varje gång jag ser en Ibanez som inte har en kropp i basswood.

Estetiskt gillar jag inte heller 'bananen' (som dock funktionsmässigt säkert är kanon). Skulle därför alla gånger istället gå på 2200-modellerna; som är 'bananfria'. Tycker även att Ibanez lyckats hyggligt med formen på T-style kroppen. Avsikten här är ju att bygga sin egna T-kropp -och inte rippa orginalet.

/ Jonken

Är med dig i allt utom bananen (men det tog ett tag att estetiskt vänja sig vid).

Ljudet i ”fast stall” versionen är verkligen inte 100% traditionell tele.
Med den lilla reservationen att SD aldrig varit jättebra på singlecoil mickar.
Det är det enda jag tänker byta, stallmicken.

Den med svaj låter som du beskriver, varmare.

/MO

12 Dec 2021, 10:50
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
Hallå Mats

Den låter 100% tele (vilket jag vill ha). Den andra låter inte direkt tele alls, som mest ”teleish”.
Det är ett helt annat bett och resonans i den utan svaj, stor skillnad men fysiskt är den enda skillnaden stallet.

Med svaj är objektivt inte sämre, bara annorlunda och för min subjektiva smak sämre.
Min egen hemmasnickrade teori är att flytande svaj och singelcoil i stallet helt enkelt inte är en bra kombination (haft erfarenheten i många andra gitarrer tidigare).

/Magnus

Tack för informativt svar.
Jag har en Ruokangas Mojo King som också har en mikväljare vinklad som en strata vilket jag gillar skarpt.
Kanske man kan vänja sig vid bananestetiken så småningom.

Är denna modellen vanligt förekommande i svenska musikaffärer eller bör man ställa in siktet på någon speciell butik?

/Mats N

12 Dec 2021, 12:43
Profile WWW

Fin gitarr och fint lirat.... 8)

12 Dec 2021, 16:31
Profile ICQ YIM WWW

zoork_1 wrote:
Fin gitarr och fint lirat.... 8)

Tusen tack!

/Magnus

12 Dec 2021, 17:39
Profile WWW

Mats Nermark wrote:
Magnus Olsson wrote:
Hallå Mats

/Magnus

Tack för informativt svar.
Jag har en Ruokangas Mojo King som också har en mikväljare vinklad som en strata vilket jag gillar skarpt.
Kanske man kan vänja sig vid bananestetiken så småningom.

Är denna modellen vanligt förekommande i svenska musikaffärer eller bör man ställa in siktet på någon speciell butik?

/Mats N

Ja, mickväljaren är ju otroligt mycket smidigare så.

Tyvärr har det kommit extremt få AZS för att Duncan inte kunna leverera mickar.
Men eventuellt har MUG en Josh Smith modell inne.
Annars kom upp till Crafton, vi har två liggande.

/Magnus

12 Dec 2021, 17:41
Profile WWW

Blev väldigt överraskad när Josh Smith hux-flux ramlade in i Ibanez stall, rätt otippat, och med en upphottad tele i bagaget.

Den modellen med mini HB verkar vara en "kött- och potatis"-gitarr och i den preussiska blå metallicen är den ju skitsnygg.

Om den dyker upp i min väg så kommer jag absolut testa men det som gjorde mig mest nyfiken är faktiskt den nya Duncan mini-HBn.

Vad är "magic-touch" för något?

13 Dec 2021, 15:36
Profile

glassfinger wrote:
Blev väldigt överraskad när Josh Smith hux-flux ramlade in i Ibanez stall, rätt otippat, och med en upphottad tele i bagaget.

Den modellen med mini HB verkar vara en "kött- och potatis"-gitarr och i den preussiska blå metallicen är den ju skitsnygg.

Om den dyker upp i min väg så kommer jag absolut testa men det som gjorde mig mest nyfiken är faktiskt den nya Duncan mini-HBn.

Vad är "magic-touch" för något?

Ja, officiellt var nog Josh Smith grejen rätt oväntad. Men han har varit där och nosat i väldigt många år (även för framtagning av pedaler som han gjort "demo" av på NAMM).
Väldigt många av hans närmaste vänner är också Ibanezartister, så det har nog kommit ganska naturligt.
Hans signaturmodell har kokat sen 2017. Den känns exakt som hans gamla svarta att spela på.

Håller med, den är galet snygg i den blå färgen (live är den ännu snyggare än på bild).

Magic-Touch är en gammal Ibanez mini humbucker som gjorts om av Duncan för denna modellen. Förr satt den i jazzburkar i Ibanez egen version, vad jag förstått så är det bara namnet som är likt nu.
Funkar fantastiskt mycket bättre än jag väntat mig (var orolig för det då jag ville ha "tele").
Jag var helt säker på att jag skulle byta det till en vanlig tele mick men så har det inte blivit.

/Magnus

13 Dec 2021, 15:56
Profile WWW

https://youtu.be/y85sJuLsjhA

Hittade den här videon på samma tema, och tycker att MO skulle kunna lära en hel del från denna. Du spelar alltid skitbra Magnus, det vet vi sen länge, men det är en allvarlig avsaknad av skateboards i det du gör!

13 Dec 2021, 15:58
Profile WWW

Robert wrote:
https://youtu.be/y85sJuLsjhA

Hittade den här videon på samma tema, och tycker att MO skulle kunna lära en hel del från denna. Du spelar alltid skitbra Magnus, det vet vi sen länge, men det är en allvarlig avsaknad av skateboards i det du gör!

Tack!
Ja, den där videon är ju helt underbar. Yvette är ju bara underbar.

Jag skall tveklöst se över mitt användande av skateboard, ett måste.

/Magnus

13 Dec 2021, 16:04
Profile WWW

glassfinger wrote:
preussiska blå

Allvarligt, heter den så? Prussian blue är ju känt i holocaust-denier kretsar som bevis mot att judeutrotningen är historisk belagt. Det verkar lite olyckligt.

13 Dec 2021, 20:17
Profile

iStofil wrote:
glassfinger wrote:
preussiska blå

Allvarligt, heter den så? Prussian blue är ju känt i holocaust-denier kretsar som bevis mot att judeutrotningen är historisk belagt. Det verkar lite olyckligt.

Den heter ”Prussian Blue Metallic” och är en Porsche färg.

/Magnus

13 Dec 2021, 20:41
Profile WWW
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next